Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 841667

Topicstarter
Sinds juni 2016 is mijn contract gewijzigd naar 38uur ipv 40 uur. Maar ik word wel geacht 40 uur te blijven werken.
De opgegeven reden hiervoor was compleet onduidelijk en iets in de richting van 'ja dat is handiger voor de boekhouding'.
Mijn salaris voor 38uur is gelijk gebleven aan het salaris voor 40uur. Het zelfde geld voor mijn vakantiedagen.

Ik het gevoel dat hier iets niet klopt. Mijn CAO schrijf een voltijd werkweek voor van 38uur.

Wat kan de reden zijn van een bedrijf om deze wijzeging te maken? En waar heb ik recht op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar maak je je druk om? alleen op papier staat 38 ipv 40, verder is alles gelijk zeg je.

38u is ook conform je cao

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik maak me nergens druk om, ik vraag het mij alleen af.
Wat is de rede om een contract naar 38uur te zetten met behoud van salaris/vrije dagen?

Zou ik geen recht hebben op meer vrije dagen aangezien ik per week 2uur extra werk dan op papier staat?

En wat als ik wel daadwerkelijk 38uur zou willen werken. Krijg is dan een contract van 36uur?

Waarschijnlijk zie ik de logica over het hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 841667 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:34:
Ik maak me nergens druk om, ik vraag het mij alleen af.

Wat is de rede om een contract naar 38uur te zetten met behoud van salaris/vrije dagen?conform cao

Zou ik geen recht hebben op meer vrije dagen aangezien ik per week 2uur extra werk dan op papier staat? je zegt zelf boven dat het gelijk is gebleven

En wat als ik wel daadwerkelijk 38uur zou willen werken. Krijg is dan een contract van 36uur?

Waarschijnlijk zie ik de logica over het hoofd ;)
;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je contract kan niet 'zomaar' wijzigen.... Als dit via de CAO is afgesproken, dan heb je recht op de dingen die de CAO voor je regelen. Als je arbeidscontract daadwerkelijk gewijzigd is, heb je daar zelf (actief) mee akkoord moeten gaan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06 20:25
Heeft iedereen dit, of alleen jij? Check je contract eens goed of het niet omgezet is naar een 1-jarig contract (mits je vast had), dan kunnen ze over een jaar je contract niet verlengen en :W

Is bij een oud collega van mij ook gedaan. Kreeg "andere functie" verder niets gewijzigd. Alleen niet goed gecheckt, nieuwe contract was dus een jaarcontract. Liep af en kon op zoek naar nieuwe baan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 23:21
Dat zou wel ernstig slecht zijn, en lijkt me sterk dat het op één of andere manier toegestaan is om van vast terug te gaan naar bepaalde tijd.

Denk er daarnaast ook aan dat het contract je basis vormt voor de afspraken tussen jou en het bedrijf. 38 uur in het contract is dus ook 38 uur werken. Of 40 werken waarvan 2 overwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 11:37
Een reden van de verandering kan zijn dat je werkgever zich wellicht ten tijde van de verandering zich pas aangesloten of verbonden heeft aan de C.A.O.

Er staat nu in je contract dat je 38 uur p.w. werkt en je loon staat daar ook in.
De 2 uur die je overwerkt ben je in beginsel zeker niet verplicht te doen en moeten ook uitbetaald worden.

Er word nu een C.A.O. gevolgd waarin de arbeidstijden e.d. geregeld zijn, lees die goed door.
Neem ook direct contact op met een vakbond als je contractsduur is veranderd zoals hierboven beschreven of je andere voor jou nadelige zaken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
Heb je alleen vakantiedagen of misschien ook 13 ADV dagen?
Met 13 ADV dagen praat je over een 38 urige werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
Het klinkt dat je eerste contract fout was. Bedrijven waar 38 uur de norm is, kennen meestal geen 40-urige contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vraag is dan of het terecht is of je 40u blijft werken. Sterker nog: als er een fout is gemaakt en je te onrechte al tijden 2u/week te veel werkt terwijl je huidige loon cf. CAO 38u werken is, kan ik me voorstellen dat de werkgever bang is dat je die extra uren uitbetaald wilt krijgen ;)

Waarom kom je nu, 5 maanden later, met de vraag?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maw het bedrijf wil de cao ontduiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik ben inderdaag wat laat met mijn vraag, na 5 maanden, het is mij eerlijk gezegd ontschoten dat er iets geks mee aan de hand was, tot ik het nu ter spraken bracht. Ik krijg nogmaals geen duidelijk antwoord en dat vind ik bijzonder.

Ik kreeg destijds een nieuw contract omdat de b.v van eigenaar is gewisseld. Ik had al een vast contract (40u dus) en ging over naar een vast contract 38u. Maar dus met de mededeling dat er niks veranderd. Het salaris niet, de dagen niet en de gewerkte uren niet.

Is het eigenlijk toegestaan om 40uur te werken als de cao 38 uur voorschrijft zonder compendatie van uren (uitbetaald of in atv)?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 841667 op 20-11-2016 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289295

t_captain schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:33:
Bedrijven waar 38 uur de norm is, kennen meestal geen 40-urige contracten.
Jawel hoor. Bijvoorbeeld universiteiten: voltijd is standaard 38 uur maar kan ook in 36 uur (krijg je minder verlofdagen) of 40 uur (krijg je compensatieverlof), met alledrie hetzelfde salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De CAO zal de reden zijn. Hoeven ze die 2 uur niet als overuren te betalen of je niet terug te schroeven naar 38 uur met minder loon.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 20-11-2016 21:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:52
Als de CAO 38 uur voorschrijft, in je contract 38 uur bepaald is en je werkt er in de praktijk 40, dan werk je dus 2 uur per week over. Daar kan geen misverstand over bestaan. De reden van de aanpassing is eigenlijk totaal niet relevant.

De relevante vraag is hoe dat overwerk gecompenseerd wordt: tijd-voor-tijd, uitbetaling, 2 uur minder gaan werken of "je salaris is bepaald op 40 uur dus als je 38 uur wilt werken, moet je inleveren". Dat zijn de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:41
koksie schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:49:
Als de CAO 38 uur voorschrijft, in je contract 38 uur bepaald is en je werkt er in de praktijk 40, dan werk je dus 2 uur per week over. Daar kan geen misverstand over bestaan. De reden van de aanpassing is eigenlijk totaal niet relevant.

De relevante vraag is hoe dat overwerk gecompenseerd wordt: tijd-voor-tijd, uitbetaling, 2 uur minder gaan werken of "je salaris is bepaald op 40 uur dus als je 38 uur wilt werken, moet je inleveren". Dat zijn de opties.
Dat staat toch prima in het contract? X uren tegen Y salaris. Dat ze vinden dat dat anders is is natuurlijk gewoon pech hebben voor hun.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.
Ik begrijp hieruit dat er zo u zo compensatie zou moeten plaatsvinden in de vorm van uren of salaris.
Of is er een reden/uitzondering voor een bedrijf om dit niet te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:28
Anoniem: 841667 schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:43:
Bedankt voor alle reacties.
Ik begrijp hieruit dat er zo u zo compensatie zou moeten plaatsvinden in de vorm van uren of salaris.
Of is er een reden/uitzondering voor een bedrijf om dit niet te doen?
Sorry voor de taalpurist modus en ik maak ook wel eens een vautje maar dit is wel de meest creatieve schrijfwijze die ik ken van sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
die compensatie heb je al, doordat je salaris gelijk blijft.
Officieel zou je salaris dan naar 38/40e moeten gaan, en daarbij dan de 2 uren uitbetalen in geld of uren.
Zoals je baas het nu doet is boekhoudkundig inderdaad eenvoudiger, maar niet helemaal correct volgens de regels volgens mij. Maar jij word er in uren of geld niet in benadeeld volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even als rekenvoorbeeld, stel:

Origineel contract is 40uur, salaris 2000euro. Gewerkt aantal uren 40. Vakantie dagen 10.
Nieuw contract 38uur, salaris 2000 euro. Gewerkte uren 40. Vakantie dagen 10.Overuren per week: 2.

Dan zou je toch zeggen:
Komt neer op 1 ATV dag per maand of een slaris van 2100euro op basis van 38uur.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 841667 op 21-11-2016 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
nu kan ik je helemaal niet meer volgen.
Je werkt nog altijd even lang, en krijgt evenveel.
bekijk het zo, je werkte altijd al 40 uur tegen € 2000. Dat is €50/uur.

Als je dat zou aanpassen naar een contract van 38 uur, zou je naar 1900 euro gaan.
Als je dan 2 uur extra werkt, moet je daar ATV voor krijgen, of 2 uur exra uitbetalen.
dat is 2x 50 euro, kom je weer op die 2000 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:52
LordSinclair schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:24:
[...]

Dat staat toch prima in het contract? X uren tegen Y salaris. Dat ze vinden dat dat anders is is natuurlijk gewoon pech hebben voor hun.
Je hebt gelijk, als in het contract een concreet salaris genoemd staat, dan is dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 10:58
Je nieuwe baas wil je gewoon geen 13 ADV dagen geven tegen inlevering van 5% salaris. Dit is ontduiking van de CAO.

Ik zou eens naar HR stappen en aangeven dat je graag 38 uur wilt gaan werken, eens kijken hoe ze dat oplossen :)

Als je nu overigens echt 38 uur gaat werken kunnen ze je niets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:07
Krijg je die 2 uren 'teveel' niet gewoon uitgekeerd omdat je salaris hetzelfde blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Enkele vragen:
- Om welke CAO gaat het?
- Hoezo is je contract gewijzigd? Liep je oude contract af? Of had je al een contract voor onbepaalde tijd en heb je een nieuwe gekregen?
- Je hebt het over juni 2016, ik neem dan aan dus dat je dit nieuwe contract al hebt ondertekend?

Uren leiden in contracten niet zelden tot verwarring, zo stond de afgelopen jaren in mijn contract dat ik 40 uur werkte. In de CAO staat dat iemand die fulltime werkt voor iets van 38,5 uur uitbetaald krijgt en de rest spaat als verlofdagen. Je kon er niet voor kiezen om 38 uur te werken zonder extra verlofdagen op te bouwen, je krijgt dan iets van 36 uur uitbetaald.

My 2 cents? Er is niets veranderd en het gaat prima volgens de regels en het is, zoals gezegd, gewoon makkelijker voor in de boekhouding. Gewoon een visuele aanpassing in je contract, that's all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-06 15:38
M a r c o schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:22:

Als je dat zou aanpassen naar een contract van 38 uur, zou je naar 1900 euro gaan.
Als je dan 2 uur extra werkt, moet je daar ATV voor krijgen, of 2 uur exra uitbetalen.
Dat is €12,50/uur.

Maar wat is nu je vraag? Als jij een contract voor 38u hebt, en je werkt er 40, dan werk je 2u per week over (/ 1 dag per maand).

Als ze van je verlangen 40u te werken, zonder je 2 overuren te geven.. dan zou ik vragen om een dag compensatie per maand. Nieuwe werknemers gaan dit natuurlijk nooit doen zonder extra verlofopbouw of een compensatiedag.

[ Voor 5% gewijzigd door Montaner op 21-11-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe zit het met je pensioenopbouw? Is dat niet stiekem gekort met 5%?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-06 16:42

GforceNL

Out of memory....

M a r c o schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:22:

dit lijkt mij ook van toepassing.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bovenstaand is inderdaad correct, maar mist het punt.
Ten eerste mag een werkgever je niet zomaar terugzetten naar 38 uur, naar mijn weten?

Verder staat in mijn contract 38 uur beloning 2000 euro p.m
Er staat dus niet 38 uur beloning 2000 euro p.m + compensatie in loon of tijd

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 841667 op 21-11-2016 23:06 ]

Pagina: 1