Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eline88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een nieuwe laptop gekocht:

http://www.laptopshop.nl/...book-ux305la-fc0004r.html

Mooi dingetje, erg blij mee. Hij is vaak heel stil, dan hoor je echt helemaal niks. Maar.. soms maakt ie dan ineens weer enorm veel kabaal. En dan ben ik geen zware games aan het draaien oid maar gewoon aan het browsen. Laatst toen ik gewoon door wat foto's aan het scrollen was werd ie echt helemaal lawaaiig. Moet niet kunnen volgens mij voor zo'n laptop. Vaak hoor je dan: ververs hem eens, gooi er wat oude meuk af, etc, maar hij deed dit al vanaf het begin. Iemand tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 14:07
Klinkt het gewoon als een hard draaiende ventilator, of klinkt het alsof er iets rammelt/aanloopt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klinkt als een fan die aan het draaien is. Vrij normaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ondergrond heeft ook te maken met de geluidproductie.

Mijn vrouw zit nog wel eens met een kleedje of een kussen onder de laptop, doordat de laptop van onder de lucht aanzuigt wordt de toevoer van verse lucht geblokkeerd,hierdoor gaat de fan ook meer geluid produceren ( harder draaien) .

Wat voor ondergrond heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en wat je je processor belasting op dat moment ... welke programme verruikt de meeste cpu time dan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eline88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-01-2023
Processor is op dit moment maar 8 procent, maar op dit moment is ie ook stil dat zelf als ik mijn oor ertegenaan houd, er echt niks te horen is.. ondergrond is meestal mijn bureau, soms op schoot, maar dat lijkt qua geluidproductie niet uit te maken

Is inderdaad niet iets dat rammelt oid maar gewoon een hard werkende ventilator. Zou toch niet moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt vast al gekeken naar de BIOS alsmede de instellingen in Windows om de fan wel/niet aan te laten slaan bij een bepaalde piekbelasting of een bepaalde temperatuur-treshold. Ook de Windows Power Plans zitten soms wel erg op het randje waarom er wel/niet iets gebeurt met hardware, of dat nou een fan is, terugklokken van de CPU, screensaver etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eline88 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:09:
Processor is op dit moment maar 8 procent, maar op dit moment is ie ook stil dat zelf als ik mijn oor ertegenaan houd, er echt niks te horen is.. ondergrond is meestal mijn bureau, soms op schoot, maar dat lijkt qua geluidproductie niet uit te maken

Is inderdaad niet iets dat rammelt oid maar gewoon een hard werkende ventilator. Zou toch niet moeten kunnen?
CPU temp van onder de 70 graden, fan doet niets en alles is stil. CPU temp boven de 70 graden, fan slaat aan en maakt wat herrie. CPU temp komt onder de 50 graden, fan gaat uit en alles is weer stil tot ie weer 70 graden is. Zo werken de meeste koelingen van laptop's ongeveer. Op het moment dat de fan tijdelijk aanslaat kan deze best wat herrie maken. Of de laptop nou 400 euro is of 3.000 maakt ook weinig uit.
Zou toch niet moeten kunnen?
Er zit een snelle i7 in de laptop en de warmte moet ergens heen als je die laat werken. Zeker als je foto's gaat bewerken is ie hard aan het werk en moet ie wel flink koelen. Al die warmte moet de laptop uit en dat doe je met een fan die blaast, het is niet anders.

Op schoot of bureau maakt trouwens veel uit. Als jij de plek waar de lucht in gaat en uit gaat blokkeerd met je been gaat ie veel meer herrie maken.

Bij de reviews op Coolblue staat trouwens ook gewoon dat ie veel herrie maakt. In 2 reviews word dit aangegeven. Het probleem is iets wat heel veel hitte produceert in een hele kleine behuizing plaatsen. Die fan moet hard werken om de hitte er uit te krijgen en dat hoor je. Dat een laptop een hoop geld kost betekend niet dat ie perfect is. Er is gewoon geen andere manier om de hitte er uit te krijgen dan een fan hard laten blazen.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 27-11-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PilatuS schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:11:
[...]

Of de laptop nou 400 euro is of 3.000 maakt ook weinig uit.
Eens maar volgens mij zit er ook een IGP in die laptop; ik kan me voorstellen dat dus de CPU-belasting van 8% (zoals genoemd) een verkeerde voorstelling is van de werkelijkheid. Ik ken zat websites/browsers die allerlei mooie plaatjes en Flash-meuk serveren en dat er dan "automagisch" op hardware acceleration wordt overgegaan.

De CPU-belasting van 8% heeft dan niets te maken met de belasting/temperatuur van de IGP en mogelijk dat daardoor de fan aanslaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:15:
[...]

Eens maar volgens mij zit er ook een IGP in die laptop; ik kan me voorstellen dat dus de CPU-belasting van 8% (zoals genoemd) een verkeerde voorstelling is van de werkelijkheid. Ik ken zat websites/browsers die allerlei mooie plaatjes en Flash-meuk serveren en dat er dan "automagisch" op hardware acceleration wordt overgegaan.

De CPU-belasting van 8% heeft dan niets te maken met de belasting/temperatuur van de IGP en mogelijk dat daardoor de fan aanslaat.
Met de CPU op 8% is de laptop volledig stil, dus de fan staat uit. Af en toe zal ie aanslaan en dan maakt ie wel wat herrie inderdaad.
Pagina: 1