Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

archiCAD en videobewerking PC ~ €1000

Pagina: 1
Acties:

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 19:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een PC aan het samenstellen voor mijn vader. Hij is een thuiswerkende architect die vaak gebruikt maakt van ArchiCAD 20. Hiernaast maakt hij in zijn vrije tijd soms films over onze vakantie, deze zijn niet erg intensief door het gebruik van filters ofzo maar duren toch wel een tijdje om te maken. De film waar hij nu mee bezig is wordt ongeveer 1 uur lang om een indicatie te geven. hij doet videobewerking met Pinnacle studio 15.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij wilt een PC van maximaal +/- €1000, dus ik denk mooi op dat bedrag te gaan zitten. Maar als er een erg goede reden is hier boven of onder te gaan zitten is dat ook goed. Het belangrijkste is dat de PC snel genoeg is en lang mee kan. Dus eigenlijk moet de prijs naar beneden, vooral als je meerekent dat mijn vader wilt dat iemand voor ons de PC in elkaar zet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
zijn huidige PC is al 5 jaar oud dus er kan niks meegenomen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16 GB ram, 4-8 GB videoram.
Zelf weet ik echter niks van de systeemeisen van archiCAD en videobewerken dus ik weet niet hoe high-end de onderdelen moeten worden, met name de processor weet ik niet van welke nou een goede keuze is en of ik niet te duur zit.
De systeemeisen van archiCAD: http://www.graphisoft.com...279.1892579932.1478946529
Lijst met aanbevolen videokaarten:
http://helpcenter.graphis...eo-cards-for-archicad-20/
Hierbij werkt hij met projecten van medium grootte, dus rond de 1,5M polygons.
Ik twijfel tussen de 380 en de 480, aan de ene kant denk ik dat de 380 meer dan goed genoeg is voor zijn eisen maar aan de andere kant kan de 480 8gb wel een dermate upgrade zijn, met name in vram, dat hij een stuk langer mee kan en dus in de lange termijn geld bespaart.

Zelf weet ik ook helemaal niks welke CPU nou goed is, ik heb maar een populaire en goede uit de pricewatch gepakt maar ik weet echt niet of die nou de juiste is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen grote kast. Mijn vader wilt ook niet dat ik de PC zelf in elkaar zet dus wilt dat het via een webshop gekocht kan worden die de PC voor ons in elkaar zet.

Ga je overklokken?
Nee, dat durft hij niet aan.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie iets meer over de onderdelen weten, of ik nu niet te hoog qua specs zit.
bovendien nog eventjes controleren of alles wel bij elkaar past.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 325,55€ 325,55
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 299,-€ 299,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Cooler Master Silencio 352€ 58,36€ 58,36
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,79

steam: failsnail, Letterbox

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben samen met Mark deze PC aan het samenstellen.

Het idee is om Afuture of azerty de PC in elkaar te laten zetten voor 60 euro. De 480 is niet veel duurder dan de 380 maar wel veel beter dus als die ook goed is voor Autocad is dat mooi.

De 480 is toch gewoon een geüpgrade versie van de 380, met 14mm technologie?

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 12:54
Persoonlijk zou ik voor een groter SSD gaan en de HDD eruit laten. Denk dat je hem voor opslag van grotere bestanden erin wilt hebben.
Een HDD lijkt me de bottleneck gaan worden in het systeem.

Ik zou dan grote bestanden op een USB schijf opbergen, en alleen de meest actuele op een grotere SSD houden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je ziet uit de archicad link hoe goed een gtx 670 en een gtx 960 het nog doen. 300 euro voor een gpu lijkt me onzinnig, los van dat pinnacle wel wat CUDA versnelling schijnt te hebben.

Ik zou zelf gewoon voor rond de 100 euro een 2de hands gtx scoren, veel meer waar voor het geld. Als je echt nieuw wilt geef dan niet te veel uit, 1050 ti ofzo.

Een 6700k heeft meer zin, ook zonder overclocken.

specs

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:58:
Dat betwijfel ik. Het verschil in turbosnelheid is slechts 200, 100, 200 en 300 MHz op respectievelijk 1, 2, 3 en 4 cores. Dat gaat geen wereld van verschil maken.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:02:
[...]

Dat betwijfel ik. Het verschil in turbosnelheid is slechts 200, 100, 200 en 300 MHz op respectievelijk 1, 2, 3 en 4 cores. Dat gaat geen wereld van verschil maken.
tja, tis maar hoe je het bekijkt. Voor een paar euro meer heb je de komende jaren bij alle cpu intensieve taken tot 8% meer snelheid oid. Dat telt op. Ik vind het de meerprijs waard, hij is echt niet disproportioneel duurder.

specs

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 19:09
The_Vice schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:55:
Persoonlijk zou ik voor een groter SSD gaan en de HDD eruit laten. Denk dat je hem voor opslag van grotere bestanden erin wilt hebben.
Een HDD lijkt me de bottleneck gaan worden in het systeem.

Ik zou dan grote bestanden op een USB schijf opbergen, en alleen de meest actuele op een grotere SSD houden.
Ik heb het gevraagd en hij wilt wel de meeste bestanden op zijn computer hebben staan in plaats van een SSD. Nu gebruikt hij 600GB aan opslag en om dat allemaal op SSD te hebben staan wordt wel duur. Dan wou hij toch liever de 250GB SSD en 1TB HDD.
maratropa schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:58:
Je ziet uit de archicad link hoe goed een gtx 670 en een gtx 960 het nog doen. 300 euro voor een gpu lijkt me onzinnig, los van dat pinnacle wel wat CUDA versnelling schijnt te hebben.

Ik zou zelf gewoon voor rond de 100 euro een 2de hands gtx scoren, veel meer waar voor het geld. Als je echt nieuw wilt geef dan niet te veel uit, 1050 ti ofzo.

Dan zal een goedkopere GPU inderdaad wel een betere optie zijn. Ik zal eventjes verder zoeken naar prestaties van goedkopere GPU's in archiCAD, maar we willen het liefste geen tweedehands.

Alleen over de CPU gesproken, hoe snel denken jullie dat de CPU hoeft te zijn? Ik heb wel een i7 gekozen maar zal een i5 niet ook goed zijn, ik zit namelijk al iets over het eigenlijke budget heen (alhoewel de prijs door de goedkopere GPU ook flink zal dalen). Over een 6700 of 6700k weet ik ook echt niet welke ik moet kiezen, ik zal het er wel met brogala over hebben.

steam: failsnail, Letterbox

• maratropa
  • Niet online
i7 heeft vooral echt zin bij het renderen van 3d scenes en het encoden van video en renderen van videoeffecten (inzover dat niet op de gpu gebeurd)

Al geeft de hoge clock van de 6700k ook een klein beetje extra tijdens het werken zelf met bijv. archicad.

Maar puur voor het werken met archicad en pinnacle is een i5 ook prima natuurlijk..

Als je filmpjes van een uur maakt zou ik er wel een i7 in proberen te stoppen, zoals de vanilla 6700 die je origineel aangaf.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 20-11-2016 15:49 ]

specs

Pagina: 1