Mrjraider schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:57:
Je mag toch zelf weten hoeveel je voor je auto vraagt? Als dat in dit geval 25k is en dat geld kan toevallig gebruikt worden is dan toch geen probleem? Kan het niet zien als ontduiking van belasting maar gewoon het overkopen van iets (voor veel te veel geld)
Nee, het is gewoon belastingontduiking op deze manier. In zo'n redenatie gaat de BD echt niet mee als ze er achter komen. Want in jou geval zou er de andere kant op ook geen heling zijn wanneer je te weinig betaald voor iets. Dat zou dan namelijk ook gewoon vraag/aanbod zijn.
Anoniem: 841667 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:02:
Bedankt voor alle reacties.
Ik ben mij er van bewust dat het een erg grijs gebied is.
Toch zou het overkopen van 'iets' van je ouders geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Het heikele punt is alleen, mag je iets overkopen voor een "te hoog"/ niet markt conforme prijs.
Stel, ik koop een gouden horloge van mijn ouders, die 25k waard zou zijn. Is dat wel 'legaal'? En wie bepaald in dat geval of de waarde legetiem is?
Ik zou sowieso eerst eens 2x 2k EURO netjes schenken (1 dit jaar, en dan direct volgend jaar nog eens). Dan is je probleem al van 17K naar 13K geslonken

. Dan kun je nog eens "iets" (zeg 3K) boven de dagwaarde van de auto zitten.
En er zijn vast nog wat andere manieren te verzinnen om je ouders te steunen op een legale manier. Maar hoe dan ook. als ze hier achter gaan komen dan is het echt peanuts om aannemelijk te maken dat dit gewoon belastingontduiking is. Zo moeilijk is het ook niet om (eventueel voor een rechter) dit aannemelijkte maken met een taxateur...
Ik neem aan dat dit geen structureel tekort is voor je ouders. Je zou dan voor die laatste 10K ook een lening kunnen opstellen inderdaad. Vervolgens gewoon de komende 5 jaar 2k aan gift geven, die je ouders gelijk weer kunnen gebruiken om die lening af te lossen. Ik neem aan dat dat wel mag, maar IANAL.
[
Voor 8% gewijzigd door
GENETX op 20-11-2016 13:08
]