Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 841667

Topicstarter
Ik wil de auto van mijn ouders overkopen. Mijn ouders kunnen het geld goed gebruiken.
Het verkoopbedrag is hoger dan de marktconforme prijs & is hoger dan de schenkbelastingvrijstelling kind naar ouder.
Ben ik, of zijn zij ,verplicht dit bedrag aan te geven bij de belasting (als zijnde schenking en/of andere belasting)?

Beste antwoord (via Anoniem: 841667 op 20-11-2016 13:09)

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:36
Wat Genetx al zegt:
  • 2122 euro nog in 2016
  • 2122 euro begin 2017 (waarschijnlijk wordt dat iets meer)
  • Auto voor 3K meer kopen vanwege emotionele waarde
  • De rest een renteloze lening aan je ouders, met de huidige rentestand is dat prima te verklaren
Dan doe je het netjes denk ik ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
Definieer 'hoger'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 06:04
[verwijderd]

[ Voor 86% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
we hebben het over een bedrag rond de 25.000 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Anoniem: 841667 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:36:
we hebben het over een bedrag rond de 25.000 euro
Ik zou zeggen, vraag en aanbod. Jij hebt vraag naar een auto en wil er 25k voor neerleggen. Jouw ouders hebben er toevallig één staan waar ze 25k voor willen hebben.. Maar ach, de overheid zal daar vast iets op bedacht hebben.

Ik zou me niet druk maken en die auto kopen. Wellicht een deel handje contantje en niemand die zich er wat mij betreft druk over hoeft te maken. Maar als je alles volgens de letter van de wet wilt doen, dan moet je je wellicht laten informeren bij de bdienst.

Van de zotte dat je niet kunt laten en doen wat je wilt met je eigen centen. (er van uitgaande dat de overheid hier een probleem mee heeft).

Vraag je ouders anders wat gebakken lucht op marktplaats te zetten, koop jij het.
http://www.metronieuws.nl...t-van-gevecht-van-de-eeuw
http://www.volkskrant.nl/...ucht-in-flessen~a4208923/

[ Voor 47% gewijzigd door St@m op 20-11-2016 12:49 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41

Roozzz

Plus ultra

Ik zou vooral even naar het verschil tussen de marktconforme prijs en het aankoopbedrag kijken. Als dat ver uit elkaar ligt, kan dit zeker gezien worden als een schenking en zou je over dit deel (- vrijstelling) dus belasting moeten betalen.
Als dat verschil 25k is, dan ga je hier niet aan ontkomen vrees ik. Maar dat is mij nog niet helemaal helder.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het verschil tussen de dagwaarde van de auto en het bedrag wat ik er voor wil betalen is ongeveer 17K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01

Barrycade

Through the...

Dus een barrel van 7,5k kopen voor 25k?
Dat is niet helemaal zuivere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit is toch een enorme inkopper? Nee natuurlijk mag dat niet. Als jij 17k boven de dagwaarde wil betalen dan schenk je gewoon 17k. Daar zit uiteraard nog een redelijke marge in, maar niet 17k marge. Of ze er ooit achter komen is natuurlijk een ander verhaal, maar het blijft belastingontduiking.

Anders kunnen ze schenkingsbelasting ook wel afschaffen, immers waarom zou ik Jantje 10k schenken en belasting betalen, als ik ook een pepernoot van hem kan kopen voor 10k. Vraag en aanbod zoals St@m zegt. Uiteraard trappen ze daar niet in.

Overigens lijkt me dat je nu 4k belastingvrij totaal aan ze kan schenken, en in januari weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
St@m schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:39:
[...]

Ik zou zeggen, vraag en aanbod. Jij hebt vraag naar een auto en wil er 25k voor neerleggen. Jouw ouders hebben er toevallig één staan waar ze 25k voor willen hebben.. Maar ach, de overheid zal daar vast iets op bedacht hebben.
Tussen onafhankelijke derden zou dit kunnen, maar bij familie en vrienden is dit fiscaal toch een gift. Het criterium is dat TS ten koste van zijn eigen vermogen verarmt, en dat zijn ouders verrijken, en dat TS zich er tevens van bewust is dat hij zijn ouders verrijkt. Bij een onafhankelijke derde ontbreekt dat bewustheidscriterium vaak, maar dat is hier niet vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Is een lening met een lage rente niet veel logischer? Het komt vanzelf een keer terug natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Sissors schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:51:
Dit is toch een enorme inkopper? Nee natuurlijk mag dat niet. Als jij 17k boven de dagwaarde wil betalen dan schenk je gewoon 17k. Daar zit uiteraard nog een redelijke marge in, maar niet 17k marge. Of ze er ooit achter komen is natuurlijk een ander verhaal, maar het blijft belastingontduiking.

Anders kunnen ze schenkingsbelasting ook wel afschaffen, immers waarom zou ik Jantje 10k schenken en belasting betalen, als ik ook een pepernoot van hem kan kopen voor 10k. Vraag en aanbod zoals St@m zegt. Uiteraard trappen ze daar niet in.

Overigens lijkt me dat je nu 4k belastingvrij totaal aan ze kan schenken, en in januari weer.
Dat is dus het hele punt :P Die schenkingsbelasting moeten ze ook afschaffen. Achterlijk systeem.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

St@m schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:52:
[...]

Dat is dus het hele punt :P Die schenkingsbelasting moeten ze ook afschaffen. Achterlijk systeem.
Dan wil ik voortaan een schenking ipv loon *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:37

DarkSide

theres no place like ::1

Je mag zelf kopen wat je wilt. En als je meer wilt betalen dan de marktwaarde is dat ook niet verboden.

Maar volgens mij bevind je je wel in grijs gebied omdat het je ouders zijn, en omdat je ver boven de marktwaarde iets koopt. Dit is niet logisch en het lijkt er dan ook op dat je een manier zoekt om geen belasting te betalen.

In de praktijk denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar je ouders krijgen wel in een x een berg geld.
Daarbij is er volgens mij geen schenking van kind naar ouders.
Als ik bij de BD kijk heb je als kind recht op een (eenmalige schenkvrij belasting) van 25K.

Voor de rest geld een belasting vrij bedrag van schenker naar ontvanger van 5304 naar de ouders toe.
Dus als je daar boven komt dienen ze toch te betalen.
Maar omdat je waarschijnlijk iets koopt is de kans aanwezig dat het niet als schenking gezien wordt maar meer als een stommiteit dat je teveel betaald. (als zouden je ouders misschien wel moeten verantwoorden waar het geld vandaan komt).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Anoniem: 699209 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:53:
[...]
Dan wil ik voortaan een schenking ipv loon *O*
Het punt.. je mist het..
Als ik (of de TS) hard gewerkt heeft voor z'n centen en daar gewoon belasting over heeft betaald is er imo niets op tegen om zelf te beslissen wat je met dat geld doet.

[ Voor 30% gewijzigd door St@m op 20-11-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Je mag toch zelf weten hoeveel je voor je auto vraagt? Als dat in dit geval 25k is en dat geld kan toevallig gebruikt worden is dan toch geen probleem? Kan het niet zien als ontduiking van belasting maar gewoon het overkopen van iets (voor veel te veel geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mrjraider schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:57:
Je mag toch zelf weten hoeveel je voor je auto vraagt? Als dat in dit geval 25k is en dat geld kan toevallig gebruikt worden is dan toch geen probleem? Kan het niet zien als ontduiking van belasting maar gewoon het overkopen van iets (voor veel te veel geld)
Nogmaals, wanneer zou schenkingsbelasting dan wel een rol spelen volgens jou? Dan kan ik wel een pepernoot verkopen voor €10k en zeggen dat het geen schenking is.

En zoals Moah al terecht opmerkte, dan ga ik ook elke maand aan mijn werkgever, waar ik dan vrijwilligerswerk voor doe, een pinda verkopen voor toevallig exact mijn maandloon. Ik mag toch zelf weten hoeveel ik voor een pinda vraag?

Elke keer weer dat er een topic wordt geopened met de vraag of de belastingdienst dom is: Nee de belastingdienst is niet dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Volgens mij mis jij juist het sarcastische punt ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.
Ik ben mij er van bewust dat het een erg grijs gebied is.
Toch zou het overkopen van 'iets' van je ouders geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Het heikele punt is alleen, mag je iets overkopen voor een "te hoog"/ niet markt conforme prijs.

Stel, ik koop een gouden horloge van mijn ouders, die 25k waard zou zijn. Is dat wel 'legaal'? En wie bepaald in dat geval of de waarde legetiem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

DukeBox schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:01:
[...]

Volgens mij mis jij juist het sarcastische punt ;)
Nee hoor. Het wordt weer in extremis getrokken dat een werkgever dan ook maar moet gaan schenken zodat er geen belasting betaald hoeft te worden. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om geld waar al belasting over betaald is. Zelfde als die erfbelasting. Ook zo'n bullshit.

[ Voor 42% gewijzigd door St@m op 20-11-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 841667 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:02:
Toch zou het overkopen van 'iets' van je ouders geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Het heikele punt is alleen, mag je iets overkopen voor een "te hoog"/ niet markt conforme prijs.

Stel, ik koop een gouden horloge van mijn ouders, die 25k waard zou zijn. Is dat wel 'legaal'? En wie bepaald in dat geval of de waarde legetiem is?
Natuurlijk mag jij iets overkopen van je ouders. En je mag er ook teveel voor betalen, maar dan wordt het een schenking.

Dat gouden horloge is perfect legaal, ervan uitgaande dat het zo'n 25k waard is. IANAL, maar ik denk dat het voldoende is als beide partijen redelijkerwijs kunnen weten hoeveel het ongeveer waard is.

Maar is het niet makkelijker gewoon het maximaal vrijgestelde schenken dit jaar nog? En dan in januari weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het antwoord is nu al een paar keer gegeven (ok, vertroebeld door off-topic meningen over hoe de regels eigenlijk zouden moeten zijn), maar als jij zelf al weet wat de marktwaarde is en je betaald 3x de marktwaarde, dan weet je zelf al dat dit problemen op gaat kunnen leveren.

(Ve)rkoop jij een horloge van 25k voor 25k dan is er natuurlijk geen schenkingsbelasting verschuldigd. (Ver)koop jij een auto van 7.5k voor 25k dan heb je een andere situatie.

Kun je niet beter iets doen met de tips die hierboven gegeven worden? Een lening aangaan bv. Ik ben geen financieel adviseur, dus ik weet niet of dit kan, maar het lijkt me waard om uit te zoeken: Een lening van 25k tegen een rente-percentage van 4% lijkt me momenteel heel reeel. Het rente-bedrag (1k) schenk jij jaarlijks belastinvrij aan je ouders. Wel even goed uit zoeken hoe je dit moet registreren natuurlijk...

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 20-11-2016 13:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
Mrjraider schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:57:
Nee, het is gewoon belastingontduiking op deze manier. In zo'n redenatie gaat de BD echt niet mee als ze er achter komen. Want in jou geval zou er de andere kant op ook geen heling zijn wanneer je te weinig betaald voor iets. Dat zou dan namelijk ook gewoon vraag/aanbod zijn.

Ik zou sowieso eerst eens 2x 2k EURO netjes schenken (1 dit jaar, en dan direct volgend jaar nog eens). Dan is je probleem al van 17K naar 13K geslonken ;) . Dan kun je nog eens "iets" (zeg 3K) boven de dagwaarde van de auto zitten.

En er zijn vast nog wat andere manieren te verzinnen om je ouders te steunen op een legale manier. Maar hoe dan ook. als ze hier achter gaan komen dan is het echt peanuts om aannemelijk te maken dat dit gewoon belastingontduiking is. Zo moeilijk is het ook niet om (eventueel voor een rechter) dit aannemelijkte maken met een taxateur...

Ik neem aan dat dit geen structureel tekort is voor je ouders. Je zou dan voor die laatste 10K ook een lening kunnen opstellen inderdaad. Vervolgens gewoon de komende 5 jaar 2k aan gift geven, die je ouders gelijk weer kunnen gebruiken om die lening af te lossen. Ik neem aan dat dat wel mag, maar IANAL.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 20-11-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

De waarde zou je kunnen laten taxeren.
En je ouders zouden bij de Aangifte toch ook moeten opgeven wat hun vermogen etc is.
Dit zal misschien niet meteen een probleem zijn. Maar dat kan het wel worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:06:

[...]

Ik zou sowieso eerst eens 2x 2k EURO netjes schenken (1 dit jaar, en dan direct volgend jaar nog eens). Dan is je probleem al van 17K naar 13K geslonken ;) . Dan kun je nog eens "iets" (zeg 3K) boven de dagwaarde van de auto zitten.
Ik neem aan dat je toch 2k aan elk van je ouders mag schenken? Dus dan zit je op 2x 2x 2k, oftewel al 8k.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Wat Genetx al zegt:
  • 2122 euro nog in 2016
  • De rest een renteloze lening aan je ouders, met de huidige rentestand is dat prima te verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sissors schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:08:
[...]

Ik neem aan dat je toch 2k aan elk van je ouders mag schenken? Dus dan zit je op 2x 2x 2k, oftewel al 8k.
Goed punt! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een bezit heeft gewoon een bepaalde waarde, maar die is vaak natuurlijk niet zo makkelijk vast te stellen. Als je in het gebied van schenkingen zit dan is de bandbreedte vaak tientallen procenten dus het gebied is gewoon grijs. Jouw geval is echter een verschil van 250% dus dan kun je natuurlijk wel aanvoelen dat dit niet geaccepteerd wordt ondanks dat niemand dit gaat controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helder. Hartelijk dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Nope, dat mag niet, zelfs als ze gescheiden zijn. Wel mogen je broers en zussen OOK ditzelfde bedrag schenken.

http://kennisbank.sparen....gvrij-schenken-aan-ouders

[ Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 20-11-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Nee, het is gewoon belastingontduiking op deze manier. In zo'n redenatie gaat de BD echt niet mee als ze er achter komen. Want in jou geval zou er de andere kant op ook geen heling zijn wanneer je te weinig betaald voor iets. Dat zou dan namelijk ook gewoon vraag/aanbod zijn.
Lijkt me ook inderdaad. Er staan in NL genoeg auto's te koop die meer moeten opbrengen dan de "dagwaarde voor de verzekering". Daarentegen kan je in NL ook auto's kopen die goedkoper zijn dan de dagwaarde.

In beide gevallen is het marktwerking en ik denk dat in een particuliere transactie er weinig/geen impact is voor de Belastingdienst. Neemt niet weg dat het geld door jouw ouders mogelijk wel verantwoord moet worden in een komende aanslag.

Zoals anderen aangeven; de auto overkopen voor een relatief nette waarde en de rest van het geld schenken? Misschien niet eens schenken; er zijn volgens mij geen/weinig regels om een Sinterklaas-cadeau van 10K in een envelop te overhandigen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Houtenklaas schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:09:
Wat Genetx al zegt:
  • 2122 euro nog in 2016
Dat is het bedrag wat je mag schenken aan bv vrienden
Aan je ouders is dat iets van 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Houtenklaas schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:10:
[...]

Nope, dat mag niet, zelfs als ze gescheiden zijn. Wel mogen je broers en zussen OOK ditzelfde bedrag schenken.
Deze pagina is dan weer niet zo helder dan..
http://www.belastingdiens..._voor_de_schenkbelasting/
de algemene vrijstelling: € 2.122
Deze vrijstelling geldt voor iedereen. Dus ook voor de kleinkinderen die van hun grootouders een schenking krijgen.
U mag in 2016 van meerdere personen € 2.122 belastingvrij ontvangen. En de schenker mag aan meerdere personen € 2.122 belastingvrij schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

[...]

Heling? Dat is heel wat anders.
Goedkoop (onder de marktwaarde) inkopen is gewoon slim zakendoen.
MAX3400 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:10:
[...]
er zijn volgens mij geen/weinig regels om een Sinterklaas-cadeau van 10K in een envelop te overhandigen?
:P Tuurlijk wel. Die staan netjes beschreven op de site van de belastingdienst.

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 20-11-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:17
Als je ouders ook nog iets als kunst (bijv schilderijen of beeldjes) hebben staan kan je die ook kopen en vervolgens in bruikleen bij ze laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
MAX3400 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:10:
Zoals anderen aangeven; de auto overkopen voor een relatief nette waarde en de rest van het geld schenken? Misschien niet eens schenken; er zijn volgens mij geen/weinig regels om een Sinterklaas-cadeau van 10K in een envelop te overhandigen?
Sint en piet zaten dit jaar te denken,
wat ze de ouders van lisavs zouden moeten schenken
...

Nee dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Klopt toch? Je vader/moeder mag van alle broers/zussen geld ontvangen en jij mag aan meer personen geld geven (eigen ouders, opa/oma, vader/moeder van je partner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

Houtenklaas schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:10:
[...]

http://kennisbank.sparen....gvrij-schenken-aan-ouders
dus als jij je ouders, en je ieder van je broers en zussen 2000 euro geeft, en je broers en zussen het geld doorsluizen naar je ouders zou dus wel kunnen/mogen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
mrc4nl schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:15:
[...]

dus als jij je ouders, en je ieder van je broers en zussen 2000 euro geeft, en je broers en zussen het geld doorsluizen naar je ouders zou dus wel kunnen/mogen?
Ehhhhhh, 10 voor de inventiviteit. Kan ik zo snel niks op verzinnen waarom dat niet zou kunnen/mogen. En dan maar hopen dat je uit een groot gezin komt.

http://weblog.sparen.nl/schenken-aan-broer-of-zus

Dan kan een goed katholiek gezien (lees: 10 kinderen of meer) een barre hoop geld rondpompen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 20-11-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Houtenklaas schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:15:
[...]

Klopt toch? Je vader/moeder mag van alle broers/zussen geld ontvangen en jij mag aan meer personen geld geven (eigen ouders, opa/oma, vader/moeder van je partner)
Men heeft het over personen. Je mag ~2k schenken aan meerdere personen. Dus 2k aan je vader en 2k aan je moeder. Althans zo lees ik het, of je "ouders" samen moeten voor de BD één persoon zijn.
Edit: Aah, duidelijker kunnen we het niet maken, ook niet leuker... 8)7

Maar met mrc4nl, dat zou ik ook denken 8)

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 20-11-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:40
Wat van auto is het? Dat is toch wel evident in dit verhaal. Een Volkswagen Golf is toch een ander verhaal dan een Porsche 356 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
GENETX schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:17:
[...]

Men heeft het over personen. Je mag ~2k schenken aan meerdere personen. Dus 2k aan je vader en 2k aan je moeder. Althans zo lees ik het, of je "ouders" samen moeten voor de BD één persoon zijn.

Maar met mrc4nl, dat zou ik ook denken 8)
Zie de eerdere link, de belastingdienst telt het dan toch op ... Gek genoeg OOK als je ouders inmiddels gescheiden zijn. En (let op: ik ben geen jurist) daar gaat de geest van de wet m.i. mank, maar goed, de oplossing van mrc4nl vind ik wel een aardige. maar ook een renteloze lening is er één, elk jaar te verminderen met het schenkingsdeel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:15:
[...]

Behalve dat je broers en zussen het geld ook zelf mogen houden omdat ze geen enkele verplichting hebben om het geld daadwerkelijk door te sluizen. Zou je die verplichting wel opnemen, werkt de 'slimme truuk' niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

GlowMouse schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:24:
[...]
Behalve dat je broers en zussen het geld ook zelf mogen houden omdat ze geen enkele verplichting hebben om het geld daadwerkelijk door te sluizen. Zou je die verplichting wel opnemen, werkt de 'slimme truuk' niet meer.
Dat klopt, maar als je een goede band hebt met je broers en zussen, en zij ook met je ouders, en je dit van te voren bespreekt moet dat wel goed komen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
GlowMouse schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:24:
[...]

Dan weet je ook voorgoed hoe de familieverhoudingen in elkaar steken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:28:
[...]

Dat klopt, maar als je een goede band hebt met je broers en zussen, en zij ook met je ouders, en je dit van te voren bespreekt moet dat wel goed komen.
Als je dit vantevoren als plan bespreekt, rust op hen de morele verplichting om het geld door te schenken. Het 'slimme plan' werkt ook in dat geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrc4nl schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:28:
[...]

Goed komen doet het sowieso, want ondanks wat velen denken controleert de belastingdienst nog amper. Ze zijn veel te druk met het toeslagencircus en de jaarlijks door de politiek opgedrongen wijzigingen. Maar even los hiervan werkt zo'n ABC-constructie niet en in mijn ogen zelfs averechts in het geval van die eventuele zeldzame controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Anoniem: 699209 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:32:
[...]

Goed komen doet het sowieso, want ondanks wat velen denken controleert de belastingdienst nog amper. Ze zijn veel te druk met het toeslagencircus en de jaarlijks door de politiek opgedrongen wijzigingen. Maar even los hiervan werkt zo'n ABC-constructie niet en in mijn ogen zelfs averechts in het geval van die eventuele zeldzame controle.
Dat heeft te maken met de "geest" van de wet en de "letter" van de wet. Een rechter zal keurig vermoeden dat als jij je broer 2K geeft en die dat dezelfde dag aan zijn ouders schenkt, dat er meer aan de hand is. Maar het voldoet wel degelijk aan de letter van de wet. Qua toetsing is er een schijn en een vermoeden, maar kloppen doet het wel degelijk.

Maar goed, @Topicstarter: Veel wijsheid toegewenst, hartverwarmend dat je dit voor je ouders wilt doen. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 20-11-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
RedHat schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:18:
Wat van auto is het? Dat is toch wel evident in dit verhaal. Een Volkswagen Golf is toch een ander verhaal dan een Porsche 356 bijvoorbeeld.
Wat is daar een ander verhaal aan dan? Dagwaarde is dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Awsom schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:35:
[...]

Omdat dagwaarde vrij eenvoudig nauwkeurig is te bepalen is in het geval van een massaproductiegoed dat massaal te vinden op de aanbodsites. De dagwaarde van een zeldzame klassieker is meer wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:40
Awsom schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:35:
[...]

Dat is dus niet het geval. Als sidenote zal ik erbij vermelden dat ik dit vaak in mijn beroep tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01

Barrycade

Through the...

Nee wat de taxatie er over zegt. Als reactie op Moah.

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 20-11-2016 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RedHat schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:45:
[...]

Dat is dus niet het geval. Als sidenote zal ik erbij vermelden dat ik dit vaak in mijn beroep tegen kom.
Ik ga gokken dat een auto met een dagwaarde van zo'n 8k geen zeldzame klassieker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39

liberque

Vrijzinnig!

Gewoon die auto kopen voor een marktconforme prijs (eg. dagwaarde). Dan blijft er 17k over. Deze leen je aan je ouders tegen een rentepercentage a 0,25% per jaar. Even een contractje tekenen dat het een aflossingsvrije lening is die verrekend wordt met de erfenis.

Dit zou betekenen 425 euro per jaar aan rente. Je laat je ouders deze rente per kwartaal betalen naar je bankrekening dus 106,25 euro per kwartaal. Dit neem je dan contant op en geef je ze handje contantje weer terug.

Aan het eind van de rit zullen je ouders overlijden en komt er een erfenis vrij. Die uitgeleende 17000 euro valt dan niet meer onder de belasting op erfenissen en is gewoon een vordering. Op die manier betaal je dus ook nog eens geen erfenisbelasting over die 17000 euro... Dus het is dubbel win.... EN... volledig legaal!

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

St@m schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:06:
Nee hoor. Het wordt weer in extremis getrokken dat een werkgever dan ook maar moet gaan schenken zodat er geen belasting betaald hoeft te worden.
Daarom.. sarcastisch..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Je mag niet zomaar een renteloze lening aan je ouders verstrekken, want ook dat wordt gezien als een schenking. Lees het volgende eens door: http://blog.geld.nl/Geld_...en-familie-belasting.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:05
Anoniem: 841667 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:32:
Ik wil de auto van mijn ouders overkopen. Mijn ouders kunnen het geld goed gebruiken.
Het verkoopbedrag is hoger dan de marktconforme prijs & is hoger dan de schenkbelastingvrijstelling kind naar ouder.
Ben ik, of zijn zij ,verplicht dit bedrag aan te geven bij de belasting (als zijnde schenking en/of andere belasting)?
Het verschil tussen de transactieprijs en de waarde in het economisch verkeer is een schenking. Daarvoor is een vrijstelling, het meerdere is belast met schenkingsrecht.

Ik denk dat een lening een goed alternatief kan zijn. Je schenkt jaarlijks de rente (en eventueel een deel van de hoofdsom). Voor het restant houd je een vordering. Die vordering kan gunstig uitpakken als je straks moet erven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste idd gewoon een lening met een lage rente. Je kan dan elk jaar op papier het maximale bedrag schenken en dit van de lening aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:28
Heb niet hele topic gelezen, maar waarom niet gewoon een renteloze lening tot aan het moment dat ze er niet meer zijn :?

Edit: zie net reactie van MrDoodoo, kan dus niet 8)7

@topicstarter: _/-\o_ ken de exacte situatie niet, maar respect!

[ Voor 35% gewijzigd door ybos op 20-11-2016 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Mijn ouders kunnen het geld goed gebruiken.
Behalve constructies zoals herhaald belastingvrij schenken, leningconstructies is er nog een optie: vrijstelling van schenkingsbelasting wegens behoeftigheid van de ouders en/of dringend morele verplichting.

Een voorbeeld van bovenstaande kan zijn indien er bijgesprongen wordt bij hoge medische kosten waar de eigen inkomsten niet voldoende voor zijn, etc. Wat hier wel/niet onder valt is wat lastiger te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 17:17
Ja maar is toch een beetje onzin...

Als ik een auto koop van 1500 euro en hij gaat kapot. Dan krijg ik het heel zwaar om via juridische wegen mijn geld terug te krijgen. Iets met.... Wat je kunt verwachten voor 1500 euro, ondezoeksplicht.... true story.....

Nu zou je gaan kijken voor een auto en staat deze te koop voor 25k terwijl die maar 7k waard is en ik betaal 25k. Denk je dat ik dan naar een advocaat kan gaan en mijn 18k dan terug kan vragen.... No way José....
Dan is het ook gewoon pech gehad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
Waarom kunnen je ouders het geld goed gebruiken? Ik neem aan dat ze het ook weer uit zullen gaan geven. Jij kan toch hun €25000 aan bonnetjes/facturen/kerstversiering betalen in ruil voor de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42

matroosoft

Lone Christian

Rukapul schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:14:
[...]

Behalve constructies zoals herhaald belastingvrij schenken, leningconstructies is er nog een optie: vrijstelling van schenkingsbelasting wegens behoeftigheid van de ouders en/of dringend morele verplichting.

Een voorbeeld van bovenstaande kan zijn indien er bijgesprongen wordt bij hoge medische kosten waar de eigen inkomsten niet voldoende voor zijn, etc. Wat hier wel/niet onder valt is wat lastiger te bepalen.
Om hier even op aan te haken, hierbij de informatie hierover van de BD:
http://www.belastingdiens..._schenkbelasintg_betaalt/

U krijgt de schenking om schulden af te lossen
U betaalt geen schenkbelasting als u de schenking krijgt om dringende schulden af te lossen.
Dringende schulden zijn schulden die u direct moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan een huurschuld die u moet betalen om te voorkomen dat u uit uw huis wordt gezet.
Het moet een schuld zijn die u zonder de schenking niet zou kunnen betalen, zelfs niet als u al uw bezittingen zou verkopen.

U krijgt de schenking vanwege een natuurlijke verbintenis
Soms doet iemand een schenking omdat hij zich hiertoe dringend moreel verplicht voelt. Wettelijk is de schenker nergens toe verplicht, dus een rechter zou de schenker niet kunnen dwingen om de schenking te doen. Maar de schenker en de ontvanger vinden allebei dat de ontvanger recht heeft op de schenking. De wet noemt dit 'het nakomen van een natuurlijke verbintenis'.

Als u een schenking krijgt vanwege het nakomen van een natuurlijke verbintenis, hoeft u daarover geen schenkbelasting te betalen, maar u moet wel aangifte doen. Denkt u dat deze regel op uw situatie van toepassing is? Geef dit dan aan in uw aangifte schenkbelasting.
Twijfelt u of er sprake is van een vrijstelling vanwege een natuurlijke verbintenis? Stuur een brief waarin u de situatie voorlegt naar (...)

Voorbeeld:

Als samenwoners uit elkaar gaan en 1 van de partners betaalt alimentatie aan de ander, dan zien wij dat als een schenking als die partneralimentatie niet is vastgelegd in een samenlevingscontract.

Zij kunnen echter een vrijstelling voor de schenkbelasting krijgen op grond van een natuurlijke verbintenis. Daarvan is in ieder geval sprake als de hoogte van de partneralimentatie niet meer is dan de normbedragen die rechters gebruiken als zij de hoogte van alimentatie bepalen bij mensen die getrouwd waren en uit elkaar gaan. Dit worden ook wel de 'Tremanormen' genoemd.

----------
Wat betreft het eerdere voorstel over een lening, hieraan zitten eisen. Het mag over andere niet aflossingsvrij zijn en de rente moet marktconform zijn:
http://financieel.infonu....ing-wil-ook-nog-geld.html

Ouders geld lenen in plaats van schenken
Iemand die zijn ouders toch geld wil toestoppen, maar vindt dat daar geen belastingaanslag bij hoort, kan het bedrag ook aan de ouders lenen. Maar ook daarvoor gelden weer strenge regels. Zo geldt er dan een rente- en aflossingsverplichting. Een lage rente berekenen is er ook niet bij, want er moet wel een marktconforme rente in rekening worden gebracht. Dus een rente die ook betaald zou moeten worden bij banken. Anders is het risico groot dat de Belastingdienst de lagere rente ook weer als schenking aanmerkt. Als de rente overigens onder het bedrag blijft dat er per jaar belastingvrij geschonken mag worden, dan kan dit bedrag aan het einde van het jaar weer gewoon aan de ouders overgemaakt worden zonder fiscale gevolgen. Dat kan dus de oplossing zijn, maar geldt niet voor hoge bedragen.
Pagina: 1