Yourhosting en Wet Van Dam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:45
Opnieuw een kwestie met een hostingbedrijf en de Wet Van Dam.

Blijkbaar had ik een domeinnaam gekocht voor € 1.00 voor 12 maanden. In de periode dat de termijn van 12 maanden afliep zijn er naar een oud mailadres meerdere herinneringen gestuurd dat er na afloop van de 12 maanden automatisch verlening zou plaatsvinden van 12 maanden.

Nu heb ik vorige week een brief ontvangen dat ik nog een achterstallige betaling zou hebben van € 12.00 (+ incassokosten maar die zijn onterecht en is nu niet van belang want het YH heeft ook gezegd dat ik die niet hoef te betalen).

Nu vind ik het geen probleem om 1 maand te betalen, of de volledige 12 maanden en dat ik dan 11 maanden weer terugkrijg. Echter mag ik wel opzeggen maar dien ik wel de volledige 12 maanden te betalen.

Nu ben ik het daar niet mee eens omdat volgens de Wet Van Dam ik de 11 maanden gerestitueerd behoor te krijgen. Nadat ik dit aan YH heb aangegeven kreeg ik dit bericht terug:

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u zich beroept op de Wet Van Dam. In deze e-mail ga ik daar verder op in.

Wet Van Dam
De Wet Van Dam geeft aan dat bedrijven een contract bij particulieren na het eerste jaar niet stilzwijgend mogen verlengen voor een periode langer dan één maand. Een verlenging voor een bepaalde periode is toegestaan op voorwaarde dat de klant hiervoor expliciet opdracht heeft gegeven in de klantomgeving.

Bij Yourhosting geeft u bij de aanvraag van uw producten opdracht voor een jaarlijkse verlenging, tot het moment van opzeggen. Dit doet u door het aanvinken van een checkbox in onze webshop. Hiermee geeft u ons opdracht voor een actieve verlenging en geen stilzwijgende verlenging. Daarom is de Wet Van Dam hier niet van toepassing.

Ter herinnering aan de aankomende verlenging sturen wij twee maanden voor de verlenging een vooraankondiging per e-mail. Zo geven we u voldoende gelegenheid om op tijd op te zeggen via Mijn Account.

Vraag is dus: kan je bij inschrijving een handeling verrichten (vinkje in checkbox) waardoor YH opdracht krijgt voor een actieve verlenging?

Wet Van Dam is namelijk niet uit te sluiten, zal altijd boven algemene voorwaarden staan. Daarnaast staat in BW 6 art. 236 sub j dat in geval van een overeenkomst (..) leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand

Daardoor zou ik zeggen dat het vinkje niet rechtsgeldig is.

Bron: http://www.ispam.nl/archi...en-contractverlenging-24/
Bron: Domein opzeggen / Wet van Dam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Dit is een lastige vraag zonder eenduidig anwoord. Iets als de bedenktermijn is dwingend recht, daar kun je niet van afwijken - op geen enkele manier. De Wet van Dam is iets zwakker, want je kan er wél van afwijken, mits dit buiten de algemene voorwaarden om gebeurt.

Is dit het vinkje waar ze het over hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/giWk7sz.png
(Screenshot van Arnoud Engelfriet)

Een beetje zwak om dit "expliciete toestemming" te noemen omdat je zonder toestemming te geven, geen contract aan kan gaan (want je kan niet alleen akkoord gaan met de algemene voorwaarden zonder ook "toestemming" voor verlenging te geven).

Maar goed, de vraag is nu: is dat stukje over verlenging nu een algemene voorwaarde of niet? Iets is een algemene voorwaarde als:

(1) [het beding is] opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen

(2) met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven

Aan (1) is duidelijk voldaan want bij ieder domeincontract moet je akkoord gaan met dat beding. Het is dus alleen nog de vraag, of die verlenging een kernbeding is (2). Ik denk van niet: het gaat niet over de kern van de prestatie (de prijs, wat je er voor krijgt, etc...), je kan het tussentijds nog wijzigen (het is kennelijk niet zo'n essentiëel onderdeel van het contract dat je het niet meer kan veranderen), en over het algemeen zijn zaken als opzegtermijn geen kernbedingen (kijk maar naar het aantal bedrijven dat algemene voorwaarden over opzeggen hanteert).

Je zou dus kunnen beargumenteren dat het een algemene voorwaarde is, en dat het dus van van Dam niet mag.

Het zou anders zijn als je standaard zonder dat vinkje een contract aan zou kunnen gaan, en het later (na het aangaan) pas kan aanzetten. Dan wordt het een extra optie die je er bij kan nemen, maar nu is het verplicht een onderdeel van het contract waardoor het een algemene voorwaarde wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Zover ik weet moeten ze na 1 jaar weer opnieuw vragen(dus jij ook daadwerkelijk op reageren met bv een handtekening). Dat je weer 1 jaar een contract aan gaat. Maar 1 jaar geleden zeggen dat het met 1 maanden verlengd gaat worden gaat geloof ik niet op. Anders had ieder bedrijf zich op die manier in gedenkt en is de wet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12 euro? Neem gewoon je verlies, elke minuut dat je hier aan besteed is al bijna duurder.
Je had gewoon je gegevens moeten updaten, en dan had je gewoon die email ontvangen.

Daarnaast wordt volgens mij een domeinnaam standaard per jaar afgrekend, die kun je helemaal niet per maand registreren/bestellen. Hosting vaak wel, maar domeinen staan volgens mij altijd voor € x,- per jaar op de websites van hostingbedrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Het gaat hier ook niet zozeer om het geld. Het gaat er meer om dat een bedrijf als YH, toch een groot bedrijf volgens mij, niet willens en wetens consumenten mag duperen.

Wet Van Dam kent overigens geen uitzondering voor domeinnamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://ictrecht.nl/domei...dam-ook-voor-domeinnamen/ Hier staat alles duidelijk vermeld, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Als de reacties lees houd YH zich gewoon niet aan de wet. En ja het is 12 euro. Totaal niet zinvol om het te doen om je geld terug te krijgen. Maar als je als bedrijf van iedere klant 11 euro extra kan jatten. Zouden de bedrijven nog rijker worden. Of als elk bedrijf(waar ik zaken mee doe) mij extra naait voor 11 euro. ga ik daar ook niet blij van worden.

http://consumentenrecht.k...-Van-Dam-te-omzeilen.html

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 20-11-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De specifieke situatie is nog niet voor een rechter getoetst, maar lijkt niet in lijn met de geest van de wet terwijl de droge tekst meerdere interpretaties mogelijk maakt.

Ben wel voorzichtig met links zoals hierboven; Alex bedoelt het goed, maar neemt vaak een vrij eenzijdige kijk op zaken, waarmee hij vaak ook veel verder gaat dan bijvoorbeeld Arnoud Engelfriet (die er wél een diploma voor heeft...).

Eerdere topics over YourHosting lijken te leren dat ze het zelf ook niet aandurven er een zaak van te maken. Immers, als ze ongelijk krijgen is een groot deel van hun businessmodel het raam uit. Sowieso onvoorstelbaar dat in deze tijd een bedrijf het moet hebben van lock-in die ervoor zorgt dat klanten er nooit meer zaken mee willen doen en dat gevoel ook massaal uitdragen.

Dat alleen al moet een trigger zijn voor mensen; de core focus is duidelijk niet flexibiliteit richting de klant.

Je kan dus het risico nemen, met waarschijnlijk periodiek een dreigbrief en stellingen van extra kosten. Maar garantie dat je uiteindelijk gelijk krijgt als het zover komt is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Dit is wat ik ook al dacht inderdaad.

En wat nou als we het omdraaien. Ik betaal de 12,- en verwacht een restitutie die uitblijft.

Ik ken een aantal juristen die dan wel kunnen helpen met het schrijven van een ingebrekestelling, dagvaarding etc. Dat het op die manier opgelost kan worden omdat als ze niet blijven betalen het wel kan leiden tot een zaak waarin de rechtsvraag beantwoord dient te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Het omdraaien en vervolgens gaan dagvaarden is zinloos. In beide gevallen loop je hetzelfde risico op een proceskostenveroordeling. Als je dat overweegt, moet je gewoon alleen die 1/2 euro betalen en afwachten of zij er een zaak van maken. Dan moeten zij er het initiatief voor nemen, en de kans dat ze dat doen is klein (een rechtzaak voor €11 is nooit rendabel).

Je hebt twee serieuze opties: betalen en er van af zijn, of alleen hetgeen wat je verschuldigd zou zijn als je zou mogen opzeggen betalen en gokken dat ze er geen zaak van maken (of dat je de zaak wint). Tenzij je echt héél graag die zaak wilt, zou ik er niet zelf een beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 11:38
Zo'n 5 jaar geleden ben ook ik klant geweest bij YourHosting waarbij toen - naar mijn idee - voor 5 jaar een pakket was afgesloten voor domeinregistratie en hosting. Het werd ook zodanig geadverteerd dat het deed vermoeden dat het domein en de hosting beide voor 5 jaar werden afgesloten. Eenmaal de factuur - die pas na betaling werd toegestuurd - ontvangen, is wel te achterhalen dat is betaald voor 12 maanden hosting.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I8ZLq.png

Na een jaar ontving ik de factuur om het pakket te verlengen. Niets mee gedaan net zoals de herinnering, want "waarom zou je een pakket dat nog 4 jaar geldig is willen verlengen?" zo was mijn gedachtegang.

Pas na ontvangen van een dreigbrief kort na het verlopen van het pakket contact opgenomen met YourHosting om verhaal te halen. Telefonisch waren ze onbereikbaar en contact middels de mail kon soms een week duren alvorens die werd beantwoord. Ondanks de naar mijn mening misleidende verkoop, zelf aangeboden om te betalen voor de maand die ik nog wel had gebruikt alvorens het pakket (wat ik in het geheel moest opzeggen waardoor het domein van 5 jaar waarvoor ik al had betaald, onbruikbaar werd) op te zeggen zoals dit ook mogelijk moet zijn volgens de Wet van Dam. Hier zijn ze nooit mee akkoord gegaan. Ik moest de factuur maar betalen en na betaling maar proberen het teveel betaalde geld terug te krijgen, al werd mij verzekerd dat ik het geld absoluut niet terug zou krijgen.

De factuur is nooit betaald en uiteindelijk is het uit handen gegeven aan Intrum Justitia. Daar eenmaal de zaak uitgelegd maar daar is nooit iets mee gedaan. Nu ontvang ik al 4 jaar brieven van Intrum Justitia met dreigingen maar geen van de dreigingen is ooit uitgevoerd. Sterker nog, zo rond de kerst krijg ik altijd een factuur met korting. Afgelopen jaar wel 50% op het verschuldigde bedrag, wat helaas nog altijd meer is dan ik YourHosting verschuldigd ben.

Als ze mijn geld willen, mogen ze mij dagvaarden. Maar het blijven loze dreigementen.
Pagina: 1