Welk OS voor Asus EeePC 4G?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 19:37
Beste alle,

Ik heb een Asus EeePC 4G gekregen van iemand en wou deze dus voorzien van een Windows installatie, maar tijdens de installatie kreeg ik telkens de foutmelding terms software License error. Dit probleem zocht ik op Google en bleek dat het komt doordat de hardware niet voldoet aan de softwareeis.

Tot mij verbazing is dit een machine met 512mb ram en 4gb opslag toen ik de specificaties ging bekijken. En is het begrijpelijk dat je zo'n melding krijgt.

Eenmaal verder op internet gezocht werkt het ook puur alleen met Linux en dan voornamelijk i686 wat super moeilijk te vinden. Is.

Dus probeerde een aantal ubuntus en debians maar sommige starten zelfs niet eens op in de boot of geven aan dat ik minimaal zoveel rom nodig moet hebben om te installeren.

Nu komt mij vraag ik wil een Engelse Linux erop zetten de officiële Linux distributie is faliet dus Xandros worst moeilijk. Iemand die een goede Engelse met gpu versie kan geven?

Ik probeer telkens nu puppylinux.com van TAHR uit. Maar telkens wanneer ik installeer en opnieuw opstart komt de Xandros Linux opnieuw op dat ik moet instellen van gebruikersnaam en wachtwoord.

Iemand nog tips

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je topic even van CSA naar NOS. (En tweak de topictitel een beetje, 1 vraagteken is bijvoorbeeld zat ;) )
Maar telkens wanneer ik installeer en opnieuw opstart komt de Xandros Linux opnieuw op dat ik moet instellen van gebruikersnaam en wachtwoord.
Dat klinkt als iets dat oplosbaar is...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683950

Hallo theduke1989,

Heb je als eens naar Puppy Linux gekeken? ( http://puppylinux.com/ )
Is wel in x86, en met PAE, zoek je er eentje zonder PAE, dan kan je hier even kijken: ( http://puppylinux.org/main/Long-Term-Supported%20Puppy.htm )

Die laatste is wel wat ouder qua software, je moet dan kiezen voorde retro release als je zonder PAE wilt.

Succes en nog een fijne zondag!

keesie555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 683950 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:03:
Hallo theduke1989,

Heb je als eens naar Puppy Linux gekeken? ( http://puppylinux.com/ )
Is wel in x86, en met PAE, zoek je er eentje zonder PAE, dan kan je hier even kijken: ( http://puppylinux.org/main/Long-Term-Supported%20Puppy.htm )

Die laatste is wel wat ouder qua software, je moet dan kiezen voorde retro release als je zonder PAE wilt.

Succes en nog een fijne zondag!

keesie555
In mijn laatste alinea , ik.probeer puppylinux maar wanneer je reboot komt Xandros Linux het origineel weer tevoorschijn...

TAHR versie heb ik gebruikt hiervoor..

[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 20-11-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 20:41
Heb dezelfde EeePC en draai Lubuntu 12.04

[ Voor 4% gewijzigd door clogie886 op 20-11-2016 12:25 ]

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:15:
[...]

In mijn laatste alinea , ik.probeer puppylinux maar wanneer je reboot komt Xandros Linux het origineel weer tevoorschijn...

Als Xandros terug komt schrijft Puppy waarschijnlijk zijn bootloader niet naar de goede plek. Ik zou zelf eerst met een live cd opstarten en schijf helemaal leeg maken met dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4M (vooropgesteld dat sda de hdd/emc van de Asus is).
Verder is AntiX een lightweight distro maar niet heel gemakkelijk te customizen. Is in de basis wel een debian-achtige vergelijkbaar met Xandros.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

Lees anders eens (en vraag als je er nog niet uitkomt) in het topic wat speciaal voor deze vraag is gemaakt:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8

Wat mij persoonlijk het makkelijkste lijkt is voor een Debian afgeleide gaan zoals Lubuntu. Hiervoor is veel informatie en ondersteuning beschikbaar. Puppy Linux kan ook. Maar zaken als de installatie zijn voor de beginnende gebruiker toch net wat minder gestroomlijnd, veel moet er immers zelf gedaan worden.
theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:24:
(....)
Dus probeerde een aantal ubuntus en debians maar sommige starten zelfs niet eens op in de boot of geven aan dat ik minimaal zoveel rom nodig moet hebben om te installeren.
(....)
De installatie van *buntu heeft officieel meer dan 700 MB RAM nodig tegenwoordig en 4.7 gig HDD ruimte. Das lastig. Je kan gebruik maken van de alternatieve ISO van Lubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Alternate_ISO
Neem de i386 (32 bit) versie. Die moet compatible zijn met i486, i586 en i686.

Natuurlijk is het ook een optie om de distro op extern geheugen te installeren, modern computergebruik lijkt mij dan ook lastig met zo'n kleine harddisk.

Mocht je meer tijd hebben en meer ruimte willen overhouden kan je natuurlijk ook gaan voor een Debian LXDE installatie (de zelfde omgeving als Lubuntu) . Debian met een volledige LXDE (gekozen in de installer) moet ongeveer 1536 MB innemen. Je kan ook voor XFCE kiezen, dit is een uitgebreidere omgeving, maar deze is ook wat zwaarder. Het schijfgebruik ligt echter niet ver van elkaar.

Mocht je voor Debian gaan moet je ook voor de i386 versie gaan, wil je wat zekerder zijn van support voor al je hardware kan je de non-free iso gebruiken, deze maakt gebruik van niet-vrije drivers en firmware. Dan kom je dus hier uit:
https://cdimage.debian.or...ware/current/i386/iso-cd/

Een derde optie is eventueel Bodhi Linux. Een debian afgeleide met e17, een lichtgewicht desktopomgeving. Daardoor heeft Bodi om te kunnen werken 128 MB werkgeheugen nodig, samen met 1,1 GB aan hardeschijfruimte en een 300MHz-processor. Ook wordt er een kant en klare netbook setup geleverd bij de omgeving, en heeft het de grafische Ubuntu installer, dus makkelijk installeren.

De installatie handleiding:
http://www.bodhilinux.com/w/installation-instructions/

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 20-11-2016 14:14 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
silverball schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:04:
Lees anders eens (en vraag als je er nog niet uitkomt) in het topic wat speciaal voor deze vraag is gemaakt:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8

Wat mij persoonlijk het makkelijkste lijkt is voor een Debian afgeleide gaan zoals Lubuntu. Hiervoor is veel informatie en ondersteuning beschikbaar. Puppy Linux kan ook. Maar zaken als de installatie zijn voor de beginnende gebruiker toch net wat minder gestroomlijnd, veel moet er immers zelf gedaan worden.

[...]

De installatie van *buntu heeft officieel meer dan 700 MB RAM nodig tegenwoordig en 4.7 gig HDD ruimte. Das lastig. Je kan gebruik maken van de alternatieve ISO van Lubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Alternate_ISO
Neem de i386 (32 bit) versie. Die moet compatible zijn met i486, i586 en i686.

Natuurlijk is het ook een optie om de distro op extern geheugen te installeren, modern computergebruik lijkt mij dan ook lastig met zo'n kleine harddisk.

Mocht je meer tijd hebben en meer ruimte willen overhouden kan je natuurlijk ook gaan voor een Debian LXDE installatie (de zelfde omgeving als Lubuntu) . Debian met een volledige LXDE (gekozen in de installer) moet ongeveer 1536 MB innemen. Je kan ook voor XFCE kiezen, dit is een uitgebreidere omgeving, maar deze is ook wat zwaarder. Het schijfgebruik ligt echter niet ver van elkaar.

Mocht je voor Debian gaan moet je ook voor de i386 versie gaan, wil je wat zekerder zijn van support voor al je hardware kan je de non-free iso gebruiken, deze maakt gebruik van niet-vrije drivers en firmware. Dan kom je dus hier uit:
https://cdimage.debian.or...ware/current/i386/iso-cd/

Een derde optie is eventueel Bodhi Linux. Een debian afgeleide met e17, een lichtgewicht desktopomgeving. Daardoor heeft Bodi om te kunnen werken 128 MB werkgeheugen nodig, samen met 1,1 GB aan hardeschijfruimte en een 300MHz-processor. Ook wordt er een kant en klare netbook setup geleverd bij de omgeving, en heeft het de grafische Ubuntu installer, dus makkelijk installeren.

De installatie handleiding:
http://www.bodhilinux.com/w/installation-instructions/
Super ik ga ze allemaal proberen, echter is het probleem dat wanneer je het installeert en een reboot doet. Hij weer in Xandros linux gaat en blijft niet in de geïnstalleerde versie :(

Nu probeer ik LiceCD uit op advies van synoniem uit, maar welke heb ik nodig?
https://livecdlist.com/ want dit ziin gewoon distro's of ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Een live cd is een cd waarbij je het gehele OS van kan opstarten, niet alleen de installatie. Deze livecd's kan je gewoon van de website van de distributie afhalen, daar is geen aparte site voor nodig.

Waarschijnlijk gaat er iets met de partitionering niet goed, je houdt waarschijnlijk een partitie van je oude distro over.

Daarom lekker een live cd downloaden zoals de legacy (non PAE voor jouw verouderde processor, anders boot hij niet) van Bodhi linux of een andere distro:

https://sourceforge.net/p...0/bodhi-4.0.0-legacy.iso/

Dan kan je in de terminal de tip van @synoniem uitvoeren, of in de installer gewoon handmatig partitioneren, en alle oude partities weghalen voordat je de partities van je nieuwe installatie aanmaakt (of laat aanmaken)
theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:15:
[...]

Heb je de installatie procedure wel gestart? Of heb je 'm alleen simpelweg gereboot?

[ Voor 19% gewijzigd door silverball op 20-11-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb nu de Lubuntu Alternative gedownload en geinstalleerd. De Installatie verliep prima. Echter blijft die hangen op een zwart scherm met waar een - knipperd nadat de installatie klaar was en gereboot. Het duurt nu al een kwartier. Is dit normaal of ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:43
Ik heb goede ervaringen met peppermint os op oude netbooks. Iets geoptimaliseerde lubuntu. Nog lichter kan, maar moeilijker voor starters.. Bunsenlabs, bodhi, slitaz... Om van die xandros af te raken, live cd opstarten, en dan gparted opstarten. Daar zoek je de interne schijf en maak je een nieuwe partition table. Kies voor type mbr op zo'n oud bakkie. Een tikje drastisch, maar dan is het alsof je op een nieuwe lege schijf begint om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:35:
Ik heb nu de Lubuntu Alternative gedownload en geinstalleerd. De Installatie verliep prima. Echter blijft die hangen op een zwart scherm met waar een - knipperd nadat de installatie klaar was en gereboot. Het duurt nu al een kwartier. Is dit normaal of ???
Kom je wel voorbij GRUB (de bootloader die je een keuzemenu geeft) of dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
silverball schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:16:
[...]

Kom je wel voorbij GRUB (de bootloader die je een keuzemenu geeft) of dat ook niet?
Ik krijg wel gewoon de Asus menu te zien om bijvoorbeeld te booten of F2 te drukken etc.
Maar nadat het scherm is afgelopen blijf je op een zwart scherm staan en meer niet.

LiveCD bodhi geprobeerd kom er wel in maar kan niks openen blijft hangen.
Wanneer ik op start wil gaan drukken etc.

Maar er is niet een werkende linux distro meer beschikbaar zoals Puppilunux maar dan in vorm van ubuntu ? lubuntu .. ik keek wel op de livecdlist.com daar zie je het wel maar dat is niet een installatie natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:23:
[...]

Ik krijg wel gewoon de Asus menu te zien om bijvoorbeeld te booten of F2 te drukken etc.
Maar nadat het scherm is afgelopen blijf je op een zwart scherm staan en meer niet.

LiveCD bodhi geprobeerd kom er wel in maar kan niks openen blijft hangen.
Wanneer ik op start wil gaan drukken etc.

Maar er is niet een werkende linux distro meer beschikbaar zoals Puppilunux maar dan in vorm van ubuntu ? lubuntu .. ik keek wel op de livecdlist.com daar zie je het wel maar dat is niet een installatie natuurlijk...
Misschien toch maar AntiX proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ga inderdaad ''antiX 16 386 full'' deze nu downloaden en proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
PS/ heb nu geïnstalleerd zoals je kan zien.. op de foto.
Maar wat betekend dit weer niet op de harde schijf geïnstalleerd???

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/k3jufseav/4c0a4528_3239_455e_b2e6_f5cdfee67118.jpg

want de USB blijft gewoon branden en knipperen alsof het in gebruik is..
Enig idee waar je kan zien dat het op de harde schijf is geïnstalleerd...

[ Voor 49% gewijzigd door theduke1989 op 20-11-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
PS: ik heb even een shutdown gedaan en weer opnieuw opgestart.
Maar krijg weer een zwart scherm, alsof het dus niet geïnstalleerd is op de harde schijf...

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/42obfbnov/d3d64bb3_04b6_44c2_868c_6221c542a6a1.jpg

deze gebruik ik nu...

[ Voor 28% gewijzigd door theduke1989 op 20-11-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

synoniem schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:16:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste of dat het zou oplossen.

Weet je zeker dat je GRUB wel op je harddisk installeert ipv op de usb of extern geheugen? Alle OS'sen hier genoemd zouden moeten werken, en met je kan in principe met allemaal hetzelfde doen.

Je kan van een livecd net zo goed booten, en zoals gezegd kan je die net zo goed van de website van de distributie vinden.

Een mogelijke work around kan eventueel nog zijn om de distributie op een SD kaart te installeren, die zijn doorgaans groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

synoniem schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:16:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste of dat het zou oplossen.

Weet je zeker dat je GRUB wel op je harddisk installeert ipv op de usb of extern geheugen? Heb je tijdens het booten van USB je bootpriority in je Bios niet om zeep geholpen? Misschien even nachecken en eventueel herstellen naar standaardinstellingen?

Alle OS'sen hier genoemd zouden moeten werken, en met je kan in principe met allemaal hetzelfde doen.

Een mogelijke work around kan eventueel nog zijn om de distributie op een SD kaart te installeren, die zijn doorgaans groter.

Je kan van een livecd net zo goed installeren , en zoals gezegd kan je die net zo goed van de website van de distributie vinden. Installeren van een live cd is in sommige gevallen makkelijker, je kan in de termimal nog eventueel manipuleren. Maar bij de Ubuntu smaken (zoals Lubuntu) kan dit niet, je hebt te weinig ram geheugen

[ Voor 15% gewijzigd door silverball op 20-11-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ga nu proberen om bodhi weer te doen.

Kan nu eindelijk vanuit Livecd opstarten, maar als het bij de livecd allemaal wat trager gaat.
Betekend de installatie ook een veel te traag systeem op het einde
///

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:10:
ga nu proberen om bodhi weer te doen.

Kan nu eindelijk vanuit Livecd opstarten, maar als het bij de livecd allemaal wat trager gaat.
Betekend de installatie ook een veel te traag systeem op het einde
///
Dat zal wat minder zijn, je hebt namelijk een ssd tegenover reguliere klassieke USB poorten.

Probeer tijdens de installatie alle stappen rustig te doorlopen. Mocht je eventueel iets niet 100% snappen kan je het altijd nog vragen

Hier een installatiehandleiding:
www.bodhilinux.com/w/installation-instructions

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 20-11-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
theduke1989 schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:29:
PS/ heb nu geïnstalleerd zoals je kan zien.. op de foto.
Maar wat betekend dit weer niet op de harde schijf geïnstalleerd???

[afbeelding]

want de USB blijft gewoon branden en knipperen alsof het in gebruik is..
Enig idee waar je kan zien dat het op de harde schijf is geïnstalleerd...
Hij start als live cd op. Links onder zie je het installatie icoontje waarmee je het op de harde schijf kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
synoniem schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:23:
[...]

Hij start als live cd op. Links onder zie je het installatie icoontje waarmee je het op de harde schijf kan installeren.
Klopt, duurde super lang voordat het geïnstalleerd was. Echter is het wel een beetje kaal en moet je alles zelf installeren zie ik. AntiX was wel wat voller heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:43
Bodhi is erg kaal, maar je kan wel 'packs' vinden die in één keer de interessante software voor je installeren. Al even geleden, maar ik meen in het software center? Op hun website-forum vind je vast de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Ik heb ook zo'n EEE PC. Ik had er eerst altijd Lubuntu op draaien, maar later ben ik geswitcht naar Debian Unstable. Bij beide had ik geen probleem met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
526735 schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:02:
Ik heb ook zo'n EEE PC. Ik had er eerst altijd Lubuntu op draaien, maar later ben ik geswitcht naar Debian Unstable. Bij beide had ik geen probleem met de installatie.
De unstable is voor de developers lees ik. Echter is dat ook zo'n compacte versie voor less than 512mb ram en 4gb rom ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

theduke1989 schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:14:
[...]

De unstable is voor de developers lees ik. Echter is dat ook zo'n compacte versie voor less than 512mb ram en 4gb rom ????
Er is ook nog Debian Testing, maar Debian Stable (eg. Jessie) heeft nog oudere software. Lubuntu 15.10 of ouder en Debian werken gewoon perfect daarop. *buntu 16.04 en nieuwer werken voor geen meter op oude hardware. Ik zou Debian Testing met LXDE installeren op oude hardware als je niet een ervaren Linux gebruiker bent.

[ Voor 16% gewijzigd door 526735 op 21-11-2016 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

theduke1989 schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:14:
[...]

De unstable is voor de developers lees ik.
Niet helemaal. Ik gebruik 't ook op m'n systemen en ben geen ontwikkelaar. ;) Unstable kan gewoon iets sneller stuk gaan en vereist bepaalde kennis en vaardigheden om het op te lossen. Daarbij is het handig als je ontwikkelaar bent omdat je dan kan helpen met het oplossen van de bugs waar je mogelijk tegenaan loopt. Het is geen vereiste.
Echter is dat ook zo'n compacte versie voor less than 512mb ram en 4gb rom?
Standaard is Debian zowel compact als compleet. Het is wel wat minder uitgebreid dan een standaard Ubuntu installatie, maar over 't algemeen bevat het wel de meeste zaken die je nodig zou hebben. Je kan het verder zo uitgebreid maken als je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik houdt het voorlopig op Bodhi, qua interface prima te doen.
Super simpel moet wel dingen als Chrome downloaden.

Alleen klopt het wanneer je naar google.com/chrome gaat je daar onder knopje download
Linux/Debian/Fedora x64 ziet deze dus niet gaat werken op mijn machine? Want ik kan ook geen andere pakket kiezen (x86 / i686) :( en via nluug.com kan ik het ook niet vinden...

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 21-11-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan net zo goed Chromium installeren uit de standaard repo. Je hebt alleen geen Flash plugin erbij.

Interfacekeuze is er overigens ten over bij Linux. Je kan kiezen wat je wil, je moet alleen net even weten hoe het heet en welk meta-package de hele omgeving erop zet voor je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je Bohdi is vrijwel zeker compatible met Ubuntu en/of Debian, als je een package wil downloaden zou ik dat package nemen. Maar je kan beter het advies van Hero of Time volgen en het package uit de standaard repositories gebruiken, dat werkt zeker. Dat is de gebruikelijke aanpak onder Linux. Zelf software rechtstreeks downloaden van de website van de programmeur is onder Linux maar zelden nodig. Het is niet verplicht om het zo te doen maar wordt over het algemeen als een goed idee gezien, het houdt je systeem netjes.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

theduke1989 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:27:
Ik houdt het voorlopig op Bodhi, qua interface prima te doen.
Super simpel moet wel dingen als Chrome downloaden.

Alleen klopt het wanneer je naar google.com/chrome gaat je daar onder knopje download
Linux/Debian/Fedora x64 ziet deze dus niet gaat werken op mijn machine? Want ik kan ook geen andere pakket kiezen (x86 / i686) :( en via nluug.com kan ik het ook niet vinden...
Is je installatie nu gelukt :)

De opensource versie van Chrome genaamd Chromium is in bodhi zo uit de standaard pakketbron "repository" te vissen, dit is ook grafisch te doen via de website. Deze wordt door bodhi zelf aangeboden, houdt in dat je vrijwel zeker bent dat het werkt. Het grote verschil voor de eindgebruiker is het ontbreken van wat gesloten codecs.
http://www.bodhilinux.com/a/chromium/

Wil je voor chrome gaan kan je deze tuturial volgen:
http://linuxg.net/how-to-...st-popular-linux-systems/
Dan heb je meteen een pakketbron "repository" ervoor. Niet de bron van je distributie maar van Google.

Edit: Google ontwikkelt niet meer aan de 32 bit variant, probeer chromium of eventueel Firefox. Ook een volwaardig alternatief die ook vanuit de Bodhi app store te installeren is, zie onderstaande tekst.

Dit heb ik gevonden door te zoeken op "bodhi linux install chrome" door middel van Google, kan jij ook ;)

Hoewel het erg makkelijk lijkt om losse executables te installeren van willekeurige website, doen doorgewinterde Linux gebruikers dit liever niet. In plaats van de manier die je bij Windows gewend bent (het downloaden van software van de website van de fabrikant) hebben de Linux distributies allemaal een eigen pakketbron. Die bevatten software speciaal gecompileerd voor de distributie in kwestie. De Debian pakketbron (ook wel "repository" of "repo") bevat pakketten speciaal voor Debian, de Fedora pakketbron heeft allerlei pakketten speciaal voor Fedora. De software in die bronnen wordt ook regelmatig geüpdate, hoe regelmatig hangt af van de distributie.

Hoe werkt dit dan? Je hebt een pakketbron vol met pakketten voor jouw systeem, in de pakketbron staan tevens vaak nieuwere versies voor jouw systeem (nieuwe features, bugfixes of security patch ed.) maar die komen niet vanzelf. Daarvoor heb je package managers. Die stuurt het beheren van software (bijv. installeren, verwijderen, updaten) in goede banen. Het is een soort van appstore zoals op je mobieltje, alleen bestaan package managers al geruime tijd, en werken ze van pakketbronnen. Zelfs je hele OS is er op een makkelijke manier mee te upgraden.

Vertel de package manager om een pakket te installeren, en het zoekt automatisch het pakket op in je ingestelde bronnen, download het pakket, stelt het in en is dan klaar. Zonder dat je dus op het internet moet gaan zoeken naar een uitvoerbaar bestand, die moet installeren, hopen dat je geen ongerelateerde zooi meekrijgt, en bij een update vaak weer een nieuw uitvoerbaar bestand moet zoeken. Package managers kunnen namelijk ook software en het hele OS (wat ook gewoon allemaal softwarepakketten zijn) updaten.

Soms zit een pakket niet in de standaard pakketbron. Dit kan komen door een licentie die je distributie niet accepteert, of een gebrek aan mankracht. Daarom zijn er vaak nog alternatieve pakketbronnen die extra software toevoegen. Dit is te vinden in tutorials op internet. De bovenstaande google chrome tutorial zorgt dat je een pakketbron erbij krijgt met google chrome erin.

Bodhi's appcenter:
http://www.bodhilinux.com/a/
Is handig om veelgebruikte software te installeren in bodhi op een grafische manier. Sommige software staat hier echter niet in, om alles te zien heb je Synaptic nodig, dit is te vinden in het appcenter.

Het makkelijkste volgens vele is het direct communiceren met de package manager, maar Synaptic is een volwaardig alternatief. Om direct te communiceren moet je wel gebruik maken van de terminal (denk aan cmd voor Linux). Hier een aantal commando's van APT, de package manager van debian en afgeleide (dus ook bodhi):
https://help.ubuntu.com/community/AptGet/Howto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wf.maan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Heeft iemand interesse voor een instructie om met Puppy Linux Slacko hier een fijn functionerend apparaatje van te maken?
Bij belangstelling schrijf ik uitvoerig op hoe ik dat onderhand aardig onder de knie heb incl. toegevoegde apps ( anno 201804).
Pagina: 1