Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet meer op na extern aansluiten HDD

Pagina: 1
Acties:

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-11 16:25
Beste iedereen,

Gisteren heb ik iets heel doms gedaan en het kost me al een paar uur om erachter te komen hoe ik het moet fixen. Gisteren heb ik geprobeerd om een externe adapter van ide-sata aan te sluiten, deze had een eigen voeding nodig en daarom wilde ik een interne 'molex' even aansluiten . Ik wilde een oude HDD even uitlezen en dit heeft averechts effect gehad op mijn computer die ik afgelopen jaren zelf heb gebouwd en waar ik enorm veel om geef...

Ik sloot de molex aan de andere molex (verlenging) en ik hoorde "bzzp".... kortsluiting? Alles vloog uit.

Ik dacht dat het kabel aan het uiteinde nog los zat maar helaas was dit niet het geval. EN ik dacht dat mijn computer uit was. Super handig 8)7 8)7 en ja ik voel me zo dom en nee ik ben niet blond. De adapter zat al via USB aangesloten aan de computer en op de molex.

Ik heb alles losgekoppeld maar sindsdien gaat de pc bij het aansluiten van de spanning zelf aan en na ongeveer 5 seconden weer uit. Scherm gaat niet aan.

Ik heb geen minispeaker in de kast gezet dus ik hoor geen piepjes en er zijn ook geen ledjes waar ik een foutcode op kan aflezen (was vroeger een handige functie van MSI?)

Allemaal pogingen zonder resultaat:
  1. Nieuwe voeding gehaald want ik dacht dat het hieraan zou kunnen liggen
  2. Alle kabels nagelopen, alles ontkoppeld en stapsgewijs dingen aangesloten met tussentijds spanning opgezet
  3. CMOS gereset via pins
  4. CMOS gereset door de batterij uit de mobo te halen (20 minuten)
  5. Nieuwe Batterij geprobeerd
Heeft iemand alsjeblieft nog andere ideeën/tips? :?

Mijn vermoeden: het moederbord kapot door ongewenste spanning via USB? :F Moederbord is helaas ook niet meer leverbaar....

---

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 0,-€ 0,-
1D-Link DGS-105€ 15,98€ 15,98
1Asus VN247H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay€ 19,95€ 19,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 49,95€ 49,95
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Qck€ 10,65€ 10,65
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 93,35€ 93,35
1LG BH10LS38 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
2Samsung 840 series Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1Newstar FPMA-D1030€ 157,-€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,83

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Zoveel mogelijk hardware los maken van je pc, en dan testen.
Dan 1 ram geheugen, dan omwisselen met de andere.
dvd speler losmaken, en testen,
harde schijf losmaken, en testen, en boot bijv van een usb stick met livecd van linux,
etc Dus alle hardware gaan uitwisselen,
en dan pas hardware gaan kopen, want nu heb je 2 voedingen, en je pc is nog niet gemaakt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vind het een wat wazig verhaal. Begrijp ik het goed dat je een oude hdd aansloot via een wat aparte adapter, terwijl de pc aan stond?

Verder eens met hierboven, neem daarom Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door. Oud allicht, maar nog steeds erg nuttig.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 20-11-2016 11:21 ]

• Alex86
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb alle hardware componenten losgekoppeld en stuk voor stuk geprobeerd aan te sluiten en helaas geen positief resultaat gehad.

* voeding ga ik gewoon even terugbrengen maar de shop :)

* ja de pc stond aan..

[ Voor 5% gewijzigd door Alex86 op 20-11-2016 11:21 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Probeer even opnieuw terwijl de speaker aangesloten is. Dan hoor je tenminste waar het fout gaat, zoiets moet je niet blind testen.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 20-11-2016 11:24 ]

Verwijderd

Waarom heb je die Sharkoon SATA Quickport eigenlijk?

• Alex86
@CH40S: ik zal even eentje ergens regelen.. dat was mogelijk volgende stap.

@didjas: voor SATA HDD, ik wilde IDE HDD koppelen.

bedankt!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:48

Iavak

no savegame

Ik heb soortgelijk ervaringen gehad.

Mijn oplossing was altijd computer van stroom afhalen, biertje drinken en volgende dag stroom erop en aanzetten.

En alles deed het weer, heel raar. Probeer dat eens.

• Alex86
Update, uit een oude pc heb ik een speakertje geleent en aangesloten en nee geen beep.

Een dagje wachten en biertje drinken is misschien voordat ik onderdelen ga wisselen een leuker idee. Ik baal er alleen enorm van en sliep er zelfs slecht door.... lol

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Start knop van de pc indrukken en 10 seconde vasthouden(met de voeding niet ingestoken in het stroom), is hetzelfde als een dag laten staan.(stroom wordt uit je hardware getrokken).
Soms kan dit helpen als er iets vastloopt in de componenten, bij geen stroom dan reset de hardware.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:23
Klinkt zo alsof je bios corrupt is geworden, alleen dat is wellicht nog te vroeg om te zeggen denk ik.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Alex86
@jan99999: paar keer geprobeerd maar zonder resultaat, de pc gaat vervolgens meteen aan zonder de aanknop de drukken en na paar seconde gaat die weer uit.

@alaintje: hoe kom ik er achter? en hoe kan ik het repareren?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Snap ik het nu goed dat je de Molex stroomconnector van de Sharkoon Quickport aangesloten hebt op een Molex connector van de voeding terwijl de PC aanstond?

Afbeeldingslocatie: https://www.sharkoon.com/ImgSrv/960/670/QuickPort_Combo_eSATA/gallery/Storage_Solutions/Docking_Stations/QuickPort_Combo_eSATA/sata_quickport_combo_esata_1.jpg
De kabel hieruit dus aan de voeding en in plaats van de HDD?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Alex86
@-The_Mask-, ik heb niks met de sharkoon quickport gedaan.

Ik heb een aparte IDE-SATA adapter aangesloten op een molex dat verbonden was met de voeding (terwijl de pc aanstond) terwijl de adapter ook al met usb met mobo verbonden was.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 17:33
Klinkt mij in de oren alsof je mobo overleden is. Iets met kortsluiting enzo. Ik hoop voor je dat het alleen je mobo is en niet de andere onderdelen.

Btw, hoe krijg je het voor elkaar om te denken dat je pc uit staat tijdens deze actie? Om een molex kabel van je voeding aan te sluiten moet je toch vrij dicht bij je open pc kast komen. Dan hoor je toch het gezoem van de ventilatoren/ zie je lampjes knipperen?

Sterkte!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, ik kan alleen maar honderd procent achter de verbazing staan hoe het in je hoofd haalde om sowieso aan het inwendige van een computer te knutselen, of beter gezegd te prutsen, terwijl de stekker nog in het stopcontact zit. Het doet er gewoon niet toe dat hij uit staat, het eerste gebod luidt gewoon dat je boven alles dat ding helemaal spanningsloos maakt, ongeacht wat je gaat doen, maar helemaal als iets gaat lostrekken of iets bij gaat plaatsen. Uit je reacties begreep ik of meen ik te begrijpen dat je dat niet door had.
En dan na zo'n debacle er mee terug gaan naar de winkel???

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Techneut schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:59:
Tja, ik kan alleen maar honderd procent achter de verbazing staan hoe het in je hoofd haalde om sowieso aan het inwendige van een computer te knutselen, of beter gezegd te prutsen, terwijl de stekker nog in het stopcontact zit. Het doet er gewoon niet toe dat hij uit staat, het eerste gebod luidt gewoon dat je boven alles dat ding helemaal spanningsloos maakt, ongeacht wat je gaat doen, maar helemaal als iets gaat lostrekken of iets bij gaat plaatsen. Uit je reacties begreep ik of meen ik te begrijpen dat je dat niet door had.
Gewoon de on/off switch op een zichzelf respecterende voeding gebruiken, is ruim voldoende. :)
Om de overbodig gekochte voeding terug te brengen. ;)

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-11 21:12
Klinkt als een kapotte voeding, je zou kunnen proberen alle connectors los te halen van de voeding en vervolgens een paperclip te steken in de 24-pins ATX connector van GROEN naar een zwarte draad. Als de voeding (ofja, de fan van de voeding...) dan gaat draaien is ie iig niet helemaal dood, ookal test je hem dan onbelast.

EDIT zoals dit dus Afbeeldingslocatie: http://marcomiltenburg.com/wp-content/uploads/2011/09/ATX-Power-Supply-Connector.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door MineTurtle op 20-11-2016 22:23 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Techneut schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:59:
Ach, zo erg is dat niet. Ik heb ook wel eens een (SATA) HDD gehotplugd. Moet gewoon kunnen hoor.

Ik snap echter nou niet goed wat TS nou precies gedaan heeft, en om wat voor adapter het ging. Het was dus een SATA-IDE-adapter? Vanwaar dan die USB? Dat snap ik niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Alex86 schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:44:
@-The_Mask-, ik heb niks met de sharkoon quickport gedaan.

Ik heb een aparte IDE-SATA adapter aangesloten op een molex dat verbonden was met de voeding (terwijl de pc aanstond) terwijl de adapter ook al met usb met mobo verbonden was.
Ik snap ook echt niks van deze uitleg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Blijkbaar bestaat/bestond er een externe HDD behuizing voor IDE-HDD met USB aansluiting, waar die dan een molex-stekker van z'n pc-voeding gebruikt heeft om de HDD op te starten ipv de adapter te gebruiken voor de HDD behuizing, en toen was dat ook nog aangesloten via USB.

Valt wel wat voor te zeggen, want eerst moet je data kabels aansluiten voordat je er spanning op zet.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:59:
[...]

Ach, zo erg is dat niet. Ik heb ook wel eens een (SATA) HDD gehotplugd. Moet gewoon kunnen hoor.
...........
Ja zo kun je lekker aan de gang blijven. Een vrij groot percentage van alle ongelukken vindt plaats als gevolg van een valt-wel-een-beetje-meehouding. Versta me goed, ik geloof je met die ervaringen op je woord, maar ik geloof ook de meer dan één ervaring waarin juist het tegendeel het geval was. Een overduidelijk voorbeeld is het "drama" waarover we nu zitten te kletsen, daar viel het overduidelijk niet mee. Het ene geval is du gewoon niet te vergelijken met het andere.
Wat ook zeker niet onbelangrijk is het al of niet geaard zijn. Bij niet aarden dient men te beseffen dat alle met de metalen kast verbonden delen de halve netspanning voeren. En dan mag duidelijk zijn dat een ongeluk in een klein hoekje zit, ook zonder vuurwerk.

Maar waarom je hoofd breken over deze vragen over wat wel of niet kan als er één super eenvoudige handeling vooraf volstaat? Als TS dit had gedaan, was deze hele discussie er niet geweest. Ik denk dat hij het een volgende keer niet weer op die manier doet.

• Alex86
Misschien leg ik het niet helemaal goed uit. Het ging om deze adapter: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_30843_1.jpg

Adapter is te koppelen met USB voor data overdracht van oude HDD. Maar de adapter wordt niet gevoed vanaf/via USB. Het is verwarrend want SATA (connector) speelt in mijn fout geen enkele rol.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Compizfox schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:59:
[...]

Maar SATA is ook hotpluggable, PATA is dat niet.
Alex86 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:44:
Misschien leg ik het niet helemaal goed uit. Het ging om deze adapter: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_30843_1.jpg

Adapter is te koppelen met USB voor data overdracht van oude HDD. Maar de adapter wordt niet gevoed vanaf/via USB. Het is verwarrend want SATA (connector) speelt in mijn fout geen enkele rol.
Maar heb je die molex nu op de HDD aangesloten?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-11 07:09
Heb je het ding eerder gebruikt? In mijn ervaring moet je griezelig goed oppassen met dingen van DX (en AliExpress, etc.), omdat niet alles altijd goed gelabeld en/of bedraad is.

[ Voor 64% gewijzigd door Twam op 21-11-2016 12:21 ]

• Alex86
@Twam, ja ik heb die al meerdere keren met succes toegepast. Helaas de laatste keer niet....

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Techneut schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:44:
[...]
Ja zo kun je lekker aan de gang blijven. Een vrij groot percentage van alle ongelukken vindt plaats als gevolg van een valt-wel-een-beetje-meehouding. Versta me goed, ik geloof je met die ervaringen op je woord, maar ik geloof ook de meer dan één ervaring waarin juist het tegendeel het geval was. Een overduidelijk voorbeeld is het "drama" waarover we nu zitten te kletsen, daar viel het overduidelijk niet mee. Het ene geval is du gewoon niet te vergelijken met het andere.
Wat ook zeker niet onbelangrijk is het al of niet geaard zijn. Bij niet aarden dient men te beseffen dat alle met de metalen kast verbonden delen de halve netspanning voeren. En dan mag duidelijk zijn dat een ongeluk in een klein hoekje zit, ook zonder vuurwerk.

Maar waarom je hoofd breken over deze vragen over wat wel of niet kan als er één super eenvoudige handeling vooraf volstaat? Als TS dit had gedaan, was deze hele discussie er niet geweest. Ik denk dat hij het een volgende keer niet weer op die manier doet.
Mijn punt was dat iets aansluiten op een draaiende PC op zich niet zo'n big deal is. SATA is ontworpen om ge-hotplugd te worden. Als je weet wat je aan het doen bent zie ik niet ik hoe dat een probleem zou kunnen vormen.

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dus enkel over het aansluiten/loshalen van een kabel (die gemaakt is om te hotpluggen). Zodra je met schroevendraaiers e.d. in de weer gaat moet je natuurlijk altijd de PC uitzetten, omdat dat makkelijk kortsluiting kan veroorzaken als je iets uitschiet met je (geleidende) schroevendraaier.

TS's z'n blunder is dus niet echt te wijten aan het ding aansluiten aan een draaiende PC op zich, maar aan het (verkeerd?) gebruik van een adapter van twijfelachtige kwaliteit. Dat is toch iets aanzienlijk anders.

Alex86 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:44:

Aha, het gaat dus helemaal niet om een SATA<-->PATA-adapter, maar om een (waarschijnlijk niet al te sjofele) SATA/PATA<-->USB-adapter. De vraag is nu alleen, wat ging er precies mis? Begrijp ik het goed dat je de adapter via USB met je PC hebt verbonden, de adapter via PATA met je HDD hebt verbonden, en je HDD van stroom hebt voorzien via een molex-connector vanuit je voeding? Dat zou de juiste manier moeten zijn lijkt me.

In je topicstart zeg je dat "De adapter zat al via USB aangesloten aan de computer en op de molex.". Wat bedoel je daar precies mee? Zat de adapter nou ook op één of andere manier via molex aangesloten? Of klopt dat niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 21-11-2016 14:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Alex86
Ach, het is gewoon erg jammer. Ik heb mijn les weer geleerd.

De kleine zwarte adapter zat met USB aangesloten. Ik heb geprobeerd via een molex-verlengkabel molex aan eene kant aan te sluiten op een molex van de voeding en andere kant op die van het doosje.

En ja mogelijk zit het fout niet alleen in mijn domme handeling maar ook in het adapter.

Ik heb trouwens een dag gewacht en helaas, pc doet het nog steeds niet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topic even voorzien van een inhoudelijker titel.

• Alex86
@br00ky, bedankt.

Beste iedereen, na het wisselen van de moederbord (met dank aan mede-tweaker) werkt nu mijn pc weer. Dus iemand interesse in een kapot moederbord? ;)
Pagina: 1