Timecapsule, gebruiken als back-up én filmopslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 840183

Topicstarter
Hallo

Ik heb net een Macbook Pro aangeschaft (na jarenlang windows gebruik) . Nu ben ik mij wat aan het verdiepen in de timecapsule en de mogelijkheden daarvan en komt de volgende vraag in mij op;

Kun je de timecapsule wanneer hij via een netwerkkabel aan de wifimodem verbonden is gebruiken als back-up medium voor time machine én er films op opslaan en deze via een smart tv kijken? Dus via het netwerk?

De films staan niet op mijn pro, dus dan alleen op de time capsule. Laat timemachine die films met rust als hij oude gegevens overschrijft?

Mijn huidige situatie is dat ik aan elke tv een HDD heb hangen met alle films erop (in MKV formaat) maar daar wil ik eigenlijk van af.

En begrijp ik het goed dat timemachine op de timecapsule een backup maakt van het volledige systeem, dus ook mijn persoonlijke bestanden?

Graag jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 21:19
1. Ja, je kunt je MacBook instellen om backups te maken. De eerste backup zal een volledige backup zijn van je MacBook, daarna worden alleen de bestanden die zijn gewijzigd gebackuped. Je kunt ten alle tijden een volledige backup terugzetten.

2. Ja, films kun je opslaan. Die worden niet overschreven want de time capsule zal een melding geven zodra er geen ruimte meer beschikbaar is.

3. Het hangt van je tv af. Kijk naar de mogelijkheden om een netwerkschijf te benaderen via je tv. Om welke tv gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:05
TimeMachine is niet bedoeld als een permanente backup van bestanden, maar als een tijdelijke snapshot van je Mac, op een geven moment zal de TimeCapsule vol zijn, en als je dan niet oudere bestanden laat wissen, is de TimeCapsule niet meer als dusdanig te gebruiken.

bestanden die je wilt bewaren kan je beter op een aparte backup/map zetten,
ik laat Timemachine een backup maken van iTunes maar niet de mappen met films en series, die laat ik weer met CarbonCopy Cloner apart opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Timecapsule is mac only natuurlijk, en bedoeld als backup. Beter koop je dan een Synology; die kun je ook voor timecapsule gebruiken, maar kan veel meer. Heb je ook meteen een DLNA server (dat is wat je zoekt), een downloadbakkie, etc etc.
Je huidige disks er in zal ws ook kunnen maar dan worden ze wel gewiped. Maar een Synology heeft ook gewoon aansluitingen voor USB disks dus als extra disk er aan hangen is ook geen probleem.

TL,DR: zou geen apple spul kopen maar een synology die meer kan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
The Eagle schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:34:
Timecapsule is mac only natuurlijk, en bedoeld als backup. Beter koop je dan een Synology; die kun je ook voor timecapsule gebruiken, maar kan veel meer. Heb je ook meteen een DLNA server (dat is wat je zoekt), een downloadbakkie, etc etc.
Je huidige disks er in zal ws ook kunnen maar dan worden ze wel gewiped. Maar een Synology heeft ook gewoon aansluitingen voor USB disks dus als extra disk er aan hangen is ook geen probleem.

TL,DR: zou geen apple spul kopen maar een synology die meer kan :)
In dit geval ben ik het wel met em eens. De syno kan een stuk meer aan en draait eveneens normaal een TM backup server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
The Eagle schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:34:
Timecapsule is mac only natuurlijk, en bedoeld als backup.
Een Apple TimeCapsule is zeker niet Mac only maar ook geschikt voor andere apparatuur en OS's. Om de Aiport via Windows te benaderen, dien je wel eerst een stukje software van Apple te installeren, daarna wordt het apparaat gezien zoals ieder ander netwerklocatie.
Beter koop je dan een Synology; die kun je ook voor timecapsule gebruiken, maar kan veel meer. Heb je ook meteen een DLNA server (dat is wat je zoekt), een downloadbakkie, etc etc.
Een Synologie NAS is niet hetzelfde als een Apple Airport. Het een is een server dat je aan het netwerk hangt, de ander een router met een ingebouwde beperkte server.

Media afspelen kan via het SMB-protocol. Daarvoor dient het apparaat waarop de media afgespeeld dient te worden dit natuurlijk wel te ondersteunen, al geldt natuurlijk hetzelfde voor DLNA.
Hetgeen wat jij zoekt, staat hier opgesteld. Een Apple Airport Time Capsule met 2TB HDD en twee externe HDD's van 1TB en 3TB van Western Digital.

Op de HDD van de Time Capsule staat een TimeMachine backup van ondertussen 2 jaar oud en 500GB groot. Naast het backup-bestand staan er verschillende mappen op met documenten welke makkelijk via Windows en Mac zijn te benaderen.

Op de 1TB en 3TB externe HDD's staan de films en series. Deze kunnen benaderd worden via de Mac, Windows, Apple TV en iPhone.
Pagina: 1