Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPig
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:19
Mijn vraag
Ik denk dat mijn processor niet goed werkt dus mijn vraag is: is er een programma dat mijn processor test.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Processor: AMD A10-7860K Boxed

Beste antwoord (via MightyPig op 20-11-2016 00:03)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54

rdejongjr

Gnome

AMD Overdrive.
Daarmee kun je ook zien hoeveel marge het ding heeft totdat hij te heet zou zijn. (geeft marge aan ipv huidige temperatuur)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

AMD Overdrive.
Daarmee kun je ook zien hoeveel marge het ding heeft totdat hij te heet zou zijn. (geeft marge aan ipv huidige temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPig
rdejongjr schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:01:
AMD Overdrive.
Dankje Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat de cpu niet goed werkt? Wat is het probleem?

Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Van alles merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPig
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:07:
Waarom denk je dat de cpu niet goed werkt? Wat is het probleem?

Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Van alles merk en type.
Omdat dat de processor oververhit raakt. Want hij is bijna altijd tussen de 70-80 celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MightyPig schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:26:
[...]

Omdat dat de processor oververhit raakt. Want hij is bijna altijd tussen de 70-80 celsius.
Dat is niets om je zorgen over te maken. Processor kan ook wel omgaan met temperaturen van 90c.

Overigens, als de processor 'te warm' wordt, geeft dit in mijn ogen juist aan dat de processor gewoon lekker aan het werk is en zou ik het probleem eerder bij de koeling zoeken.

Ps. Uiteraard wel even relevant om te weten tijdens welk gebruik je deze temps aantikt. Tijdens een potje ouderwets Patience lijkt het mij wat aan de hoge kant maar tijdens een stevige game sessie zijn deze temperaturen zelfs keurig.

[ Voor 19% gewijzigd door Switchie op 20-11-2016 22:32 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eerder aan de koeler die erop zit dan aan de cpu. Welke cpu koeler gebruik je nu en in welke behuizing? En als je toch de onderdelen aan het uitpluizen bent vermeldt de rest dan ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Tools welke de temperatuur van FM2 cpu' s goed weergeven zijn op 1 hand te tellen.
Overdrive geeft als een van de weinige netjes de overgebleven marge aan (helaas geen huidige temp, enkel marge tot te heet)

Zo lang het ding niet uit valt en je je dikke vinger een 30-60seconden op het koelblok kunt drukken is er niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang cpu's beneden de 80 blijft is het wel prima.

Koop even een can of compressed air en spuit even al je stof uit je pc en koelblok(en)

En kijk dan weer is naar je temperatuur ook niet te dicht bij verwarming plaatsen of bij een raam in de zomer waar de zon dan voluit op je pc kast zit te branden ( of dan teminste gordijn dicht etc )

Anders koop je voor 20-30 euro een aftermarket cpu koeler.

Meestal zijn stock koelers erg slecht, hoewel de '' wraith koeler '' van amd wel redelijk genoeg is voor meeste mensen.

En denk bij aanschaf van je pc altijd om een goede kast met airflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Switchie schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:30:
[...]

Dat is niets om je zorgen over te maken. Processor kan ook wel omgaan met temperaturen van 90c.

Overigens, als de processor 'te warm' wordt, geeft dit in mijn ogen juist aan dat de processor gewoon lekker aan het werk is en zou ik het probleem eerder bij de koeling zoeken.

Ps. Uiteraard wel even relevant om te weten tijdens welk gebruik je deze temps aantikt. Tijdens een potje ouderwets Patience lijkt het mij wat aan de hoge kant maar tijdens een stevige game sessie zijn deze temperaturen zelfs keurig.
Bij AMD CPU's ligt de grens rond de 70.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op maandag 21 november 2016 @ 06:09:
[...]

Bij AMD CPU's ligt de grens rond de 70.
Grens bij meeste amd cpu's is 85-90 graden+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:48:
[...]

Grens bij meeste amd cpu's is 85-90 graden+
Waar baseer je dat op?

De FX 8-cores hebben zelfs een max temp volgens AMD zelf 61.1 graden, socket temperatuur max 70. Van Quadcores en Hexacores is de max core 71, dit lees ik werkelijk op praktisch elk forum dat dit onderwerp behandelt. Bij 70 throttlen ze allemaal al.

Voor deze APU is de maximale temperatuur zoals gegeven door AMD 62,5 graden. Daarboven is buiten de grenzen van AMD zelf en kan throttling optreden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik genoeg fx cpu's heb overgeclockt en ze schieten pas bij 85/90+ in de beveiliging.

Marja had het mischien beter kunnen formuleren de grens is 85/90+ waarbij de beveiling erin schiet.

Als je max 80 graden bij volle load krijgt is het te doen ( ookal raad ik dan toch over het algemeen wel een betere koeler aan en/of kast met betere airflow meeste mensen bekostigen te erg op cpu koeler en al helemaal op een goede case hoewel een goede case 10+ jaar meegaat )

Die temp van 61.1 voor fx 8xxx core is als je hogere temps hebt the product expected lifetime wat lager zal zijn maar dan zal allang andere onderdelen van je pc de geest gegeven hebben.

Hoewel je pc wel gewoon 75/80 graden kunt hebben op full load is het toch wel de grens opzoeken daarom vervang je altijd standaard de stock koeler ( de nieuwe '' stock '' koeler van amd wraithkoeler hoeft meestal niet vervangen te worden zolang je niet te erg overclockt/dikke gpu /overclockt en een redelijke kast )

Dus als je echt zorgen maakt om de temps besteed gewoon even 20-30 euro uit voor een redelijke cpu koeler. Of koop een extra case fan erbij voor de front side van je pc liefst meer richting je cpu/motherboard geblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als die te warm wordt, kijk ook ook eens of je koelblok nog deftig contact maakt met je cpu. Zou niet eerste zijn waar dit is losgekomen. (Wel vaker bij intel maar kom, eens checken kan toch geen kwaad)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1