Oude P4 op moderne monitor

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Ik heb hier een oude P4 computer met enkel VGA out.

De monitor in kwestie heeft slechts nog 2 HDMI poorten beschikbaar.

Als ik google op "VGA to HDMI" krijg ik vaak juist de omgekeerde tekst nl. ""HDMI to VGA".

Is het mogelijk een oudere computer met een VGA aansluiting aan te sluiten op een monitor met een HDMI aansluiting? Zo ja, voorbeelden worden zeer gewaardeerd. :)

Mijn YouTube Channel

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:40
Heb je geen beeldkaart met een DVI aansluiting? Dan zou je met een DVI-HDMI verloopje kunnen werken.

who put a "stop payment" on my reality check

• Snowwie
Nee, ik heb juist alle ''pc's" op 1 monitor aangesloten, te weten deze: pricewatch: Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart en laat nu juist deze monitor geen DVI poorten hebben.

Mijn hoofdpc zit op de DP poort.
De 2e pc zit op de VGA poort. (Dit is een Dell Optiplex waar ik ook niet makkelijk een andere videokaart in kan stoppen. Wel geprobeerd maar de machine begint dan te zeuren).
En de 3e pc moet een Windows 98/XP dualboot machine worden die ik dan het liefst op een HDMI poort aansluit.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 19-11-2016 21:13 ]

Mijn YouTube Channel

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 22:33

Emiel1984

Made in NL

Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:11:
Nee, ik heb juist alle ''pc's" op 1 monitor aangesloten, te weten deze: pricewatch: Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart en laat nu juist deze monitor geen DVI poorten hebben.
DVI naar HDMI is dan weer heel simpel..
https://www.google.com/search?q=dvi+to+hdmi
Mijn hoofdpc zit op de DP poort.
De 2e pc zit op de VGA poort. (Dit is een Dell Optiplex waar ik ook niet makkelijk een andere videokaart in kan stoppen. Wel geprobeerd maar de machine begint dan te zeuren).
En de 3e pc moet een Windows 98/XP dualboot machine worden die ik dan het liefst op een HDMI poort aansluit.
En welke van deze is de P4 uit je TS ?

[LTS][MTS][HTS]

• DaRk PoIsOn
Lijkt mij dat de 3de pc dan 98/xp bak word. Daar zou je toch een AGP kaartje met DVI voor moeten kunnen vinden op marktplaats.

• Snowwie
Alleen die ouwe compaq P4 heeft geen DVI :)
En welke van deze is de P4 uit je TS ?
De P4 is de 3e pc, dat een oude Compaq P4 machine met 512MB ram.
Je weet wel, zo'n bloedsnelle machine uit 2004. ;)

Mijn YouTube Channel

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:11:
Dit is een Dell Optiplex waar ik ook niet makkelijk een andere videokaart in kan stoppen.
Zit er hier toevallig ook geen displayport op? Is eenvoudiger om te zetten naar hdmi dan vga -> hdmi.

• Snowwie
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:23:
Lijkt mij dat de 3de pc dan 98/xp bak word. Daar zou je toch een AGP kaartje met DVI voor moeten kunnen vinden op marktplaats.
Dat zou kunnen, help me eens met die bruine aansluiting, dat is toch een AGP sleuf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qWDuETLxDWgPfN4GOafndPXo/full.jpg
Nielson schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:23:
[...]
Zit er hier toevallig ook geen displayport op? Is eenvoudiger om te zetten naar hdmi dan vga -> hdmi.
Dat is ook nog geen gek idee, de Optiplex 790 heeft idd een DP poort. Dan zou ik een kabel moeten hebben van DP naar HDMI. Daar zit minder verlies in dan van VGA naar HDMI.

[ Voor 32% gewijzigd door Snowwie op 19-11-2016 21:28 ]

Mijn YouTube Channel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

VGA naar HDMI is lastig, omdat je een analoog signaal om moet zetten naar digitaal. Een veel makkelijkere oplossing is om een videokaartje met DVI te pakken. Die heeft 'tzelfde digitale signaal als HDMI, dus dat omzetten kan dmv een verloopje van 2 euro, waar verder helemaal geen logica in hoeft te zitten.
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:27:
[...]

Dat zou kunnen, help me eens met die bruine aansluiting, dat is toch een AGP sleuf?
[afbeelding]
Jup

[ Voor 32% gewijzigd door TERW_DAN op 19-11-2016 21:28 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Precies wat TERW_DAN zegt, even een goedkoop kaatje met AGP en DVI uit de V&A vissen, HDMI verloopje erop en klaar.

• DaRk PoIsOn
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:27:
[...]

[afbeelding]

[...]

Dat is ook nog geen gek idee, de Optiplex 790 heeft idd een DP poort. Dan zou ik een kabel moeten hebben van DP naar HDMI. Daar zit minder verlies in dan van VGA naar HDMI.
Die bruine is idd AGP :)

• Snowwie
Dank u allemaal..

Maar nog een klein vraagje, er zijn verschillende AGP kaarten. Wie van jullie kan me de juiste aanwijzen in VA?

Mijn YouTube Channel

• DaRk PoIsOn
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:30:
Dank u allemaal..

Maar nog een klein vraagje, er zijn verschillende AGP kaarten. Wie van jullie kan me de juiste aanwijzen in VA?
Wat ga je met die pc doen?

• Snowwie
Combo MSDOS, Windows 98 en XP op draaien, oudere games die niet meer werken op Windows 10 en te lastig zijn om mee te werken in VMWare. Gewoon een beetje oldskool aanklooien. Maar wel op 4K scherm. :)

Ik denk dat ik dit kaartje moet hebben:

V&A aangeboden: Sapphire Radeon 9600 256MB (AGP)

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 19-11-2016 21:37 ]

Mijn YouTube Channel

• DaRk PoIsOn

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:38
Ha, dat soort spellen speel ik vaak via gog oid. Ken er weinig die ze niet aan de gang hebben gekregen. Ja, je moet ze opnieuw kopen, maar voor een paar euro kan je ze wel oppikken en dan ben je gelijk van de losse CD-ROMs etc af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Snowwie
Wat heeft die kaart voor meerwaarde voor dit oude systeem?

En hij kost ook nog 15 euro meer.

Mijn YouTube Channel

• DaRk PoIsOn
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:39:
[...]

Wat heeft die kaart voor meerwaarde voor dit oude systeem?

En hij kost ook nog 15 euro meer.
Die 6800 is sneller en van een nieuwere generatie.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar zo'n 9600 is snel zat voor wat oude games.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:38
Definieer oude games? Want als je de high end games van die generatie op niet zo high end spul van die generatie gaat spelen, dan is het wel wat teleurstellend. Zeker aangezien veel games tegenwoordig compatible te krijgen zijn met win10. Ben wel benieuwd om welke spellen het gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 19-11-2016 22:11 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DaRk PoIsOn
Op zich kan die 9600 dat idd. Als je die dan neemt, zou ik nog wat geheugen erbij zoeken voor die € 15

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:17
Moet nog veel goedkoper kunnen, gratis zelfs..
http://www.marktplaats.nl...e3a&previousPage=lr&pos=1

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 19-11-2016 23:38 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:03:
Maar zo'n 9600 is snel zat voor wat oude games.
Of een 9800, met een P4 haal je daar wel voordeel uit, toch? Het is ook niet alsof ze voor heel veel geld op MP staan (http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=1 -- vraagprijs is 10 euro :P)
Maargoed, ik ben het eens met iedereen die aanraadt om dat AGP-slot te vullen met een videokaart met DVI. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 19-11-2016 23:44 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Ik zou, gezien het een Compaq is (vaak een voeding heeft die nét voldoende is om het systeem te voeden) geen videokaart nemen die een extra power connector nodig is (zoals een Geforce 6800, of zo'n Radeon 1950). Je bent dan veiliger af met een kaart zoals een Radeon 9600 Pro (heb zelf zo'n 9600 Pro gehad, best goed, al waren drivers regelmatig een drama).

Ook qua ruimte, de wat meer high-end kaarten (zoals de 6800 en 1950) zijn soms qua lengte of qua formaat van koeler te groot voor zo'n OEM bakkie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat DOS en Windows XP totaal andere drivermodellen hebben voor video en dat een kaart wat prima onder Windows XP werkt soms niet of nauwelijks DOS VESA support heeft. ATI kaarten waren daar geen ster in, dus als je DOS games wilt draaien zou ik alvast een Radeon afraden. Idealiter wil je een S3, maar goed, combinatie S3 kaart en DVI gaat een uitdaging worden - je komt dan uit op Savage4 / Savage 2000 kaarten met DVI die zeldzaam waren (dus nu allicht niet te vinden) en uitermate beroerde 3D (drivers) hadden waarvan alle support eindigde rond de tijd dat XP uitkwam (ja, de community is wel verder gegaan en heeft zeer redelijke dingen uitgebracht, maar dan nog hoef je niet eens 10-jaar oude DirectX te verwachten). Compromis voor iets dat goed werkt onder XP maar ook onder DOS redelijk functioneert is een nVidia-based geval.

Maar eigenlijk zou ik afraden om XP retrogaming en DOS retrogaming op zelfde hardware te doen. Neem een Pentium 1 met 64MB RAM (niet meer dan dat ivm chipset caching limits) en een S3 Virge PCI kaart en je hebt de ultieme DOSbak. Voor XP is inderdaad een P4 met 2GB RAM en 10-15 jaar oude GeForce/Radeon een prima optie.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 20-11-2016 14:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:28:
Hou er rekening mee dat DOS en Windows XP totaal andere drivermodellen hebben voor video en dat een kaart wat prima onder Windows XP werkt soms niet of nauwelijks DOS VESA support heeft. ATI kaarten waren daar geen ster in, dus als je DOS games wilt draaien zou ik alvast een Radeon afraden. Idealiter wil je een S3, maar goed, combinatie S3 kaart en DVI gaat een uitdaging worden - je komt dan uit op Savage4 / Savage 2000 kaarten met DVI die zeldzaam waren (dus nu allicht niet te vinden) en uitermate beroerde 3D (drivers) hadden. Compromis voor iets dat goed werkt onder XP maar ook onder DOS redelijk functioneert is een nVidia-based geval.

Maar eigenlijk zou ik afraden om XP retrogaming en DOS retrogaming op zelfde hardware te doen. Neem een Pentium 1 met 64MB RAM (niet meer dan dat ivm chipset caching limits) en een S3 Virge PCI kaart en je hebt de ultieme DOSbak. Voor XP is inderdaad een P4 met 2GB RAM en 10-15 jaar oude GeForce/Radeon een prima optie.
Dan zou een GeForce 4MX nog een redelijke optie zijn. Heb zelf ook een bak met Win98SE en XP draaien met een GF4 MX en dat werkt voor beide prima, ook DOS games werken daar gewoon goed op.
Wel is het zo dat (voor die tijd) modernere 3d games weer niet lekker op draaien (dingen zoals Quake 3 wil prima, maar als je zwaarder gaat haal je geen leuke framerates meer).

Al bedenk ik me wel ineens, dat het grootste probleem waar je met een P4 tegenaan loopt nog niet zozeer de videokaart is, maar dingen zoals de geluidskaart. DOS games willen vaak IRQ's (vaak 5, 7 of 9) een poorten zoals 220 of 240 terwijl veel geluidskaarten uit het P4 tijdperk en later IRQ's, DMA, en poorten gebruiken die ver buiten range liggen dan waar DOS games mee overweg kunnen.

Dus wat dat betreft is net wat Dion zegt, een P1 bak een betere optie (heb zelf ook een aparte P1 retro bak voor DOS games, al kon m'n P3 met Win98SE/XP het ook wel ivm een Soundblaster PCI kaart die nog legacy opties had).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geluid is inderdaad ook een goede. Als je een ISA slot hebt, is een Soundblaster AWE32 ws ideaal. Alternatief is willekeurig wat met Aztech chip. Van de SB clones verreweg minste compatibility issues. Ik meen te herinneren dat ik nog met een Soundblaster 64 PCI m'n 220, DMA1, IRQ 5 kon krijgen - maar dan moest moederbord ook meewerken qua IRQ's en dat zou ik van een willekeurige P4 bord, zeker een legacy-free OEM geval, niet 1-2-3 verwachtne.

Oslik blyat! Oslik!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:34
dion_b schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:28:
Hou er rekening mee dat DOS en Windows XP totaal andere drivermodellen hebben voor video en dat een kaart wat prima onder Windows XP werkt soms niet of nauwelijks DOS VESA support heeft.
Je hebt een punt, maar mijn Matrox Mystique draaide in DOS games rondjes om een Virge totdat we ontdekten dat de S3 geen volledige 2D VESA acceleratie had.
Makkelijk te fixen met een software toolje, "UNIVBE".
(De Geforce 6800 familie is trouwens wel verreweg de snelste kaart met Win98 ondersteuning maar geen idee hoe deze het onder DOS doet)

En persoonlijk raad ik een P200 MMX op een 430TX bord met 64MB RAM aan, en klok deze over naar 266 MHz+. Dit met een Voodoo (2 in SLI) is een mega Combo 8)

PIV is vlees nog vis.... PIII Tualatin daarentegen

Verwijderd

Geforce FX serrie ook goed, FX 5200, FX5500 etc

• DaRk PoIsOn
Nemesizz schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:08:
Ik zou, gezien het een Compaq is (vaak een voeding heeft die nét voldoende is om het systeem te voeden) geen videokaart nemen die een extra power connector nodig is (zoals een Geforce 6800, of zo'n Radeon 1950). Je bent dan veiliger af met een kaart zoals een Radeon 9600 Pro (heb zelf zo'n 9600 Pro gehad, best goed, al waren drivers regelmatig een drama).

Ook qua ruimte, de wat meer high-end kaarten (zoals de 6800 en 1950) zijn soms qua lengte of qua formaat van koeler te groot voor zo'n OEM bakkie.
Het is alleen niet de compaq waarop hij gaat gamen ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanac-ex schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:35:
[...]

Je hebt een punt, maar mijn Matrox Mystique draaide in DOS games rondjes om een Virge totdat we ontdekten dat de S3 geen volledige 2D VESA acceleratie had.
Makkelijk te fixen met een software toolje, "UNIVBE".
Sowieso wil je Univbe gebruiken. De Matrox-kaarten leverden fantastische beeldkwaliteit, maar DOS-performance was wisselvallig, vooral gedoe met scrolling, zie o.a. hier:
http://gona.mactar.hu/DOS_TESTS/
(De Geforce 6800 familie is trouwens wel verreweg de snelste kaart met Win98 ondersteuning maar geen idee hoe deze het onder DOS doet)
Waarschijnlijk exact even goed of slecht als een Riva128. Wat best redelijk is trouwens.
En persoonlijk raad ik een P200 MMX op een 430TX bord met 64MB RAM aan, en klok deze over naar 266 MHz+. Dit met een Voodoo (2 in SLI) is een mega Combo 8)
Dat klinkt als Win98SE-bak. Dan zou ik eerder gaan voor een K6-3+ op een 430HX bord, dan kun je voorbij de 64MB RAM gaan en nog cachen.
PIV is vlees nog vis.... PIII Tualatin daarentegen
Uhuh :)

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:34:
[...]

Combo MSDOS, Windows 98 en XP op draaien, oudere games die niet meer werken op Windows 10 en te lastig zijn om mee te werken in VMWare. Gewoon een beetje oldskool aanklooien. Maar wel op 4K scherm. :)

Ik denk dat ik dit kaartje moet hebben:

V&A aangeboden: Sapphire Radeon 9600 256MB (AGP)
Een hoop reacties in dit topic en iedereen heeft wel zo z'n eigen ideeen over wat, wel en niet te te doen.

Ik heb bovenstaande AGP kaartje van deze medetweaker overgenomen. Verder heb ik een DVI -> HDMI kabel besteld bij bol.com en daarna zien we wel weer. Op dit moment bevindt zich in de compaq een Soundblaster Live 5.1, maar die kaart werkte in het verleden totaal niet. Niet onder 98 en ook niet onder XP. Ik denk dat die dood is. Jammer dat de P4 geen ISA sloten heeft want de AWE32 en AWE64 kaarten waren DE fijnste audiokaarten om te hebben.

Ik laat eerst alles op me af komen, ik wacht de onderdelen af en ga dan alles in elkaar zetten. Daarna ga ik er een dual boot systeem op zetten. Ik heb hier nog wel een 160GB IDE hdd liggen, die groot genoeg is voor zoiets. Er bestaan ook wel IDE ssd oplossingen maar die zijn te prijzig en leveren te weinig prestatiewinst op.

Alleen het plaatsen van het TB voor de Compaq wordt nog even lastig. Ik heb nu het 2e (grijze) TB van de de Optiplex onder mijn monitor liggen, zie hieronder :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b3G6DMLza4urML8MUXuh0GMJ/full.jpg
dus kan ze zo lekker wisselen als het nodig is. Hetzelfde met de muis. Eens zien hoe ik dat ga oplossen met een 3e TB voor bij de Compaq.

Oh en voor wie nieuwsgierig is hoe dit allemaal gaat samenwerken hieronder een foto van het gehele zootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MQmwLlx4IaJrG88H5YslZNwO/full.jpg
De Compaq moet onder de PS3 komen te staan. :)

Mijn YouTube Channel

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

dion_b schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:06:

Dat klinkt als Win98SE-bak. Dan zou ik eerder gaan voor een K6-3+ op een 430HX bord, dan kun je voorbij de 64MB RAM gaan en nog cachen.

[...]

Uhuh :)
K6-III op een HX? Mijn HX bord houdt al op bij de P233MMX, officieel zelfs P200. Dan moet je wel een laat exemplaar zien te vinden. Niet echt makkelijk meer tegenwoordig. Ik denk dat je beter af bent met een BX bord met ISA met een PII-233. Just my two cents :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:23:
[...]

K6-III op een HX? Mijn HX bord houdt al op bij de P233MMX, officieel zelfs P200. Dan moet je wel een laat exemplaar zien te vinden. Niet echt makkelijk meer tegenwoordig. Ik denk dat je beter af bent met een BX bord met ISA met een PII-233. Just my two cents :)
Eén woord: P55T2P4.

Asus bord uit de tijd dat Asus daadwerkelijk technische meerwaarde leverde en niet alleen maar tierelantijntjes voor marketingdoeleinden op de borden zette. Vanaf rev 3.1 kon je er probleemloos 2V leveren waar een K6 2+/3+ vrolijk van werd. FSB kon stabiel draaien op 83MHz, en met een extra Tag RAM chip (ofwel op socket op het bord, danwel op COAST waarmee je L2/3 cache kon uitbreiden bij borden met maar 256k onboard kon je tot 512MB RAM erop zetten en volledig cachen.

Met 83MHz FSB en 6x multiplier (2x werd door K6-2 400 en hoger als 6x geinterpreteerd) kon je op 500MHz draaien.

Zie o.a.
http://www.tomshardware.com/reviews/oldie-tuning,216.html
http://www.realworldtech.com/p55t2p4-and-k63/

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 21-11-2016 09:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Een goed K6-3+ bord was ideaal, maar dan niet met een intel chipset.
Een MVP3 bord met 2mb cache was ideaal voor een retro systeem. Alles van P2 helemaal terug tot 8086 spellen kun je daar op draaien omdat de K6-3+ afgeremd kan worden tot die snelheid met nog 20 stappen ertussen, L1/L2 cache aan of uit, setmul om die multiplier aan te passen en je kunt de front side bus mooi veranderen van 112mhz helemaal terug tot 60mhz op de meeste borden.

Alhoewel ik de Asus P55t2P4 ook heb en deze goed loopt is deze toch beperkter dan een MVP3 bord.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij is zeker beperker dan een MVP3-bord, want geen 100MHz FSB (laat staan de 120MHz die met Aladdin V gehaald kon worden, althans als je GPU niet onderuit ging), geen AGP en minder L2 (bij K62+/3(+) L3) cache. Maar het was rotsstabiel en per MHz een stuk sneller - sterker nog, geheugenperformance i430HX met EDO was iets beter dan MVP3 met SDRAM (al was dat op gelijke klok, met hogere FSB wint de MVP3 alsnog) en minder gezeik met IRQ's (de Via 586B southbridge was nog niet zo problematisch als de latere 686, maar zo bulletproof als de 82371SB was het niet).

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
Kunnen de laatste 4 personen die gereageerd hebben niet even een apart topic starten over alle abracadabra waar jullie het over hebben? Het ging hier enkel over het aansluiting van een oude Compaq P4 op een 4K monitor.

Mijn YouTube Channel

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snowwie schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:56:
Kunnen de laatste 4 personen die gereageerd hebben niet even een apart topic starten over alle abracadabra waar jullie het over hebben? Het ging hier enkel over het aansluiting van een oude Compaq P4 op een 4K monitor.
Als je een nostalgietopic opent moet je niet raar opkijken als mensen nostalgisch gaan doen :z

Is het abracadabra voor je, dan zou je je beter in de techniek kunnen verdiepen - als je tegen problemen aanloopt, wat met DOS spellen op zo'n modern moederbord zonder goede IRQ controle en een GPU met slechte VESA-support erg waarschijnlijk is, ga je nog van koude kermis thuiskomen als je verwacht dat it just works - met DOS spellen zit je ver voor het Plug'n'Play tijdperk :o

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
dion_b schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:54:
[...]

Als je een nostalgietopic opent moet je niet raar opkijken als mensen nostalgisch gaan doen :z

Is het abracadabra voor je, dan zou je je beter in de techniek kunnen verdiepen - als je tegen problemen aanloopt, wat met DOS spellen op zo'n modern moederbord zonder goede IRQ controle en een GPU met slechte VESA-support erg waarschijnlijk is, ga je nog van koude kermis thuiskomen als je verwacht dat it just works - met DOS spellen zit je ver voor het Plug'n'Play tijdperk :o
Snowwie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:34:
Gewoon een beetje oldskool aanklooien.
Het wordt voornamelijk Windows 98SE en Windows XP. Ik heb ze beide al draaiende gehad op die machine. Ook Dos games werken prima. Het enige wat ik nog moet hebben is een PCI Soundblaster kaartje, het liefst een soundblaster 16 of een ess kaartje mag ook nog wel. :)

Maar net wat ik zeg, het wordt gewoon lekker aanklooien. En dan kun je wel zeggen, nee je moet dan een oudere pentium 1 hebben met 64mb ram bla bla, maar het feit is, die heb ik niet, die ga ik ook niet kopen, en dat was ook de algehele vraag niet.

We praten hier over een P4 op een nieuwere monitor, zo verschrikkelijk nostalgisch is dat niet.
Kijk als ik nu een mooie Commodore 16 op een 80" 8K scherm wil aansluiten, dan kunnen we praten. :P

Mijn YouTube Channel

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snowwie schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:29:
[...]

[...]

We praten hier over een P4 op een nieuwere monitor, zo verschrikkelijk nostalgisch is dat niet.
Kijk als ik nu een mooie Commodore 16 op een 80" 8K scherm wil aansluiten, dan kunnen we praten. :P
Een P4 is al bijna 15 jaar oud - er lopen hier mensen rond die toen nog niet geboren waren - maar los daarvan, eerste wat je hier noemt is MSDOS games. Dan heb je het over dingen die 15 jaar geleden al oud en nostalgisch waren op een toen nieuwe P4 (die Commodore 16 was maar 15 jaar ouder dan de P4 :o ). En dat is hardwarematig een stuk uitdagender dan Windows 98SE of XP, welke prima zullen draaien op die P4. Of je dat genoeg doet om er een apart systeem voor te bouwen is een tweede, maar als je dat niet ziet zitten moet je dus ongelofelijk oppassen met de config van die P4 om een kans te maken die DOS dingen goed te spelen.

Zoals gezegd, ATi videokaarten doen brak VESA, dus zodra je boven puur VGA 320x240@256 wilt draaien kun je problemen krijgen. UNIVBE kan je soms helpen, maar zoals uit deze link die ik al eerder gaf blijkt kun je nogal wat scroll problemen verwachten. Een nVidia kaart zou een betere keuze zijn voor DOS als je ook Windows XP wil draaien.

En inderdaad, geluidskaart is geen sinecure. Enige PCI chips met OPL synth *en* DOS support zijn de ESS1370, dus dan wil je de SB64 die ik al noemde, of een van de 'kloons' (die zelfde chip hadden en verder niet onderdeden voor wat feitelijk een low-end Creative kaart was). Je zit daar dus op goede spoor, maar moet er niet teveel van afwijken. Bedenk dat de ESS1371 al wave table doet en dus a) minder 'origineel' klinkt en b) een veel grotere driver heeft, waardoor je minder conventional memory overhoudt en in de knoop raakt met de laatste generatie DOS spellen. De ESS1370 heeft een 4k driver, de 1371 heeft ene 38k driver :o

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
Oke, ik heb eerder genoemde kaart van een medetweaker overgenomen. Het resultaat was teleurstellend.

Nu bleek dat de kaart een AGP x8 kaart is en de computer, een Compaq EVO D310 maximaal een AGP x4 slot bevat.

Het gaf de volgende ellende:
Via de VGA en DVI aansluiting op de 24" LED Benq monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fPEWNX3TGPKCqHREAjXxWZvz/full.jpg

Via de VGA aansluiting op mijn 40" IIyama monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/akjwZsR5l3iBgb1qZ8jhqVV0/full.jpg

Zonder AGP kaart onboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jGigAYzVnl8uQtPFEt5YDZ8o/full.jpg
Niets aan het handje. :)

Ik heb de bios van de oude compaq nog geopwaardeeerd naar de meest recente versie maar dit mocht ook helaas niet helpen. Volgens de verkopende tweaker was de kaart goed en komt het probleem waarschijnlijk doordat het AGP slot op het moederbord niet geschikt is voor dit type videokaart. Aan de andere kant zat ik toch wel te twijfelen. Tegenwoordig kun je ook prima PCI-E 3.0 videokaarten plaatsen in een PCI-E 2.0 slot, en zal het gewoon werken. Waarom is dat hier niet het geval? In elk geval staan er in de V/A geen AGP x4 videokaarten.

Mijn YouTube Channel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AGP en PCIe zijn compleet verschillend. Dus dat het een backwards compatible is, wil niet zeggen dat de ander dat ook is.

• Snowwie
Nee maar aangezien ik geen agp x4 kaarten aantref in de v/a wat voor agp kaart kan er dan normaal gesproken in een Compaq evo d310?

Mijn YouTube Channel

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

AGP 4x en 8X zouden wel compatible moeten zijn. Het enige wat niet past is AGP 2x kaart in een AGP 4x of 8x slot (of andersom, een AGP 4x of 8x kaart in een AGP 2x slot).

Je hebt ook AGP univeral, die kunnen zowel in AGP 2x, 4x en 8x sloten.
(in theorie, sommige moederborden hadden geen echt universal slot, maar waren 3.3 of 1.5V
en als je dan een andere kaart erin stak kon dat problemen geven, zelfde bij kaarten zelf,
sommige waren niet echt universal)

Ik heb zelf ook gewoon een hele tijd een AGP 8x (Radeon 9600 Pro) in een AGP 4x slot gehad (Asus P4S533 moederbord).

Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat er een compatibiliteit probleem is, die kans is er zeer zeker (helemaal bij een OEM machine), maar dat een AGP 8x kaart niet zou werken in een 4x slot klopt niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Nemesizz op 24-11-2016 10:48 . Reden: toevoeging ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03

MsG

Forumzwerver

Het lijkt er veel meer op dat de AGP-kaart wel degelijk stuk is, het lijken van die typische kapotte videokaart-schermen. Vaak genoeg gehad dat videokaarten die ik werkend heb weggelegd. Jarenlang niet heb gebruikt, ineens niet meer werkten. Dus ik zou me in ieder geval niet bewust beperken tot AGP 4x kaarten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1