Snowwie schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:29:
[...]
[...]
We praten hier over een P4 op een nieuwere monitor, zo verschrikkelijk nostalgisch is dat niet.
Kijk als ik nu een mooie Commodore 16 op een 80" 8K scherm wil aansluiten, dan kunnen we praten.

Een P4 is al bijna 15 jaar oud - er lopen hier mensen rond die toen nog niet geboren waren - maar los daarvan, eerste wat je
hier noemt is MSDOS games. Dan heb je het over dingen die 15 jaar geleden al oud en nostalgisch waren op een toen nieuwe P4 (die Commodore 16 was maar 15 jaar ouder dan de P4

). En dat is hardwarematig een stuk uitdagender dan Windows 98SE of XP, welke prima zullen draaien op die P4. Of je dat genoeg doet om er een apart systeem voor te bouwen is een tweede, maar als je dat niet ziet zitten moet je dus ongelofelijk oppassen met de config van die P4 om een kans te maken die DOS dingen goed te spelen.
Zoals gezegd, ATi videokaarten doen brak VESA, dus zodra je boven puur VGA 320x240@256 wilt draaien kun je problemen krijgen. UNIVBE kan je soms helpen, maar zoals uit
deze link die ik al eerder gaf blijkt kun je nogal wat scroll problemen verwachten. Een nVidia kaart zou een betere keuze zijn voor DOS als je ook Windows XP wil draaien.
En inderdaad, geluidskaart is geen sinecure. Enige PCI chips met OPL synth *en* DOS support zijn de ESS1370, dus dan wil je de SB64 die ik al noemde, of een van de 'kloons' (die zelfde chip hadden en verder niet onderdeden voor wat feitelijk een low-end Creative kaart was). Je zit daar dus op goede spoor, maar moet er niet teveel van afwijken. Bedenk dat de ESS1371 al wave table doet en dus a) minder 'origineel' klinkt en b) een veel grotere driver heeft, waardoor je minder conventional memory overhoudt en in de knoop raakt met de laatste generatie DOS spellen. De ESS1370 heeft een 4k driver, de 1371 heeft ene 38k driver