Nieuwe build: freeze bij GPU load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:46
Ik heb de onderstaande build in elkaar gezet. Alles leek in eerste instantie allemaal prima (geen issues bij Windows installatie en andere installaties). Maar toen ik eens wat wilde gaan gamen (Civ VI), bevroor de PC binnen 5 minuten met beide schermen gevuld met een enkele (verschillende) kleur. De PC reageert dan nergens meer op (windows knop, ctrl+alt+del, reset knop op de kast) en moet uitgezet worden met de power knop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 325,60€ 325,60
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 285,75€ 285,75
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 184,75€ 184,75
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 119,95€ 119,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.280,85

Dit blijkt consequent te gebeuren: bij load op de GPU slaat de PC binnen enkele minuten vast. Ik heb HWMonitor er eens naast gehouden, en ik zie (als leek) geen extreme waarden. Bij deze een foto van HWMonitor enkele seconden voor een freeze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kci4uVs.jpg

De freeze ziet er als volgt uit (telkens een andere kleur en verschillende kleur op de twee monitors):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C6cdOZQ.jpg

Al geprobeerd:
  • Heaven benchmark om te kijken of het probleem zich ook in andere software voordoet: freeze binnen enkele minuten.
  • GPU drivers verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd: geen verbetering.
  • Windows opnieuw geïnstalleerd en vervolgens niets anders geïnstalleerd behalve GPU drivers en een GPU benchmark (unigine): geen verbetering.
  • GPU van oude PC in nieuwe PC: lijkt goed te werken, maar ga het nog eens voor een wat langere periode stresstesten (later meer).
  • Nieuwe GPU in oude PC: past helaas niet, dus geen resultaat.
  • GPU in tweede PCI express slot: geen verbetering.
  • Passmark: succesvol gedraaid. 3D GPU tests merkwaardig genoeg ook (maar zijn ook vrij snel klaar).
  • Prime95 om CPU eens los te testen: draait al 30+ minuten probleemloos.
Ik ga zo nog even een volledige memtest draaien en zal de resultaten melden.

Hebben jullie tips om dit te verhelpen en/of de boosdoener op te sporen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 13:03

Pos

Wat doet ie bij alleen 1 monitor aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Pos schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:53:
Wat doet ie bij alleen 1 monitor aangesloten?
Dat maakt geen verschil. Ik heb de tweede monitor al snel gelaten voor wat het was en alleen nog maar met 1 monitor getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Probeer de kaart eens naar non-OC clocks te zetten.

Of een tikkeltje undervolten danwel overvolten.

[ Voor 34% gewijzigd door Pos op 19-11-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Pos schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:01:
Probeer de kaart eens naar non-OC clocks te zetten.

Of een tikkeltje undervolten danwel overvolten.
Het was niet mijn bedoeling om te overclocken. Ben ik dat per ongeluk wel aan het doen? Volgens mij staat alles in de BIOS nog op de default instellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Het is een OC versie. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, is om de kaart wat trager te zetten, kijken of dat verschil maakt.

Het zou zelfs nog een ontoereikende voeding kunnen zijn of mobo. Maar eerst de focus op de kaart leggen, omdat de rest prima werkt onder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Pos schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:13:
Het is een OC versie. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, is om de kaart wat trager te zetten, kijken of dat verschil maakt.
Ik heb het volgende geprobeerd:
  • GPU frequency -10% in WattMan: geen verbetering
  • GPU frequency -30% (lager kan niet) in WattMan: kleine "verbetering". Hij slaat nu niet meteen vast, maar het scherm gaat regelmatig een seconde op zwart. Dit gebeurt vervolgens ook in Windows nu ik deze post aan het typen ben. Zal hem zo nog eens wat langer laten draaien in deze stand.

[ Voor 10% gewijzigd door ThomasClay op 20-11-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Kameraad in de buurt waar je dat ding in kan prikken om te kijken of ie daar hetzelfde doet? Zoja, RMA aanvragen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Pos schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:39:
Kameraad in de buurt waar je dat ding in kan prikken om te kijken of ie daar hetzelfde doet? Zoja, RMA aanvragen denk ik zo.
Dat ga ik morgen even proberen. Ik zal dan even posten wat het heeft opgeleverd.

Update: we hebben dit zojuist geprobeerd, en de GPU veroorzaakt ook in een ander systeem een freeze na een paar minuten benchmarken. De boosdoener is volgens mij dus wel gevonden. Ik ga een RMA aanvragen. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 26% gewijzigd door ThomasClay op 20-11-2016 14:29 ]

Pagina: 1