Schade aan receiver door onweer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mijn vraag:
In de nacht van vrijdag op zaterdag is er bij ons in de buurt vrij heftig onweer geweest waarbij een paar wijken verderop zelfs de bliksem is ingeslagen bij een voorziening voor hulpdiensten. De klap was enorm en bij ons bleek 's ochtends de aardlekschakelaar geklapt van het deel waar zowel de woonkamer als de hal en de vaatwasser op zitten.

Nadat de stroom er weer op zat deed alles het uiteindelijk weer. Maar nu merken we dat één van de twee HDMI ingangen van de receiver geen beeld meer doorgeeft. Bij eeen Intel NUC pc geven beide ingangen zelfs geen beeld meer door. Ook blijkt er een HDMI kabel stuk.

Kan dit door het onweer komen of is dit toeval? De receiver zit 's nachts niet aan de stroom want er zit een knipschakelaar tussen die we altijd uitzetten 's nachts. De apparatuur die er op is aangesloten (de genoemde pc en een ziggo kastje) zit wel continu op het stroomnet. Aan de receiver is aan de buitenkant niets te zien verder.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het gaat om Sony STR DG710 receiver uit 2008. Hierop zitten zoals gezegd een Intel NUC pc en een Ziggo box aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kabels van de uitgangen ongewisseld en andere kabels gebruikt. Ook heb ik alles rechtstreeks op de tv aangesloten. En alle apparaten werken verder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel kans dat dit veroorzaakt is door het onweer. Een simpele inboedel verzekering dekt dit soort schade, overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:47

Ursamajor

Astrofotograaf

Tja, zo'n soort geval heb ik ook gehad. Het onweerde wel in de buurt, maar niet heftig. De tv ging met een klap uit en had via hdmi het hdmi board van de receiver en ook de horizon box kapotgemaakt...

Een kettingreactie is dus mogelijk.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kan dit door het onweer komen of is dit toeval?
Ga je waarschijnlijk niet achterkomen. Zou er voor het gemak gewoon vanuit gaan dat het door de blikseminslag komt en met dit verhaal naar je verzekeraar gaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal de verzekeraar (Nationale Nederlanden) eens bellen om te vragen hoe dit bij hen in zijn werk gaat.

Ps.
Ik ben overigens wel blij dat die NUC nog heel is. Die had ik net 2ehands aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:54:
[...]

Heb je de nu defecte HDMI connectoren al opengemaakt om te checken of er eea is gesmolten??
Bedoel je die op de receiver of de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
De verzekering is even afwachten. Ik heb het al gemeld en ik hoor nog hoe men dit soort zaken aanpakt bij NN. Reparatie lijkt me voor alle partijen overigens veel gedoe.

Glasvezel is hier helaas niet beschikbaar.

Ps
Overigens zou ik waarschijnlijk sowieso niet zo snel overstappen. Ik ben erg blij met de ongecodeerde digitale zenders in combinatie met mijn tv servertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:19
Altijd leuk onweer. heb het zelf ook eens gehad, had alleen wat meer stuk (hdmi bord tv, versterker, mediaplayer, router)

Alles Keurig vergoed door verzekering. Versterker was bv niet te repareren door de winkel. (kon wel, maar duurder dan een nieuwe versterker..), dus daar gewoon het bedrag terug gekregen zodat ik een nieuwe kon kopen.

Maar je zou de versterker maar vast naar de winkel kunnen brengen, dan heb je vast een offerte wat het gaat kosten als het gerepareerd kan worden. Dan kun je die gelijk inleveren bij de verzekering.
Maar ivm de leeftijd van je versterker, geef ik je weinig kans.

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 21-11-2016 18:50 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1