Toon posts:

Programmeren op verouderde hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Sinds kort heb ik besloten dat ik in de IT verder wil en om die reden volgend jaar met HBO-ICT ga beginnen. Mijn ambitie is om Software Engineer te worden, het liefst in het maken en onderhouden van applicaties (en wellicht games). Maar dit is allemaal nog lang niet duidelijk.

Ik heb vrijwel geen ervaring met programmeren. Nou is dat geen verreiste voor de opleiding, maar ik wil er zelf graag mee bezig gaan de komende maanden. Na talloze verschillende websites (fora) doorgelezen te hebben ben ik op Java uitgekomen. Ik wil daarmee beginnen aan de hand van het boek 'Introduction to Java Programming, Comprehensive Version' van Y. Daniel Liang.

Nu is mijn vraag, is het überhaupt wel realistisch om dit te gaan doen op mijn huidige laptop? Ik heb momenteel een MacBook pro 13 (begin 2011), met een vrij slechte ssd. Ook ben ik er nog niet helemaal over uit of ik bij osx blijf (heb pas vijf maanden geleden de overschakeling gemaakt), dus wellicht dat ik bijvoorbeeld een Dell xps 15 aanschaf ipv een nieuwe MacBook. Hoe dan ook, dat gaat minimaal nog een halfjaar duren voordat ik het geld bij elkaar heb.

Ik ga sowieso beginnen met programmeren, ik wil alleen niet tegen een muur aanlopen door gewoonweg te trage hardware. Dan begin ik liever, indien mogelijk, met een taal die minder computer kracht verreist. Bespaard me ook de kosten voor dat boek (ik weet dat er talloze gratis tutorials zijn, maar ik leer het liever uit een goed aangeschreven boek). Ik heb hier vrij weinig over kunnen vinden. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-11-2016 22:58)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat je van plan bent om te gaan programmeren, maar je hebt echt geen megamachine nodig om er wat mee te kunnen.

Het verschil zal je merken in je IDE die misschien wat trager is, of als je dingen gaat compileren dat het wat langer duurt, maar dat zal je echt niet tegenhouden om te leren programmeren op dat systeem hoor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat je van plan bent om te gaan programmeren, maar je hebt echt geen megamachine nodig om er wat mee te kunnen.

Het verschil zal je merken in je IDE die misschien wat trager is, of als je dingen gaat compileren dat het wat langer duurt, maar dat zal je echt niet tegenhouden om te leren programmeren op dat systeem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Als het de bedoeling is om te leren programmeren, zou ik me voorlopig geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:46

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Programmeren kan ook nog steeds op een i386 12mhz, het is allemaal alleen wat trager. Zie het compileer antwoord van hierboven,

Ik hebjarenkang geprogrammeerd op standaard systemen, zonder ook maar tegen een enkele bottleneck aan te lopen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31

diondokter

Dum spiro, spero

Bedenk je wel dat de eerste versie van google op een slechtere machine is gemaakt dan de jouwe.
Het is natuurlijk wel erg fijn om een betere te hebben, maar nodig? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Mja ik kan me voorstellen dat je, als je een ICT-studie doet, je een goeie laptop wilt omdat je hier eigenlijk de hele dag mee aan het werk bent. Maar als je huidige laptop wat dat betreft voldoet voor office-taken kun je er prima mee programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:11:

Over het compileren, de meeste programmeertalen hebben vandaag de dag een 'slimme' compiler. Enkel de eerste keer zal het compileren wat tijd in beslag nemen, daarna worden enkel de wijzigingen en de afhankelijkheden daarvan opnieuw gecompileerd. Dus het valt redelijk mee.

Enkel moderne IDE's zijn een probleem met grote projecten als je relatief weinig geheugen hebt. Ik geloof dat 8GB tegenwoordig de standaard is voor nieuwe laptops, en is dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:11:

Das niet helemaal waar. Zelf ben ik bezig geweest met swift op een MacBook van 2010. Ik kan je vertellen dat dit geen pretje is en ben er al gauw mee gestopt. Het compileren is een tijdrovende klus en liep al gauw tegen de lage resolutie op van mijn MacBook. Switchen tussen pagina's was niet traag, maar je merkte wel een duidelijke traagheid. Iets wat veel uren investeren in een taal niet prettiger maakt

Ga je scripten in php dan is een oude MacBook prima te doen, maar swift is geen pretje op een MacBook van 2011 zonder ssd.

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 19-11-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

grote_oever schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:16:
[...]

Das niet helemaal waar. Zelf ben ik bezig geweest met swift op een MacBook van 2010. Ik kan je vertellen dat dit geen pretje is en ben er al gauw mee gestopt. Het compileren is een tijdrovende klus en liep al gauw tegen de lage resolutie op van mijn MacBook. Switchen tussen pagina's was niet traag, maar je merkte wel een duidelijke traagheid. Iets wat veel uren investeren in een taal niet prettiger maakt

Ga je scripten in php dan is een oude MacBook prima te doen, maar swift is geen pretje op een MacBook van 2011 zonder ssd.
Dan vergelijk je nu ook wel even een taalt / omgeving die twee jaar geleden uitgekomen is met een taal / omgeving die al 21 jaar meeloopt. En Swift is dan nog berucht om zijn niet bepaald vlotte compiler.

Overigens kan ik een versie van het door Zenophy genoemde boek vinden dat uitgebracht is in 2004. Ik hoop dat de latere edities iets meer naar de moderne tijd gebracht zijn, maar het geeft al wel aan dat je absoluut niet de nieuwste hardware van dit moment nodig hebt om een goede basis op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik heb tot voor kort op een MacBook uit eind 2011 gewerkt in m'n dagelijks werk (ook Java). Je hoeft je d'r echt niet druk over te maken; dat werkt prima.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden! Jullie hebben gelijk, het kan natuurlijk wel. Wellicht had ik mijn vraag anders moeten formuleren. Gezien ik helemaal 'groen' ben hierin, is het voor mij lastig in te schatten welke talen nou wel of niet zwaar zijn. Maar die vraag op zichzelf is incompleet, want dat hangt er natuurlijk vanaf wat ik ga maken.

Mijn MacBook is zoals ik zei vrij langzaam. Meerdere tabbladen in Safari zorgen vaak voor Apple's laad cirkel (terwijl ik dit typ is dat al twee keer gebeurd). Het is een prima internet/tekstverwerking machine, maar ik moet vaak even blijven wachten voor alle andere taken. Ik kan nog overwegen om een goeie ssd (er zit een goedkope generic in) aan te schaffen en 4gig geheugen erbij te doen.

@dcm360
De nieuwste komt uit 2014 (volgens mij komen ze om de twee jaar uit), maar die kost op zijn goedkoopst 90 euro. De versie die ik op het oog had is uit 2010 of 2012. Kan ze allebei voor een klein prijsje krijgen, vooral via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Qua programmeren zelf gaat het geen probleem worden.
Wat een euvel gaat worden is het praktische.

Als jij straks in een projectgroepje gaat werken krijg je straks 5 à 7 chagrijnige blikken naar je toe omdat hun IDE of Word LibreOffice Writer al is opgestart terwijl jouw laptop nog aan het ratelen is.

Oude hardware is garantie om het pikje van de groep te worden.

En ja, ik heb met eigen ogen kunnen zien dat zelfs "toekomstige collega's" op die leeftijd en scholingsniveau zo kinderachtig en hard kunnen zijn.

Als je zelf al een vermoeden hebt dat je MacBook niet lekker werkt, hou dan de aanbiedingen voor studenten in de gaten of upgrade de onderdelen. Je gaat er echt veel mee winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
RoestVrijStaal schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:47:
Wat een euvel gaat worden is het praktische.
Als jij straks in een projectgroepje gaat werken krijg je straks 5 à 7 chagrijnige blikken naar je toe omdat hun IDE of Word LibreOffice Writer al is opgestart terwijl jouw laptop nog aan het ratelen is.
Oude hardware is garantie om het pikje van de groep te worden.
snip

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 20-11-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vroeger toen ik jong was programmeerde ik Borland C++ Builder v4 op een Pentium 2 en iets later de Pentium 4 (vooral de Pentium 2 was vaag, leek wel een videokaart die je er in plugde, hahaha).
En toen ging het ook Prima. De MP3 speler voor DJ's en een Verhuurprogramma deden het prima voor iedereen die het gebruiken, en compileren duurde 10 minuten.

Tegenwoordig maak ik een reserveringssysteem en dat compileren duurt ook 10 minuten.

Je eerste "hello world" applicatie maken op een oude bak duurt net zo lang als op een nieuwe.
Hoogstens zal het compileren en opstarten van de IDE langzamer zijn.
Nou en! ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Ik snap het probleem niet. Als drag/dop (IDE afhankelijk) en typen vlotjes gaat, waar zou je je dan zorgen over maken? Ja jammer dat het compileren dan wat langer duurt, maar wat maakt dat uit als je aan het leren programmeren bent? Neem een zwaard en ga intussen een collega bevechten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor jullie inbreng. Ik weet voldoende, boek bestellen en zo gauw mogelijk aan de slag. Heb er echt zin in!
Pagina: 1