R9 290 helpt systeem om zeep?

Pagina: 1
Acties:

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-01 14:06
Mijn specs:
I5 3570k
R9 290 met Gelid Icy Vision rev2
Huidig mobo gigabyte ga-h77-d3h
XFX 550w pro
Syth mugen 4
SSD samsung 840

Ik heb een tijdje geleden een GTX 1070 verkocht en een R9 290 gekocht ik wilde een freesync monitor kopen.
In het begin merkte ik al dat hij veel lawaai en geratel maakte maar dat was wel te verhelpen met een fan controller dacht ik, ik kocht een 'Zalman fan mate2'.
Ik kon nu de pwm regelen, misschien moet ik er bij zeggen dat hij dat standaard niet doet, 3pin dus.
De kaart begon een ratelend geluid te maken, met de controller kon ik de snelheid van de fan aanpassen dus dat ging wel als het hoorde, het ratelen bleef wel aan houden.
Daarna zonder controller had ik het idee dat het toch beter was en het waarschijnlijk aan de controller lag oid, mijn computer staat altijd in een kamer naast de computer kamer dus ik hoor hem niet, dus ik vond alles wel oke.
Op een gegeven moment wanneer ik hem helemaal uit had gezet en hem aanzette gaf de GPU geen beeld maar de IGP wel, na een paar keer aan en uit zetten deed de GPU het dan uiteindelijk wel sporadisch.
Op een gegeven moment deed de GPU het helemaal niet meer (fan wel)
wel deed hij het in safe mode wanneer ik dat in de IGP instelde (msconfig)
Ik deed disable igp, ook boot order pci first niets werkte om hem normaal op te starten.
Ik installeerde Windows 10 opnieuw en ik kwam in de normale modus ik installeerde de nieuwste AMD driver moest herstarten, geen beeld.
Nu begon de IGP ook moeilijk te doen sporadisch opstarten en weigeren en wanneer hij niet opstarte draaide de fan van de CPU voor de controlle maar ging daarna niet verder, hij gaf zeg maar korte tikjes niet draaien maar korte tikjes.
Nu doet de CPU fan dat alleen nog maar hij start totaal niet op, geen beeld.
Ik heb alles na gekeken of kabels goed vast zaten, ook zonder SSD, HDD, muis/keyboard.
Alle fans los behalve die van CPU (ik kwam er achter dat een andere fan header het niet deed).
RAM 1 reepje geprobeerd in all sloten het andere reepje idem, ik heb gewoon om zeker te zijn een andere pwm fan gezet op de koeler, het maakte geen verschil.
Nu denk ik dat het moederbord dood zou kunnen zijn? Vanaf dat ik deze computer in 2012 heb samengesteld heb ik 2 jaar crossfire hd7850 gedraaid daarna GTX 970 GTX980 GTX 1070 nooit een probleem nu met deze kaart lijkt het wel of hij mijn hele systeem gesloopt heeft, ik las laatst dat RX480 te veel stroom vergde uit het pci slot waardoor het mobo overleed, zoiets misschien?
Ik heb geen vrienden/kennissen in het echte leven met een desktop waar deze in kan laat staan een voeding die hem aan kan, ik heb ook geen 2de pc of echt extra onderdelen die ik hiervoor kan gebruiken om te achterhalen wat het kan zijn.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
nooit een fan van een videokaart handmatig regelen,met een fan controller je hebt programma's als afterburner, zodat je de fan curve en snelheid kan aanpassen,maar weet wel wat je doet,zet je die te laag,dan raakt je kaart aan de kook

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:28
Ik zou eerder je voeding verdenken met dit soort kwaaltjes

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
dus de ene keer werkt de onboard intel gpu en andere keer de r9 290x ?

ik zou eens kijken naar een bios update, daarna de bios even resetten/cmos

er zijn genoeg mensen die problemen hebben als intel onboard nog enabled staat in de bios. volgens mij heet het multiview en rendering in bios.

• Nature
Met de fan controller had de GPU een goede temp uitgelezen in gpuz ook vrm was goed, gelid verkoopt zelf ook een zelfde soort fan controller met deze koeler in het achterhoofd. Veel mensen gebruiken deze koeler op 20% met veel verscillende controllers. Voor de duidelijkheid dus de gelid icy heeft geen pwm en kan niet via afterburner geregeld worden.

Ik kan niet meer in de bios komen, geen beeld via igp of gpu ook heb ik de cmos gereset.
Voordat ik helemaal geen beeld meer kreeg heb ik de igp disabled ipv auto en enanabled ook, de videokaart alleen aangezet ook via bios.
Nu kom ik helemaal nergens meer in.

[ Voor 43% gewijzigd door Nature op 19-11-2016 17:43 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nature schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:45:
ik las laatst dat RX480 te veel stroom vergde uit het pci slot waardoor het mobo overleed, zoiets misschien?
Ik denk niet dat er iemand zijn moederbord is dood gegaan door die enkele watts meer. Als dat zou gebeuren had het moederbord namelijk een week later ook wel stuk gegaan bij een kaart welke wel binnen spec bleef omdat die toch al op zijn teentjes liep.

Wat betreft in jou geval, nee ik denk niet dat de videokaart een ander onderdeel heeft gesloopt. Dat kan eigenlijk alleen maar als er iets goed mis gaat, bijvoorbeeld dat het VRM van de videokaart ontploft of in brand vliegt bijvoorbeeld. Er moet dus echt iets flink mis gaan wil je schade aan de andere componenten van de PC hebben door een onderdeel als de videokaart.
Ik heb geen vrienden/kennissen in het echte leven met een desktop waar deze in kan laat staan een voeding die hem aan kan, ik heb ook geen 2de pc of echt extra onderdelen die ik hiervoor kan gebruiken om te achterhalen wat het kan zijn.
Tja dat maakt het wel onhandig. Lijkt op een defect moederbord, maar zonder testen weet je het nooit zeker.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nature
Het was toen overal in het nieuws AMD heeft er een driver update voor uitgegeven veel mensen melden ook op het internet dat hun mobo stuk is gegaan na het installeren en gebruiken van de RX480.
Wanneer ik r9 290/gtx970 killed my motherboard in tik krijg ik niet weinig/geen hits maar het zal ook wel wat mee vallen, ik denk ook dat zoals je zegt mijn mobo wel stuk is.
Ik ga een nieuwe psu en mobo kopen eerst psu swappen, want mobo kan geen schade geven aan mobo, tenminste ik lees het nergens. dan weet ik dat het aan de oude psu ligt.
Geeft het oude mobo met de nieuwe psu geen beeld/verbetering lag het aan de voeding.
gaat de nieuwe voeding dan met het nieuwe mobo niet aan/geen verbetering ten opzichte van eerder ligt het aan iets compleet anders en kan ik me ergens anders op richten, ik hoop dat ik duidelijk ben? ik vond nog een hele oude voeding 375w ik durf er alleen niet veel mee, hij is van Dell.
Ik stuur 1 of beide terug naar de winkel

• -The_Mask-
  • Niet online
Nature schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:43:
Het was toen overal in het nieuws AMD heeft er een driver update voor uitgegeven veel mensen melden ook op het internet dat hun mobo stuk is gegaan na het installeren en gebruiken van de RX480.
Natuurlijk zul je het vinden het was overal te vinden op internet, dus genoeg nVidia fanboys welke claimen dat hun RX 480 het moederbord heeft gesloopt terwijl ze niet eens een RX 480 hebben. Of natuurlijk iemand die zelf zijn moederbord heeft gesloopt en de videokaart de schuld wil geven om het zo niet zelf hoeven te betalen. Of het moederbord is gewoon stuk gegaan zonder aanwijsbare reden.

Het is extreem onwaarschijnlijk dat de videokaart het zal doen en als het idd de RX 480 is geweest dan had het net zo goed gebeurt nu het probleem is opgelost, simpelweg omdat het verschil zo klein. Dus had het direct geweest zoals nu, binnen specificatie dus, dan was het moederbord ook door dezelfde reden stuk gegaan.
Wanneer ik r9 290/gtx970 killed my motherboard in tik krijg ik niet weinig/geen hits maar het zal ook wel wat mee vallen, ik denk ook dat zoals je zegt mijn mobo wel stuk is.
Nee omdat videokaarten niet moederborden slopen en als het eens gebeurt dan weet niemand alsnog niet dat het de videokaart is geweest. Alleen bij de RX 480 zie je het dus wel door bovenstaande reden en niet omdat het bij deze videokaart wel gebeurt.
ik vond nog een hele oude voeding 375w ik durf er alleen niet veel mee, hij is van Dell.
Typenummer?

AMD Nieuwsdiscussie

• Nature
wat ik kan zien is:
model no L375P-00
Dell p/n PS-6371-1DF2-LF
Dell P/N KH624
Serial nr 00976020
CN-0KH624-71615-81N-26CE

Staat hij er tussen?
Zouden fans van elektronica zo ver gaan... bizar.

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je de elco's in de voeding even checked op hun fysieke gesteldheid en ze allemaal er nog goed uitzien zou je het wel kunnen proberen, mits je twee dubbele molex connectors naar PEG connectors hebt liggen, aangezien de voeding zelf geen PEG connectors heeft.

Of als je zonder videokaart wil testen kan dat natuurlijk wel prima, maar je doet er wel even slim aan de elco's te controleren. Eventueel post je even een paar foto's van de binnenkant van de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• Nature
Ik heb de elco´s en de rest ook maar even gefotografeerd:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/153l4wp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2r5z292.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nvqwz5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25ytztg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/4s0kty.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
Dit zijn de secondaire elco's en zo ver ik kan zien staat er geen enkele bol. Dus de kans is nog groot dat ze allemaal nog goed zijn. Foto is niet heel duidelijk, dus zelf ook nog even controleren.
Dit is de 5Vsb elco en die ziet er ook nog goed uit.

AMD Nieuwsdiscussie

• Nature
Ik kan eigenlijk ook niets verkeerds vinden toch voel ik me er op een of andere manier niet lekker bij, het zou niet veel uitmaken of ik een nieuwe voeding en mobo koop lijkt me ik kan toch 1/2 of allebei terug sturen.
Het is hier niet de juiste plaats voor voeding advies maar de Cooler Master GM G550M lijkt me wel wat in het voeding topic staat hij goed te boek, hij heeft wel een broertje met 650w €10 duurder ongeveer.
Is dit wel anderzijds wel dezelfde?
De XFX 550 pro die ik nu ongeveer zo 5 jaar heb is die sowieso wel aan vervanging toe? Ik game wisselend soms een uur soms uren het ligt aan meerdere factoren, daarnaast meerdere andere programma's niet bepaald heel veeleisend.
Computer staat iig altijd aan met torrents, dus best veel gebruikt lijkt me.

• -The_Mask-
  • Niet online
Nature schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:29:
Het is hier niet de juiste plaats voor voeding advies maar de Cooler Master GM G550M lijkt me wel wat in het voeding topic staat hij goed te boek, hij heeft wel een broertje met 650w €10 duurder ongeveer.
Ja intern maken beide voedingen gebruik van hetzelfde platform, maar nee de 650W is geen goede keuze. Voor dat tientje meer haal je namelijk ook een pricewatch: Corsair Vengeance 550M wat wel een veel betere voeding is. In tegenstelling tot de G650M welke niks beter is dan de G550M behalve het verschil in connectors en vermogen, maar dat heeft geen voordeel voor jouw.
De XFX 550 pro die ik nu ongeveer zo 5 jaar heb is die sowieso wel aan vervanging toe?
Nee de voeding zou eigenlijk geen probleem mogen hebben met 10 jaar perfecte werking, kwaliteit is daar namelijk goed genoeg voor.

AMD Nieuwsdiscussie

• Nature
Het moederbord was stuk en ik hou de de oude voeding, ik ben nog aan het denken over een andere fancontroller. Bedankt iig voor het meedenken.
Pagina: 1