Toon posts:

Overzetten laptop-HDD naar SSD mislukt: computer boot niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
Van origine Windows 8-laptop van schoonmoe met UEFI heeft een langzame HDD van 500 GB. Ik wil die HDD vervangen door een kleinere SSD van 240 GB vanwege de snelheid. Op de HDD staat zelfs na jaren gebruik maar 60 GB aan data, dus nog steeds ruimte zat op de SSD. De laptop is ondertussen naar Windows 10 overgegaan, gebruikmakend van het upgradeprogramma van Microsoft.

Theoretische methode van aanpak
Partitie op de HDD verkleinen, partitie klonen naar de SSD met software van EaseUS, HDD tegen SSD uitruilen, klaar.

De weerbarstige praktijk
De partitietabel bestaat onverwacht uit maar liefst 5 partities: 400 MB 'Herstel', 300 MB 'EFI', 480 GB bootable hoofdmoot, 484 MB 'Herstel', 16.7 GB 'Herstel'. (Het is een consumentenlaptop, geen zelfbouw.) De herstel- en EFI-gelabelde exemplaren zijn, in ieder geval onder Windows 10, niet mountable. Omdat het niet mijn machine is, wil ik alle partities meenemen. Echter, omdat ik de hoofdpartitie nog steeds wil verkleinen en ik het zo ontstane ongeclaimde 'gat' niet mee wil hebben, besluit ik om alle partities met de hand in volgorde over te zetten. Dat lukt allemaal, dus op de SSD staan uiteindelijk alle genoemde partities in deze volgorde, maar wel met een kleinere hoofdmoot.

Ik krijg de hoofdmoot niet 'actief', want de desbetreffende optie in het popup-menu van Windows' schijfmanager is grijs en onselecteerbaar. Enkele verhalen die ik op het net tegenkwam melden echter dat 'actieve' partities niet meer bestaan op GPT-schijven en dat het dus niet erg is.

Het probleem: na fysiek overzetten krijg ik een blauw BSOD-achtig scherm te zien waarin wordt gemeld dat bepaalde bestanden nodig voor het booten van de computer in de \WINDOWS\... directory niet konden worden gevonden. Mij wordt aangeraden een rescue disk te gebruiken (die ik nog niet heb, maar waarschijnlijk wel kan maken). Ik kan nog kiezen uit opties om nog eens te proberen, of de bootmanager in te gaan, of de UEFI-instellingen te veranderen. Dit errorscherm is wel in het Nederlands, en ademt 'Metro' dus er is wel degelijk iets geladen. Maar ik heb zo'n scherm nog nooit gezien, dus zou het net zo goed het UEFI-bios kunnen zijn dat panic't.

Vragen
Waarom gaat het booten niet verder?
Hoe kan ik het systeem vanaf hier aan de praat krijgen?
Specifiek, wat zou ik moeten controleren / instellen met een rescue disk / stick?

Ik zie overigens verschrikkelijk op tegen een clean install. Ten eerste kost het me een dag, ten tweede moet ik allerhande software (drivers, paketten, ...) opsnorren, en ten derde heeft schoonmoe werkelijk overal gegevens achtergelaten waardoor de zekerste methode om het allemaal mee te krijgen gewoon een kloon is.

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Maak eens een kloon van de hele hd, maar niet elke bit, dus de lege partitie niet mee nemen.
Dan komt de active partitie ook mee.

Wat ik niet weet of uefi ziet dat de hd is gewijzigd, en daarom misschien stopt.

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me af of dat kan met de software die ik gebruik. Mogelijk wel... Hoe dan ook, de hoofdmoot moet dan natuurlijk al wel op de juiste grootte zijn gebracht. Gelukkig is dat dan weer geen probleem.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Welk merk ssd en laptop ? Dell bijv. levert bare metal backup tools mee en samsung heeft standaard ook hdd/ssd migratie tools.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:40
Moet die EFI partitiie niet de actieve partitie zijn op de SSD?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:52:
Hoe dan ook, de hoofdmoot moet dan natuurlijk al wel op de juiste grootte zijn gebracht.
Nee, dat hoeft juist niet, een beetje clone programma kan dat gewoon on the fly, zolang de beschikbare ruimte groot genoeg is voor de gebuikte data. Gewoon een disk to disk clone doen dus, zoals jan99999 al aangeeft.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 18:20
Ik heb nu een paar keer een gewone (grotere) HDD vervangen door een (kleinere) SSD.

Ik zou aanraden om Reflect (http://www.macrium.com/reflectfree.aspx) te gebruiken.
Maak een clone van je huidige HDD naar je SSD, Reflect zorgt er voor dat alle parties die je nodig hebt goed komen te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga 't proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:15:
[...]
Nee, dat hoeft juist niet, een beetje clone programma kan dat gewoon on the fly, zolang de beschikbare ruimte groot genoeg is voor de gebuikte data. Gewoon een disk to disk clone doen dus, zoals jan99999 al aangeeft.
Macrium Reflect ging meteen over z'n nek, omdat er na de mogelijk te verkleinen partitie (wat ik hierboven 'de hoofdmoot' noemde) nog twee andere partities volgen. Het programma weigerde de zaak automatisch af te handelen, en gaf een Insufficient Disk Space foutmelding. De enige manier Reflect tot medewerking te bewegen was 'de hoofdmoot' met de hand verkleinen tot het allemaal paste.
REDSD schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:19:
Ik zou aanraden om Reflect (http://www.macrium.com/reflectfree.aspx) te gebruiken.
Maak een clone van je huidige HDD naar je SSD, Reflect zorgt er voor dat alle parties die je nodig hebt goed komen te staan.
En vervolgens ging Reflect over z'n nek met allerhande I/O errors. Wat ik voor een SSD nogal knap vind, eerlijk gezegd. En nee, dit is geen merkloos ding, maar een nette Samsung die met een USB-to-SATA-adapter aan de bewuste laptop hangt.

Ik ga mijn pogingen tot klonen staken, en een verse install van Windows 10 doen. Ik had gehoopt dat niet hoeven te doen—nu dringen allerlei vragen over licentiesleutels zich op—maar dit gedoe vreet alleen maar tijd die productiever op een andere manier kan worden besteed. Mijn hartelijke dank aan eenieder die heeft meegedacht en -geadviseerd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00
Heb je naast Reflect ook nog andere clone software geprobeerd, zoals de Samsung Data Migration Software die je gratis bij je SSD krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
EaseUS Todo Nogwat (zoals beschreven in mijn OP), hetgeen leidde tot een niet-functionele disk; en OEM rescue partities (wat die gekke dingen zijn) worden door de Samsung-software niet gekloond. Een voor mijn doel nutteloos programma dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2016 22:23 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 15:48

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:34:
[...]

Macrium Reflect ging meteen over z'n nek, omdat er na de mogelijk te verkleinen partitie (wat ik hierboven 'de hoofdmoot' noemde) nog twee andere partities volgen. Het programma weigerde de zaak automatisch af te handelen, en gaf een Insufficient Disk Space foutmelding. De enige manier Reflect tot medewerking te bewegen was 'de hoofdmoot' met de hand verkleinen tot het allemaal paste.

[...]

En vervolgens ging Reflect over z'n nek met allerhande I/O errors. Wat ik voor een SSD nogal knap vind, eerlijk gezegd. En nee, dit is geen merkloos ding, maar een nette Samsung die met een USB-to-SATA-adapter aan de bewuste laptop hangt.

Ik ga mijn pogingen tot klonen staken, en een verse install van Windows 10 doen. Ik had gehoopt dat niet hoeven te doen—nu dringen allerlei vragen over licentiesleutels zich op—maar dit gedoe vreet alleen maar tijd die productiever op een andere manier kan worden besteed. Mijn hartelijke dank aan eenieder die heeft meegedacht en -geadviseerd.
Mocht je je licentie willen opzoeken: Boot nog een maal van de oude hdd en download een tool genaamd Produkey. Die leest je productcode uit. Noteren, ssd terug en activeren maar. Doorgaans echter overbodig omdat de licentie aan je pc zelf gekoppeld zit.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 18:20
Jammer dat het niet lukte, de genoemde problemen ben ik verder niet tegen gekomen, dus ik kan je helaas ook niet verder helpen. Succes nog met de installatie!
Pagina: 1