welke draad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-01-2024
kan ik met met mijn arduino uno ook werken met een gewone elektriciteitsdraad van 1.1 mm of moet ik werken met van die jumper wire

ik heb het nog niet maar ik weet wel hoe het werkt. ik wil het ook gaan kopen maar ik weet niet met welke draad ik mag werken

Beste antwoord (via jonas-ventje op 19-11-2016 21:52)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Niemand zal het je verbieden, maar erg praktisch is het niet.

Om te prototypen kun je idd het beste een breadboard en wat Jumper wire bestellen.

Gewoon wat hook-up wire met een solid Core kan ook wel handig zijn, dat kun je gewoon op de lengte knippen die je wilt om jumpers van te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik gebruik de jumper wires, die zijn als bundeltjes te bestellen in verschillende lengtes :) Voldoet prima.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
In principe kun je alle draden gebruiken in combinatie met je arduino.
Over het algemeen worden jumper wires gebruikt omdat ze handiger in het gebruik zijn. Zeker in combinatie met een experimenteerbordje. Verder zijn ze over het algemeen goedkoper dan installatiedraad, gewoonweg omdat er minder koper in zit.

Alleen als je grote stromen gaat schakelen (waarbij je dan ook externe transistoren zult moeten schakelen die die stroom aankunnen) heb he installatiedraad nodig...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Niemand zal het je verbieden, maar erg praktisch is het niet.

Om te prototypen kun je idd het beste een breadboard en wat Jumper wire bestellen.

Gewoon wat hook-up wire met een solid Core kan ook wel handig zijn, dat kun je gewoon op de lengte knippen die je wilt om jumpers van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Bedankt maar welke lengte van hook-up wire moet ik gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Dikte bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 18:09
Ik gebruikte vroeger altijd de bekende ronde telefoonkabel (daaruit krijg je rood wit blauw oranje en een blanke draad)

Tegenwoordig frut ik eigenlijk alles in elkaar met dit soort draadjes :

http://www.banggood.com/W...p-48395.html?rmmds=search

Dat is als je het op een breadboard prikt (wel het handigst naar mijn mening)

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 19-11-2016 10:20 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
iets van AWG22-24 werkt lekker op een breadboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Sine schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 10:18:
Ik gebruikte vroeger altijd de bekende ronde telefoonkabel (daaruit krijg je rood wit blauw oranje en een blanke draad)

Tegenwoordig frut ik eigenlijk alles in elkaar met dit soort draadjes :

http://www.banggood.com/W...p-48395.html?rmmds=search

Dat is als je het op een breadboard prikt (wel het handigst naar mijn mening)
Zijn dit kwalitatief goede kabels? Ik had namelijk laatste een setje van anderhalve euro gekocht, maar die draadjes zijn toch echt veel dunner dan mijn vorige setje. Het prijsverschil moet dus wel ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lennyz schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:49:
[...]

Zijn dit kwalitatief goede kabels? Ik had namelijk laatste een setje van anderhalve euro gekocht, maar die draadjes zijn toch echt veel dunner dan mijn vorige setje. Het prijsverschil moet dus wel ergens vandaan komen.
Ik heb deze maar ik ben niet tevreden. De connector-draden (de uiteindes dus) zijn niet goed afgeknipt, waardoor er een klein haakje aan het eind van elk draad zit. Dit maakt ze erg scherp en ze blijven overal achter hangen. Je moet ze dus opnieuw bijknippen om ze bruikbaar te maken.

Ik heb echter ook een set met van die vierkante plastic connectors en die zijn veel beter afgerond aan het eind en dus veel beter bruikbaar.

edit:
Deze twee:
http://www.banggood.com/1...-Line-Cable-p-960513.html
http://www.banggood.com/1...uPont-Cable-p-970652.html

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 19-11-2016 14:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:43
Dupont kabeltjes zijn prima, goekoop en goed verkrijgbaar (bijv. https://nl.aliexpress.com...I&&scm=1007.12783.35057.0): m-m, m-f en f-f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DurkVell schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 15:14:
Dupont kabeltjes zijn prima, goekoop en goed verkrijgbaar (bijv. https://nl.aliexpress.com...I&&scm=1007.12783.35057.0): m-m, m-f en f-f.
Die zijn female-female. Vaak ook wel handig (evenals female-male) maar voor werken op een breadboard heb je toch vooral male-male nodig.

Ben het er mee eens dat die goedkope dingetjes met ronde uiteindes troep zijn, maargoed ze kosten ook niets. Als ze stuk gaan gooi ik ze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Room42 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:58:
[...]

Ik heb deze maar ik ben niet tevreden. De connector-draden (de uiteindes dus) zijn niet goed afgeknipt, waardoor er een klein haakje aan het eind van elk draad zit. Dit maakt ze erg scherp en ze blijven overal achter hangen. Je moet ze dus opnieuw bijknippen om ze bruikbaar te maken.

Ik heb echter ook een set met van die vierkante plastic connectors en die zijn veel beter afgerond aan het eind en dus veel beter bruikbaar.

edit:
Deze twee:
http://www.banggood.com/1...-Line-Cable-p-960513.html
http://www.banggood.com/1...uPont-Cable-p-970652.html
Ja, deze zijn ook naar mijn ervaring vaak vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
mcDavid schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:52:
[...]

Die zijn female-female. Vaak ook wel handig (evenals female-male) maar voor werken op een breadboard heb je toch vooral male-male nodig.

Ben het er mee eens dat die goedkope dingetjes met ronde uiteindes troep zijn, maargoed ze kosten ook niets. Als ze stuk gaan gooi ik ze weg.
Male-male: daar heb je gelijk in, maar als je geen breadboard meer over hebt en sommige componenten, of modules uitgerust met pin headers hebt, is het handig als je van alle drie de varianten een bosje op de plank hebt liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
dank u wel, ik denk dat ik ga gaan voor de hook-up wire AWG24:
https://dutch.alibaba.com...e-ul1007-60465346902.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wow, 610 meter? Wat ben je van plan dan?

Als je zulke lengtes nodig denkt te hebben maak je waarschijnlijk een denkfout in je project...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ik zit in het middelbaar en leren er op school mee werken maar ik wil hier thuis ook wat experimenteren met de arduino uno. ik ga ook 300 ledjes en 300 weerstanden van 220 ohm bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:39
Stugge netwerkkabel werkt ook :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07 06:05
jonas-ventje schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:40:
ik zit in het middelbaar en leren er op school mee werken maar ik wil hier thuis ook wat experimenteren met de arduino uno. ik ga ook 300 ledjes en 300 weerstanden van 220 ohm bestellen
Wat ben je met 300 ledjes en weerstanden van plan?

Ga je een Matrixbord of ledcube bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
nee gewoon verschillende projectjes, ik kan de rest van het jaar niets vragen wand de sint en de kerstman komen nu al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
jonas-ventje schreef op zondag 20 november 2016 @ 08:04:
nee gewoon verschillende projectjes, ik kan de rest van het jaar niets vragen wand de sint en de kerstman komen nu al
Is een starterskit dan niet leuker? Bijv. hierzo https://www.kiwi-electron...ino-platform/arduino-kits. Wel wat duurder dan een kit bij elkaar gesprokkeld in China, maar wel voor 5 december in huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ja ga ik ook kopen maar ik wouw nog wat extra draad kopen

https://nl.aliexpress.com...13-44ef-ad9d-7e453497ebd8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Daar kan je wel een tijdje mee vooruit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Ja uiteindelijk kwam er nog te veel verzendkosten bij ik ga deze nemen
https://m.nl.aliexpress.c...445-bc7fd1b74373#autostay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
jonas-ventje schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:13:
Ja uiteindelijk kwam er nog te veel verzendkosten bij ik ga deze nemen
https://m.nl.aliexpress.c...445-bc7fd1b74373#autostay
Ga je dan alle draden solderen als je er mee gaat werken? Die zijn namelijk niet geschikt voor je breadboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonas-ventje
Ja ik ga die misschien solderen maar alles past toch in het breadboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:49
jonas-ventje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 06:55:
Ja ik ga die misschien solderen maar alles past toch in het breadboard
Nee. Het is stranded wire, dat krijg je met geen mogelijkheid in een breadboard. Het is veel te flexibel (zelfs als het vertind is). Dat breadboard heeft een soort klemmetjes waar je een draad in kan duwen/klemmen, maar als het draad te flexibel is kun je er niet genoeg kracht mee zetten om die klemmetjes open te duwen. Je hebt solid core wire nodig. Als je lekker wilt experimenteren met een breadboard, zou ik zoiets aanraden. Ik zou geen draad uit China halen, de kans dat het dun/flut/copper clad aluminium is is erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Tom-Z schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:01:
[...]

Nee. Het is stranded wire, dat krijg je met geen mogelijkheid in een breadboard. Het is veel te flexibel (zelfs als het vertind is). Dat breadboard heeft een soort klemmetjes waar je een draad in kan duwen/klemmen, maar als het draad te flexibel is kun je er niet genoeg kracht mee zetten om die klemmetjes open te duwen. Je hebt solid core wire nodig. Als je lekker wilt experimenteren met een breadboard, zou ik zoiets aanraden. Ik zou geen draad uit China halen, de kans dat het dun/flut/copper clad aluminium is is erg groot.
Het setje draad wat jij aanprijst is handig voor algemeen gebruik, maar zeker niet voor gebruik op breadboards, zonder knip- en stripwerk. Ik heb inmiddels heel wat van die Dupont draadjes (alle combinaties inclusief connectors) uit China laten komen en nooit problemen mee gehad: wat mij betreft dus tot nu toe uitermate betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
DurkVell schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:46:
[...]

Het setje draad wat jij aanprijst is handig voor algemeen gebruik, maar zeker niet voor gebruik op breadboards, zonder knip- en stripwerk. Ik heb inmiddels heel wat van die Dupont draadjes (alle combinaties inclusief connectors) uit China laten komen en nooit problemen mee gehad: wat mij betreft dus tot nu toe uitermate betrouwbaar.
Je kan het dan wel precies op maat maken (zodat het niet een grote bende wordt van allemaal loshangende draden); met een goedkoop strip- en knip-tangetje heb je er een hoop lol van. Het past prima in de gaatjes van een breadboard, en je kan het ook gebruiken om op perfboard te solderen. Die prefab dupont dingen is op zich niks mis mee, maar het koper binnenin is flinterdun dus het is niet verstandig er al te veel stroom door te sturen. Ik heb het idee dat TS graag héél veel draad wil hebben en dan is dit misschien een handiger optie dan tientallen dupont-setjes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ach, je kunt altijd nog een pinheader kopen en op iedere draad een enkele pin van de pinheader solderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Ikzal nog wel zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jonas-ventje schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:40:ik ga ook 300 ledjes en 300 weerstanden van 220 ohm bestellen
Je weet dan ook dat je Arduino dat niet zomaar gaat voeden?
(5/220)*300=6,82A. Dat is zeg maar factor 6 keer zoveel als een normale USB-poort kan leveren, USB-adapters buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
sypie schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:00:
[...]
Je weet dan ook dat je Arduino dat niet zomaar gaat voeden?
(5/220)*300=6,82A. Dat is zeg maar factor 6 keer zoveel als een normale USB-poort kan leveren, USB-adapters buiten beschouwing gelaten.
Je moet de voltage drop over de LEDs nog meerekenen, het is niet de volle 5V die over de weerstanden zal staan. Maar dan nog is het een flinke stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
En als ik er pinheaders koop en er dan Jumper wire van maak

[ Voor 5% gewijzigd door jonas-ventje op 23-11-2016 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Ik wil bv. een klein kerstboompje maken maar dan hangen de ledjes niet rechtstreeks op het breadboard dus wou ik met hookup wire een draad van de minkant van het ledje naar de minkant op het breadboard laten gaan en met plus ook en als het dan nodig is zou ik aan de kant aan het breadboard een pin hangen en de andere kant gaan solderen aan het ledje

Gaat het werken met de draad ik ik gekocht heb of moet ik er een pin op zetten of gaat het gewoon niet werken (met een weerstanden van 220 ohm)

[ Voor 14% gewijzigd door jonas-ventje op 23-11-2016 07:52 ]

Pagina: 1