Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3000MHz 1.35V Cas 15 DDR4 op Gigabyte GA-B150-HD3P

Pagina: 1
Acties:

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 07:35
Een vriend van mij gaat een PC bouwen met een Gigabyte GA-B150-HD3P en een i7 6700. Hij heeft hier helaas 3000MHz 1.35V Cas 15 DDR4 Corsair RAM bij besteld. Hij hoopt de PC morgen te kunnen bouwen omdat hij dan de onderdelen ontvangt. Gaat dit geheugen werken met deze combinatie? Gaat het zichzelf misschien terug klokken? Want ik heb begrepen dat op een B150 chipset het geheugen maar tot 2400Mhz gaat

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:19
Robolokotobo schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:05:
Een vriend van mij gaat een PC bouwen met een Gigabyte GA-B150-HD3P en een i7 6700. Hij heeft hier helaas 3000MHz 1.35V Cas 15 DDR4 Corsair RAM bij besteld. Hij hoopt de PC morgen te kunnen bouwen omdat hij dan de onderdelen ontvangt. Gaat dit geheugen werken met deze combinatie? Gaat het zichzelf misschien terug klokken? Want ik heb begrepen dat op een B150 chipset het geheugen maar tot 2400Mhz 2133Mhz gaat.
;)

Nee/ja/misschien, pak gewoon een 2133Mhz/ 2400Mhz setje.

In het beste geval clockt het setje zicht terug tot 2133Mhz /2400Mhz, in het slechtste geval werkt het niet.
Dit had je natuurlijk ook zelf kunnen vinden op de pagina van de fabrikant van het moederbord.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5590#sp
4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.
Dual channel memory architecture
Support for DDR4 2133 MHz memory modules
Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Leuk om het weer te proberen, maar ik zie weinig eigen onderzoek. Moeten wij nu de informatie gaan opzoeken voor jou, omdat jij het niet wil doen?

In de specs van het MoBo staat : "Support for DDR4 2133 MHz memory modules". Waarom zou dit anders zijn?

Edit: Hier vind je de memory support list: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5590#dl

Als het daar niet staat, dan is het maar de vraag of het werkt. Ik betwijfel het of iemand deze combi even voor je kan (en misschien wil) controleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Ex Nunc op 18-11-2016 22:22 ]

Si vis pacem, para bellum

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geheugen bevat standaard een aantal settings waarop het moederbord zich kan baseren. Het geheugen vertelt als het ware welke combinaties van snelheden/timings mogelijk zijn. Voor high performance geheugen zijn deze meestal vrij conservatief ingesteld om er voor te zorgen dat het systeem zeker kan opstarten met de instellingen zoals gekozen door het moederbord.

Hiernaast heb je ook nog soms een extra paar instellingen (XMP genaamd). De meeste moderne moederborden ondersteunen dit ook en kunnen op basis van deze informatie automatisch een meer agressieve instelling gaan gebruiken (die meestal buiten de DDR standaarden valt).

Bij sommig geheugen moet je de snelheden, spanningen en timings manueel instellen in het BIOS om de hoogste snelheid eruit te halen.

In ieder geval kan geheugen prima op lagere snelheden werken dan zijn maximum snelheid. De kans is groot dat je moederbord gewoon één van de standaard profielen kiest en dat het zo prima zal werken. Uiteraard kan je proberen een hogere instelling in te stellen om meer snelheid uit je geheugen te halen.

• Robolokotobo
Admiral Freebee schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 00:30:
Geheugen bevat standaard een aantal settings waarop het moederbord zich kan baseren. Het geheugen vertelt als het ware welke combinaties van snelheden/timings mogelijk zijn. Voor high performance geheugen zijn deze meestal vrij conservatief ingesteld om er voor te zorgen dat het systeem zeker kan opstarten met de instellingen zoals gekozen door het moederbord.

Hiernaast heb je ook nog soms een extra paar instellingen (XMP genaamd). De meeste moderne moederborden ondersteunen dit ook en kunnen op basis van deze informatie automatisch een meer agressieve instelling gaan gebruiken (die meestal buiten de DDR standaarden valt).

Bij sommig geheugen moet je de snelheden, spanningen en timings manueel instellen in het BIOS om de hoogste snelheid eruit te halen.

In ieder geval kan geheugen prima op lagere snelheden werken dan zijn maximum snelheid. De kans is groot dat je moederbord gewoon één van de standaard profielen kiest en dat het zo prima zal werken. Uiteraard kan je proberen een hogere instelling in te stellen om meer snelheid uit je geheugen te halen.
Kijk iemand met kennis die niet moeilijk doet om te helpen op een korte vraag. Dit is zo'n beetje het best uitleggende antwoord wat je kan geven. Je doet je status Godlike eer aan. Hartelijk dank

Verwijderd

Gigabyte H110, B150 en H170 zijn draken van borden als het om geheugencompatibiliteit gaat. Modules hoger dan 2400 MHz heb ik nog niet werkend gezien op de B150-HD3P. Gaat deze 3000 MHz wel werken laat het dan hier weten zodat het in de adviezen meegenomen kan worden.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja het kan natuurlijk altijd dat geheugen niet goed wil werken met een moederbord ongeacht de instellingen. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar het kan.

Verwijderd

Robolokotobo schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 01:33:
[...]

Kijk iemand met kennis die niet moeilijk doet om te helpen op een korte vraag. Dit is zo'n beetje het best uitleggende antwoord wat je kan geven. Je doet je status Godlike eer aan. Hartelijk dank
Als je van te voren had gekeken of je memory compatible was met je moederbord, dan had je geen korte vraag hoeven stellen en dan had je ook geen vooronderzoek hoeven doen (oh wacht, dat heb je sowieso niet gedaan :F )

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Als je geen Z170 hebt i.c.m. een K processor dan heeft geheugen boven de 2133 gewoon geen zin...
Iets met de CPU en de memory controller....

Op de site van gigabyte staat een QVL bij het moederbord, op de site van Crucial kun je geheugen kiezen en dan kijken of het compatible is met je moederbord.

Dit geheugen is sowieso zonde van het geld i.c.m. een B150.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Robolokotobo
Het geheugen werkt. Op 2133 Mhz. Het was maar 5 euro duurder. Het goedkopere geheugen was niet leverbaar waar hij de onderdelen bestelt heeft

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 08:13:
Gigabyte H110, B150 en H170 zijn draken van borden als het om geheugencompatibiliteit gaat. Modules hoger dan 2400 MHz heb ik nog niet werkend gezien op de B150-HD3P. Gaat deze 3000 MHz wel werken laat het dan hier weten zodat het in de adviezen meegenomen kan worden.
ik heb er 3000 modules inzitten en deze werken gewoon
Pagina: 1