Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ van Holland
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-02-2021
Mijn vraag
Ik ben sinds 1 september berijder van een leaseauto. Dit is een voorloopauto. Ik rij deze auto alleen zakelijk en heb daarvoor een verklaring ingevuld voor de belastingdienst.
Nu krijg ik begin december mijn nieuwe leaseauto. Die wil ik graag ook prive gaan rijden.
Kan ik in december al switchen, zodat ik bijtelling ga betalen en er prive mee kan rijden? Heeft dat dan geen consequenties voor de maanden September-November als ik teveel prive kilometers ga rijden?
Of kan ik met het prive gebruik beter wachten tot 1 januari, omdat ik bij de belastingdienst veel lees dat dit soort zaken obv kalenderjaar gaan.

Bedankt voor de reacties!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:10
Per kalenderjaar. Dus privé rijden vanaf 1 januari.
Doe je het vanaf december dan moet je bijtelling betalen over het hele jaar.

http://www.belastingdiens...egeling/kalenderjaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 14:04
@tlpeter:
Dat lijkt me echt onzin. TS geeft aan dat hij niet privé rijdt met zijn voorloopauto. Dus daarover hoeft überhaupt geen bijtelling gerekend te worden. Op het moment dat hij zijn nieuwe leaseauto in gebruik neemt en privé gaat rijden dan zal zijn werkgever loonheffing inhouden over de bijtelling. Je kunt dus gewoon privé gaan rijden op het moment dat je je nieuwe leaseauto krijgt. Wel bij je werkgever aangeven dat je privé gaat rijden en dat zij dus bijtelling moeten gaan rekenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Trezzahn op 18-11-2016 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39
Trezzahn schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:29:
@tlpeter:
Dat lijkt me echt onzin. TS geeft aan dat hij niet privé rijdt met zijn voorloopauto. Dus daarover hoeft überhaupt geen bijtelling gerekend te worden. Op het moment dat hij zijn nieuwe leaseauto in gebruik neemt en privé gaat rijden dan zal zijn werkgever loonheffing inhouden over de bijtelling.
Dat het onzin is klopt, maar toch werkt de belasting zo. De verklaring privé/zakelijk geld voor het hele jaar. Ook al rij je de laatste dag privé, dan nog betaal je bijtelling over het hele jaar.

Wat je wel kan doen is goed opletten dat je niet boven de 500km komt, dat is namelijk de grens met niet privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:22

Osxy

Holy crap on a cracker

Trezzahn schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:29:
@tlpeter:
Dat lijkt me echt onzin. TS geeft aan dat hij niet privé rijdt met zijn voorloopauto. Dus daarover hoeft überhaupt geen bijtelling gerekend te worden. Op het moment dat hij zijn nieuwe leaseauto in gebruik neemt en privé gaat rijden dan zal zijn werkgever loonheffing inhouden over de bijtelling. Je kunt dus gewoon privé gaan rijden op het moment dat je je nieuwe leaseauto krijgt. Wel bij je werkgever aangeven dat je privé gaat rijden en dat zij dus bijtelling moeten gaan rekenen.
Helaas is het geen onzin. Dit is echt hoe de belastingdienst het berekend.

Overigens hoop ik dat je een sluitende KM boekhouding hebt over de afgelopen maanden, deze kan door de belastingdienst worden opgevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 18-11-2016 19:33 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11
Dit is wel een google vraagje hoor. Waarom zoek je dit zelf niet even op?

[ Voor 6% gewijzigd door upje op 18-11-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 14:04
Oké, klopt. Hebben jullie een punt. Ik ging er ook eigenlijk meer van uit dat TS een kilometeradministratie bijhoudt. Als daaruit blijkt dat hij niet privé rijdt dan volgt toch alsnog geen naheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

volgens de website van de BD zelf
Voorbeeld 1: u hebt 3 maanden een auto van uw werkgever, geen bijtelling
U hebt van 1 januari tot en met 31 maart een auto van de werkgever. U rijdt in die periode 100 privékilometers. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/3 x 100 = 400 privékilometers rijden. Omdat u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers rijdt, hoeft uw werkgever geen bijtelling bij uw loon te tellen.

Het gaat bij de TS dus om 4 maanden. 3 maanden in een auto waar niet prive mee gereden is.
En 1 maand een auto waarmee wel prive gereden gaat worden.

12/4=3. met max 500km over 12 maanden betekend dat je volgens mij in december slechts 166km prive km's mag maken. (500km / 3)

Pas dus op door lekker naar wintersport te gaan met de auto.

En idd dien je een goede registratie te hebben. Die kan opgevraagd worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Trezzahn schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:35:
Oké, klopt. Hebben jullie een punt. Ik ging er ook eigenlijk meer van uit dat TS een kilometeradministratie bijhoudt. Als daaruit blijkt dat hij niet privé rijdt dan volgt toch alsnog geen naheffing?
Je beslist per jaar. Dus als jij in november je leaseauto privé wil rijden, moet je ondanks dat je een sluitende registratie hebt alles betalen tot en met januari van dat jaar. Het is krom, maar zo werkt het.

Het is toch bijna het einde van het jaar, dus mijn advies is om pas om per 1 januari het privé gebruik in te laten gaan. Scheelt denk ik een hoop geld. En zorg dat je kilometerregistratie goed en sluitend is, bij zo'n overgang willen ze nog wel eens controleren.
Pagina: 1