DIY Printplaat fix Philips stofzuiger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
Waarom? gewoon omdat het kan!

Schoonzusje gooide een emmer met water over haar philips marathon stofzuiger heen en "poef" die deed het niet meer.
Zij blij want ze kreeg een nieuwe stofzuiger en ik blij omdat ik een leuk projectje had.

Ding uit ontmanteld en al snel ontdek ik dat het middels pootje van een chip op de printplaats doorgebrand was.
Chip gezocht en gevonden, helaas overschatte ik weer eens mijn leercurve m.b.t. solderen terug plaatsen ging niet soepel.

En je raadt het al, stofzuiger deed niets.
Doormeten, alles leek spanning te hebben al vielen mij wel wat vreemds op.

Hoewel ik voor mijn gevoel al gefaald had en het ding wilde weg gooien wilde ik nog 1 ding nakijken.
Knop uit, en nogmaals doormeten.
Per ongeluk sluiting tussen de 2 van de drie connectors van de chip en ik schrok mij de pleuris want plotseling sloeg de motor aan!

Heb ik je interesse gewekt? mooi dan kan je helpen wat ik fout doe!

Printplaatje
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28019785/tweakers/IMAG0570%20aan.jpg

1: Chip NXP BTA212 600BD6
2: pootje dat doorgebrand was.

Vreemd genoeg blijft er 230v spanning op het bordje staan ondanks dat de schakelaar om is.
Dit komt mijn inziens omdat de zwarte schakeldraad retrograad vanaf de motor 230v krijgt.

Motor met netsnoer
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28019785/tweakers/IMAG0571.jpg

Op beide aansluitingen van de motor staat 230V ook als de schakelaar uitstaat.
sluiting?

Dus wat doe ik fout?
Persoonlijk denk ik dat ik de nieuwe chip om zeep geholpen heb tijdens het plaatsen.
Ik heb slim genoeg 2 chips besteld dus kan zo de 2de plaatsen maar wil het zeker weten.

My life is in 2D, How about yours?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat je fout doet, is "per ongeluk" sluiting maken terwijl je 230V open en bloot hebt liggen. Natuurlijk slaat de motor aan als je er spanning op zet.
Ik heb ook domme dingen gedaan in m'n jonge jaren, en kan je vertellen dat 230V pijn doet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De chip zoals jij dat noemt is een triac, dat is een soort schakeltransistor. Pin 3 is de gate waarop hij het aan/uit sirnaal krijgt. Als die een tik gehad heeft kan dat via de gate ook een klap op de aansturing veroorzaakt hebben. Volgt dat dan naar dat IC? Welk IC is dat, wat staat er op?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 06:41
BroederM schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:49:
Op beide aansluitingen van de motor staat 230V ook als de schakelaar uitstaat.
Hoe meet je dat? Als beide aansluitingen op 230V staan is dat normaal, want dan ziet de motor netto geen spanning. Als je de stekker andersom in het stopcontact doet zie je mogelijk geen 230V meer.

Zo'n "chip" is een TRIAC. De meest linker (op de foto) poot is de gate. Verandert de spanning die je daar op meet als je de knop indrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 12:25
Ha!

Ik zou beginnen om de triac te vervangen, idd goeie kans dat die een opdonder heeft gehad en niet lekker meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Weet je zeker dat het pootje doorgebrand is? Het koper is vrij dik, dat fikt niet zo snel door, bovendien zie ik geen gaatje in de print waar hij hoort te zitten, maar kan zijn dat dit niet zichtbaar is op de foto.
Pin 2 is namelijk ook verbonden met de TAB en het kan zijn dat de fabrikant pin 2 heeft afgeknipt en de TAB gebruikt als contact.

Afbeeldingslocatie: http://www.datasheetq.com/image/NXP/843089.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Triac vervangen ?

Als de TS echt spanning op de motor meet ... en deze draait niet. Dan is er toch wel iets fundamenteels naar de knoppen, zoals bijvoorbeeld de motor. :P

Bij twijfel / snelle test: zet even direct spanning op de motor en kijk of deze herrie maakt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-10 23:04
@sine
Dit staat in de openingspost:
Per ongeluk sluiting tussen de 2 van de drie connectors van de chip en ik schrok mij de pleuris want plotseling sloeg de motor aan!

Motor lijkt dus goed.

Ik vermoedt dat niet alleen de triac, maar ook de micocontoller die de triac aanstuurt stuk is.

De netschakelaar die er op zit schakelt waarschijnlijk niet de hele netspanning uit.
Alles zal wel via de microcontroller lopen.

Ik mis het typenummer van de stofzuiger, wellicht is er documentatie te vinden.

Ps meestal als een triac sneuvelt,dan staat hij in volle geleiding....dus zou de motor altijd moeten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
ronnie vd schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:17:
@sine
Ik vermoedt dat niet alleen de triac, maar ook de micocontoller die de triac aanstuurt stuk is.
Alleen de microcontroller gok ik.
De voeding voor de controller (5V?) wordt hier afgeleid van de 230V zonder transformator, dus met condensator, weerstand, diode etc op dezelfde PCB. Het water heeft vermoedelijk iets verbonden waardoor de controller teveel spanning kreeg en is overleden.

Een triac is vrij robuust, die gaat niet zo snel stuk van een beetje stroom door een plasje water.

Dus, vervang de microcontroller en schrijf even je eigen firmware ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehim
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06-2023
Wat staat er op dat ic'tje dan?

[ Voor 27% gewijzigd door dehim op 20-11-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Oftewel...
Dit project afschrijven....in de kliko en op zoek naar een ander project

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat moet de elektronica eigenlijk doen? Iets van een toerental/zuigkracht regelen?

Je kunt het overwegen om dat er tussenuit te halen en op volle kracht te zuigen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
Kijk dit is nou de reden waarom dit leuk is om te doen, tot vorige week wist ik niet wat een TRIAC was en waarom een stofzuiger werkt als je op het knopje drukt.
Ploink schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 21:03:
[...]

Weet je zeker dat het pootje doorgebrand is? Het koper is vrij dik, dat fikt niet zo snel door, bovendien zie ik geen gaatje in de print waar hij hoort te zitten, maar kan zijn dat dit niet zichtbaar is op de foto.
Pin 2 is namelijk ook verbonden met de TAB en het kan zijn dat de fabrikant pin 2 heeft afgeknipt en de TAB gebruikt als contact.

[afbeelding]
De TRIAC was echt stuk, middelste pootje was volledig los van printplaat, zwart/blauw verknetterd. misschien had ik pootje kunnen verlengen maar vervangen leek mij een beter idee.

Op de foto heb ik de TRIAC al vervangen door de nieuwe.
ronnie vd schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:17:

Ik mis het typenummer van de stofzuiger, wellicht is er documentatie te vinden.

Ps meestal als een triac sneuvelt,dan staat hij in volle geleiding....dus zou de motor altijd moeten lopen.
Het is na wat zoekwerk kennelijk deze stofzuiger

Enige manier waarop ik de controller kan testen?
Ploink schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:45:
[...]

Dus, vervang de microcontroller en schrijf even je eigen firmware ;) :+
dehim schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:53:
Wat staat er op dat ic'tje dan?
Op microcontroller/IC staat HT46R47 B042GO734#N (O's kunnen ook 0's zijn)
memphis schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:08:

Je kunt het overwegen om dat er tussenuit te halen en op volle kracht te zuigen.
Mmmmhh... klinkt goed als ik geen controller kan vinden met firmware (schrijven is geen optie)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Of alle electronica verwijderen, en de motor direkt op het netsnoer aansluiten (wel ff een zekering er tussen!)
Heb je een mooie klusstofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
BroederM schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:00:

Op microcontroller/IC staat HT46R47 B042GO734#N (O's kunnen ook 0's zijn)

[...]

Mmmmhh... klinkt goed als ik geen controller kan vinden met firmware (schrijven is geen optie)
Was ook niet echt series bedoeld, meer zo van als de controller stuk is dan is het einde oefening, maar onderdelen kanibaliseren van een andere stofzuiger is dan ook nog een optie.

Wat ik me nu ook nog bedenk, dat dingetje links van de controller lijkt een spanningsregelaar, misschien is die stuk. Je zou het voeding circuit na kunnen meten, maar dan wel heel voorzichtig want overal op die PCB kan 230V staan, ook op de heatsink van die regelaar. Je kan 'm ook gewoon vervangen en kijken of het helpt. Verder zou je nog weerstanden en de diode kunnen nameten. Bij weerstanden kun je vaak zien of ze doorgefikt zijn, maar niet altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 22-11-2016 01:02 ]

Pagina: 1