Via Startech 5 meter (https://www.startech.com/...dp-hdmi-cable~MDP2HDMM5MB) MacBook Pro Late 2011 16GB verbonden met Sony 4K TV KD49x805C. Ik krijg 6 kanalen geluid met een resolutie van 24/192 en de TV lijkt bij gebruik van Audirvana als DAC te functioneren. Zelfs DSD 64/128 wordt herkent, maar wordt niet afgespeeld helaas. Maximale Resolutie echter maar 1080P... op deze 4K TV. Dacht een hogere resolutie te kunnen hebben van de maximale externe resolution Up to 2560 by 1600 pixels. Is dat mogelijk of ben ik abuis? Is iemand die zoiets geprobeerd heeft...
-Volgens de site van Apple heeft de MacBook (2011) een doorvoer van 10Gbps via Thunderbolt.
-Startech heeft een artikel op de site die versie 1 en 2 vergelijkt, 10Gbps is Thunderbolt 1.
-Thunderbolt 2 (20Gbps) ondersteunt displayport 1.2, die biedt weer als toevoeging ondersteuning voor 4k.
Mijn gok is dat de poort op de MacBook niet het juiste signaal uit kan voeren. Misschien haalt ie die hogere resolutie alleen op een Thunderbolt scherm? Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
edit:
Op de site van Apple over Thunderbolt:
"... met Thunderbolt 2 hebt, kunt u een 4K-beeldscherm aansluiten. Alle Thunderbolt 2-modellen ondersteunen 4K-beeldschermen aan 30Hz in de modus Single Stream Transport. "
Blijkbaar kan Thunderbolt 1 dat niet.
-Startech heeft een artikel op de site die versie 1 en 2 vergelijkt, 10Gbps is Thunderbolt 1.
-Thunderbolt 2 (20Gbps) ondersteunt displayport 1.2, die biedt weer als toevoeging ondersteuning voor 4k.
Mijn gok is dat de poort op de MacBook niet het juiste signaal uit kan voeren. Misschien haalt ie die hogere resolutie alleen op een Thunderbolt scherm? Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
edit:
Op de site van Apple over Thunderbolt:
"... met Thunderbolt 2 hebt, kunt u een 4K-beeldscherm aansluiten. Alle Thunderbolt 2-modellen ondersteunen 4K-beeldschermen aan 30Hz in de modus Single Stream Transport. "
Blijkbaar kan Thunderbolt 1 dat niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Wolvganger op 18-11-2016 20:38 ]
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Ja dat klopt wel, maar 4K is 4keer 1080P. Dus de werkruimte schaalt dan netjes 1-op-4 pixels. En dat is mooi.DTV4KFan schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:21:
Via Startech 5 meter (https://www.startech.com/...dp-hdmi-cable~MDP2HDMM5MB) MacBook Pro Late 2011 16GB verbonden met Sony 4K TV KD49x805C. Ik krijg 6 kanalen geluid met een resolutie van 24/192 en de TV lijkt bij gebruik van Audirvana als DAC te functioneren. Zelfs DSD 64/128 wordt herkent, maar wordt niet afgespeeld helaas. Maximale Resolutie echter maar 1080P... op deze 4K TV. Dacht een hogere resolutie te kunnen hebben van de maximale externe resolution Up to 2560 by 1600 pixels. Is dat mogelijk of ben ik abuis? Is iemand die zoiets geprobeerd heeft...
Bedankt voor de reacties. De Displayport 1.2 ondersteund deze hoge resolutie, maar Apple's software niet. Heb een trouwens een werkende oplossing op mijn vraag gevonden. SwitchResX verkrijgbaar op http://www.madrau.com helpt me de gewenste resolutie te bereiken. Dit wordt alleen in mirror mode.... Het programma is een oplossing voor tal van andere resolutie en calibratie problemen. Een echte aanrader voor iedereen die serieus grafisch/video werk verricht. Ik heb even de tijd genomen om het te testen...
[ Voor 32% gewijzigd door DTV4KFan op 07-12-2016 12:06 ]
Volgens de website van Apple ondersteunen Mac's vanaf Late 2013 en hoger pas 4K output via mini-DisplayPort/Thunderbolt. Een 2011/2012 model tot 1440p met een mini-DisplayPort naar DisplayPort kabel.
[ Voor 50% gewijzigd door studiojeroen op 07-12-2016 12:24 ]