Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toeschouwer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10-2022
goedendag

ik zit hier met een vreemd fenomeen;

heb net een schone win 7 pro 64 install gedaan op een hele kleine Intel 535 - 56 GB SSD (52 GB real-time)
normaliter neemt dit een 21-22 GB in beslag als de drivers geinstalleerd zijn, weet ik uit ervaring.
Het wordt een PC voor mn zus, enkel om te surfen en incidenteel een mailtje te tikken, dus veel ruimte is niet belangrijk.

Had eerst 8 GB DDR4 RAM in het mobo gestoken. toen had ik 25 GB vrij op de schijf; (als ik alle mappen op de schijf selecteer geeft ie trouwens aan dat het 16 GB totaal in gebruik is)
Nou komt het; ik steek er nogmaals 8 GB bij, dus nu totaal 16 GB werkgeheugen, en vervolgens heb ik nog maar 12 GB vrij op de schijf.... (als ik alle mappen selecteer op de C schijf geeft ie nog steeds aan dat het een 16GB is)

Nou heb ik hier 4 modules van 8GB liggen....

even gechecked....

1x 8GB werkgeheugen = 25 GB vrij van 52 GB
2x 8GB werkgeheugen = 12 GB vrij van 52 GB
3x 8GB werkgeheugen = 9,98 GB vrij van 52 GB
4x 8GB werkgeheugen = 13,9 GB vrij van 52 GB

weet iemand hoe dit veroorzaakt wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Hibernation uitzetten. Als je hibernate actief hebt, dan ben je ook ruimte kwijt van je RAM op je Disk.
Zodat je kunt hiberaten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Videogeheugen in je bios ook even verlagen als je onboard GPU hebt.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:18
Je systeem zal een gedeelte van je HD reserveren om er gegevens van het geheugen op te plaatsen. Des te meer geheugen, des te meer ruimte er gereserveerd wordt. Controleer in je eigen lijstje eens de grootte van de swapfile in de C-root.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toeschouwer
wist niet dat mn swap meegroeide , dacht eigenlijk dat deze kleiner werd als je meer RAM insteekt.
Gebruik idd ok de onboard HD 530 graphics.

iig bedankt voor de replies, duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En je kunt het zien door in de folderopties, verborgen en systeembestanden te laten weergeven. Dan zie je in de root van de C-schijf een aantal files staan met behoorlijke grootte, genaamd hyberfil.sys en pagefile.sys.

Let ook op de swap file. Die instellingen staan in config scherm --> systeem --> advanced --> performance --> settings --> advanced --> virtual memory. Dat wil ook nog wel eens oplopen aan de hand van de geinstalleerde hoeveelheid geheugen.
Verderf schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:25:
Best practice is dat de swap file even groot moet zijn als de hoeveelheid ram.
Mwoah, voor het typen van e-mailtjes met 4x8GB geheugen is een swapfile van 32GB ook een beetje overdreven vindt je niet?

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 18-11-2016 16:27 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Best practice is dat de swap/page file even groot moet zijn als de hoeveelheid ram.

[ Voor 3% gewijzigd door Verderf op 18-11-2016 16:27 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 19:16
command promt even openen als administrator en dan powercfg /h off
dan zet je de hiberfile.sys uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toeschouwer
heb via Command de hibernate geforceerd uitgezet ; bij energiebeheer was de functie niet zichtbaar; kon enkel de monitor instellen, 'nooit' invullen bij de slaapstand was gewoon niet mogelijk.
En heb de swap op maximum 8192 mb gezet, en idd, ik heb nu 32 GB vrij van de 52.

opgelost. maar ik ga maar 1 module van 8 GB plaatsen, heb er nu nog steeds 4x8 in.
Straks 3 eruit en dan even kijken hoe groot ik de swap maak; maar waarschijnlijk staat ie nu ook goed voor 1x 8GB.

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door toeschouwer op 18-11-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Swap niet direct nodig. Vooral vroeger handig omdat je weinig geheugen had en je meestal meer data wou plaatsen dan wat je aan fysiek geheugen had. Dus kon je je hdd inzetten.
Tegenwoordig heb je over het algemeen genoeg geheugen en hoef je niet direct te gaan swappen. Zou zeker niet aantal GB ram als swap doen. Maar deze vastzetten op Max 4096/8192

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Swap is nog steeds essentieel voor veel programma's. Het is ook de plek waar je geheugendump voor foutoplossing vandaan komt.
Volledig uitzetten is niet aan te raden.
Je kunt hem wel kleiner maken, of spreiden over schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de swap initieel heel klein instellen, maar dat hij wel groter kan groeien. Gevolg is dat je swapfile (Windows noemt het 'pagefile') normaliter maar heel klein is. En dat betekent meer effectieve opslagruimte.
Pagina: 1