Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Tom__
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08-2022
Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de MB dagelijks voor mijn eigen bedrijf. Veel mail (via Chrome) en office werk, maar ook Photoshop en Lightroom omdat ik part-time als fotograaf werk

Wat is je budget?
Ongeveer € 1500, meer is mogelijk, mits te verantwoorden

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Tijdens het werken is de MB meestal gedockt met een externe monitor en toetsenbord/muis, maar ik wissel wel dagelijks van werkplek. Daarom voorkeur voor een 13 inch model. Batterijduur is minder relevant, ik werk hooguit 2-3 uur zonder batterij

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb momenteel een MB Pro 13 inch (eind 2011) 2,4 Ghz, gekocht in juni 2012. Hoewel deze nog wel goed werkt ben ik wel toe aan iets nieuws en heb ik dit jaar ruimte om een dergelijke investering te doen.

Huidige MacBook heeft twee keer een upgrade gehad. Eerste keer is er een SSD schijf van 120 GB geplaatst en de 500 GB HDD is op de plaats van de optische drive geplaatst. Hiermee is een fusion drive van 620 GB gecreerd wat zeer prettig werkt en veel opslagruimte voor foto's biedt. Tweede upgrade was een upgrade van het geheugen van 4 naar 8 GB.

Het 2016 model valt af omdat ik nog niet over wil stappen naar USB-C. Ik heb momenteel m'n werkplekken ingericht op Magsafe en DisplayPort en daarnaast is de SD kaartlezer nog wel een pro. Omdat ik meestal met extern toetsenbord werk heeft de TouchBar voor mij geen meerwaarde.

Daarmee wordt het 2015 model de meest interessante optie, en dit zou dan de versie met 8 GB intern en 256 GB SSD worden, welke nu voor ruim €1500 verkocht wordt.

Voordelen
+ Nieuwe Macbook met 3 jaar garantie
+ Retina scherm
+ ca 500 gram lichter dan huidige MB
+ Snellere processor en videokaart

Nadelen
- Ik lever meer dan 50% opslag in. Ik heb wel een NAS maar vind het ook fijn om opslagruimte voor foto's op m'n MB te hebben, omdat de NAS alleen in mijn home-office bereikbaar is.
- 2015 MacBook is lastig uit te breiden in de toekomst.
- Uitgaande van een restwaarde van ca. € 500 vraagt dit een investering van ca. € 1000.

Alternatief:
Geheugen upgrade van de huidige MacBook naar 16 GB (evt met een clean install) en daarmee de investering naar een nieuwe MB nog 1 of 2 jaar uitstellen.

Vraag waar ik al een aantal dagen mee worstel is of een upgrade naar een 2015 model de meerprijs van € 1000 rechtvaardigt. Voordeel zou met name in snelheid moeten zitten, gewicht en scherm zijn mooi meegenomen, maar minder relevant. Grote nadeel is minder geheugen, maar met een goede NAS discipline is dit wel te overzien. Ik ben benieuwd of andere MacBook gebruikers eenzelfde dilemma hebben gehad en wat de overweging is geweest om wel of niet een upgrade te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door __Tom__ op 18-11-2016 15:43 . Reden: Typo's ]