Toon posts:

Oude boxen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een paar oude boxen staan en probeer die werkend te krijgen. Nu ben ik naar de winkel gegaan en heb hier een audio kabel en aansluiting voor gekocht. Alleen werkt het niet goed geloof ik. De zwarte kabel gaat er vrij lastig in. Die moet je goed aanduwen. De rode kabel die valt er zo uit. Weten jullie misschien welke aansluiting ik moet hebben. Ik moet sowieso nog even audio kabels kopen van mijn tv naar de versterker. Ik heb een plaatje toegevoegd. Je kan het rode en zwarte gedeelte een heel stuk uitdraaien alvorens zij vastlopen.

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/s5rguqswd/IMG_8693.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
Boxen: Allure 22
Versterker: Techniks SA-DX940

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kabels gemaakt. Gezocht op internet naar oude audio aansluitingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Gewoon luidspreker kabel gebruiken en dan is rood de (+), en zwart de (-) aansluiting.

Je kan met deze aansluitingen banaanstekkers gebruiken en die er zo in prikken, of de zeskantige schroef een stuk los draaien en de kabel met vorkjes of kabelschoentjes er onder klemmen.

De kabel er los onder klemmen zou ik niet aanraden want dat schiet er binnen de kortste keren uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55

FeaR

In GoT we trust

Stoney3K schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:38:

De kabel er los onder klemmen zou ik niet aanraden want dat schiet er binnen de kortste keren uit.
Toch is dat de methode die het gros van de mensen gebruikt (en voldoet). Met die manier van aansluiten is ook niets mis mee. Als je de terminal goed aan draait is er qua stevigheid geen verschil met spades aangezien je die op dezelfde manier tussen de terminals klemt.

Als het draaimechanisme van de terminals niet meer lekker is dan zouden bare-wire en spades beide niet werken. Banaanstekker is dan de enige optie die over blijft om direct aan te kunnen sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 18-11-2016 14:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
FeaR schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:49:
[...]

Toch is dat de methode die het gros van de mensen gebruikt (en voldoet). Met die manier van aansluiten is ook niets mis mee. Als je de terminal goed aan draait is er qua stevigheid geen verschil met spades aangezien je die op dezelfde manier tussen de terminals klemt.
Dat kan inderdaad als er door de bout een gat geboord is waar je de kabel doorheen kan steken. Dan zit het net zo vast als met spades.

Als dat niet kan en je de kabel er omheen moet slaan om hem daarna aan te draaien dan is er een behoorlijke kans dat het los gaat, vooral als de kabel van de zijkant een keer een duw of trek krijgt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Stoney3K schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:51:
[...]
...is er een behoorlijke kans dat het los gaat..
Tuurlijk, als je Rob heet en groene handen hebt. Dan trek je alles zo los.

Een eigen huis, en een dak onder de zon!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:49:
[...]
Met het nodige geweld trek je inderdaad alles los, het voordeel van een spade is dat die als een vork rond de schroefas zit en dat trek je niet zomaar los.

Je kunt de strains van luidsprekerkabel ook in tweeën splitsen en die zowel links als rechtsom rond de schroefas draaien.
Het einde twist je dan weer in elkaar en het restant wikkel je vervolgens ook rond de centrale as en daarna draai je het geheel stevig vast.
Dat krijg je daarna op een normale manier niet meer eenvoudig los. ;)
Als het draaimechanisme van de terminals niet meer lekker is dan zouden bare-wire en spades beide niet werken. Banaanstekker is dan de enige optie die over blijft om direct aan te kunnen sluiten.
Het nadeel van banaanstekkers is dat die tamelijk eenvoudig zijn los te trekken (stofzuiger alert!!), zelfs de ultradure WBT exemplaren met een centrale expansiestift.
Het is wel leuk bedacht en prima qua constructie, maar geef een ruk aan de kabel en hij is net zo goed los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 06:51:
[...]
Het nadeel van banaanstekkers is dat die tamelijk eenvoudig zijn los te trekken (stofzuiger alert!!), zelfs de ultradure WBT exemplaren met een centrale expansiestift.
Het is wel leuk bedacht en prima qua constructie, maar geef een ruk aan de kabel en hij is net zo goed los.
Ik heb heel wat banaanstekkers gehad maar geen van allen trok je deze gemakkelijk los uit de terminal. Bij elk merk en type zat genoeg frictie tussen de banaan en de terminal. Bananen met paraplu-vorm kunnen in de loop der tijd kracht verliezen, vandaar dat ik altijd het andere type gebruik. En mocht ik dus geluk hebben gehad en zitten bananen los (wat ik niet geloof omdat je anders ook een slechte overgang hebt) hebben ze altijd nog locking banana plugs. Daarmee trek je volgens mij eerder de kabel uit de banaan dan de banaan uit de terminal.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 19-11-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:50:
[...]
Ik heb heel wat banaanstekkers gehad maar geen van allen trok je deze gemakkelijk los uit de terminal. Bij elk merk en type zat genoeg frictie tussen de banaan en de terminal. Bananen met paraplu-vorm kunnen in de loop der tijd kracht verliezen, vandaar dat ik altijd het andere type gebruik. En mocht ik dus geluk hebben gehad en zitten bananen los (wat ik niet geloof omdat je anders ook een slechte overgang hebt) hebben ze altijd nog locking banana plugs. Daarmee trek je volgens mij eerder de kabel uit de banaan dan de banaan uit de terminal.
Zijn die "locking types" misschien de pluggen met zo'n centrale pin die je indraait??
Anders zou ik niet weten welk type je bedoelt. ;)

Met het huidige aanbod lijkt mij puur theoretisch deze plug geometrie nog het meest aanvaardbaar als een goed contact je lief is.
Maar zoals gezegd je kunt ze vooral bij de speakers wel redelijk eenvoudig lostrekken tijdens het stofzuigen.

Nadat ik lang geleden eens 'destructief' geëxperimenteerd had met banaanpluggen met een centrale expansieschroef, viel het mij weinig positief op dat hoe hard je die centrale pin ook aandraaide, je de plug er alsnog tamelijk eenvoudig kon uittrekken.
Té eenvoudig in ieder geval. O-)

Ik heb ze daarna jarenlang in de ban gedaan, maar ik zie wel dat de constructies intussen enige progressie hebben geboekt.
Alleen die prijzen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 15:06:
[...]
Maar zoals gezegd je kunt ze vooral bij de speakers wel redelijk eenvoudig lostrekken tijdens het stofzuigen.
Of jouw en mijn definitie van "redelijk eenvoudig" verschillen, maar met de stelling ben ik het pertinent niet eens. Ja, je kan bananen uit de speaker (of versterker) trekken, daar zijn ze immers voor. Maar wel met zo veel frictie dat iemand die niet bekend is met het systeem zich toch af zou gaan vragen of het wel klopt en daarmee niet "eenvoudig los zijn te trekken" en helemaal niet door een stofzuiger los zijn te trekken.

Op mijn speakers boven, waar geen locking plug op zit, trek ik de speaker letterlijk om als ik aan de kabel trek. Sterker nog, als ik de kabel recht omhoog trek dan til ik eerder de speaker (Boston Acoustcs A25) inclusief stand (Norstone) op dan dat de bananen los laten uit de terminal. Dit zijn holle bananen en niet de parapluutjes.

Beneden gebruik ik wel locking bananen met een systeem als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.musiclinkav.com/store/components/com_virtuemart/shop_image/product/WBT_0644_MIDLINE_4db1805109214.jpg

Door het aandraaien van de mantel zet de banaan, inderdaad door middel van een centrale stift, uit en zet zich daarmee beter vast in de terminal. Doordat de banaan uit is gezet zit deze al veel beter geklemd dan een non-locking plug en ook trek je de binnenste pin niet zo makkelijk terug omdat deze door de mantel (die geschroefd zit) tegen wordt gehouden. Mijn speakers beneden ga ik niet mee testen door aan de kabel te rukken om te zien wat er gebeurt. Maar als ik rustig aan de kabel trek dan schuift de speaker mee en blijven de bananen in de terminal zitten.

Lange post kort: bananen laten, gebaseerd op eigen ervaringen, niet snel los. Zeker niet met een ruk aan de speakerkabel zoals jij beschrijft.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-11-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Valt me mee dat Neutrik Speakon nog niet is geadviseerd :+

Gewoon strippen en klemmen onder de schroef is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:08:
[...]
Lange post kort: bananen laten, gebaseerd op eigen ervaringen, niet snel los. Zeker niet met een ruk aan de speakerkabel zoals jij beschrijft.
Wij hoeven het ook niet op alle fronten eens te worden, maar ik juich jouw ervaringen met de kennelijke evolutie van deze klemmen natuurlijk wel toe.
De ervaring die ik met deze locking dingen heb dateren van rond de industriële revolutie, alweer even geleden dus. :)

Omdat ik in die dagen totaal niet onder de indruk was van de klemkracht van de toen verkrijgbare barrelplugs, besloot ik mijn toevlucht te nemen tot de much lookalike locking plugs van vandaag de dag.
Die dingen bleken er toentertijd toch nog steeds net iets te makkelijk uit te trekken, waarmee natuurlijk niets is gezegd over de (voor mij) bescheiden kracht die ik toen gebruikte: "quilty as charged". :+

Kijk, als ik het speaker chassisdeel had meegetrokken dan was ik overtuigd geweest, but no such thing, not even close.

Maar goed, ook van onze huidige zes vloerstaande speakers komen de banaanpluggen wel eens los zetten.
Het is geen ramp en de klemming is voor een goed contact op zich meer dan goed, maar er komt hier ook wel het eea door de kamer gedenderd en dat laat zijn sporen na. O-)
FeaR schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:08:
[...]
Beneden gebruik ik wel locking bananen met een systeem als dit:
[afbeelding]
Door het aandraaien van de mantel zet de banaan, inderdaad door middel van een centrale stift, uit en zet zich daarmee beter vast in de terminal. Doordat de banaan uit is gezet zit deze al veel beter geklemd dan een non-locking plug en ook trek je de binnenste pin niet zo makkelijk terug omdat deze door de mantel (die geschroefd zit) tegen wordt gehouden. Mijn speakers beneden ga ik niet mee testen door aan de kabel te rukken om te zien wat er gebeurt. Maar als ik rustig aan de kabel trek dan schuift de speaker mee en blijven de bananen in de terminal zitten.
Begrijp ik goed dat ook jouw oversized Magnum kabel in deze pluggen past??

Deze pluggen zijn trouwens pittig aan de prijs zie ik, maar zij zien er wel degelijker uit dan waarmee ik ooit experimenteerde.
Dat jouw zware Focal speakers zelfs meeschuiven als je aan de kabel trekt zou ook mij op dit moment overtuigen van het nut. :)

Feit blijft dat zowel de holle binnenbus van de speakerterminal als de male pin van de banaanplug volkomen glad zijn en niet op uittrekkrachten zijn geconstrueerd.

Is nu niemand eerder op het idee gekomen beide vlakken van concentrische ribbels te voorzien, waarna door de expansie van de banaanstekker door het indraaien van die centrale stift wél een rocksolid "uittrekbestendige" verbinding tot stand wordt gebracht??
Dat zou de uittrekkracht exponentieel verhogen en tevens het contactopppervlak van bus vs pin vergroten en intensiveren.
Vergelijkbaar met het schroefdraad van een bout en een moer waar steile concentrische flanken in elkaar grijpen, die trek je na passing immers niet zomaar los.

Win-win dus, maar eens een lucratief patentje aan wagen. 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:31:
Mijn vraag
Ik heb een paar oude boxen staan en probeer die werkend te krijgen. Nu ben ik naar de winkel gegaan en heb hier een audio kabel en aansluiting voor gekocht. Alleen werkt het niet goed geloof ik. De zwarte kabel gaat er vrij lastig in. Die moet je goed aanduwen. De rode kabel die valt er zo uit. Weten jullie misschien welke aansluiting ik moet hebben. Ik moet sowieso nog even audio kabels kopen van mijn tv naar de versterker. Ik heb een plaatje toegevoegd. Je kan het rode en zwarte gedeelte een heel stuk uitdraaien alvorens zij vastlopen.

[afbeelding]

Relevante software en hardware die ik gebruik
Boxen: Allure 22
Versterker: Techniks SA-DX940

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kabels gemaakt. Gezocht op internet naar oude audio aansluitingen.
Is het nog gelukt?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1