Toon posts:

Verschillen binnen Z170 serie moederborden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen!

ik ben nog op zoek naar een nieuw systeem, en heb nog wat vragen over moederborden. Op Alternate zie ik een i3 kit met als moederbord de GIGABYTE GA-H110M-S2H á 58 euro. Zelf heb ik echter interesse in een Z170.
Er valt mij verschil op tussen de verschillende Z170 moederborden.

Zo zie ik de:

AsRock ASRock Z170 Extreme4, socket 1151 (140 euro) ; deze heeft:
- BIOS 2x 128 Mbit AMI UEFI
- 1 m.2 aansluiting

en de:

-MSI Z170A TOMAHAWK, socket 1151 (135 euro)
- BIOS 1x 128 Mbit AMI UEFI
- 2 m.2 aansluitingen.

En er zijn borden die 'slechts' 1 of 2x 64 Mbit hebben.

Qua processor twijfel ik tussen de I3 6100 en de i5 6400. (Daar zit een prijsverschil van 70 euro tussen en er is mij een i5 aangeraden voor DTP taken.) Verder wil ik 8gb geheugen 2133 en de MSI GeForce® GTX 1050 Ti OC aanschaffen.

Mijn vraag is:
Hoe belangrijk is 64 / 128Mbit? (ik snap dat hoger 'beter' kan zijn, geldt dit echter ook voor een low end upgrade?)
Hoe belangrijk is een m.2 aansluiting voor nu / de toekomst met het oog op DTP. (overige aansluitingen voldoen voor mij, ook op het goedkope moederbord).

Is één van bovengenoemde z170 het juiste bord voor mij in combinatie met de I3, geheugen en grafische kaart.
Of beter het goedkopere moederbord (die heeft 'maar' 1x 64 Mbit AMI Uefi) met de i5, geheugen en grafische kaart?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
Een Z170 moederbord heeft als primaire voordeel dat de chipset, in combinatie met de juiste processor, de mogelijkheid geeft om de processor te kunnen overlocken. Daarnaast is er in verschil in het aantal PCI-E lanes, wat met name opstellingen met meerdere videokaarten mogelijk maakt.

Een Z170 chipset is dus met name bedoeld voor high-end builds, in combinatie met een I3 processor, zie ik geen enkel voordeel van een Z170 chipset ten opzichte van een goedkopere en eenvoudigere alternatief.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik je goed begrijp zou de Gigabyte, gezien de low-end build, prima voldoen (ik heb inderdaad niet de behoefte om te overklokken of met meerdere videokaarten te werken).

Wat betreft de 64bit / 128 bit. Is het nodig om daar rekening mee te houden of kan ik dat idee ook loslaten en beter de focus leggen op goed geheugen en een goede grafische kaart?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is compleet irrelevant, alleen hoe groot de bios chip is.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken heb je geen Z170 nodig en kan je prima met een H170 af. H170 neem je als je opslag in raid wil gaan gebruiken. Doe je dat niet dan kan je net zo goed B150 nemen. Neem je genoegen met 2 geheugensloten, 4 sata aansluitingen en minder USB aansluitingen minder dan heb je al genoeg aan H110.
De bithoeveelheid van het bios maakt voor de prestaties geen bal uit.
Een videokaart presteert op een pricewatch: MSI H110M ECO net zo goed dan op een pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H.
M2, de nvme variant, is nuttig als je met heel grote bestanden werkt. De laad en schrijftijden worden dan aanmerkelijk bekort. Voor 99% van de gebruikers voldoet een sata ssd nog steeds ruimschoots. Die hebben voor dezelfde prijs meer aan een 2x zo hoge capaciteit dan aan de snelheid van een nvme.

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik inderdaad gemist Dion!

Dank voor de uitleg ACB, dan ga ik voor een B150 bord. Goed zat voor wat ik wil zo te zien!
Pagina: 1