Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitloader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05-2022

Bitloader

bload "", r

Topicstarter
De laatste maanden zie ik steeds vaker advertenties opduiken van GPS Tracking Horloges voor kinderen die je middels een app vertellen waar je kind uithangt. Met allerlei leuke opties zoals SOS bellen en tekst berichtjes sturen naar je kind.

Allemaal heel leuk, maar wat ik me afvraag is het volgende:
1. Hoe stuurt zo'n horloge z'n GPS locatie door naar de app?
-- lijkt mij via een internet verbinding te gaan, wat zou betekenen dat er een SIM in moet met een data-bundel.
-- worden die GPS gegevens eerst door een server van de ontwikkelaar verwerkt? (GPS data zal toch naar de juiste app / smartphone moeten worden gestuurd)

2. Als 't horloge verbinding maakt via internet, hoe weet ik dan zeker dat de GPS data niet opgevangen kan worden door een ander persoon?
-- en ze dus exact weten waar mijn kinderen uithangen?

3. Heeft iemand ervaring met deze apparaten?
-- en kan hopelijk wat informatie bieden m.b.t. de technische werking en veiligheid van deze horloges.

Alvast bedankt.

life is like programming - you can code and debug all you want, but in the end you have no idea why it doesn't work

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
Corrigeer me als ik het fout heb (ik heb geen kinderen) maar hoort een ouder niet altijd min of meer precies te weten waar het kind is? Of dit hebben overgedragen aan iemand die dat overneemt (kdv, opa, oma)? Als dat zo is dan is dit een oplossing op zoek naar een probleem.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Er is een bepaalde leeftijd waarop je niet constant meer achter ze kan aanlopen. Als ze 3 zijn moet je ze 100% in zicht hebben, maar als ze 7 zijn ga je er niet constant achteraan. Dan nog is het wel prettig te weten dat ze niet ineens heel ver weg zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

mekkieboek schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:08:
Corrigeer me als ik het fout heb (ik heb geen kinderen) maar hoort een ouder niet altijd min of meer precies te weten waar het kind is. Of dit hebben overgedragen aan iemand die dat overneemt (kdv, opa, oma)? Als dat zo is dan is dit een oplossing op zoek naar een probleem.
Ken je het concept "buiten spelen"?

Ik heb weliswaar geen kinderen maar ben het zelf wel geweest. En toen wij een jaar of 6 oud waren speelden we gewoon buiten. En de ouders hadden wel een idee in welke buurt we waren maar daar hield het dan ook wel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Corrigeer me als ik het fout heb (ik heb geen kinderen) maar hoort een ouder niet altijd min of meer precies te weten waar het kind is. Of dit hebben overgedragen aan iemand die dat overneemt (kdv, opa, oma)? Als dat zo is dan is dit een oplossing op zoek naar een probleem.
Nee.
Want als een kind buiten speeld kan het overal naartoe en vergeten ze meestal te zeggen waar ze heen gaan.

En ja ze werken met een simkaart.
De gps gevevens gaan naar een server die je dus raadpleegt met een app.
Hier moet je dus zelf een wachtwoord enzo aanmaken.
Als iemand anders dat ook heeft kunnen ze wel zien waar je kinderen zijn maar zoals ik al zei dan moeten ze wel je ww weten en de code van het horloge.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitloader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05-2022

Bitloader

bload "", r

Topicstarter
Klopt, een ouder dient altijd te weten waar z'n kind is. En dat weten wij als bezorgde ouders ook.
Maar dat was niet de insteek van mijn vraag. Noch was 't mijn bedoeling om te suggereren dat ik zo'n apparaat aan zou schaffen.

Mijn vraag komt uit interesse over de technologie en vooral de veiligheid achter deze apparaten omdat ik zelf van mening ben dat zo'n apparaat het voor kidnappers makkelijker zal maken om kinderen te vinden.

Dus zie dit topic maar meer als onderzoek naar de veiligheid van de apparaten.

(misschien ben ik wel een doom-denker in dit geval)

life is like programming - you can code and debug all you want, but in the end you have no idea why it doesn't work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dit past beter in Wearables, Accessoires en Overige. :) Move die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Persoonlijk gaan mijn nekharen direct rechtovereind staan van dit soort dingen.

1) heeft een kind van 6 geen recht op privacy?
2) is het niet veel beter voor de ontwikkeling van zowel ouder als kind om een beetje afstand te nemen?
3) wil je echt een kind van 6 leren dat het doodnormaal is om 24/7 gevolgd te worden? Als dit soort dingen gemeengoed wordt, heb ik grote vrezen voor hoe de wereld eruit ziet als deze generatie volwassen is en bestuursfuncties gaat bekleden...

Maargoed de morele discussie even aan de kant zettende:
Als het een off-the-shelf product betreft zal er inderdaad ergens een database zijn waar het volledige trackrecord van de drager in opgeslagen is. Je bent dus overgeleverd aan de veiligheid (en moraliteit) van de ontwikkelaar.
Op zich zijn dat soort databases niet uniek, je telefoonprovider is bijvoorbeeld wettelijk verplicht een soortgelijke track van jouw telefoon (ik geloof een half jaar?) op te slaan.

Er zijn natuurlijk technische middelen om te voorkomen dat een 3e partij de locatiegegevens al bij verzending kan onderscheppen, zoals TLS. Of dat ook gebruikt wordt zal afhangen van de implementatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 03:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mcDavid schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:07:
1) geeft een kind van 6 geen recht op privacy?
2) is het niet veel beter voor de ontwikkeling van zowel ouder als kind om een beetje afstand te nemen?
3) wil je echt een kind van 6 leren dat het doodnormaal is om 24/7 gevolgd te worden? Als dit soort dingen gemeengoed wordt, heb ik grote vrezen voor hoe de wereld eruit ziet als deze generatie volwassen is en bestuursfuncties gaat bekleden...
(Kort)Als ouder nee, niet zolang ik als ouder wettelijk verantwoordelijk ben voor wat mijn kind doet.

(Lang) Nog steeds nee maar er is wel een nuance namelijk je moet het kind ook de vrijheid geven om buiten te kunnen spelen, ja dan is hij een keer te laat thuis. Of gaat misschien verder dan afgesproken.

Ouders die constant niks anders doen dan de GPS in de gaten houden zijn niet opvoedkundig bezig. Tevens ook niet als je je puber volgt met GPS.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 18-11-2016 09:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

ShadowBumble schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:12:
(Kort)Als ouder nee, niet zolang ik als ouder wettelijk verantwoordelijk ben voor wat mijn kind doet.
Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat Wij In Het Westen tegenwoordig meer waarde hechten aan regeltjes dan aan gezond verstand :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Croga schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:57:
Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat Wij In Het Westen tegenwoordig meer waarde hechten aan regeltjes dan aan gezond verstand :(
(Lichtelijk offtopic)

Nou eigenlijk niet, maar dan moet je het (Lang) antwoord even lezen. Dit heeft ook niks te maken met "Wij In Het Westen" maar meer met de maatschappij waarin onze kinderen opgroeien. Onze kinderen(huidige generatie) groeien niet op met een sociaal ingestelde wijk zoals waarin ik vroeger ben opgegroeid.

"De wijk" interesseert het namelijk geen bal tegenwoordig meer zolang ze maar stil zijn en geen overlast creëren. Dat maakt een werkelijk groot verschil tegen een muurtje van een woonhuis balletje trappen levert tegenwoordig gegarandeerd gezeur op en een in het slechtste geval een lek gestoken bal of een situatie waarin de bal in de tuin van iemand ligt en de kinderen een antwoord krijgen als "Had je maar niet moeten schieten kom hem volgende week maar ophalen".

Dat is wat er momenteel mis is en niet zozeer de "regeltjes" vandaar ook de (kort) tag ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
Er is nog een hele andere rede waarom zo'n ding aangeschaft kan worden.
- ontvoering
- verdwaald, (bijv. in bos/pretpark/stad/ etc)
- ongeluk, drukt op noodknop en je krijgt direct signaal.

Stel dat het horloge mooi is, en je gebruikt de GPS niet om in de gaten te houden waar je kind telkens is.
Alleen in het geval van een noodsituatie, dan is het mooi meegenomen.

Komt dit vaak voor in Nederland: gelukkig niet.

[ Voor 7% gewijzigd door GC-Martijn op 18-11-2016 10:16 ]

// - bla la

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 17:04

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

mcDavid schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:07:
Persoonlijk gaan mijn nekharen direct rechtovereind staan van dit soort dingen.
[...]
Maargoed de morele discussie even aan de kant zettende:
En van jouw reactie gaan mijn nekharen overeind staan, dus daar zou ik dan ook graag even op reageren.

Dit is niet zoals een volwassen persoon heimelijk volgen.

Praktijkvoorbeeld: 5 jarig kind gaat naar vriendje, 1 straat verder, vriendje is niet thuis, kind gaat naar volgend vriendje, paar huizen bij jou vandaan. Afspraak is dat ze dat even melden, maar hee, dat wordt even vergeten. Kan gebeuren. Intussen heb je je al uren afgevraagd wat er is gebeurd... Je weet dat de kans klein is, maar zo werken je ouderhersenen nu eenmaal niet.

Enig idee hoe je je voelt als ouders als je kind niet volgens afspraak om 17:00 uur thuis is en je niet weet waar het is? Om 19:00 uur komt je kind vrolijk aanrennen want heeft bij de buurtjes meegegeten. Even vergeten door te geven. Niet fijn, maar gebeurt soms.

Als je zelf kinderen hebt en/of je volgt het nieuws een beetje, dan zou je je moeten kunnen voorstellen wat voor gevoel dit geeft. Dus kom niet aanzetten met privacy voor een jong kind. De wereld heeft helaas een aantal bijzonder nare types (zeer weinig gelukkig) en er gebeuren zo af en toe erg nare dingen. Als een stukje techniek dit gevoel voorkomt en heel misschien je kind ook veiliger houdt, dan kan ik me niet voorstellen wat daar op tegen is.

Ik heb 2 zgn. TK102 GPS'en ooit aangeschaft. De kids (toen rond de 4 - 5 jaar) verteld wat het is en waar het voor is. Handig voor thuis, handig voor op een vakantiepark als ze even in het nabije speeltuintje gaan spelen.
Ieder kind is ooit zijn ouders wel eens (even) kwijt geweest en herinnert zich deze ervaring waaarschijnlijk nog erg lang (jij ook wellicht?) , als je ze verteld dat dat kleine zwarte kastje dat misschien kan voorkomen, snappen ze dat, zo klein als dat ze zijn.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:58
Ik heb laatst een Q90 aangeschaft via aliexpress.
Ding werkt prima voor een horloge van nog geen €25.
En qua data verbruikt hij haast niks, wij gebruiken hem sporadisch en komen niet boven de halve MB per maand uit. dus als je hem continu zou gebruiken dan blijf je denk ik onder de 10MB per maand.

Verder verloopt dit allemaal via een server die in Europa zou moeten staan.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 460511

ShadowBumble schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:12:
[...]

Alsof er ook maar 1 ouder in nederland is die deze verantwoordelijkheid neemt. Sloopt het kind iets en al is het midden in een winkel straat met genoeg getuigen, dan ben je ineens het grootste tuig als je er iets van zecht tegen de ouders. "Dat doet die van mij niet." "Het is maar een kind" en jij mag lekker terug in de treden met je volgekraste auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 460511 op 18-11-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43
Tinusvolkel schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:49:
Ik heb laatst een Q90 aangeschaft via aliexpress.
Ding werkt prima voor een horloge van nog geen €25.
En qua data verbruikt hij haast niks, wij gebruiken hem sporadisch en komen niet boven de halve MB per maand uit. dus als je hem continu zou gebruiken dan blijf je denk ik onder de 10MB per maand.

Verder verloopt dit allemaal via een server die in Europa zou moeten staan.
Een wegwerp GPS tracker op je kind hangen en voor die prijs erop vertrouwen dat de locatiegegevens 'ergens in Europa' veilig staan. What can possibly go wrong?

Als dit soort IoT apparaten even 'veilig' zijn als al die andere, dan zou ik het al pedo wel weten: 'veilige' 100% gegarandeerd AAA++++ GPS trackers voor kinderen via $chinese_website verkopen :/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
GC-Martijn schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:15:
Er is nog een hele andere rede waarom zo'n ding aangeschaft kan worden.
- ontvoering
- verdwaald, (bijv. in bos/pretpark/stad/ etc)
- ongeluk, drukt op noodknop en je krijgt direct signaal.

Stel dat het horloge mooi is, en je gebruikt de GPS niet om in de gaten te houden waar je kind telkens is.
Alleen in het geval van een noodsituatie, dan is het mooi meegenomen.

Komt dit vaak voor in Nederland: gelukkig niet.
Dit is toch wel de kern: de use case voor kid tracking is enorm dun omdat er typisch eenvoudige oplosingen zijn voor hetzelfde probleem of een vrijwel nietbestaand probleem voor jantje modaal (ontvoering).

Overigens is voor ouderen met beginnende dementie een erkende use case. Vaak in combinatie met geofencing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Croga schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:57:
[...]

Het feit dat wij als ouders verantwoordelijk zijn voor onze kinderen komt voort uit gezond verstand. :)
(Als je de kinderen zelf zou opzadelen met die verantwoordelijkheid neem je ze een hoop vrijheden af)

Op zich is het prima om op je kinderen te letten maar dan hebben ze minder de vrijheid om zelf ergens naartoe te gaan. Als je ze met een tracker een klein beetje in de gaten kunt houden zou je wellicht iets meer vrijheid kunnen geven. Linksom of rechtsom moet je je kindertjes gewoon in de gaten houden, of je dat nou met een gps doet of met je oogballen.
Anoniem: 460511 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:52:
[...]

Alsof er ook maar 1 ouder in nederland is die deze verantwoordelijkheid neemt. Sloopt het kind iets en al is het midden in een winkel straat met genoeg getuigen, dan ben je ineens het grootste tuig als je er iets van zecht tegen de ouders. "Dat doet die van mij niet." "Het is maar een kind" en jij mag lekker terug in de treden met je volgekraste auto.
Als dat de enige ervaring is die je met kinderen en hun ouders hebt, dan benijd ik je niet. :P

Gekeken naar de veiligheid zou ik ervan uit gaan dat je er niet persoonlijke informatie aan moet verbinden. Dus op het moment dat iemand iets onderschept zou dat weinig meer moeten zijn dan een betekenisloze hash en een lokatie oid. Hoe minder waarde de gegevens hebben, hoe beter lijkt me.

[ Voor 73% gewijzigd door Cyphax op 18-11-2016 11:11 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Anoniem: 460511 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:52:
[...]

Alsof er ook maar 1 ouder in nederland is die deze verantwoordelijkheid neemt. Sloopt het kind iets en al is het midden in een winkel straat met genoeg getuigen, dan ben je ineens het grootste tuig als je er iets van zecht zegt tegen de ouders. "Dat doet die van mij niet." "Het is maar een kind" en jij mag lekker terug in de treden met je volgekraste auto.
Ja hoor, ik, als mijn kind iets sloopt ben ik de eerste de aangeeft laat het maar weten ik ben er toch voor verzekerd. Dus er zijn er al minimaal twee (mijn vrouw namelijk ook). Maar mensen die op mijn afkomen schreeuwend en tierend "Jouw kind" zonder toelichting of wat ben ik snel klaar mee. Ik ben niet de moeilijkste maar communiceren doe je normaal, als je je als een tokkie gedraagt behandel ik je dus ook zo.

We dwalen overigens nu wel erg af van de TS af, dus om niet verder dit topic te hijacken reageer ik niet meer in topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

:*) Het lijkt me voor kinderlokkers handiger om gewoon de straat op te gaan dan servers met chinese GPS gegevens te hacken van kinderen die over de hele wereld verspreid aan het spelen zijn (gewoon niet erg practisch om het zo aan te pakken).

Voor de ouders lijkt het me wel wat toevoegen. Kinderen die spelen vergeten vaak de tijd en vertellen niet altijd waar ze aan het spelen zijn,of soms vertellen ze het wel maar veranderd het plan omdat ze een ander vriendje tegenkomen of iets anders.
ShadowBumble schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:08:
[...]

Ja hoor, ik, als mijn kind iets sloopt ben ik de eerste de aangeeft laat het maar weten ik ben er toch voor verzekerd. Dus er zijn er al minimaal twee (mijn vrouw namelijk ook). Maar mensen die op mijn afkomen schreeuwend en tierend "Jouw kind" zonder toelichting of wat ben ik snel klaar mee. Ik ben niet de moeilijkste maar communiceren doe je normaal, als je je als een tokkie gedraagt behandel ik je dus ook zo.

We dwalen overigens nu wel erg af van de TS af, dus om niet verder dit topic te hijacken reageer ik niet meer in topic.
Ik ken toch genoeg ouders die dat niet doen. Zelfs niet als hun kind bij iemand in huis iets sloopt wat iedereen gewoon ziet (die mensen komen er dus ook niet meer in, ik zou zelf mijn kind in de eerste plaats al niet zo bij iemand anders in huis 'dingen laten ontdekken', hij kan speelgoed krijgen dat voor hem bedoelt is en dat er tegen kan als je er aan gaat trekken. Het is toch van de zotte dat ik iemand anders zijn kind in de gaten moet houden en corrigeren terwijl zijn ouders ook in de bank zitten? Je moet als ouders dan gewoon snappen dat huizen van mensen zonder kinderen niet kinder-proof zijn ingericht.)

[ Voor 58% gewijzigd door Marzman op 18-11-2016 11:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Marzman schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:11:
:*) Het lijkt me voor kinderlokkers handiger om gewoon de straat op te gaan dan servers met chinese GPS gegevens te hacken van kinderen die over de hele wereld verspreid aan het spelen zijn (gewoon niet erg practisch om het zo aan te pakken).
Ik denk dat je onderschat hoe makkelijk het 'hacken' is (server is vast beveiligd met een standaardpw zoals al die IP-camera's) en hoe aantrekkelijk het is vanachter de computer te werken (niemand die je ziet of herkent). Je kijkt gewoon welke horloges regelmatig op bekende schooladressen zijn en dan is er vast weleens eentje die door het park naar huis gaat.

Idd een totaal nonprobleem. Ik snap dat gadgets interessant zijn, maar dit is Echt™ Heel™ Dom™.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of je gaat gewoon kijken in het park wie er doorheen loopt. Dat is echt een probleem zoeken wat totaal onrealistisch is. Van hetzelfde niveau als toen er wifi lampen waren die onvoldoende beveiligd waren dat Tweakers direct begonnen over dat inbrekers dan door de straat konden rijden, en kijken of de lamp aan stond met behulp van de wifi en zo te beslissen of mensen thuis waren. Ja of je kijkt door het raam naar binnen.

Oftewel dat is Echt™ Heel™ Onrealistisch™.

Overigens moet je ook niet zoiets hebben tegen ontvoeringen, want dan moet je geluk hebben dat ze ontvoerders het niet kennen en gewoon af doen. Sowieso is die kans extreem klein, en dan nog wordt 99% gedaan door één van beide ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:37:
Of je gaat gewoon kijken in het park wie er doorheen loopt.
Excuseer, maar je weet hoe een detective te werk gaat als er van een ontvoering sprake is? Rondvragen wie er op het Plaats Delict onlangs gezien of juist niet gezien is, is letterlijk stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bitloader schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:55:
-- lijkt mij via een internet verbinding te gaan, wat zou betekenen dat er een SIM in moet met een data-bundel.
Een simpele SMS lijkt me de meest logische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bitloader schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:55:

-- worden die GPS gegevens eerst door een server van de ontwikkelaar verwerkt? (GPS data zal toch naar de juiste app / smartphone moeten worden gestuurd)

2. Als 't horloge verbinding maakt via internet, hoe weet ik dan zeker dat de GPS data niet opgevangen kan worden door een ander persoon?
-- en ze dus exact weten waar mijn kinderen uithangen?

3. Heeft iemand ervaring met deze apparaten?
-- en kan hopelijk wat informatie bieden m.b.t. de technische werking en veiligheid van deze horloges.

Alvast bedankt.
1. als ik naar de specificatie van één bepaalde aanbieder kijk lijkt het daar gewoon via de databundel te gaan, en idd een server van de aanbieder als 'tussenstation' te fungeren
http://www.gps4kids.nl/co...gps-horloge-voor-kinderen
Dit kan naturlijk per watch verschillen, zaak is het dan de specs op te zoeken

ze doen er een beetje 'vaag' over, zeggen niet dat de gegevens gewoon via inernet verstruurd worden maar zeggen "Het doorsturen gaat via het GSM 900/1800Mhz datanetwerk, zodat dit erg goedkoop is. ( € 0,01 cent)"
effectief is dit echter wel zo maar ik denk dat ze uit praktische afwegingen liever niet 'via internet' schrijven uit angst dat veel mensen dat als 'onveilig' opvatten dan via GSM Data network, wat uiteindelijk ook IP is (wat niet noodzakelijk ook onveiliger is, sterker nog, eigenlijk s het veliger dan een pure GSM verbinding, die bv via een IMSI Catcher eenvoudig onderschept kan worden en dan de encryptie te omzeilen is als men als tussenstation gaat fungeren)

2. De GPS-watch maakt verbinding via de SIM-kaart en niet via een publieke WIFI-station, de kans dit te 'onderscheppen' is dan juist duidelijk veel minder
(net zoals je telefoon die internet-verbinding via je provider heeft meer 'privacy' bied dan an sich een wifi-verbinding met een publiek netwerk (zeker als die geen beveliging heeft en je geen https of ander secure protocol gebruikt).

Er zullen wel enkele potentiele veiligheidsissues zijn, bv kan er een kans zijn dat de server van die aanbieder niet zo heel goed beveilgd is en vroeger of gehackd kan worden...
Een hacker zou gericht hierop een poging kunnen doen...
Het gevaar daarvan zal minder groot zijn voor een individuele gebruiker van die watch dan bv dat je een kans loopt dat je persoonsgegevens van de server van die aanbieder gestolen zou kunnen worden

3. nee...
ik zelf heb nooit de noodzaak gezien zoiets te gebruiken, al kan ik me wel enigszins voorstellen dat er specifieke situaties zijn waarbij het handig is (vooral dementerende bejaarden of mensen met een bepaalde gezondheidstoestand dat er mekkeljk een nood-situatie kan ontstaan of bepaalde kinderen die die familaire omstandigheden bv een risico lopen 'ontvoerd' te worden door bv een familie-deel (wat helaas nog wel voorkomt)
Bij gewon buiten spelende kinderen lijkt het me eerder af te rade al te paranoia te zijn, daarbij is het volgens mij gewoon belangrijker duidelijke regels te stellen en dit via communicatie en ook actiever toezicht op te lossen en niet te vertrouwen op technische hulpmiddelen als deze menselijke communicatie en sociaal gedrag faalt

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 18-11-2016 11:51 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:37:
Of je gaat gewoon kijken in het park wie er doorheen loopt. Dat is echt een probleem zoeken wat totaal onrealistisch is. Van hetzelfde niveau als toen er wifi lampen waren die onvoldoende beveiligd waren dat Tweakers direct begonnen over dat inbrekers dan door de straat konden rijden, en kijken of de lamp aan stond met behulp van de wifi en zo te beslissen of mensen thuis waren. Ja of je kijkt door het raam naar binnen.

Oftewel dat is Echt™ Heel™ Onrealistisch™.

Overigens moet je ook niet zoiets hebben tegen ontvoeringen, want dan moet je geluk hebben dat ze ontvoerders het niet kennen en gewoon af doen. Sowieso is die kans extreem klein, en dan nog wordt 99% gedaan door één van beide ouders.
^^ Dit dus.

Scenario 1, je gaat naar het park om te zoeken naar een kind met een of ander vaag geimporteerd chinees gps-horloge waarvan je een hack weet.
Scenario 2, je gaat naar het park voor een willekeurig kind dat zich een beetje afzonderd.

Of omgekeerd, je hackt zo'n nicheproduct vanachter je computer en je ziet een kind in New York, een in Hong Kong en eentje in Milaan. Zelf sta je klaar in Den Haag met je bus met geblindeerde ramen.

Het lijkt me gewoon niet heel erg handig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Zijn we niet allemaal een beetje vervreemd van de wereld?

De meeste ouders zijn hun kinderen pas kwijt op het moment dat ze iets moeten gaan doen waarbij ze graag hebben dat het kind thuis is of bij ze is. (we gaan eten, we zijn op het strand en we willen naar huis)...

Gek genoeg dus tussendoor vaak niet. Het "we gaan eten" voorbeeld is vooral uit de irritatie dat er één te laat is en niks heeft gemeld. De tweede heet bij mij "domme onoplettendheid". -> goh, ik zie op mijn apje dat Klaasje 5 kilometer uit de kust is...

Op het strand had je toch al slecht bereik door die hoge duinen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06

Bob

Wij gebruiken dit voor onze hond, aan de morele discussie ga ik niets toevoegen maw :)

Technisch kan dit veilig gemaakt worden, net zo veilig als andere cloud applicaties. Als je cloud oplossingen niet vertrouwt zijn we snel uitgepraat natuurlijk. Het raadplegen van de gegevens van onze tractive module (www.tractive.com) gebeurt over https, dus in combinatie met een goed paswoord zit je op dat vlak al goed.

Het verzenden gebeurt over het gsm data netwerk. Geen idee hoe het daar met de security zit, maar het lijkt me extreem onpraktisch om gericht GPS data via GSM van een bepaalde unit te gaan onderscheppen. Dan moet je al in de buurt zijn, en euh, dan je op die manier je doel eigenlijk bijna bereikt ...

Samengevat werkt dit extreem goed, zowel in binnen als buitenland. Kost iets van een 5 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Waarnemer schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:59:
Zijn we niet allemaal een beetje vervreemd van de wereld?

De meeste ouders zijn hun kinderen pas kwijt op het moment dat ze iets moeten gaan doen waarbij ze graag hebben dat het kind thuis is of bij ze is. (we gaan eten, we zijn op het strand en we willen naar huis)...
Je moet je kinderen op een bepaald moment enigszins los durven laten, ieder jaar een klein beetje meer. Da's niet altijd makkelijk, maar wel nodig. Dat heeft helemaal niets met domme onoplettendheid te maken, maar met vertrouwen dat je hebt en dat je je kind ook moet geven. Als er dan op een afgesproken tijd (en ver daarna) niemand op komt dagen, wordt je daar bepaald niet vrolijk van, dat is toch geen rocket science? Zeker niet als je zo'n situatie in je eigen plaats hebt meegemaakt (nu ruim 6 jaar geleden) waarbij het kind helemaal nooit meer is thuisgekomen... Dat blijft voor altijd in je achterhoofd zitten, als ouder.
Dit gebeurt niet vaak, maar het gebeurt. En kansberekening en emoties gaan nu eenmaal niet best samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Opgroeien is loslaten. Nu is het nog om de kleine in de gaten te houden als die buiten speelt. Daarna is het als hij zelf naar school gaat, dan naar de middelbare school, met de scooter op pad, stappen en dan is hij 18+. Als er een generatie ontstaat die dit volkomen normaal vindt wordt het toch eng.

Eigenlijk passen die dingen wel bij de "gemakzucht" van de huidige tijd. Wat is er mis met goede afspraken, de buurt, zijn vriendjes leren kennen en opletten?
Verder dan afgesproken gaan ze toch, maar geef je je ze op de kop als ze iets verder zijn geweest volgens de tracker dan de bedoeling was? Als ze er achter komen dat dat door die tracker komt dan weet ik zeker dat je daarover discussie krijgt, "Nee, ik was daar niet dat ding is stuk", of erger nog, hij wordt afgedaan en ligt op een plekje te wachten om te worden opgehaald als ze weer naar huis komen. Overigens zal iemand die kwaad wil die tracker echt wel weten "kwijt te raken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 17:57

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb best vaak met dat soort GPS oplossingen gewerkt, en de meest simpele werking is als volgt:
Je belt het horloge op, vervolgens kijkt het horloge of je geautoriseerd bent en stuurt een SMS terug met een Google Maps linkje met de geregistreerde GPS coordinaten.

Geen internet voor nodig dus, alleen SMS en een simkaart met een goedkope bel/sms bundel.

Andere oplossing:
Horloge heeft wel verbinding met internet en je kan via een portaal de coordinaten opvragen. Dan zullen de coordinaten altijd eerst via een server van de fabrikant van de webportaal gaan. OF die het veilig afhandelen is natuurlijk lastig te zeggen, als iemand 3G of 4g verkeer van die specifieke telefoon kan afluisteren dan kunnen ze daar ook weinig aan doen. Maar weinig van die GPSjes hebben ondersteuning voor SSL.

Let wel op dat de batterij van zo'n horloge (zeker die in het 2e geval) echt wel binnen een paar uur op zal zijn, dus of het in praktijk een handige oplossing is...

edit:
Als je technisch bent aangelegd kan je overwegen een goedkope tracker uit China te halen die je zelf kan configgen en kan inzien met bijvoorbeeld https://www.traccar.org/ dan ben je zelf verantwoordelijk voor de data en weet je zeker dat een bedrijf niet met data aan de haal gaat, maar misschien loop je dan tegen andere beveiligingsrisico's aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Afvalzak op 18-11-2016 14:19 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Ik keek laatst nog naar de aanschaf van een tracker. Was laatst mijn zoontje van 4 uit het oog verloren, en die besluit soms om full speed een kant op te rennen.

Ik zou de tracker alleen in noodgevallen gebruiken, zoals in dit geval. Heeft niets met luiheid en/of big brother te maken.

De paniek/machteloosheid die je voelt weegt wat mij betreft stukken zwaarder dan zijn verlies van privacy (alsof een kind van 4 zich daar druk over maakt! Hij vindt het gewoon cool dat ie een electronisch ding met knopjes krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dets schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:56:
Opgroeien is loslaten. Nu is het nog om de kleine in de gaten te houden als die buiten speelt. Daarna is het als hij zelf naar school gaat, dan naar de middelbare school, met de scooter op pad, stappen en dan is hij 18+. Als er een generatie ontstaat die dit volkomen normaal vindt wordt het toch eng.
Euh.. niemand heeft het over kinderen volgen als ze naar school gaan. Ja, jij, nu. En vervolgens wals je gelijk door en trek je gelijk een conclusie op basis daarvan. Niet echt een overtuigend argument zo. :P
Verder dan afgesproken gaan ze toch, maar geef je je ze op de kop als ze iets verder zijn geweest volgens de tracker dan de bedoeling was?
Nah ik zou zo'n tracker weleens handig vinden in de speeltuin ofzo, je hebt van die overdekte speeltuinen waarin het gewoon zo'n grote hoeveelheid kinderen zijn in een relatief kleine ruimte, en het is helemaal niet erg dat je kind zelf gaat spelen want weg kunnen ze niet. Maar je kind moeten opzoeken als je net effe koffie hebt gedronken is een behoorlijke opgave en dan zou ik het niet erg vinden als dat iets makkelijker werd doordat m'n telefoon een beetje in de richting kan wijzen waar ik het moet zoeken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
Bitloader schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:25:
Klopt, een ouder dient altijd te weten waar z'n kind is. En dat weten wij als bezorgde ouders ook.
Maar dat was niet de insteek van mijn vraag. Noch was 't mijn bedoeling om te suggereren dat ik zo'n apparaat aan zou schaffen.

Mijn vraag komt uit interesse over de technologie en vooral de veiligheid achter deze apparaten omdat ik zelf van mening ben dat zo'n apparaat het voor kidnappers makkelijker zal maken om kinderen te vinden.
Gezien dat dure racefietsen worden gestolen omdat dieven meegluren op strava waar het fietsrondje met de garmin meestal begint of eindigt, is dat niet zo gek om je dat af te vragen.

Naarmate een kind ouder en verstandiger wordt, zal die steeds een stukje verder op pad mogen. Het lijkt me niet makkelijk om als ouder de teugels telkens verder los te laten en te gaan vertrouwen op de wijsheid van je kind. Ik vermoed dat de makers van deze gadgets hieraan willen verdienen. Ouders zijn onzeker, hier is een technische oplossing voor al deze zorgen.

En dan hebben ze zo'n gadget om, ga je als ouder dan permanent bewaken waar ze uithangen of zijn geweest en checken of het verhaal van je kind wel klopt met de gps track? Dat komt mij nogal krampachtig over. Je kind moet ook om leren gaan met nieuwe vrijheden / verantwoordelijkheden zoals b.v. op tijd thuis komen of niet te ver van huis gaan. De ouder moet ook leren omgaan met een kind dat steeds zelfstandiger wordt. Maar zoals gezegd ik heb geen kinderen en van de kantlijn is het makkelijk oordelen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dets schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:56:
Overigens zal iemand die kwaad wil die tracker echt wel weten "kwijt te raken".
Je kunt talloze argumenten verzinnen, maar je haalt vooral de zaken eruit waarvoor wij hem nu juist niet gebruiken. Het een peace of mind ding, als je dat met mate en je gezond verstand gebruikt maakt dat je leven gewoon een stukje aangenamer. Als je je kind eens kwijt bent op de markt (gebeurt een keer) los je dat zelf makkelijk en snel op. Fijn voor de koter, fijn voor de ouders. Wat nou gemakzucht? Gewoon praktisch inzetten van goedkope China meuk. Sorry dat het misschien bot overkomt, maar jij hebt toch ook een smartphone om effe snel te communiceren terwijl dat 20 jaar geleden prima zonder ging en het 10 jaar geleden ok was om even te wachten tot je thuis was en je PC op te starten? Welkom in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Cyphax schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:36:
Nah ik zou zo'n tracker weleens handig vinden in de speeltuin ofzo, je hebt van die overdekte speeltuinen waarin het gewoon zo'n grote hoeveelheid kinderen zijn in een relatief kleine ruimte, en het is helemaal niet erg dat je kind zelf gaat spelen want weg kunnen ze niet. Maar je kind moeten opzoeken als je net effe koffie hebt gedronken is een behoorlijke opgave en dan zou ik het niet erg vinden als dat iets makkelijker werd doordat m'n telefoon een beetje in de richting kan wijzen waar ik het moet zoeken. :P
Koel. Dat is één van die dingen die dit apparaat níet kan..... GPS werkt binnenshuis (of in een overdekte speeltuin) zowieso al nauwelijks, laat staan bij zo'n goedkoop dingetje wat waarschijnlijk maar 1 GPS antenne heeft en dan ook nog een kleine.

Nope, ain't gun work. Dat ding zal je hooguit vertellen "Hij is ergens in de speeltuin", schiet je dus geen drol mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:58
Croga schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:11:
[...]

Koel. Dat is één van die dingen die dit apparaat níet kan..... GPS werkt binnenshuis (of in een overdekte speeltuin) zowieso al nauwelijks, laat staan bij zo'n goedkoop dingetje wat waarschijnlijk maar 1 GPS antenne heeft en dan ook nog een kleine.

Nope, ain't gun work. Dat ding zal je hooguit vertellen "Hij is ergens in de speeltuin", schiet je dus geen drol mee op.
Het goedkope dingentje die wij gebruiken werkt prima binnen :) maar bepaald de locatie ook nog via GSM/WIFI

Ik snap niet dat ze het voor die €25 gemaakt (en verzonden) krijgen.

Want dat ding kan zelfs:
- bellen, en dat vind ze helemaal geweldig
- detecteren of het horloge af is gegaan
- een push notificatie sturen bij het verlaten van een ingesteld gebied
- en nog veel meer.... (Google maar op q90 :) )

Overigens gaat de accu makkelijk een paar dagen mee, dus ook niet echt een probleem :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-11-2016 19:37 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die q90 had ik graag willen hebben toen mijn kind jonger was. Hij was ook zo'n kind dat vergat te vertellen waar hij heen ging, en hij is ook nog eens gezegend met mijn richtingsgevoel, dat vrijwel nihil is.
Op vakantie en pretparken e.d. maakten we gebruik van de low-tech-phone-home-oplossing: mijn telefoonnummer met watervaste stift op de arm geschreven.
Heeft twee keer gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:57
misschien beetje over de top vroeger gingen we gewoon spelen geen inet telefoon tracking enz.
vraag waar gaat dit eigenlijk over "controle" persoonlijk vind ik dat te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Croga schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:11:
[...]

Ja da's ook nog waar, daar is GPS helemaal nieteens geschikt voor. Maar het past wel binnen het kader "je kind tracken". :)
Ik heb ook weleens zitten spelen met het idee om (uit nerderigheid) de kat zo'n GPS-dingetje om te doen die elke interval wegschrijft wat de huidige coordinaten zijn om te zien waar dat beest zo'n beetje rondzwerft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 22:23

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier ook een q90 voor mijn 6 en 4 jarige zoontjes. Hij heeft hem niet altijd aan maar als we bijv naar een pretpark, drukke stad oid hebben ze hem om. Paar jaar geleden de oudste 15 min kwijt geweest bij een sint intocht en de paniek die ik voelde.. En hij was echt binnen 2 sec weg.. Liep rustig om zich heen te kijken in de drukte.. Nu met buiten spelen neemt hij hem ook mee. Ik stel er een alarm op in en hij kan me bereiken mocht er iets zijn.. Tot de tijd zover is dat hij een smartphone krijgt is dit prima en een goed betaalbare oplossing.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De TS vraagt om advies en ervaringen met betrekking tot GPS trackers. Het gehele morele aspect of kinderen nu wel of niet getrackt moeten worden is offtopic. Laat die discussie dan ook voor wat hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenouzeg
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01-2023
*knip*. Spam.

[ Voor 91% gewijzigd door rens-br op 05-05-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607215

Ik heb de Q50 van Ali nu om mijn zoon zijn pols gehangen en het werkt perfect! We kunnen bellen met elkaar en ik kan op de kaart kijken.
We kamperen veel en dan krijgt hij alle ruimte om zich vrij te bewegen. Ik kijk niet waar hij zit, maar als het eten bijna klaar is bel ik zijn horloge, hij hoort m overgaan en dan moet hij naar 'huis' komen.
Voorheen gebruikten we walkie talkies maar die frequenties zijn overbevolkt.
Ik kampeer alleen met drie kinderen dus even rondlopen om te zoeken is niet heel ideaal.
Als ik geen contact kan krijgen en de zorgen lopen erg op dan is een locatie voorziening ook erg prettig. Zéker in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenouzeg
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01-2023
[mbr]*knip*. Spam.[/]
Toch opmerkelijk dat mijngps waar je een schat aan informatie kan vinden over de werking van gps horloges hier niet genoemd mag worden...

Terwijl hierboven iemand over Ali begint van de express terwijl het daar alleen maar om verkoop gaat en dan kan dat gewoon benoemd worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607215

3. nee...
ik zelf heb nooit de noodzaak gezien zoiets te gebruiken, al kan ik me wel enigszins voorstellen dat er specifieke situaties zijn waarbij het handig is (vooral dementerende bejaarden of mensen met een bepaalde gezondheidstoestand dat er mekkeljk een nood-situatie kan ontstaan of bepaalde kinderen die die familaire omstandigheden bv een risico lopen 'ontvoerd' te worden door bv een familie-deel (wat helaas nog wel voorkomt)
Bij gewon buiten spelende kinderen lijkt het me eerder af te rade al te paranoia te zijn, daarbij is het volgens mij gewoon belangrijker duidelijke regels te stellen en dit via communicatie en ook actiever toezicht op te lossen en niet te vertrouwen op technische hulpmiddelen als deze menselijke communicatie en sociaal gedrag faalt
Ik heb drie jonge kinderen en ik kampeer graag. Mijn kinderen mogen over de camping roamen. Ik heb echter niet héél veel zin om steeds een soort speurtocht te moeten lopen om ze te zoeken. Ik kan ze nu gewoon bellen op dat horloge.
En áls er een tijdens het spelen te ver weg gaat en dat niet in de gaten heeft krijg ik een berichtje. Het is wel heel fijn hoor.
Pagina: 1