Advies subwoofer onder 250 euro voor muziek

Pagina: 1
Acties:

• Gossedehaan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-03 21:53
Ik zoek een?
Ik zoek een subwoofer die mijn stereo opstelling aanvult.

Wat is je budget?
Mijn budget laat tot 250 euro toe, maar als het voor minder kan dan komt dat gelegen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de subwoofer gebruiken om mijn stereo opstelling aan te vullen bij het luisteren van muziek. Ik heb de dali zensor 3 die een fantastische bass geven, maar bij sommige muziek mis ik een beetje harde trillende bass. De subwoofer wordt dus met name gebruikt op lage instelling om bijvoorbeeld diepe lage tonen van drum & bass aan te vullen. De versterker hoeft me dus niet weg te blazen, maar als dit kan is het mooi meegenomen. Lage tonen met enigszins detail is wat ik zoek, maar het detail zit al in de speakers (die verbonden zijn met een onkyo tx 8020). Ik zit nu in een studentenkamer van 22 m2 met vloerbedekking. Verder zou ik graag de subwoofer kunnen afstellen in sterkte en overgang.

Wat heb ik zelf gevonden?
Er zijn aardig wat subwoofers onder de 250 euro op coolblue zoals bv. Jamo SUB 210, yamaha SW-10 of klipsch R10SW . Echter zijn er weinig die professionele reviews hebben en zijn de goedkope vaak niet speciaal voor muziek.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn de goedkope subwoofers precies wat ik zoek voor een lichte bass aanvulling om de kamer lichtelijk te laten trillen? En wat voor soort subwoofer is voor mij geschikt (onder uitgang, back ported, front firing?) En welke grootte heb ik nodig? Mijn dali zensor 3 zijn namelijk 7 inch. Moet ik dan tenminste 8? Of al snel 10 inch?

Alvast bedankt!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik met slechts 2 subwoofers ervaring heb, dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Wat ik echter veel lees is dat de goedkopere subwoofers meestal harder ipv zachter klinken. Dit komt omdat de fabrikanten er meer uit willen persen dan waar ze eigenlijk voor geschikt zijn. Wat je dan krijgt is dat het volume per frequentie erg fluctueert. 60hz kan bijvoorbeeld op 70db zijn, terwijl 70hz op 90db wordt weergegeven. Dit geeft een ongecontroleerd geluid en resulteert meestal in het "bonken" wat sommigen associëren met "een goede bass".

De grotere, lompzware en duurdere subwoofers hebben dit doorgaans een stuk minder, omdat ze hogere kwaliteit materialen beschikken en een betere ingebouwde versterker hebben.

Bij film kom je vaak nog wel weg met die goedkope bonkdozen, maar bij muziek wil je (zoals je zelf al aangeeft) een aanvulling op de speakers. Feitelijk wil je het frequentiebereik naar beneden uitbreiden en is het outputvolume wat minder belangrijk.

Aangezien de speakers al 7" woofers hebben, zou ik idd voor 10" of 12" gaan. Gezien de vloerbedekking zou ik voor mijn gevoel niet zo snel voor een downfire model gaan. Hoewel ik veel heb gelezen dat het qua geluid eigenlijk niet uit moet maken en je die keuze eigenlijk vooral uit praktisch oogpunt moet maken (huisdieren/kleine kinderen? -> downfire). Gepoort of gesloten is een persoonlijke voorkeur.

Het voordeel van nu een goede aanschaf doen, is dat je over x-jaar er nog steeds gebruik van kunt maken als je een eigen huis hebt met woonkamer. Een subwoofer is niet snel te goed (je kunt em altijd terugdraaien), maar wel snel te slecht (kwaliteit of te weinig outputvolume).

Neem ook eens een kijkje op beide links hieronder. Het is niet een volledig overzicht, maar geeft wel wat meer modellen dan de pricewatch.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 19:08
En kleine tweedehands BK is wellicht wel wat. :)

• Gossedehaan
LA-384 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:19:
Ik moet zeggen dat ik met slechts 2 subwoofers ervaring heb, dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Wat ik echter veel lees is dat de goedkopere subwoofers meestal harder ipv zachter klinken. Dit komt omdat de fabrikanten er meer uit willen persen dan waar ze eigenlijk voor geschikt zijn. Wat je dan krijgt is dat het volume per frequentie erg fluctueert. 60hz kan bijvoorbeeld op 70db zijn, terwijl 70hz op 90db wordt weergegeven. Dit geeft een ongecontroleerd geluid en resulteert meestal in het "bonken" wat sommigen associëren met "een goede bass".

De grotere, lompzware en duurdere subwoofers hebben dit doorgaans een stuk minder, omdat ze hogere kwaliteit materialen beschikken en een betere ingebouwde versterker hebben.

Bij film kom je vaak nog wel weg met die goedkope bonkdozen, maar bij muziek wil je (zoals je zelf al aangeeft) een aanvulling op de speakers. Feitelijk wil je het frequentiebereik naar beneden uitbreiden en is het outputvolume wat minder belangrijk.

Aangezien de speakers al 7" woofers hebben, zou ik idd voor 10" of 12" gaan. Gezien de vloerbedekking zou ik voor mijn gevoel niet zo snel voor een downfire model gaan. Hoewel ik veel heb gelezen dat het qua geluid eigenlijk niet uit moet maken en je die keuze eigenlijk vooral uit praktisch oogpunt moet maken (huisdieren/kleine kinderen? -> downfire). Gepoort of gesloten is een persoonlijke voorkeur.

Het voordeel van nu een goede aanschaf doen, is dat je over x-jaar er nog steeds gebruik van kunt maken als je een eigen huis hebt met woonkamer. Een subwoofer is niet snel te goed (je kunt em altijd terugdraaien), maar wel snel te slecht (kwaliteit of te weinig outputvolume).

Neem ook eens een kijkje op beide links hieronder. Het is niet een volledig overzicht, maar geeft wel wat meer modellen dan de pricewatch.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik had in de hifi winkel al gehoord dat een beetje sub voor muziek bij 500 euro begint... Ook beschik ik alleen over 1 sub out waardoor ik een lfe aansluiting moet hebben(?).
Dit is ook niet heel goed voor muziek en meer voor films met harde explosies. Enige tips wat mij toch in de buurt brengt komende 2-3 jaar, desnoods voor iets meer geld?

• LA-384
  • Nu online
Gossedehaan schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik had in de hifi winkel al gehoord dat een beetje sub voor muziek bij 500 euro begint... Ook beschik ik alleen over 1 sub out waardoor ik een lfe aansluiting moet hebben(?).
Dit is ook niet heel goed voor muziek en meer voor films met harde explosies. Enige tips wat mij toch in de buurt brengt komende 2-3 jaar, desnoods voor iets meer geld?
Er zijn 3 manieren om een actieve sub aan te sluiten (niet alle subs hebben ze alledrie). De subwoofer out geeft doorgaans de grootste instel vrijheid. Naar mijn idee zijn er geen andere verschillen en is er niet 1 manier beter geschikt voor film danwel muziek. Voor meer info verwijs ik je naar het subwoofer topic.

Ik kan je verder geen specifiek model aanraden. De instapper van bk is de gemini, maar die is wel erg klein. De iets duurdere xls200 zal betere prestaties neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 17-11-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Als je gaat voor een nieuwe denk ik dat je bij de Klisch R-10Sw uit komt.
Deze zit op dit moment op € 199,00 bij Hificorner
Zijn grote broer de 12 inch zit op 299.

Ik hoor/lees vaak dat deze ook zeer goede prijs/prestatie verhouding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
LA-384 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:03:
[...]

Er zijn 3 manieren om een actieve sub aan te sluiten (niet alle subs hebben ze alledrie). De subwoofer out geeft doorgaans de grootste instel vrijheid. Naar mijn idee zijn er geen andere verschillen en is er niet 1 manier beter geschikt voor film danwel muziek. Voor meer info verwijs ik je naar het subwoofer topic.

Ik kan je verder geen specifiek model aanraden. De instapper van bk is de gemini, maar die is wel erg klein. De iets duurdere xls200 zal betere prestaties neerzetten.
Ik kende BK niet en dat deze 1 van de beste zijn onder de 500 euro. Is de xls200 dermate veel beter dan de gemini 2 voor muziek? Of zal de gemini 2 ook goed de lage noten raken en ook hard gaan?
Uit reviews lijkt de xls200 iets meer detail te geven en iets harder, maar doet de gemini 2 niet veel onder.
Helaas beiden erg duur, dat wordt even sparen.
De goedkopere subs zullen denk ik niet de kwaliteit van de muziek verhogen. Eerder de bass tonen harder maar de kwaliteit enorm veel slechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Je zou BK nog een mailtje kunnen sturen. Ze hebben mij ook van advies voorzien. Ik heb beiden nooit zelf gehoord, dus kan niet uit eigen ervaring spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
LA-384 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:59:
Je zou BK nog een mailtje kunnen sturen. Ze hebben mij ook van advies voorzien. Ik heb beiden nooit zelf gehoord, dus kan niet uit eigen ervaring spreken.
Zijn er nog andere subwoofers van hifi merken die ik niet ken met dezelfde prijsklasses? De Bk gemini 2 is namelijk al op de markt sinds 2009. Of updaten ze het model nog vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Aan speakers valt niet veel te updaten. Het is een samenspel van de speaker (hetgeen wat de lucht verplaatst), de voeding/versterker en de vorm/formaat van de kast. Bij ported subwoofers komt daar ook de diameter en lengte van de poort bij. Als dat op orde is, heb je een goede subwoofer. Of ze die verhouding nou gisteren of 10 jaar geleden hebben bedacht maakt niet uit. BK maakt overigens op bestelling, je subwoofer is dus nooit ouder dan een week of 4 als je em binnenkrijgt.

Voor andere subwoofers kan ik je (ook) niet adviseren. Klipsch is misschien nog een goede, ook omdat het hogere segment aardig presteert. Verder kan ik er niets over zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 19-11-2016 07:31 ]

Pagina: 1