Vraag

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een nieuwe cooler geplaatst omdat de vorige standaard intel cooler hem niet langer goed hield. Ik heb netjes de oude koelpasta van de cpu gehaald en later deze volgens de instructies op de cooler weer gesmeerd en deze vervolgens vastgezet.

Nu boot alleen mijn PC niet meer wanneer ik twee geheugen repen erinzet op de juiste manier. Volgens de handleiding moet je voor optimale presetaties bij dual memory de repen in laan 1 en 2 zetten (dit is fysiek de eerste en de derde laan). Echter ging de pc na drie seconden gelijk uit. Na wat testen ben ik erachter gekomen dat het niet aan de repen liggen, individueel werken ze beiden. Echter wanneer ik een reep stop in laan 2 of 4 (fysiek de derde en vierde laan) dan stopt de pc na 3 seconden ermee. Het lijkt er dus op dat er iets gebeurd is bij die twee wat ervoor zorgt dat het niet meer wilt?

Het enige verschil naast de nieuwe cpu koeler is dat deze ook een bracket nodig had achter het moederbord, kan hier iets van kortsluiting zijn? Mocht ik dit probleem niet kunnen oplossen hoe slecht is het dan dat ik de repen naast elkaar zet in de fysiek eerste en tweede laan?

Dus in het kort, help waarom werken die lanen niet en/of kan het kwaad de repen naast elkaar te stoppen?

HOI.

Alle reacties

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 15:06
Tot hoever kom je met booten? kun je bijv. de bios nog wel in?

Het kan best zijn dat een of meerdere van de geheugenslots fysiek niet meer werken (koeler er per ongeluk te hard tegenaan gestoten?)

Indien je andere slots nog in orde zijn kun je je repen daarin zetten, maar dan zal je waarschijnlijk geen dual channel meer hebben (normaal merk je daar weinig van volgens mij). Je kan met cpu-z kijken of dual channel werkt, op welke snelheid je geheugen draait, etc. Voor de zekerheid zou je ook een paar uur memtest kunnen draaien om zeker te weten dat je geheugen in deze configuratie wel naar behoren werkt.

Welke hardware heb je? (mobo, oude en nieuwe koelers, cpu, geheugen, etc)

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
kubuksa schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:27:
Tot hoever kom je met booten? kun je bijv. de bios nog wel in?

Het kan best zijn dat een of meerdere van de geheugenslots fysiek niet meer werken (koeler er per ongeluk te hard tegenaan gestoten?)

Indien je andere slots nog in orde zijn kun je je repen daarin zetten, maar dan zal je waarschijnlijk geen dual channel meer hebben (normaal merk je daar weinig van volgens mij). Je kan met cpu-z kijken of dual channel werkt, op welke snelheid je geheugen draait, etc. Voor de zekerheid zou je ook een paar uur memtest kunnen draaien om zeker te weten dat je geheugen in deze configuratie wel naar behoren werkt.

Welke hardware heb je? (mobo, oude en nieuwe koelers, cpu, geheugen, etc)
Na drie seconden gaat die uit om daarna het weer na drie seconden te proberen. Hardware staat gelinked aan het topic als het goed is (lastig een lijstje maken op mijn telefoon). Wanneer ik dus de eerste twee fysieke sloten neem dan boot het wel en kan in ook naar de bios eventueel. Kan ik daar nog iets gaan aanpassen?

HOI.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Heb je je CPU uit de socket gehad? Wellicht een pinnetje krom?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
ECP0WERS schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:02:
Heb je je CPU uit de socket gehad? Wellicht een pinnetje krom?
Ja heb ik eruit gehad maar zou die dan niet helemaal meer moeten booten? Hij doet het nu wel zolang het geheugen maar in laan 1 of 3 of beiden zit en niet meer in de anderen.

Speccy geeft overigens gewoon nu aan dat ik 8 gig geheugen single-channel draai dus dat lijkt me wel correct te werken?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 07:58

Pinjataaa

Hit me!

Heb je wel ESD veilig gewerkt, als je met je handen de pc in gaat kan je via een chip ontladen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
Pinjataaa schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:38:
Heb je wel ESD veilig gewerkt, als je met je handen de pc in gaat kan je via een chip ontladen hebben.
Ja ik heb mezelf eerst ontladen en tijdens het proces er ook steeds rekening mee gehouden. Het lijkt echt specifiek om twee geheugen sloten te gaan en niet om een chip lijkt me nu toch?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hmm zoals ik zei lijkt dit heel erg op een of meerdere kromme pinnen. Het gebeurt wel eens dat het systeem dan wel boot maar dan bijvoorbeeld alleen met het RAM in single channel mode of andere talloze rare dingen.

Ik zeg voor het gemak, koeler er even af en voorzichtig kijken. Overigens snap ik nooit zo goed dat als iemand zijn of haar koeler vervangt, de CPU uit de socket gehaald moet worden.

Overigens, mochten er nu echt geen kromme pinnen zijn kan een simpele reseat van je CPU dit probleem al oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door ECP0WERS op 18-11-2016 09:11 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
ECP0WERS schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:03:Overigens snap ik nooit zo goed dat als iemand zijn of haar koeler vervangt, de CPU uit de socket gehaald moet worden.
Het was voor mij de eerste keer zelf nieuwe cooler en pasta erop doen. Ik wilde graag bij het verwijderen van de oude pasta hem grondig schoonmaken en niet het risico nemen dat er iets van alcohol verder lekte. Vandaar het eruit halen.
Overigens, mochten er nu echt geen kromme pinnen zijn kan een simpele reseat van je CPU dit probleem al oplossen
Hiermee bedoel je cooler eraf, clipje die cpu op zijn plaatst houdt even open en weer vast maken? Ik zal dan ook gelijk nieuwe koelpasta moeten halen lijkt me? Er zat helaas maar een klein zakje bij de cooler.

Waarom ik eerst de cooler bracket onder het mobo de schuld gaf.. het moederbord zelf was deze keer veel lastiger op zijn plek te krijgen en vast te schroeven. Hij stond zeg maar schuin naarmate je verder de kast in ging en heb dit dus voorzichtig naar beneden gekregen door het steeds iets vaster te schroeven, hier kan het probleem dus echt niet liggen?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Toevallig de nieuwe koeler té strak aangedraaid met een schroevendraaier? Dat wil er nog wel eens voor zorgen dat je moederbord krom gaat staan waardoor je RAM sloten niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Topicstarter
stin00 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:05:
Toevallig de nieuwe koeler té strak aangedraaid met een schroevendraaier? Dat wil er nog wel eens voor zorgen dat je moederbord krom gaat staan waardoor je RAM sloten niet meer werken.
Nou ik denk dat het moederbord nu wel wat krom staat omdat de cpu mount hem iets omhoog duwde. Kan dit verder kwaad? Ik heb het gepast en gemeten maar hij bleef aan 1 kant een stuk omhoog staan omdat die brackets in de kast ergens tegen aan kwam. Overigens heb ik dus nu de 2 reepjes naast elkaar zitten en dat lijkt prima te werken. Is het alle moeite waard om het dan weer los te gaan maken?

HOI.

Pagina: 1