Vraag

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Mijn vraag
Ik vroeg me af wat nu eigenlijk de verschillen zijn tussen de "Dell Ultrasharp U2515H" en de "Dell Ultrasharp UP2516D". In de Tweakers Pricewatch vergelijking lijken deze twee namelijk qua specificaties hetzelfde te zijn. De kleurweergave van de UP2516D is iets anders weergegeven en gebruikt AH-IPS i.p.v. IPS,, maar dat lijkt meer een inconsistentie in de Pricewatch dan een daadwerkelijk verschil.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar monitoren voor grafisch ontwerp, maar zit met een maximum budget van ±€500. Deze twee Dell monitoren zijn samen met de LG 27UD88-W monitoren die me goed lijken voor m'n werk... nu weet ik dat de LG-monitor een stuk nieuwer is en een 4K-resolutie heeft, maar het contrast en de helderheid van deze 3 schermen lijken me verder nagenoeg gelijk te zijn :)

De software die ik ga gebruiken varieert nogal: van OSX met Adobe programma's zoals Photoshop en Illustrator, tot Windows 10 met wat gaming. Ik weet trouwens dat deze monitoren geen echte game-monitoren zijn, maar dat vind ik niet zo erg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Pricewatch hier al bekeken, de specificaties op de Dell site zelf, maar echt duidelijk wordt het verschil me tussen de 2 Dell monitoren me niet. :)

Beste antwoord (via Kapotlood op 17-11-2016 21:49)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

https://nl.hardware.info/...eview-beter-dan-de-u2515h

De bijna-benedenburen hebben ze beide getest. Je kan in feite enkel bovenstaande link lezen, want daarin haken ze aan bij de eerdere u2515 review.

Alle reacties

Verwijderd

Als ik zo naar de vergelijker zie op T.net qua specs, dan lijkt de UP2516D meer een monitor te zijn voor mensen die veel doen aan foto- en videobewerking. De hoeveelheid kleuren is bij deze monitor vele malen hoger dan bij de andere. Verder heeft de UP2516D allemaal RGB-ondersteuningen (volgens de T.net specs).

Maar is dit nou je vraag? Wat het verschil is, of wil je ook daadwerkelijk een nieuwe monitor?

• Kapotlood
Ik wil ook daadwerkelijk een nieuwe monitor. Ik ga begin volgend jaar voor mezelf beginnen, en hoewel ik nog een béétje twijfel tussen een MacBook Pro en een iMac, wil ik wel érg graag een monitor er bij. Deels om mee te werken, en deels om mee te gamen in de vrije uurtjes. :)

Ik zat inderdaad ook even te kijken naar de kleuren van de UP2516D, die inderdaad véél meer kleur kan weergeven. Maar de helderheid is dan 50cd/m2 lager (ofwel zo'n 17%). Ik zie nu ook op Dell's eigen site, dat de UP2516D meer bedoeld is voor grafische werkzaamheden, maar een Delta-E van <2 voor de UP2516D, bij een Delta-E van <3 voor de U2515H... dat zegt me dan weer zo weinig. En dan de lagere helderheid van de UP2516D zet me weer aan het twijfelen of dat de extra kleurweergave weer teniet doet.

Mijn vraag, heel concreet, is dus inderdaad wat de verschillen zijn en of het één (de helderheid) wel opweegt tegen het ander (de kleurweergave). :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik wil ook daadwerkelijk een nieuwe monitor.
Dan zit je hier op de verkeerde plek :o

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
- graag voortaan ook lezen...

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Kapotlood
Oh... ik bedoel niet dat ik hier aankoopadvies wil, zeker niet. Ik wil echt puur de verschillen leren, en of het één opweegt tegen het ander (zoals in m'n vorige post uitgelegd). Daarna maak ik zelf wel de keuze wat ik belangrijker vind :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

https://nl.hardware.info/...eview-beter-dan-de-u2515h

De bijna-benedenburen hebben ze beide getest. Je kan in feite enkel bovenstaande link lezen, want daarin haken ze aan bij de eerdere u2515 review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh krijg nou wat... dat is precies waar ik naar op zoek was Foritain, bedankt! :)
Pagina: 1