Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Hi Tweakers,

ik ben systeembeheerder bij een mkb-bedrijf waar we al lange tijd problemen hebben met de werkplek die we gebruiken. Dit wil ik gaan veranderen en graag heb ik jullie mening hierover.

Momenteel gebruiken we het volgende:
- 2 Dedicated servers in een datacenter. Eentje voor dagelijks gebruik en 1 backup server
- Op onze kantoren hebben we oude desktops staan waar Kubuntu op draait
- Enkele printers, VOIP, Dropbox, Syncserver etc.

Al onze medewerkers werken vanuit hun desktop (met een dual screen) in de Terminal in het datacenter omdat daar al onze software op staat. Hiervoor gebruiken ze Remmina of rDesktop.
Waar de medewerkers op kantoor de meeste problemen mee hebben is Kubuntu. De PC's worden sloom, crashen vaak en werken natuurlijk heel anders dan Windows. Ook de compatibiliteit met de printer is slecht.

Dan hebben we op ons kantoor nog een kleine server staan die op het lokale netwerk de Dropbox gesynchroniseerd houdt met die in het datacenter. Dit is ook erg onhandig, kost allemaal stroom en werkt soms niet.

Wat nou mijn eerste idee was,is om gewoon in de cloud te gaan werken. Alles op 1 centraal punt, geen Kubuntu PC's meer en de server voor het synchroniseren van de Dropbox weggooien. Echter zit ik nog met mijn bazen die het te duur gaan vinden. Ik heb enkele providers gecontacteerd en het laagste aanbod wat ik kreeg was €40-€50 per gebruiker/ per maand. Momenteel betalen ze iets van €12 per gebruiker per maand.

Daarom mijn vraag;
Heeft iemand nog een ander idee of een andere provider die goedkoper is in online werkplekken?

P.S ik post later nog wel meer details en needs als dat nodig is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Waarom niet office365? Heeft iedereen e-mail (50GB) onedrive voor zijn persoonlijke documenten en sharepoint om informatie te delen (1TB) en meteen versies van office erbij.

https://products.office.c...ce-365-for-business-plans

Ben je voor 10,50 per gebruiker per maand klaar en dan gewoon windows op de Pc's voor de lokale installaties van office (die online raadt ik niet aan om in te werken, alleen voor preview).

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 17-11-2016 16:10 ]

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Ik heb hele goede ervaringen met Aksi uit Groningen.

Dit bedrijf heeft de remote desktop omgeving voor een klant van ons opgezet en onderhouden. Ze zijn niet de goedkoopste maar qua service en betrouwbaarheid is het een van de beteren.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien handig om te vertellen wat jullie daadwerkelijk nodig hebben qua software? Welke eisen jullie stellen aan een omgeving, hoeveel medewerkers er gebruik van moeten maken en wat het budget is?

En wellicht een expert inschakelen? Want als ik lees wat jullie nu gebruiken is het voor mijn gevoel een aan elkaar geknoopt zooitje dat zo goedkoop mogelijk moet zijn zonder dat er echt een gedachte achter zit of iemand met kennis van zaken mee bezig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Volgens mij is ook de beste manier om O365 te gaan gebruiken wat hierboven al is aangegeven. Wij zijn met de hele organisatie (grote MBO in Rotterdam e.o.) hierop overgegaan.
Office online werkt prima, maar je moet er idd altijd een lokale variant naast houden. Je kunt ook heel makkelijk switchen tussen die beide en de link met de cloud behouden.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
40 tot 50 euro per gebruiker per maand is gewoon heel normaal voor een goede online werkplek.
Wij bieden ze nog iets duurder aan en dat is gewoon nodig om kwaliteit te kunnen bieden.

Office 365 is natuurlijk niet vergelijkbaar met een online werkplek (denk aan het gebruiken van eigen applicaties).

Vertel je management eens dat een gemiddelde medewerker 2.500 euro per maand aan salaris kost (of zoiets), en dat die 40-50 euro extra niet veel is voor iets wat men minimaal 8 uur per dag gebruikt als gereedschap.

• jongetje
  • Nu online
jimbo123 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:21:

Office 365 is natuurlijk niet vergelijkbaar met een online werkplek (denk aan het gebruiken van eigen applicaties).
Daarvoor geeft de TS te weinig informatie. Printers en VoIP kunnen met een simpele server in de lucht gehouden worden, dropbox en backups wordt dan in mijn voorbeeld Office365.

Meer informatie is er niet dus is erg lastig advies geven.

• jimbo123
jongetje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:29:
[...]

Daarvoor geeft de TS te weinig informatie. Printers en VoIP kunnen met een simpele server in de lucht gehouden worden, dropbox en backups wordt dan in mijn voorbeeld Office365.

Meer informatie is er niet dus is erg lastig advies geven.
Klopt, daar is inderdaad meer informatie voor nodig.

Weet wel dat Office 365 geen oplossing is voor back-ups.
Microsoft maakt geen back-ups van Office 365 dus als bijvoorbeeld een cryptolocker je files lokaal te pakken krijgt en ze synchroniseren met je onedrive dan ben je ze gewoon kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door jimbo123 op 18-11-2016 09:56 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je alles naar de cloud doet, inclusief de werkplekken, heb je dan zelf straks nog wel een baan?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
jimbo123 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:55:
[...]

Klopt, daar is inderdaad meer informatie voor nodig.

Weet wel dat Office 365 geen oplossing is voor back-ups.
Microsoft maakt geen back-ups van Office 365 dus als bijvoorbeeld een cryptolocker je files te pakken krijgt dan ben je ze gewoon kwijt.
Deels waar deels onwaar. Je kunt de bestanden gewoon terughalen. Maar als je in Office 365 werkt, dan wil je liever niet syncen.

Echter in de praktijk worden veel files hersteld uit de VSS, niet uit backups. Backups zijn echt last last last resort.

• jimbo123
Trommelrem schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:58:
[...]

Deels waar deels onwaar. Je kunt de bestanden gewoon terughalen. Maar als je in Office 365 werkt, dan wil je liever niet syncen.

Echter in de praktijk worden veel files hersteld uit de VSS, niet uit backups. Backups zijn echt last last last resort.
Gewoon even uit interesse, kun je aangeven wat er onwaar is aan mijn stelling?
En hoe kun je die bestanden terughalen zodra ze encrypted in onedrive staan?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
jimbo123 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:00:
[...]

Gewoon even uit interesse, kun je aangeven wat er onwaar is aan mijn stelling?
En hoe kun je die bestanden terughalen zodra ze encrypted in onedrive staan?
Versiebeheer.

Maar je wilt liever niet syncen. Sync moet je achterwege laten bij Office 365. De Office desktop suite kan prima in SharePoint werken.

• MrChillax
Zo! Bedankt voor alle reacties al tot nu toe!
Ik had toen ik dit postte inderdaad niet veel tijd om dit te posten dus heb ik algemene informatie gegeven.
jongetje schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:09:
Waarom niet office365? Heeft iedereen e-mail (50GB) onedrive voor zijn persoonlijke documenten en sharepoint om informatie te delen (1TB) en meteen versies van office erbij.

https://products.office.c...ce-365-for-business-plans

Ben je voor 10,50 per gebruiker per maand klaar en dan gewoon windows op de Pc's voor de lokale installaties van office (die online raadt ik niet aan om in te werken, alleen voor preview).
Dit is niet wat ik zoek. Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk hierin geweest maar we zoeken geen mail etc.
Dat hebben we momenteel allemaal bij Google Business liggen.
Tsurany schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:17:
Misschien handig om te vertellen wat jullie daadwerkelijk nodig hebben qua software? Welke eisen jullie stellen aan een omgeving, hoeveel medewerkers er gebruik van moeten maken en wat het budget is?

En wellicht een expert inschakelen? Want als ik lees wat jullie nu gebruiken is het voor mijn gevoel een aan elkaar geknoopt zooitje dat zo goedkoop mogelijk moet zijn zonder dat er echt een gedachte achter zit of iemand met kennis van zaken mee bezig is.
Klopt, dit heb ik nog niet gedaan.
Wij gebruiken software dat op maat is gemaakt voor ons. Dit zijn bepaalde tools waarin al onze medewerkers werken om alle facturen, data etc. te maken. De meeste tools werken met een SQL DB.

De eisen die wij stellen zijn vrij standaard;
- Het moet soepel en snel lopen. Iedereen zal dan in de cloud gaan werken ipv lokaal en in de terminal gelijk
- Het moet mogelijk zijn om onze eigen software mee te nemen
- We moeten kunnen werken met een office tool. Momenteel gebruiken we LibreOffice en al onze bestanden staan ook in het LibreOffice format
- We moeten een manier hebben om al onze documenten in de werkplek te hebben terwijl hier ook backups van moeten zijn. Er moet dus een lokaal station zijn met realtime sync waarin onze medewerkers kunnen werken.
- Er zullen ongeveer tussen de 30-40 gebruikers zijn
- Het budget is er niet, dit moet nog besproken worden. Zal ik niet heel hoog krijgen waarschijnlijk.

Je hebt helemaal gelijk! Het is inderdaad een aan elkaar geknoopt zooitje.
Toen ik een paar maanden geleden binnen rolde in dit bedrijf als systeembeheerder had ik geen idee hoe alles in elkaar stak. Het een was nog goedkoper gemaakt dan het andere..... Alles is opgezet met de gedachte dat het moet werken MAAR wel zo goedkoop mogelijk. Dus bijna alles is Open Source (Kubuntu, LibreOffice, Windows 7 terminal met daarop bepaalde cheap software om genoeg RDP gebruikers te maken etc.)
Daarom ben ik nu bezig om dit allemaal in orde te maken. Ik heb echter nog 2 bazen boven mij die er niet heel erg van houden om geld uit te geven aan de IT.. Terwijl we dit dagelijks heel veel gebruiken.
jimbo123 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:21:
40 tot 50 euro per gebruiker per maand is gewoon heel normaal voor een goede online werkplek.
Wij bieden ze nog iets duurder aan en dat is gewoon nodig om kwaliteit te kunnen bieden.

Vertel je management eens dat een gemiddelde medewerker 2.500 euro per maand aan salaris kost (of zoiets), en dat die 40-50 euro extra niet veel is voor iets wat men minimaal 8 uur per dag gebruikt als gereedschap.
Klopt, ik heb er ook geen problemen mee :p
Nee dat Office gaat sowieso niet werken omdat we onze eigen applicaties en services nog steeds moeten kunnen draaien.
Ik zal dat meenemen naar mijn management! Dankjewel, aan zoiets had ik nog niet gedacht.

• MrChillax
MarchelV schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:10:
Ik heb hele goede ervaringen met Aksi uit Groningen.

Dit bedrijf heeft de remote desktop omgeving voor een klant van ons opgezet en onderhouden. Ze zijn niet de goedkoopste maar qua service en betrouwbaarheid is het een van de beteren.
Ik heb zelf ook al contact opgenomen met Aksi en forallit. Beiden lijken mij een goede kandidaat, dus misschien krijg ik mijn bazen zover om met mij hierover te gaan overleggen.
Maar ik dacht, vraag toch maar nog even aan de Tweakers om te kijken wat voor info of advies zij mij nog kunnen geven.

• jongetje
  • Nu online
Wel bijzonder dat er gebruik wordt gemaakt van een maatwerk applicatie terwijl er weinig geld beschikbaar wordt gemaakt voor ICT. Maatwerk applicaties zijn juist erg duur en als er geen geld aan uitgegeven wordt wordt het alleen maar duurder (zeker als het stuk gaat). Wordt misschien een cultuur omslag misschien maar jullie zijn echt niet uniek en er is vast wel een (cloud)tool die ook kan wat het maatwerk kan.

• MrChillax
jongetje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:23:
Wel bijzonder dat er gebruik wordt gemaakt van een maatwerk applicatie terwijl er weinig geld beschikbaar wordt gemaakt voor ICT. Maatwerk applicaties zijn juist erg duur en als er geen geld aan uitgegeven wordt wordt het alleen maar duurder (zeker als het stuk gaat). Wordt misschien een cultuur omslag misschien maar jullie zijn echt niet uniek en er is vast wel een (cloud)tool die ook kan wat het maatwerk kan.
Klopt! We hebben meerdere maatwerk applicaties en hebben toch echt een goede werkomgeving nodig.
Maarja, hier kan ik helaas ook niets aan doen. Daarom heb ik graag advies en info van iedereen voor een nieuwe omgeving.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als het een kwestie is van geld dan moet je een berekening gaan maken van de totale kosten in een jaar. Dus ook kosten berekenen van medewerkers die stil zitten omdat hun PC het niet doet, extra aantal uren beheer, etc.

Waarschijnlijk dat dan de € 40-50 wel mee valt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom dan niet gewoon laptops met een standaard image en een centrale server voor de database? NAS met offsite backup erbij. Waarom wil je perse in "de cloud" werken?
En hoe zie jij de cloud voor je? Think clients met iedereen een eigen virtuele desktop? Inloggen op een terminal server? Hosted apps?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MrChillax
Tsurany schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:36:
Waarom dan niet gewoon laptops met een standaard image en een centrale server voor de database? NAS met offsite backup erbij. Waarom wil je perse in "de cloud" werken?
En hoe zie jij de cloud voor je? Think clients met iedereen een eigen virtuele desktop? Inloggen op een terminal server? Hosted apps?
Hoezo laptops? We werken op onze kantoren met desktops en 2 monitoren. Een laptop zou alleen maar nog onhandiger zijn met het kleine toetsenbord, aansluiten van de monitoren en aansluiten van accessoires.

Ik zit te denken aan een cloud werkomgeving zodat we niet meer hoeven na te denken over onze hardware, licenties en redundatie in het datacenter. Ook hebben we momenteel 2 servers die niet genoeg hardware hebben om alle medewerkers hier op te laten werken. Dit zullen we dan moeten upgraden.

Ja ik zat te denken aan Thin Clients waar iedereen een eigen omgeving heeft die wordt aangeboden door een provider. We kunnen ook gewoon alleen Thin Clients aanschaffen en onze eigen servers houden met een upgrade er van, maar dan zitten we weer met alle cheap software en cheap solutions voor de synchronisatie van documenten.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk kan je alles bij externe bedrijven onderbrengen, alleen dan moet je wel je managers overtuigen. Als dat niet lukt zijn nieuwe laptops een prima oplossing. De database server laat je dan extern hosten.

Die desktops zijn te traag zeg je dus die moeten vervangen worden. En dan zijn laptops net zo praktisch als desktops met als voordeel dat je een stuk mobieler bent. De monitoren en accessoires heb je al, dan heb je enkel nog een docking station nodig.
Als je toch al gebruikt maakt van G Suite kan je ook gebruik maken van Drive om bestanden te delen. Ik weet niet of 30GB per gebruiker genoeg is, anders kan je ook de upgrade naar unlimited opslag nemen.

• jimbo123
Het is dus eigenlijk heel simpel.

Optie 1) Zelf in servers investeren.
Optie 2) Online werkplekken afnemen.

Beiden zijn te duur geef je aan.

Dan is er dus geen optie over die goed gaat werken.

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 14:23

RVW

MrChillax schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:40:
...Windows 7 terminal met daarop bepaalde cheap software om genoeg RDP gebruikers te maken
Ehhh, jullie 'Terminal Server' is een Windows 7 PC met een hack waardoor je wat meer RDP connecties op kunt zetten? Seriously?

Je probleem is niet dat alles houtje-touwtje is bij jullie, het probleem is dat de directie de ICT als sluitpost op de begroting ziet. Zo lang dat niet veranderd heeft het weinig zin om op zoek te gaan naar oplossingen: alle waar is naar zijn geld immers...

Verwijderd

Typisch geval van bedrijfje willen spelen en enkel de lusten willen... Zonder wat serieus geld ga je dit niet oplossen.

Eenvoudigste oplossing in mijn ogen:
- werkplekken vervangen door nieuwere refurbished hardware. Prima hardware voor een veel prettigere prijs. Windows 7 of 10 er direct bij kopen, kost niet zoveel. Je kan gewoon LibreOffice blijven gebruiken.

- NAS neerzetten die in de nacht een backup naar een online storage maakt. Bijvoorbeeld een Synology NAS die met de app va Strato de boel die kant op synchroniseert. Voor 30-40 gebruikers met bestanden meer dan voldoende.

- De eigen applicaties kan ik niet veel over zeggen met zo weinig informatie. Maar als het alleen lokaal op kantoor gebruikt wordt zou ik de server als de wiedeweerga vervangen en intern zetten. Koop ook daarvoor refurbished hardware. Backup laat je naar de NAS lopen, net voor deze in de nacht aan de slag gaat met zijn backup. Weet niet of het client-server applicaties zijn, anders lokaal de applicatie installeren en de server alleen voor database gebruiken.

- Oude server kan je als backup gebruiken vervolgens, als je er geen terminal sessies e.d. meer op draait dan kan hij het vast nog wel aan. Gewoon zorgen dat hij geïnstalleerd klaar ligt. Zelf regel ik dat vaak door hem mee te laten draaien en in de nacht te laten voorzien van een restore van de backup. Heb je altijd een recente kopie die je kan gebruiken voor tests of bij een calamiteit als productie. En tevens test je direct dagelijks de gemaakte backup.

Staat of valt allemaal wel met een fatsoenlijke internet verbinding. Anders gaan je backups niet lukken en kan je dit alles sowieso wel vergeten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:00:
Natuurlijk kan je alles bij externe bedrijven onderbrengen, alleen dan moet je wel je managers overtuigen. Als dat niet lukt zijn nieuwe laptops een prima oplossing. De database server laat je dan extern hosten.

Die desktops zijn te traag zeg je dus die moeten vervangen worden. En dan zijn laptops net zo praktisch als desktops met als voordeel dat je een stuk mobieler bent. De monitoren en accessoires heb je al, dan heb je enkel nog een docking station nodig.
Als je toch al gebruikt maakt van G Suite kan je ook gebruik maken van Drive om bestanden te delen. Ik weet niet of 30GB per gebruiker genoeg is, anders kan je ook de upgrade naar unlimited opslag nemen.
Nadeel is natuurlijk dat laptops (+ docking station) simpelweg duurder is dan een desktop oplossing. Als je vaak moet meenemen voor vergaderen, of extern bij een klant bijvoorbeeld, dan is een laptop met docking station ideaal. Als het laatste stuivertje bezuinigd moet worden, minder.

Het grootste probleem wat ik zie is simpelweg dat ze wel heel zuinig zijn op IT gebied. Natuurlijk moet je geen geld over de balk gooien als je een succesvol bedrijf wil runnen, maar je moet ook realistisch blijven, en nu zijn ze waarschijnlijk veel meer kwijt aan verminderde productiviteit.

Verwijderd

En, is het nog gelukt?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik lees even mee en zie wat dingen waarvan ik niet weet of ik het er helemaal mee eens ben.

Waar ik het iig *wel* mee eens ben, is dat een werkgever die ICT een sluitpost vind, op de blaren moet zitten. Bedrijven moeten leren dat ICT een enabler is. Het is het fundament van je organisatie en alleen door zinvol te investeren in ICT, kun je je bedrijf goed laten draaien. Als je ICT goed bedrijft, levert het geld op omdat je in alle opzichten productiever kunt zijn EN risico's kunt uitbannen.

Op kantoor een NAS neer zetten is een optie, maar meer en meer ben ik daar minder voorstander van. Wij hebben op dit moment ook alles op kantoor staan en een van de grote projecten voor 2017 is nu juist alle apparatuur buiten de deur te plaatsen, in 2 gescheiden datacenters. (Twin-DC)

Hoewel we qua personeel niet eens zo heel veel groter zijn (rond de 50 FTE eigen personeel, met een capaciteit van tegen de 100 vanwege projecten en externe medewerkers), is onze omgeving wel "iets" groter: 14 fysieke servers verdeeld over 2 locaties (colocatie en kantoor, dat moet dus 2x colocatie worden), Citrix VDI-in-a-Box, VMWare, NetApp storage systemen, etc.

We draaien zo'n beetje iedere applicatie intern, tot en met de telefooncentrale (Mitel) aan toe.

Data word kruislings gerepliceerd tussen DC en kantoor (DC is ook een actieve locatie), de meeste systemen zijn dubbel uitgevoerd en we maken (uiteraard) regelmatig backups die ook weer buiten de deur (bij een gespecialiseerd bedrijf), worden opgeslagen.

Nu is dit wellicht een maatje te groot voor jullie (er draait hier een paar ton aan hardware, alleen de NetApps zijn al goed voor geloof ik een kleine ton), maar het geeft wel aan wat je dus voor een dergelijk bedrijf ook nog kunt hebben. (Niet hebt, want ieder bedrijf is anders.) Goed om eens tegen je management aan te houden. :)

Met minder budget en in een omgeving zoals je die beschrijft, denk ik eerder aan grofweg deze setup:

- Dubbel uitgevoerde hypervisors in cluster (Proxmox, VMWare is leuk maar zeker in jullie situatie veel te duur)
- Centrale opslag met offsite replicatie of backups (sowieso OOK altijd backups)
- Applicatieservers op dat hypervisor cluster
- Terminal server (ook dubbel uitgevoerd, kan als budget een probleem is prima op hetzelfde cluster draaien als de applicatieservers)

Aan de client kan kun je dan *fors* besparen. Voor de mensen die mobiel moeten zijn schaf je laptops aan, voor de mensen die een vaste werkplek hebben thin clients. Wij hebben goede ervaringen met Igel (https://www.igel.com/nl/).

Dingen gaan nooit stuk, beheer is centraal (gratis beheerserver op eigen infra), verbruiken amper stroom (9W geloof ik), zijn eenvoudig op te zetten en praten zo'n beetje ieder protocol dat je maar wil. (Wij draaien de Linux variant, die is voor 99,9% van de gevallen prima en goedkoper dan de Windows variant.)

Mijn beheercollega en ik hebben zelf nog wel een PC, zodat als de hele infra uit valt wij gewoon ons werk kunnen blijven doen en de boel kunnen repareren. :)

Het leuke van zo'n oplossing buiten de deur is dat het niet duurder hoeft te zijn dan alles op kantoor draaien (op kantoor moet je bijvoorbeeld investeren in UPSen, dat hoeft bij een DC niet) en dat je verbinding naar het DC relatief klein kan zijn. Ziggo Zakelijk is waarschijnlijk al voldoende en dat kost tientjes per maand. Leg er nog wel een 2e xDSL lijn naast en een firewall die kan switchen tussen die 2, zodat bij uitval van 1 van de lijnen niet meteen vanuit kantoor alles onbereikbaar is.

Niet onbelangrijk voordeel van zo'n setup is dat thuiswerken opeens heel eenvoudig word. Iemand kan gewoon thuis op zijn PC een applicatie installeren en bij de omgeving. (Wij draaien op Citrix, meer dan een browser en de Citrix Receiver zijn niet nodig.)

Voordelen van een DC zijn bijna te veel om op te noemen, maar denk ook aan:
- Brandveiligheid (wij hebben een aparte (gas)brandblusinstallatie in de serverruimte, kost ook geld)
- Diefstalbeveiliging (een DC is een bunker)
- Betere stroomvoorziening

Tot zo ver. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• denpowel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 19:53
Amazon Web Services ?
https://aws.amazon.com/workspaces/ als je iedereen zijn eigen desktop wilt geven. (office etc kan mee in de prijs), verschillende thin clients supporteren workspaces.

of gewoon zelf iets opzetten op ec2

Premium partner in belgie is www.cloudar.be als je een factuur wilt ipv credit card.

[ Voor 8% gewijzigd door denpowel op 25-11-2016 14:30 ]

Verwijderd

Wel fijn zo'n TS die niet eens de moeite neemt een update te geven. Daar steek je dan met zijn allen tijd in :{

• MrChillax
Bedankt voor alle informatie!
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:01:
Wel fijn zo'n TS die niet eens de moeite neemt een update te geven. Daar steek je dan met zijn allen tijd in :{
Ik geef zeker nog wel een update maar ik probeer nog steeds mijn managers te overtuigen / opties te vinden met alle info die ik van jullie krijg.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
MrChillax schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:50:
[...]
Ik geef zeker nog wel een update maar ik probeer nog steeds mijn managers te overtuigen / opties te vinden met alle info die ik van jullie krijg.
De grote vraag is waar probeer je je managers van te overtuigen?

Want in principe zie ik jou geen probleem in jullie huidige setup beschrijven, behalve dat het slecht is ingericht.
Als je rDesktop draait dan is het niet zo relevant meer dat je met oudere pc's draait.

Problemen met Kubuntu vind ik voornamelijk inrichting, dit gaat niet minder worden door er maar windows neer te zetten, je gaat enkel andere problemen krijgen. En sowieso, wat doen ze daarin, ze moeten toch met rDesktop naar die Terminal verbinden?

En dropbox op een lokale server, ach nergens anders ga je zulke goedkope storage krijgen online hoor die ook nog eens lokaal te backuppen is etc.

Maar dan toch :
1 : Begin met het maken van een correcte huidige TCO (dat is geen 12 euro per gebruiker, dat is verkeerd berekend, dropbox is al 10 dollar per user per maand, google business is ook geen 2 euro per maand per gebruiker)
2 : Als je die hebt, benoem dan de daadwerkelijke problemen die je nu wilt oplossen (compatibiliteit met printer is slecht is imho een non-argument, kunnen de mensen printen ja/nee dat ze niet alle fancy features kunnen gebruiken is veelal bijzaak)
3 : Bekijk dan eens goed welke je nu al gewoon kunt oplossen (Kubuntu is zo te vervangen door elke linux distro als je het goed opzet is dat 15 minuten werk oid per workstation) alleen waar je geen zin in hebt oid.

Oftewel zorg dat je je huidige gegevens op orde hebt, want daar ontbreekt het nu al aan.

4 : Vraag bij de boekhouder na hoe het vervangingsbeleid is, of er met afschrijvingen ook vervangen wordt etc. Want in the cloud is hoge maandlasten, maar ook alsnog een eenmalige aanslag qua nieuwe pc's / thin clients erbij. Wat de discussie wel heel erg moeilijk maakt als er geen huidig afschrijfbeleid is (waar het op lijkt als je nu echt oude pc's hebt).
5 : Kijk ook goed naar je randapparatuur en hoe die in the cloud kan functioneren, VOIP heeft veelal ook pc-koppelingen en die gaan dan dus verdwijnen.

Maar ok, het advies dan...
Persoonlijk zou ik gewoon een meerjarenplan voorbereiden met checks & balances ingebouwd.
Waarbij je bijv eerst begint met lokale apparatuur te upgraden naar huidige standaarden, een huidig pc'tje zonder office maar met windows kost niet veel meer dan een thin client, nieuwe printers erbij (die wel goed ondersteund zijn dan) en je bent nog geen vermogen kwijt.
Let wel dat je dit goed moet opzetten qua pc's en dichtzetten met GPO's etc zodat mensen weten dat ze niets kunnen installeren etc.
Maar je kan wel aantonen dat het aantal storingen naar beneden gaat als het goed is.

Dan ga je na x tijd door met stap 2 : Remote upgraden. Waarschijnlijk is nu je remote Terminal te traag aan het worden, dus die moet ook vervangen worden en dan kan tegelijk de lokale dropbox ook op die terminal gaan draaien met wat extra diskspace erbij. Dan schakel je je lokale server uit.
Dat is wat je initieel op papier zet in ieder geval.
Ondertussen ga je eens goed inventariseren wat je op die remote Terminal doet en wat de eisen daaraan exact zijn. Zodat je met een beetje geluk hier ook op een laag kostenplaatje Terminal Servers kan neerzetten / remote desktops.
Als je in stap 1 al je gebruikers hebt laten kennismaken met strenge GPO's etc dan verandert er voor de gebruikers niets, behalve dat ze er overal bij kunnen en dat je dus effectief flex-plekken introduceert zonder dat je allerlei extra onderhoud krijgt etc. Dan heb je alleen maar voordelen bij het overgaan op Remote Desktops vs een kleine kostenbump en als je met je lokale hebt bewezen dat het helpt dan heb je een goede kans op een goede discussie hierover.

Alleen het ligt wel voornamelijk allemaal bij jou, jij zal het voorwerk en inventariseren moeten doen, jij zal het bij de directie moeten brengen etc. Daar kan niemand je hier mee helpen alleen zolang je je huidige structuur niet goed inzichtelijk hebt en je denkt dat het 12 euro per gebruiker is dan is het zinloos. Dan werk je of illegaal (en dan kan je het vergeten) of je werkt niet...

En je moet goed nagaan waarom iets nu in gebruik is. Want een Dropbox is gewoon 10 dollar per maand, waarom wordt dat gebruikt? Zou een Remote Desktop het niet oplossen, want dan is het opeens nog maar 30 a 40 euro per maand ipv 40 a 50, want je bespaart dropbox... Plus dat dropbox in wezen al snel een drama is bij Remote Desktop omgevingen, want of je moet overcapaciteit hebben, of als iemand iets in dropbox erbij plaatst dan wordt even je inetverbinding dichtgetrokken door een dropbox waar je remote sessies onder gaan lijden.

Alleen tja, als jij net binnen bent komen rollen en je voorganger heeft het altijd draaiende kunnen houden tegen minimale kosten, tja dan heb je een redelijke uitdaging. Dat wordt moeilijk om in 1x om te gooien, daarom zou ik het ook in gedeeltes doen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

unezra schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:26:

We draaien zo'n beetje iedere applicatie intern, tot en met de telefooncentrale (Mitel) aan toe.
Ik snap dat je niet alles in de cloud wilt gooien, maar waarom draai je in godsnaam zelf je telefooncentrale?
Als je zelf er maatwerk integratie aan vast hebt zitten kan ik het nog begrijpen, maar als het op financiële gronden is zou ik die businesscase een keer heroverwegen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
JackBol schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 23:47:
[...]

Ik snap dat je niet alles in de cloud wilt gooien, maar waarom draai je in godsnaam zelf je telefooncentrale?
Als je zelf er maatwerk integratie aan vast hebt zitten kan ik het nog begrijpen, maar als het op financiële gronden is zou ik die businesscase een keer heroverwegen.
Mwah 50 man FTE, dan kan het al lonend zijn om het zelf te gaan doen (een telefooncentrale vereist nou ook weer niet zoveel onderhoud en anders zit je met maandkosten per persoon) en als je dan ook nog eens op regelmatige basis 50 externen hebt rondlopen dan is het net afhankelijk van je contract wat goedkoper is, of zelf de mutaties doen, of betalen voor veel mutaties op jaarbasis.

Ik bedoel 5 euro per man per maand, dat is al 250 per maand qua vaste mensen = 3000 op jaarbasis, 15.000 op 5 jaar-basis en daar kan je best intern wel wat werk voor verzetten qua initiele implementatie hoor.
En ik zie vaak genoeg opstart-kosten en afsluitkosten bij VOIP-partijen, terwijl het praktisch een nummertje aan een naam koppelen is, met 50 externen die veel wisselen wordt dat ook nog wel een redelijke kostenpost (naast de 15.000 extra basiskosten die je over 5 jaar hebt)

Oftewel over 5 jaar gezien heb je bij intern gebruik minimaal 30k om het op te zetten en om de receptioniste een scherm voor te schotelen waarin ze namen aan nummertjes kan koppelen voor de externen.
En dat bedrag kan je nog verhogen door zelf actief op zoek te gaan naar goedkopere koppelingen voor veel gebelde gebieden.
En alhoewel de hardware in 5 jaar is afgeschreven zie ik vaak genoeg een telcentrale 15 jaar blijven hangen, dan heb je het opeens over 90k wat het extern draaien zou kosten...

• unezra
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

JackBol schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 23:47:
[...]
Even los van dat we vrij stricte policies op gebied van cloud hanteren (in principe *geen* data in de cloud en als er al data in de cloud komt, mag dat alleen een subset zijn die voor een beperkte periode word opgeslagen), gaat het vooral om een aantal praktische zaken.

We willen meer en meer interfacen met bestaande systemen die ook bij ons draaien, waarbij een externe koppeling kan, maar lastig en relatief onbetrouwbaar is. Zo draaien we een voicerecorder, die letterlijk ieder gesprek dat gevoerd word op slaat. De functionaliteit van die recorder werd, in ieder geval toen we het een paar jaar geleden aanschaften, niet geboden door een cloud dienst.

Zo'n koppeling over LAN is betrouwbaarder dan een koppeling waarbij de PBX extern draait en de recorder intern.

Daarbij koppelen we ook met backoffice systemen en bijvoorbeeld wallboards, die eenvoudiger veilig te koppelen / ontsluiten zijn als ze intern draaien.

Dus wat je zegt, maatwerk integratie.

Of het goedkoper of duurder is, is lastig te zeggen. Mitel is niet een heel goedkoop platform en zouden we de keuze opnieuw maken weet ik niet of het opnieuw Mitel zou worden. Toen is het in ieder geval Mitel geworden omdat Mitel het beste aan sloot bij de business requirements.

Het is in ieder geval gedimensioneerd op een organisatie van 100 man (50 man vast, tot 50 man inhuur), waarbij bij zo'n aantaal het zeker niet per definitie goedkoper is het extern te doen. De functionaliteit die wij willen, is volgens mij niet voor 5 EUR per FTE per maand te krijgen, als is dat geen rekensom die ik nu accuraat kan doen. (Het systeem staat voorlopig niet op de lijst van te vervangen systemen, domweg omdat het vervangen zelf vaak al gruwelijk duur is en de nodige technische issues oplevert. Het werkt NOOIT in 1x goed, mensen moeten opnieuw worden opgeleid, etc, etc, etc.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:58
De echte vraag die je hier moet stellen is volgens mij:

Word ik hier gelukkig van.

Je kan met veel inspanning (vooral op communicatief vlak: MT overtuigen), proberen van deze 3 een 6 te maken, maar nooit verder komen dan een 5.
Vervolgens is de technische uitdaging alle afgeschreven zooi draaiend houden, i.p.v. nieuwe technieken uitdiepen/leren etc. Wat je nodig hebt bij je volgende baan.
Dikke kans ook dat je persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden als er ICT problemen zijn (maar dat weet ik niet zeker uiteraard).

Aan de andere kant kunnen er natuurlijk aspecten zijn waardoor je juist heel blij bent met deze baan:
Salaris
Reistijd
Werk/privé balans
Anders werkeloos
Uitdaging
etc.

Ik heb wel eens ergens vakantiewerk gedaan (geen systeembeheer, wel achter pc).
Software allemaal zonder licentie, als het wel een licentie had, voldeed het ongetwijfeld niet aan de voorwaarden. Nergens back-ups van, niks gedocumenteerd, helft zonder virusscanner. Een handige wizzkid had ooit eens wat geprogrammeerd, qua ERP, maar die werkte er niet meer. Toen brak er een virus uit…
Directie reed uiteraard Porsche.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Ik zou Office 365 gebruiken met een RDS Server, waar alle toepassingen kunnen op draaien. Daarnaast zou ik voor de backups een Acronis Cloud Backup adviseren.

Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:18:
Ik zou Office 365 gebruiken met een RDS Server, waar alle toepassingen kunnen op draaien. Daarnaast zou ik voor de backups een Acronis Cloud Backup adviseren.

Succes!
Prima oplossing, maar centjes hè.
Pagina: 1