Investeren in monitor of videokaart , wie is de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Hanko99
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10-2023
Is het zinvoller om te investeren in een nieuwe monitor of toch beter in een videokaart?

Om de huidige games te spelen zoals de laatste battefields etc, zou ik de pc van mijn zoon willen upgraden ( hij klaagt dat fps 15 tot 25 is in high stand) let wel mij zegt dat niet zo veel veel!
Hij wil dus een betere videokaart, maar is dat wel zinvol met zijn huidige monitor, die waarschijnlijk ook niet geschikt is voor gamen ( traag lijkt mij)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mobo Gigabyte G1 Sniper
cpu Intel i5 4460
8 Gb geheugen

videokaart MSI R9 270x gaming 2 gb
Monitor HP w 22 inch resolutie 1680x1050

Windows 7

...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een beter scherm met hogere resolutie zorgt er alleen maar voor dat de framerate nog verder zal dalen. Een scherm is nooit een bottleneck, eerder andersom. Of een 22 inch scherm met lager dan Full-HD resolutie heel fijn is een ander verhaal. Met een lage framerate heeft een beter scherm kopen natuurlijk nooit zin.

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:36
Je kan inderdaad beter een upgrade overwegen van de videokaart. Hij kan echter ook op Medium spelen dan zal de FPS ook wel omhoog gaan, maar ja je boet dan wel in op de grafische kwaliteit.

Yavu Steam Profile Lanithro

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Eens met PilatuS.

De monitor heeft een resolutie van X pixels, in dit geval dus 1680x1050 pixels.
Hoe meer pixels, hoe lager de FPS zal zijn (het aantal beelden per seconde)
Zie het als een emmer water. Hoe groter je de emmer (pixels) maakt, hoe langer het doet voor je de emmer vol hebt en de volgende emmer kan vullen.

Voor snelle games wil je eigenlijk het liefst 60FPS. Kwa computer is de PC best prima. Alleen de videokaart is inderdaad voor gamen op de zwaarste instellingen ondermaats voor de nieuwste games die veel rekenkracht vragen. Let wel: 60fps wordt aangeraden, maar er zijn mensen die 30FPS ook prima vinden. Het minimum FPS is het belangrijkst, want als die onder de 30 valt krijg je een soort stotteringen te zien.

Er zijn 2 oplossingen:
Een videokaart kopen die 2x zo krachtig is. Dan komt die op ~30 tot 50 FPS.
De settings verlagen. Als de settings op High staan zonder enige aanpassingen kan het best zijn dat er nog flink wat winst in FPS te halen is door relatief zinloze opties uit te zetten. AA (Anti-aliasing) is vrij zwaar, en kan vaak wel omlaag bijvoorbeeld. En dat heeft op het uiterlijk weinig invloed, maar wel op de hoeveelheid FPS.

Een voorbeeld van het verschil tussen low, medium, high en ultra
YouTube: Battlefield 1 – PC Low vs. Medium vs. High vs. Ultra Alpha Gra...

Dus als je wil upgraden, dan is de videokaart aan te raden. Een monitor met meer pixels zal enkel een zwaardere videokaart vereisen. Een monitor is geen bottleneck omdat die enkel het beeld laat zien. De computer (processor + videokaart) moet het rekenwerk doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 17-11-2016 15:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Wel eerst lezen he ;) - aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Hanko99
dion_b schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:51:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Wel eerst lezen he ;) - aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA
had ik gelezen, maar in mijn optiek vraag ik niet om een specifiek product, maar wat de beperking is in deze pc om bepaalde games te spelen.

daarbij moet ik aanvullen dat ik de gekregen antwoorden duidelijk zijn, Thx allemaal, nu ga ik mij richten op een aankoop advies ;)

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Als je je budget even vermeld kunnen we in dit topic verder adviseren.
En je voeding graag

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Hanko99
Oke

iemand een goed advies voor een videokaart en een montor

videokaart tussen de 200 en 300 euro
dacht zelf aan de MSi RX 470 4 gb of een gigabyte 1060 6 gb windforce

monitor minimaal 24 inch ( vooral gamen , surfen en soms wat illustrator) ook zo rond de 300 euro denk ik, maar mag ook wel wat meer zijn als de videokaart maar volledig benut kan worden , wat met de huidige monitor toch niet lijkt te lukken denk ik

Voeding Coolermaster 520 watt (modulair)
Mobo Gigabyte G1 Sniper
cpu Intel i5 4460
8 Gb geheugen

Windows 7

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-01 10:54
Als ik jou was zou ik voor de 1060 gaan.
En dan even door sparen voor een andere voeding
Die coolermaster zijn niet echt betrouwbaar.
Zie ik aan de mijne, afgelopen weekend begeven na 1 jaar en 1 maand in gebruik.
Ik had de b50 rev 2
Dus mijn tip.
Kijk voor een andere voeding hierna.

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
300 euro voor een monitor is wel erg veel geld..
Beter snoep je van dat budget wat af om eventueel een iets betere GPU te kopen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cowamundo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:37:
300 euro voor een monitor is wel erg veel geld..
Beter snoep je van dat budget wat af om eventueel een iets betere GPU te kopen.
Ligt eraan wat je eisen zijn.
Ik kan me niet herinneren de afgelopen 10 jaar een scherm gekocht te hebben dat goedkoper was dan 300 piek. 300 euro voor een goede monitor vind ik echt niet heel veel geld. Zo'n ding kan jaren mee, dus imho geen reden om erop te bezuinigen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:33
Als je gaat investeren in zowel een monitor als in gpu, kan je kijken naar eventuele sync-opties. Momenteel ondersteunt Amd enkel freesync en nvidia enkel gsync.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Hanko99
coolbvrobin schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:14:
Als ik jou was zou ik voor de 1060 gaan.
En dan even door sparen voor een andere voeding
Die coolermaster zijn niet echt betrouwbaar.
Zie ik aan de mijne, afgelopen weekend begeven na 1 jaar en 1 maand in gebruik.
Ik had de b50 rev 2
Dus mijn tip.
Kijk voor een andere voeding hierna.
de voeding doet het al een paar jaar uitstekend, persoonlijk sowieso de afgelopen 15 jaar nog nooit een probleem gehad met een voeding, zelfs niet met een goedkope

• Hanko99
Ik overweeg de volgende een 24 inch monitor te kopen: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Red Eagle 144 Hz.

en daarbij de volgende videokaart

Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G of Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 4G of 8G

nu vraag ik mij af weegt het voordeel van Freesync bij een AMD RX 480 op tegen de juist weer iets snellere Nvidea 1060?

overigens bij gebruik van freesync is deze monitor max 120 Hz

Voeding Coolermaster 520 watt (modulair)
Mobo Gigabyte G1 Sniper
cpu Intel i5 4460
8 Gb geheugen
Windows 7

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:43

br00ky

Moderator Harde Waren

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
M'n reactie dan hier:

Het lijkt mij dat die monitor extra geld kost, doordat Freesync ondersteund wordt. Stel je koopt een 1060, dan zou je theoretisch gezien kunnen besparen op de monitor. Al heb je ook Gsync. Het komt een beetje over als appels met peren vergelijken. Ik kan het helemaal mis hebben, maar het lijkt mij niet logisch een Freesync scherm te kopen, als je er een 1060 bij neemt.

...

• Hanko99
Luxicon schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:10:
M'n reactie dan hier:

Het lijkt mij dat die monitor extra geld kost, doordat Freesync ondersteund wordt. Stel je koopt een 1060, dan zou je theoretisch gezien kunnen besparen op de monitor. Al heb je ook Gsync. Het komt een beetje over als appels met peren vergelijken. Ik kan het helemaal mis hebben, maar het lijkt mij niet logisch een Freesync scherm te kopen, als je er een 1060 bij neemt.
keuze voor de monitor is vooral vanwege de 144hz , maar als die dan ook freesync heeft en je die kunt benutten en verbetering zou moeten geven, geeft dat visueel dan net zo veel verbetering als bv die 10 tot 20 % meer snelheid van die Geforce 1060

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Heel erg veel weet ik er niet van, maar volgens mij heb je juist 144hz dóór Freesync. Dus zonder AMD videokaart, geen 144Hz. Of heb je met Nvidia ook 144Hz?

[ Voor 11% gewijzigd door Luxicon op 04-12-2016 21:23 ]

...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Met een Nvidia kaart heb je ook 144Hz, alleen geen adaptive aantal Hz afhankelijk van je fps.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Freesync is eigenlijk gratis, je krijgt zelden een betere monitor voor hetzelfde geld als die geen Freesync heeft.

Dat in tegenstelling tot G-Sync.

Overigens zou ik dan lekker een 480 nemen. Een 8GB 480 is even duur als een 6GB 1060. overigens zal een 4GB 480 ook prima voldoen, het is immers gewoon een midrange kaartje In Dx11 is een 480 wat langzamer, in DX12 weer sneller, en je kan dan gewoon gebruik maken van Freesync.

Qua voeding: Welke heb je precies? De gemiddelde "enkele jaren oude" modulaire CM-voeding is vaak niet echt geweldig, en het zou zonde zijn om je nieuwe videokaart te mollen omdat je voeding besluit extreme ripple naar je kaartje te sturen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1