Ik ben zelf ook al een hele tijd aan het zoeken en klooien.
Lees en huiver ;-)
Ben begonnen met een LG-27MU67 4K monitor, voordat ik de PS4 Pro had.
Dat scherm heeft een IPS paneel en is daardoor ideaal voor photoshop werk (ik heb naast een PS4 Pro ook een MacPro en MacBook Pro die ik aan wil kunnen sluiten).
Veel aansluitingen en in hoogte aan te passen en te kantelen.
Helaas had ie last van ghosting en strepen in beeld.
Volgens Coolblue en LG zelf was ie geschikt voor gamen, maar na het vervangen van het LCD paneel bleef ik de problemen houden.
Was mijn scherm dik twee weken kwijt en heb uiteindelijk netjes mijn geld teruggekregen.
Mijn conclusie: IPS is niet ideaal voor de PS4 Pro, met de LG die ik had dan.
Heb wat bijgelegd en ben voor een iiyama ProLite X4071UHSU gegaan.
Kostte me 599.
Dit is een 40" monitor en als je dat formaat eenmaal hebt gezien, wil je eigenlijk niet kleiner.
Helaas werkte bij de eerste de remote niet, kapotte sensor in het scherm.
Bij de tweede en derde zaten serieus horizontale lijnen bovenin het scherm.
Had toch ook wel iets last van ghosting.
Was zo klaar met het omruilen en de problemen, dat ik weer geld heb bijgelegd en voor een tv met HDR ben gegaan.
Mijn conclusie: op 40" komt 4K lekker tot zijn recht, maar deze monitor is net niet snel genoeg.
Heb de Sony Kd-43xd8305 gekocht.
Toen ik thuis kwam bleken er grijze vegen (serietje dode pixels denk ik) midden in het scherm te zitten.
Coolblue heeft hem weer netjes omgeruild.
Toen ik weer thuis kwam met zijn vervanger, zaten er linksboven en onder weer dode pixels in.
Schijnt niet heel raar te zijn bij 4K schermen, vanwege de grote hoeveelheid pixels die erin zitten.
Maar als ik 999 euro uitgeef dan verwacht ik dat er gewoon geen dode pixels inzitten, ondanks de marge die fabrikanten aanhouden.
Beeldkwaliteit was overigens top, mede door de 10bit HDR.
Mijn conclusie: HDR op de PS4 Pro is top, maar 43" was voor mij te groot. En ik kreeg de kleuren niet helemaal lekker in OSX, waardoor deze tv niet geschikt is als monitor-vervanger. Kan overigens aan mij liggen...
Na een tip van een mede-tweaker heb ik vervolgens voor 349 bij Norrod Outlet een Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 gekocht.
Volgens Norrod zouden de boekjes missen, maar was het scherm technisch 100%.
Je voelt hem al aankomen, ik trek het aan: boekjes zaten er netjes bij, net zoals een serie stuck pixels, echt gewoon een blauwe vlek (alleen zichtbaar op zwart, maar daardoor niet minder irritant).
Helaas was het de laatste in de outlet, dus nu gaat ie terug voor mijn geld terug.
Ondertussen heb ik hetzelfde scherm besteld bij Bol.com en daar zit weer een dode (zwarte) pixel in...
Dus ook die gaat terug.
Mijn conclusie: Het scherm vind ik qua beeldkwaliteit prima voor de PS4 Pro. Met 1ms snel en geen last van ghosting. Na wat instellen prima kleuren en hij is op alle manieren in te stellen (hoogte, kantelen, draaien).
Zou hier graag een versie van vinden zonder dode pixels. of in ieder geval niet op een opvallende plek...
Heeft trouwens ook freesync, dus mocht je een desktop met AMD kaart hebben dan heb je daar ook nog iets aan.
Die Samsung U28E590DS die je noemt komt overigens ook goed uit de testen.
Schijnt niet alleen voor gamen fijn te zijn, maar ook goede kleuren te hebben zodat hij ook bruikbaar is voor o.a. Photoshop.
Enige minpunt vind ik de voet, die schijnt wankel te zijn en is sowieso niet in hoogte te verstellen.
Al kun je er wel een vesa 75 verstelbare voet voor zoeken.
Mijn conclusie: Kan ik helaas niet baseren op eigen ervaring. Maar als je de 'vaste' voet geen probleem vindt (of zelf vervangt) lijkt me dit een goed scherm.
Overall conclusie: ik moet in mijn situatie in ieder geval mijn eisen wat bijstellen en een compromis zien te vinden. Monitoren hebben (nog) geen HDR, een tv die ook als desktop/laptop monitor werkt wordt hem voor mij niet. Gamen én Photoshop werk op één scherm wordt lastig. Dus moet daar kiezen voor of snel genoeg om te gamen of goed voor beeldbewerking. Samen is lastig.
Hopelijk kun je er iets mee.
Sowieso een tip: koop je nieuwe scherm sowieso via internet, zodat je hem bij eventuele gebreken binnen 14 dagen kan omruilen/retourneren.
En hopelijk komt er iemand met de ultieme tip voor een goed scherm.
Ik ben er namelijk nog niet helemaal over uit...
Hier wat foto's, zodat iedereen kan zien dat ik het niet verzin ;-)
Ben overigens wel kritisch, dus wat voor mij een probleem is kan voor een ander meevallen.
De 40" iiyama:
De Sony 43" tv's:
De iiyama 28" schermen:
[
Voor 22% gewijzigd door
kesj op 23-11-2016 13:25
]