Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fibaro Dimmer2 zonder schakelaar in de kring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Wellicht iets cryptisch omschreven, dus ik ga mijn best doen het te verduidelijken.

Op dit moment heb ik in de hal een lamp die ik wil gaan schakelen met een Dimmer2. De lamp (X) wordt nu geschakeld door een fysieke opbouwschakelaar (S) waar ook een contact (C) in verwerkt zit. Daar is dus helaas geen enkele ruime om iets bij te plaatsen zonder in de muur te gaan frezen.

De schakeling is nu als volgt. (aarding is er ook, maar laat ik buiten beschouwing)
         +------------------(X)
         |                   |
         |                   |
        (S)                  |
        (C)                  |
       |   |                 |
       |   |                 |
-------|---+-----------------+---- N
-------+-------------------------- L                                              

De lamp hangt onder de centraaldoos waar alles bij elkaar komt, dus dat is een mooie plek om te knutselen. Ik loop echter tegen één probleem aan. De Dimmer2 vereist volgens alle koppelingen die ik heb kunnen vinden dat je een fasedraad (L) op de dimmer zet, dan van de dimmer een draad naar de schakelaar en de terugkomende schakeldraad weer naar de dimmer. Dan leg je zelf een schakeldraad van de dimmer naar de lamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e7OtMYOqPFjxsRF5FKMzmGOX/full.jpg

Maar dit kan in dit geval dus niet, omdat dan ook fase voor de gehele contactdoos via de dimmer gaat lopen.
Ik kan mij zo voorstellen dat hij daar niet echt blij van gaat worden. Even de stofzuiger eraan is dan geen optie.

Daarom was ik van plan om een schema te proberen waarbij de schakelaar niet in de kring zit maar alleen als input gebruikt wordt. Ik heb dergelijke schema's nog niet eerder gezien, maar ik denk dat het wel kan. Alleen weet ik niet of de module daar erg blij van wordt en of het betrouwbaar werkt. Mijn ervaring is wel dat als je alternatieve dingen probeert met dit soort spul je soms vreemde resultaten krijgt.

Dit wil ik dan doen:
         +-----------+         +-----(X)
         |           |         |      |
         |           |         |      |
        (S)          |         |      |
        (C)          |       +-|---+  |
       |   |  +---+  |       | |   |  |
       |   |  |   |  |       | |   |  |
       |   |  |  |L S1 S2 Sx N X | |  |
       |   |  |  |               | |  |
       |   |  |  \_______________/ |  |
       |   |  |                    |  |
-------|---+--|--------------------+--+---- N
-------+------+---------------------------- L                                                                 

Heeft iemand er ervaring mee? Denken jullie dat het gaat werken? Of zijn er betere ideeën?
Dat wil ik graag wel weten voordat ik flink draadjes ga prutsen. :P

offtopic:
Ja het is natuurlijk nog beter als je gewoon de benodigde aanvullende draden trekt, maar daar heb ik geen zin in en ik weet ook niet of de contactdoos dat ondersteunt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 22:32

CodeIT

Code IT

Ik denk dat het kan gaan werken. Ik vraag me alleen af waarom ze het via Sx willen laten lopen. Mogelijk dat je een 24V lamp kan schakelen met een schakelaar die via 230V is aangesloten.
Er zit wel een foutje in je schema denk ik. De schakelaar moet niet aan Sx (is output), maar aan S1.

[ Voor 1% gewijzigd door CodeIT op 17-11-2016 11:23 . Reden: Foutje in schema is aangepast ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Klopt, ik had hem onderhand al bijgewerkt. ;)

Voor de relay switch zie ik veel schema's online waar het als bovenstaand gedaan wordt, maar dan is de Sx een input voor de load van de lamp. Dus dat werkt wellicht net even anders dan bij de dimmer. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Als je de dimmer in de centraaldoos stopt kun je inderdaad gewoon de schakeldraad vanuit de schakelaar in de S1 stoppen. Fase en nul voor de module pak je gewoon uit de centraaldoos.

Zoals je hebt getekend kan dus. Zo heb ik alle dimmers aangesloten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:36
Gelukkig deze thread gevonden, kon verder helemaal niks vinden m.b.t. inbouwen van de dimmer in een centraal doos.

Ik krijg helaas de Fibaro Dimmer 2 niet bestuurd m.b.v. domoticz. Ik heb hem geinclude & zie ook light/switch staan, krijg ook het juiste aantal wattage te zien. Maar ik kan hem niet aan/uit of dimmen via de software. De lamp brand gewoon, maar kan er verder niks mee. Als ik opnieuw doe kalibreren, dan gaat hij inderdaad uit, en gaat dan van 1% naar 100% en vanaf dat moment kan ik niks meer.

Ik wil eerst even uitsluiten of ik de bedrading wel op de goede manier gedaan heb, dan kan ik daarna kijken of ik een software-instelling fout heb staan. (heb tot nu toe alleen parameter 20 op 1 gezet)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1089t87.jpg

Misschien wat overbodige informatie. Ik heb dus 1 wip-schakelaar met stopcontact eronder. De wip schakelaar bedient aparte 2 lampen. Het probleem wat ik had was dat de andere lamp (dus niet op de foto) al een ingebouwde dimmer had. Ik begreep dat ik dus niet een dimmer achter een dimmer kon zetten, vandaar mijn keuze om het in de centraaldoos te doen. Ik wilde eerst de 1 wip schakelaar vervangen door een 2 wip-schakelaar, zodat ik de lampen apart kan bedienen, maar daar schiet ik volgens mij niks mee op m.b.t. het dimmen van de lampen

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Tinoes schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:33:
Gelukkig deze thread gevonden, kon verder helemaal niks vinden m.b.t. inbouwen van de dimmer in een centraal doos.

Ik krijg helaas de Fibaro Dimmer 2 niet bestuurd m.b.v. domoticz. Ik heb hem geinclude & zie ook light/switch staan, krijg ook het juiste aantal wattage te zien. Maar ik kan hem niet aan/uit of dimmen via de software. De lamp brand gewoon, maar kan er verder niks mee. Als ik opnieuw doe kalibreren, dan gaat hij inderdaad uit, en gaat dan van 1% naar 100% en vanaf dat moment kan ik niks meer.

Ik wil eerst even uitsluiten of ik de bedrading wel op de goede manier gedaan heb, dan kan ik daarna kijken of ik een software-instelling fout heb staan. (heb tot nu toe alleen parameter 20 op 1 gezet)

[afbeelding]

Misschien wat overbodige informatie. Ik heb dus 1 wip-schakelaar met stopcontact eronder. De wip schakelaar bedient aparte 2 lampen. Het probleem wat ik had was dat de andere lamp (dus niet op de foto) al een ingebouwde dimmer had. Ik begreep dat ik dus niet een dimmer achter een dimmer kon zetten, vandaar mijn keuze om het in de centraaldoos te doen. Ik wilde eerst de 1 wip schakelaar vervangen door een 2 wip-schakelaar, zodat ik de lampen apart kan bedienen, maar daar schiet ik volgens mij niks mee op m.b.t. het dimmen van de lampen
Heb je hem goed aangesloten? De je hebt zo te zien wel een draad op S1, maar niet op Sx aangesloten. Dat zou het probleem kunnen zijn. Ik heb een dimmer 2 zonder schakelaar en dat werkt prima met Home Assistant, dat werkt ook via OpenZwave.

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:36
balk schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Heb je hem goed aangesloten? De je hebt zo te zien wel een draad op S1, maar niet op Sx aangesloten. Dat zou het probleem kunnen zijn. Ik heb een dimmer 2 zonder schakelaar en dat werkt prima met Home Assistant, dat werkt ook via OpenZwave.
Ik heb maar 1 schakeldraad van de schakelaar naar de centraaldoos lopen, dus dan kan ik toch alleen of S1 of Sx gebruiken?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Tinoes schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:29:
[...]

Ik heb maar 1 schakeldraad van de schakelaar naar de centraaldoos lopen, dus dan kan ik toch alleen of S1 of Sx gebruiken?
Probeer het eens :) En probeer Sx eens?
Heb je wel de goede Z-wave entity? De module heeft twee schakelaars namelijk.

• rym
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 20:34

rym

Ik liep gisteren tegen exact hetzelfde probleem aan. Ik wilde de Fibaro 2 dimmer in de centraaldoos inbouwen echter ik kreeg totaal niet uitgevogeld hoe dit zou moeten werken. Volgens het schema moet ik twee schakeldraden van de schakelaar op de Dimmer aansluiten, op S1 en Sx, alleen vanuit de schakelaar in de muur loopt er maar 1 schakeldraad naar de centraaldoos, en 1 fasedraad (waarvan ik niet weet of deze ergens anders doorgelust wordt of rechtstreeks naar de centraaldoos loopt).

Wat moet ik dan aansluiten op Sx? Of moet ik een tweede schakeldraad erbij trekken? Of moet ik meten of dat een van de bruine fasedraden die in de centraaldoos uitkomt ook exact hetzelfde draad is die de schakelaar verlaat en dat dan gebruiken als een schakeldraad? In de onderstaande tekenen van Gonadan zie ik dus ook dat Sx niet aangesloten is, dit maakt dus niks uit?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Je kunt ook direct vanaf de fase naar S1 (of S2) schakelen. Hoeft niet vanaf Sx te komen.

• rym
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 20:34

rym

Sx is er eigenlijk alleen om de schakelaar van stroom te voorzien dus, als ik de schakelaar op fase heb dan heb je Sx niet meer nodig, begrijp ik dat goed?

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat is exact wat Exigence zegt.

Misschien overbodig te zeggen, maar zorg wel dat het vanuit de zelfde fase en groep komt. Ik heb mensen wel eens gekke dingen aan elkaar zien knopen :-)

[ Voor 71% gewijzigd door siepeltjuh op 24-11-2017 17:35 ]

Can`t live without the mods

Pagina: 1