Vraag

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Topicstarter
Ik wil op mijn AsRock Z97E-ITX moederbord in totaal 3 PWM fans aansluiten (naast de CPU fan), echter het moederboard heeft slechts 1 SYS_FAN aansluiting. In de Pricewatch heb ik wel splitters gevonden, maar ik vraag me dan wel af hoe het moederbord de snelheid van de 3 fans moet reguleren en ook of het belasting-technisch wel mogelijk is om 3 fans aan te sluiten op 1 connector.

TL:DR hoe kan ik 3 fans op 1 SYS_FAN conenctor koppelen zonder PWM te verliezen?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Beste antwoord (via Tomba op 17-11-2016 16:24)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
3 fans op één header is wel écht de max qua belasting, ik zou ze dan ook niet altijd op full speed laten draaien (en uiteraard ben je dit ook niet van plan).

Verder heb je ze in alle vormen en maten, maar let er wel op dat het een PWM splitter is; met 4 pinnen dus:

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter (=> extra molex erop, alle fans krijgen prik vanuit de voeding)

pricewatch: Phobya 4-Pin PWM naar 3x 4-Pin PWM 30cm Zwart (=> Normale 1 to 3 fans splitter)

Alle reacties

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Dat kan met 3 fans echter zal 1 fan aangesloten dienen te worden op de pwm aansluiting. Dat is dan tevens de fan die doorgeeft hoe snel die draait. Zou het mobo het nodig vinden om die harder te laten draaien gaan automatisch de andere 2 ook mee.

Of je moet met een losse fancontroller aan de slag.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Tomba

Tomba

Topicstarter
stuffer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:07:
Dat kan met 3 fans echter zal 1 fan aangesloten dienen te worden op de pwm aansluiting. Dat is dan tevens de fan die doorgeeft hoe snel die draait. Zou het mobo het nodig vinden om die harder te laten draaien gaan automatisch de andere 2 ook mee.

Of je moet met een losse fancontroller aan de slag.
En welk onderdeel heb ik daarvoor nodig? Fancontroller heb ik geen behoefte aan, wil 3 gelijke fans aanschaffen en ze mogen alle 3 even snel draaien, snelheid bepaald door het BIOS..
Qua belasting is het geen probleem om 3 fans aan te sluiten?

Verwijderd

In de Pricewatch zoeken naar 'PWM fan splitter'. Dan kom je vast iets tegen wat voor jou interessant is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
3 fans op één header is wel écht de max qua belasting, ik zou ze dan ook niet altijd op full speed laten draaien (en uiteraard ben je dit ook niet van plan).

Verder heb je ze in alle vormen en maten, maar let er wel op dat het een PWM splitter is; met 4 pinnen dus:

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter (=> extra molex erop, alle fans krijgen prik vanuit de voeding)

pricewatch: Phobya 4-Pin PWM naar 3x 4-Pin PWM 30cm Zwart (=> Normale 1 to 3 fans splitter)

• Tomba

Tomba

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:04:

Superbedankt, hier kan ik wat mee!

Pagina: 1