Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Mijn vraag

Momenteel ben ik functioneel beheerder en wil graag de cursus volgen TMap® Suite Test Engineer volgen.

Zie dat meerdere Tweakers dit certificaat hebben. Bij welke bedrijf hadden jullie een goede ervaring?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sogeti Academy, nadeel van dit bedrijf is dat de cursus maar eens per week is. Dus dan ben je een maand verder inclusief examen. Nu zijn er tig bedrijven te vinden op Google maar ben opzoek naar goede ervaringen van Tweakers.

Beste antwoord (via Wackmack op 23-11-2016 13:54)

• maxluger
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05-2017
Ik ben persoonlijk als software architect van mening dat Tmap zeker in het rugzakje van een functioneel beheerder hoort. Ik heb zelf 20 jaar geleden de opleiding gevolgd. Tijdens deze cursus leer je de kunst van het testen in de breedte. Ik wordt niet goed van die 'mooi weer' testers tegenwoordig. De goedpaden testen en verder kijken we niet. Ook in een Agile georiënteerde werkomgeving is kennis en ervaring op het gebied van testen belangrijk. De essentie van een goed scrumteam is dat de eilanden bestreden worden. opdrachtgever, beheerders, ontwikkelaars en testers werken nauw samen gedurende de sprint. Er gaat niets ongetest in productie wat mij betreft. Een goede test is altijd een samenwerking tussen een tester (testteam) en beheerder(s) wat mij betreft. Zeker daar waar het om software onderhoud gaat is het prettig als functioneel beheerders input kunnen leveren in de totstandkoming van testgevallen, of testdata vanuit hun gebruikerservaring.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:42

sebasd

loopt op espresso

28 en 29 november kun je de training volgen bij ITMG (www.itmg.nl), in Utrecht. Ik ken de docent (Rogier) die zij hiervoor inhuren en dat is een heel goede en enthousiaste vent die van training geven min of meer zijn fulltime baan heeft gemaakt.

Hij heeft een eigen bedrijf in IT-training, zie www.ammer.nl, en laat zich inhuren door verschillende aanbieders van trainingen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb er nooit een TMap cursus gedaan, maar is een grote trainer als Global Knowlegde niet een idee?

http://www.globalknowledg...are_testing/testtmap.html

Ze bieden de cursus en het examen aan zo te zien. Voordeel vindt ik van zo'n grotere opleider dat ze op meerdere data op meer plekken in het land trainingen aanbieden. Zit altijd wel iets tussen waarop het uitkomt voor je.

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Ik lees even mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor alle mensen die dit certificaat graag willen.... Wat denk je er mee te bereiken? TMap is (voor IT begrippen zeker) een oude methode die nog uitgaat van rollen en verantwoordelijkheden die in een beetje moderne Agile/SCRUM/DevOps omgeving totaal niet meer van toepassing zijn. Ik zie heel veel organisaties juist weglopen bij bijvoorbeeld TMap en ISTQB.

Ik persoonlijk zou me juist meer gaan verdiepen in automatisch testen en zaken als CI/CD, development pipelines en TDD. Dat gezegd hebbende, ik heb goede ervaringen met het halen van het TMap certificaat van Sogeti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik ben ook functioneel beheerder, heb de cursus gehad en volgende week examen. Maar ik zie er persoonlijk het nut nog niet van in, in relatie tot mijn werk. Al ziet elk bedrijf een functioneel beheer functie anders, bij sommige zitten er ook veel applicatie beheer aspecten in.

Ook van een test manager van een scrum team kreeg ik te horen dat TMAP inmiddels echt verouderd is en vooral bij waterval past en een heel stuk minder bij Agile of DevOps.

Als ik alles vooraf had geweten had ik mezelf wel opgegeven voor een cursus Scrum :+

Onze organisatie koopt overigens in bij Pink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Hmmmm bedankt voor alle input. Als ik dit zo lees is het zonde van de tijd en geld. Het viel mij op dat je Tmap nog erg veel gevraagd wordt in de vacatures.

Als echter scrum voor de praktijk meer biedt dan sta ik hier voor open. Vraag me alleen af, als ik alleen scrum heb gedaan, of de rest wel mee kan van de organisatie. Werk in een team van 8 functioneel beheerders. We krijgen heel veel test werk van de ontwikkelaar. Er zijn geen echte testers. Vandaar mijn interesse in Tmap. Misschien zou het de organisatie een kwaliteitsimpuls geven maar dat valt dus tegen. Scrum of Agile als ik jullie zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:02
Misschien maakt het niet veel uit maar tmap suite is/wordt vervangen door tmap next. Zie o.a. exin, ik heb hier ook interesse in maar als het niet past bij huidige werkmethodes...... Dat werkgevers iets vragen wat niet past bij de werkelijkheid is een vast gegeven.
Oeps verkeerd gelezen: next vervangen door suite.

[ Voor 8% gewijzigd door ebk71 op 19-11-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wackmack schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:11:
Als echter scrum voor de praktijk meer biedt dan sta ik hier voor open. Vraag me alleen af, als ik alleen scrum heb gedaan, of de rest wel mee kan van de organisatie. Werk in een team van 8 functioneel beheerders. We krijgen heel veel test werk van de ontwikkelaar. Er zijn geen echte testers. Vandaar mijn interesse in Tmap. Misschien zou het de organisatie een kwaliteitsimpuls geven maar dat valt dus tegen. Scrum of Agile als ik jullie zo hoor.
Welke cursus handig is voor je ligt ook aan hoe jullie werken. Als er ontwikkelt wordt op een scrum/agile/devops manier dan heb je weinig aan Tmap. Indien je niet zo'n manier gebruikt dan kan het meerwaarde hebben.

Je zou ook je manier van werken kunnen verbeteren door tijdelijk extern iemand in te huren. Huur bijvoorbeeld voor een paar maanden een testconsultant in die jullie helpt om de zaken te verbeteren. Zo'n iemand heeft (hopelijk) meer ervaring en kan jullie snel adviseren. Een cursus geeft theoretische kennis, maar geen praktijkervaring. Misschien dat het laatste ook kan helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• maxluger
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05-2017
Ik ben persoonlijk als software architect van mening dat Tmap zeker in het rugzakje van een functioneel beheerder hoort. Ik heb zelf 20 jaar geleden de opleiding gevolgd. Tijdens deze cursus leer je de kunst van het testen in de breedte. Ik wordt niet goed van die 'mooi weer' testers tegenwoordig. De goedpaden testen en verder kijken we niet. Ook in een Agile georiënteerde werkomgeving is kennis en ervaring op het gebied van testen belangrijk. De essentie van een goed scrumteam is dat de eilanden bestreden worden. opdrachtgever, beheerders, ontwikkelaars en testers werken nauw samen gedurende de sprint. Er gaat niets ongetest in productie wat mij betreft. Een goede test is altijd een samenwerking tussen een tester (testteam) en beheerder(s) wat mij betreft. Zeker daar waar het om software onderhoud gaat is het prettig als functioneel beheerders input kunnen leveren in de totstandkoming van testgevallen, of testdata vanuit hun gebruikerservaring.
Pagina: 1