LG LHB625 home Cinema aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 21:59
Mijn vraag:
Ik wil een home cinema set aansluiten op mijn pc. Gaat om deze home cinema set:
LG LHB625

Mijn PC heeft de volgende moederbord:

ASROCK 870 Extreme3

Ik wil de set via optical aansluiten op mijn PC en de PC via HDMI kabel naar mijn monitor.

Op dit moment heb ik zelf niets gevonden op het internet over enige problemen, echter een (IT) vriend geeft aan dat een home cinema set problemen kan opleveren als je het aansluit op de pc:
DC[16.11.16 19:09]
Vaak mensen horen klagen dat het een niet ondersteund werd en andere wel

sankara, [16.11.16 19:09]
over wat?

DC[16.11.16 19:09]
Al die freaking dolby protocolen

DC, [16.11.16 19:09]
ondersteunen op apparaten zelf om dat te versturen

DC [16.11.16 19:10]
En receivers om te ontvangen
Klopt wat hij zegt? Betekent dit dat ik bepaalde music formats niet zou kunnen afspelen? En zo ja, zijn er verder manieren om dat te omzeilen ofzo?

Ik weet, dit is een totaal noob vraag, ik heb echter mijn hoofd gebroken de afgelopen dagen opzoek naar een nieuwe geluidsysteem voor mijn pc (en mogelijk TV) en wil dit keer wel voor wat kwaliteit gaan. Ik heb voor deze set gekozen omdat het naar mijn gevoel meer zal geven dan de Z906 van Logitech.

Dus tl:dr :

Kan ik de geluidsysteem op mijn pc gebruiken zonder problemen of zijn er wel problemen? En kan ik beter kappan met mijn hoofd breken en voor een PC speakers set gaan ala Z906?

Hoor jullie reacties graag en alvast bedankt!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821

Beste antwoord (via Sankara op 16-11-2016 20:10)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:36:
En kan ik beter kappan met mijn hoofd breken en voor een PC speakers set gaan ala Z906?
Zoals de IT-vriend correct aangeeft ligt het aan de versturende bron die voor problemen kan zorgen. Als de ontvangende kant (in dit geval de speakerset) de juiste codecs ondersteunt gaat het goed. Een Z906 ondersteunt DTS en Dolby Digital, dat doet de LG ook. Op dat vlak zijn er dus geen problemen en kan je aansluiten zoals je wilt. De LG ondersteunt ook HD Audio, maar dat ga je toch niet over een optische kabel krijgen. Dan zou je alles met HDMI aan moeten sluiten.

Waar het lastig wordt is wat de PC gaat versturen. Maar nogmaals, dat ligt dus aan de PC en niet aan de speakers. Het doorsturen van DTS of DD als je bijvoorbeeld een film of serie kijkt zal geen probleem zijn. Die bestanden hebben een vaste audio-track. Als je echter games in surround wilt spelen wordt het pas anders: games zijn interactief en hebben geen vaste track. Het (surround)geluid moet on-the-fly worden gemaakt. Daarvoor moet de PC voorzien zijn van een geluidskaart of onboard chip die beschikt over DTS Connect of Dolby Digital Live!. Die twee stukjes software maken on-the-fly DTS dan wel Dolby Digital. Die track wordt naar de speakers gestuurd en daar gedecodeerd. Maar dat laatste gaat dus alleen op als je met games 5.1 wilt hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Gaat zonder problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:03
Als je de pc als mediaspeler gaat gebruiken, moet het volgens mij gewoon kunnen werken.
Ik weet niet of het nog van deze tijd is, maar ik weet dat mijn oude mediaspeler (eminent em7080), niet overweg kon met dolby true-hd, omdat deze daar geen licentie voor had afgesloten.

Op de pc heb je daar minder last van. Althans ik dacht dat een programma als vlc mediaplayer gewoon alle audio en video formaten slikt.

Het enige waar je dan tegenaanloopt is de beperking van de optische verbinding. Je kunt volgens mij geen HD tracks afspelen. Dolby digital en DTS gaan wel, maar True-HD en dts hd-ma gaan niet. Het is de vraag hoeveel je daar aan mist.

Als ik het goed heb zit er tegenwoordig ook altijd een niet hd meerkanaals audiospoor bij.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 16-11-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
Nice man :) had al zo een vermoeden. Tja hij kwam erop neer omdat zijn eigen set geen Dolby trueHD ondersteund blijkbaar en hij daar nu last van heeft (of zoiets). Ik denk dat ik eindelijk de knoop ga door hakken met deze set!
LA-384 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:59:
Als je de pc als mediaspeler gaat gebruiken, moet het volgens mij gewoon kunnen werken.
Ik weet niet of het nog van deze tijd is, maar ik weet dat mijn oude mediaspeler (eminent em7080), niet overweg kon met dolby true-hd, omdat deze daar geen licentie voor had afgesloten.

Op de pc heb je daar minder last van. Althans ik dacht dat een programma als vlc mediaplayer gewoon alle audio en video formaten slikt.

Het enige waar je dan tegenaanloopt is de beperking van de optische verbinding. Je kunt volgens mij geen HD tracks afspelen. Dolby digital en DTS gaan wel, maar True-HD en dts hd-ma gaan niet. Het is de vraag hoeveel je daar aan mist.

Als ik het goed heb zit er tegenwoordig ook altijd een niet hd meerkanaals audiospoor bij.
Wat bedoel je daarmee? Ik kan de set ook via HDMI aansluiten natuurlijk en via een DVI-D naar mn monitor (heb nog 1080P monitor). Zou het daarmee wel verholpen zijn? Ik zou wel graag alles uit de set willen halen als ik bijv. een blueray film ga afspelen (dan graag wel met true HD). Grappig verder dat je hetzelfde probleem had als DC :P

Even er tussen, is de Z906 nou een betere keuze? Niet gekeken naar uiterlijk enz maar puur geluid?

[ Voor 52% gewijzigd door Sankara op 16-11-2016 20:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:36:
En kan ik beter kappan met mijn hoofd breken en voor een PC speakers set gaan ala Z906?
Zoals de IT-vriend correct aangeeft ligt het aan de versturende bron die voor problemen kan zorgen. Als de ontvangende kant (in dit geval de speakerset) de juiste codecs ondersteunt gaat het goed. Een Z906 ondersteunt DTS en Dolby Digital, dat doet de LG ook. Op dat vlak zijn er dus geen problemen en kan je aansluiten zoals je wilt. De LG ondersteunt ook HD Audio, maar dat ga je toch niet over een optische kabel krijgen. Dan zou je alles met HDMI aan moeten sluiten.

Waar het lastig wordt is wat de PC gaat versturen. Maar nogmaals, dat ligt dus aan de PC en niet aan de speakers. Het doorsturen van DTS of DD als je bijvoorbeeld een film of serie kijkt zal geen probleem zijn. Die bestanden hebben een vaste audio-track. Als je echter games in surround wilt spelen wordt het pas anders: games zijn interactief en hebben geen vaste track. Het (surround)geluid moet on-the-fly worden gemaakt. Daarvoor moet de PC voorzien zijn van een geluidskaart of onboard chip die beschikt over DTS Connect of Dolby Digital Live!. Die twee stukjes software maken on-the-fly DTS dan wel Dolby Digital. Die track wordt naar de speakers gestuurd en daar gedecodeerd. Maar dat laatste gaat dus alleen op als je met games 5.1 wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
FeaR schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:04:
[...]

aah mijn hoofd begint weer te bonken 8)7 maar lees dus nu dat mijn mobo dat niet ondersteund. Moet dus een geluidkaartje erin rachen. Ik ga mij er verder in verdiepen, super bedankt voor de snelle reply jongens!

EDIT:

toch nog een vraag dan.

Een geluidskaart als deze ondersteunt wel DDL en DTS-connec, echter het zal optisch zijn. Betekent dat ik dan niet trueHD zou krijgen omdat het niet via de HDMI gaat? Als ik een nieuwe mobo zou halen die wel DDL/DTS-connect ondersteund, zou dit ook via de HDMI ingang werken dan?

[ Voor 11% gewijzigd door Sankara op 16-11-2016 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:09:
[...]
aah mijn hoofd begint weer te bonken 8)7 maar lees dus nu dat mijn mobo dat niet ondersteund. Moet dus een geluidkaartje erin rachen. Ik ga mij er verder in verdiepen, super bedankt voor de snelle reply jongens!

EDIT:

toch nog een vraag dan.

Een geluidskaart als deze ondersteunt wel DDL en DTS-connec, echter het zal optisch zijn. Betekent dat ik dan niet trueHD zou krijgen omdat het niet via de HDMI gaat? Als ik een nieuwe mobo zou halen die wel DDL/DTS-connect ondersteund, zou dit ook via de HDMI ingang werken dan?
DTS Connect of Dolby Digital Live (één van de twee is genoeg, beide tegelijk kan je toch niet gebruiken) werkt alleen over optisch of digitale coax. En is - nogmaals - alleen van toepassing bij games. Films, series en andere media met een vaste track zullen wel gewoon werken. HD Audio krijg je sowieso niet als je optisch aansluit omdat de je voor DTS-HD en DolbyTrueHD HDMI nodig hebt.

Als je via HDMI aan gaat sluiten dan vervalt naar mijn weten het verhaal van DTS Connect dan wel Dolby Digital Live. Beeld en geluid via HDMI naar de LG en dan vanaf de LG naar de TV/monitor resulteert volgens mij in LPCM wat ook surround is/kan zijn. Ik durf alleen niet te zeggen of dat afhankelijk is van je grafische kaart. Ik ben niet meer zo into de PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
FeaR schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:27:
[...]

DTS Connect of Dolby Digital Live (één van de twee is genoeg, beide tegelijk kan je toch niet gebruiken) werkt alleen over optisch of digitale coax. En is - nogmaals - alleen van toepassing bij games. Films, series en andere media met een vaste track zullen wel gewoon werken. HD Audio krijg je sowieso niet als je optisch aansluit omdat de je voor DTS-HD en DolbyTrueHD HDMI nodig hebt.

Als je via HDMI aan gaat sluiten dan vervalt naar mijn weten het verhaal van DTS Connect dan wel Dolby Digital Live. Beeld en geluid via HDMI naar de LG en dan vanaf de LG naar de TV/monitor resulteert volgens mij in LPCM wat ook surround is/kan zijn. Ik durf alleen niet te zeggen of dat afhankelijk is van je grafische kaart. Ik ben niet meer zo into de PC's.
Zou ik dan HDMI van PC naar LG naar TV en daarnaast ook DVI-D van PC naar TV moeten doen? Anders krijgt mijn monitor signaal van de LG toch en dus de mediaspeler en niet windows. Mijn grafische kaart is de 7950HD verder (ala RX 280).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:34:
[...]
Zou ik dan HDMI van PC naar LG naar TV en daarnaast ook DVI-D van PC naar TV moeten doen? Anders krijgt mijn monitor signaal van de LG toch en dus de mediaspeler en niet windows. Mijn grafische kaart is de 7950HD verder (ala RX 280).
Nee, HDMI vanaf de PC naar de LG en vanaf de LG een HDMI naar de TV. Als het goed is kan je op de LG meerde inputs kiezen waaronder HDMI 1 en HDMI 2. Als je de ingang kiest waarop de PC aan is gesloten zal de LG het beeld doorgeven van de PC. Dat is de hele gedachte achter een receiver met HDMI-ingangen en één uitgang.

Je hebt gelijk. Ik zat naar een andere LG-set te kijken met HDMI-ingangen. De LG LHB625 heeft zo te zien alleen een HDMI-uitgang. Dan gaat het hele verhaal van HDMI niet op aangezien je geen HDMI in hebt. Dus samenvattend: PC aansluiten met optisch, als je 5.1 in games wilt een geluidskaart halen met DTS Connect of Dolby Digital Live en accepteren dat je geen HD Audio zal krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 16-11-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
FeaR schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:39:
[...]

Nee, HDMI vanaf de PC naar de LG en vanaf de LG een HDMI naar de TV. Als het goed is kan je op de LG meerde inputs kiezen waaronder HDMI 1 en HDMI 2. Als je de ingang kiest waarop de PC aan is gesloten zal de LG het beeld doorgeven van de PC. Dat is de hele gedachte achter een receiver met HDMI-ingangen en één uitgang.

Je hebt gelijk. Ik zat naar een andere LG-set te kijken met HDMI-ingangen. De LG LHB625 heeft zo te zien alleen een HDMI-uitgang. Dan gaat het hele verhaal van HDMI niet op aangezien je geen HDMI in hebt. Dus samenvattend: PC aansluiten met optisch, als je 5.1 in games wilt een geluidskaart halen met DTS Connect of Dolby Digital Live en accepteren dat je geen HD Audio zal krijgen.
Super man, echt geweldig _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ . Hoofdpijn begint al wat minder te worden! Wat ik nu heb begrepen is dat sommige games niet native 5.1 ondersteunen en dat je dan via optical moet doen (dus DDL/DTS connect) echter als het native wel ondersteund zou het ook via HDMI kunnen. Nieuwe mobo halen vind ik wel beetje teveel van het goede eerlijk gezegd (ik wacht even voor een full upgrade), dus ik denk dat het dus wordt wat je hierboven zegt. En dan maar stereo voor de (oudere) games die geen 5.1 native ondersteunen. Hartstikke bedankt FeaR! Super dat je mij hiermee geholpen hebt _/-\o_

Ow jeej, moet ik toch een geluidskaart halen. Maar goed, nog steeds super dat je mij gaat helpen hebt geholpen, toch maar weer eens verdiepen (en wat paracetamol maar innemen).

ps. ik heb nog geen keuze gemaakt gelukkig. Ik zal even kijken of er één is met ongeveer dezelfde prijs die inclusief hdmi in put is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sankara op 16-11-2016 21:15 ]

Pagina: 1