Toon posts:

Macbook Air of Macbook Pro voor standaard werk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga overstappen van Microsoft naar Apple. Best even een stap maar ik geloof wel de goede ;)
maar ik weet niet wat ik nodig heb (al ben ik al wel tot de keuze tussen twee modellen gekomen)

Ik ga hem voor het volgende gebruiken:
-Internet, ook downloaden van films etc
-Mailverkeer
-Documenten, spreadsheets en presentaties
-Prive filmpjes bewerken die ik met telefoon en fototoestel maak
-Fotobewerking, geen photoshop maar gewoon wat standaardwerk

Dus geen zware games, geen zware filmbewerking of fotobewerking etc. Ik ben geen "wizzkid" dus het gaat vooral om het standaard werk.

Maar ik wil wel gelijktijdig een externe harde schijf kunnen vol schrijven en mijn standaard werk doen, of tijdens het downloaden gewoon door kunnen met de hierboven genoemde zaken.

De keuze waartoe ik me wil beperken is de hieronderstaande, op basis van voorlichtingen die ik tot nu toe heb gehad, maar zeker ook de prijs. Veel meer dan dit wil ik dan ook niet investeren. Ik weet, investeren kan goed zijn maar je moet ergens een grens trekken, en die heb ik na de keuze Microsoft -> Apple al flink op moeten schroeven.

Beide keuzes hebben SSD schijven van 128 gb, deze zijn voor mij meer dan genoeg omdat ik niet veel op de interne HD op zal slaan. Ik schrijf veel weg naar externe HDDs. En beiden hebben 8 gb intern geheugen. Lijkt mij ook genoeg.

Keuze 1:
Macbook Air, i7 processor 2,2 ghz voor 1219,00

Keuze 2:
Macbook Pro i5 processor 2,7 ghz voor 1374,00

Ga ik het verschil tussen 2,2 ghz(van een i7) en 2,7 ghz (van een i5) significant merken?
Is dat (voor zover een ander dat voor mij kan bepalen...) 155 euro waard? Ik vind dat nogal een fors prijsverschil.

Ik weet dat de Pro een retina scherm heeft, mooi maar voor mij echt niet belangrijk, verder een hdmi aansluiting, leuk, maar ik gebruik hem nooit, het enige wat ik nodig heb is USB, en daar het liefst 2 van.
Thunderbolt? Ga ik daar meerwaarde van ervaren?

Zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd?

Graag jullie deskundige reactie >:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die iig jezelf een lol en kijk in een winkel of de schermen van beide je echt niet boeien. Alle specs daargelaten denk ik dat hetgene waar je naar kijkt (het scherm) het belangrijkste is. Maakt het echt niet uit, dan is een air goed zat.

Ik heb een Pro, mijn vriendin een Air en het verschil vind ik behoorlijk groot; zeker als je iets met foto's wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de werkzaamheden die je aangeeft kun je zelfs op een 8 jaar oude MacBook werken. De werkzaamheden die je omschrijft zijn exact de dingen die ik met mijn 8 jaar oude apparaat nog steeds doe, naar volle tevredenheid.

Een Air kan deze taken prima aan, een Pro zou overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De schermen heb ik naast elkaar gezien en ja, de verschillen zijn enorm. Echter is het normale scherm van de air al zoveel beter dan mijn huidige scherm... Natuurlijk is dat Retina leuk, maar om alleen daarvoor een pro te kopen...

Maar @sypie; waaróm is dan de pro overkill? Puur vanwege de prijs en de aansluitingen die er op zitten die ik niet zou gebruiken? Of is de pro ook echt een heel ander systeem dan de air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En het verschil in de processors, ga ik dat merken? Want voor een significant sneller / vlotter draaiend systeem heb ik wel wat over. Maar dan wel echt merkbaar dus...

Compenseert de air met zijn i7 zijn "traagheid" (2,2 tegenover 2,7) met het feit dat het een i7 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:20:

Maar @sypie; waaróm is dan de pro overkill? Puur vanwege de prijs en de aansluitingen die er op zitten die ik niet zou gebruiken? Of is de pro ook echt een heel ander systeem dan de air?
De Pro is overkill vanwege de aansluitingen die je waarschijnlijk niet écht als dusdanig gaat gebruiken. 4 stuks USB-C poorten tegenover twee normale USB-poorten, SD-kaartlezer en één Thunderbolt aansluiting.

Scheelt je ook nog eens een dock of verloopstukjes er bij kopen. USB 3 blijft de komende jaren nog wel gangbaar.

Het punt is wel dat je nu een nieuwe MacBook Air (nou ja...) vergelijkt met het vorige model MacBook Pro. Het nieuwe model is te koop vanaf €1699. (zonder Touch Bar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
ben je nog student? want anders is er nog de mogelijkheid tot studentenkorting en dalen beide met zo'n 6%. Daardoor wordt de pro misschien een beter betaalbaar voor je met je huidige budget.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
Waarom niet de MacBook air met 1,6GHz i5?
Die kan de bovengenoemde werkzaamheden makkelijk aan.

[ Voor 40% gewijzigd door luckremers op 16-11-2016 22:23 ]

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
pro, zeker. Voor mij persoonlijk juist wel vanwege het scherm.

Houdt ook macvoorminder.nl in de gaten, daar zag ik kort geleden een 2015 model die nog nooit was gebruikt voor <1100 als ik me niet vergis.
Voor het prijsverschil kun je een apple care pakket nemen, vooral als je student bent. Dan is het 175 euro.

Verder is de pro op verschillende plekken voor net geen 1300 nieuw te krijgen, weet niet waar jij die 1374 vandaan haalt.
pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:20:
De schermen heb ik naast elkaar gezien en ja, de verschillen zijn enorm. Echter is het normale scherm van de air al zoveel beter dan mijn huidige scherm... Natuurlijk is dat Retina leuk, maar om alleen daarvoor een pro te kopen...
Je koopt een Pro niet alleen voor het Retina-scherm:

- Je hebt ook een hogere resolutie (bijna het dubbele) waardoor je meer vensters kwijt kan op je scherm.
- Je hebt een Force-Touch trackpad die vele malen fijner is dan die van de Air.
- Je werkgeheugen is sneller dan die van de Air.
- Je Flash-opslag is sneller dan de Flash van een Air.

Kortom het is gewoonweg een krachtiger systeem waardoor hij ook softwarematig een langere levensduur heeft. Voor die €150,- zou ik het meteen doen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:40:
[...]

De Pro is overkill vanwege de aansluitingen die je waarschijnlijk niet écht als dusdanig gaat gebruiken. 4 stuks USB-C poorten tegenover twee normale USB-poorten, SD-kaartlezer en één Thunderbolt aansluiting.

Scheelt je ook nog eens een dock of verloopstukjes er bij kopen. USB 3 blijft de komende jaren nog wel gangbaar.

Het punt is wel dat je nu een nieuwe MacBook Air (nou ja...) vergelijkt met het vorige model MacBook Pro. Het nieuwe model is te koop vanaf €1699. (zonder Touch Bar)
Het gaat in dit topic over de 2015 Air en 2015 Pro. De 2016 is niet verkrijgbaar met 2.7GHz voor 1375 euries ;)
Wootism schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:36:
[...]

- Je hebt ook een hogere resolutie (bijna het dubbele) waardoor je meer vensters kwijt kan op je scherm.
- Je hebt een Force-Touch trackpad die vele malen fijner is dan die van de Air.
- Je werkgeheugen is sneller dan die van de Air.
- Je Flash-opslag is sneller dan de Flash van een Air.

Kortom het is gewoonweg een krachtiger systeem waardoor hij ook softwarematig een langere levensduur heeft. Voor die €150,- zou ik het meteen doen.
Helemaal mee eens. Prijstechnisch is de Air t.o.v. dezelfde generatie Pro helemaal niet interessant. Je levert op elk vlak in voor een prijsverschil van amper 10%. Ik zou het ook wel weten.

[ Voor 35% gewijzigd door nelizmastr op 17-11-2016 07:42 ]

I reject your reality and substitute my own

• sypie
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 17 november 2016 @ 07:39:
[...]
Het gaat in dit topic over de 2015 Air en 2015 Pro. De 2016 is niet verkrijgbaar met 2.7GHz voor 1375 euries ;)
[...]
In de TS gaat het wel degelijk om de Air die nu aangeboden wordt door Apple op hun eigen website. En die staat wel voor de genoemde prijs in de store. Dat het om de oude Pro zou gaan had ik wel vermoed, het nieuwe model wordt voor te veel geld en te weinig verschil in specs aangeboden.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:01:
[...]

In de TS gaat het wel degelijk om de Air die nu aangeboden wordt door Apple op hun eigen website. En die staat wel voor de genoemde prijs in de store. Dat het om de oude Pro zou gaan had ik wel vermoed, het nieuwe model wordt voor te veel geld en te weinig verschil in specs aangeboden.
De huidige Air is nog steeds de early 2015, ondanks dat het her en der vermeld wordt als de illustere 2016.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:24:
En het verschil in de processors, ga ik dat merken? Want voor een significant sneller / vlotter draaiend systeem heb ik wel wat over. Maar dan wel echt merkbaar dus...

Compenseert de air met zijn i7 zijn "traagheid" (2,2 tegenover 2,7) met het feit dat het een i7 is?
Op basis van deze info weten we niet welke CPUs dit zijn. GHz vertelt niet zoveel. De U-series die volgens mij in de air zitten zijn veel trager dan de niet U-series (maar iets minder zuinig.) Ik weet zo snel niet wat er in de MBP zit, eerlijk gezegd.

Je zult de specifieke CPUs moeten achterhalen om dit te kunnen vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 17-11-2016 09:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben geen student dus die korting krijg ik niet. En ik wil graag bij A-mac kopen vooral omdat je daar ook in de winkel terecht kunt met software problemen enzo maar ook omdat ik daar een introductieles krijg van 2 uur, wat op zich wel handig is voor een eerste macgebruik. Daar komt die prijs dus ook vandaan.
Ze middelen daar de prijs met de goedkopere grote electronicagiganten.

Ik heb inmiddels bedacht dat HDMI toch wel handig is, en ook USB 3.0, aangezien veel van mijn randapparatuur gewone USB heeft en ik dan dus idd niet aan de verloopjes moet.

Het scherm: Ik heb inmiddels bedacht dat een goede variant toch wel voordelen heeft voor mij; ik werk foto's bij als ze bv slecht belicht zijn oid, en dan is een scherm wat de foto's goed weer geeft toch wel van belang.

Met dan ook nog het gegeven dat het werkgeheugen en de ssd sneller werken zal de keuze dus waarschijnlijk toch wel de pro gaan worden.

Ik ga vanavond naar A-mac om me eens wat verder te verdiepen.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:36:
[...]

1440x900 voor de Air en maximaal 1650x1050 effectieve werkruimte voor de MBP
Daar kun je echt niet opeens 2 keer zoveel schermen op kwijt.

Voor 700 euro verschil zou ik lekker voor de i5 Air gaan als ik TS was. Die machine is echt snel zat. Kun je er nog een toetsenbord/muis en een puike monitor bij kopen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:19:
[...]

Voor 700 euro verschil zou ik lekker voor de i5 Air gaan als ik TS was. Die machine is echt snel zat. Kun je er nog een toetsenbord/muis en een puike monitor bij kopen.
MacBook Pro heeft een resolutie van 2560x1600...
Geen idee waar je die andere resolutie vandaan haalt.
Net als die €700... TS heeft het over €150

[ Voor 9% gewijzigd door Wootism op 18-11-2016 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 07:09

Jrz

––––––––––––

Air zal eerder eol zijn. Ik ben van een air -> pro retina gegaan 2 jaar geleden.
Veel sneller, compacter en het scherm natuurlijk :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:00
nelizmastr schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:04:
[...]

De huidige Air is nog steeds de early 2015, ondanks dat het her en der vermeld wordt als de illustere 2016.
Nee hoor, er is wel een verschil. De '16 modellen zijn standaard voorzien van 8gb ram, de '15 standaard van 4. :) Voor de rest is er geen verschil nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wootism schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 00:25:
[...]

MacBook Pro heeft een resolutie van 2560x1600...
Geen idee waar je die andere resolutie vandaan haalt.
Net als die €700... TS heeft het over €150
Volgens mij snap je niet helemaal wat hij bedoelt. Retina betekent dat de pixeldichtheid enorm hoog is, door het hoge resolutie scherm. Echter worden alle beeldelementen zodoende vergroot, waardoor alles er scherp uitziet en veel detail heeft, maar het niet onnoemelijk klein wordt. Daardoor krijg je een effectieve werkresolutie van 1680 x 1050. Zou je native op 2560 * 1600 werken zonder dat het beeld zou schalen, dan mag je wel een verrekijker mogen kopen voor achter de PC.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 07:09

Jrz

––––––––––––

Je kan zelf de scalibg instellen. Ideaal

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt inderdaad scaling instellen (tot 1680x1050 dus), maar als je echt de volledige resolutie wilt gebruiken moet je een extern programma gebruiken (switchresx bijv). Zo kun je inderdaad meer kwijt, maar je scherm wordt niet opeens groter, dus je moet er echt met je neus bovenop om het goed te kunnen zien.
Wil je meer effectieve werkruimte kun je beter een 15" of externe monitor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 18:18
Hann1BaL schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:05:
[...]

Op basis van deze info weten we niet welke CPUs dit zijn. GHz vertelt niet zoveel. De U-series die volgens mij in de air zitten zijn veel trager dan de niet U-series (maar iets minder zuinig.) Ik weet zo snel niet wat er in de MBP zit, eerlijk gezegd.

Je zult de specifieke CPUs moeten achterhalen om dit te kunnen vergelijken.
De pro is een 5257u en de air een 5650u. Qua benchmarks scheelt het helemaal niets in de meeste tests. Zoek maar de geekbench scores op.

Het is vooral een keuze tussen de 2 schermen. Ook het geheugen en opslag hebben realworld voor jouw gebruik weinig invloed.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:19:
[...]

Wakker worden, de vergelijking is Air met 2015 MBP, niet 2016 8)7 8)7
Wouter Lucassen schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 02:17:
[...]

Nee hoor, er is wel een verschil. De '16 modellen zijn standaard voorzien van 8gb ram, de '15 standaard van 4. :) Voor de rest is er geen verschil nee.
Ah vandaar :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:31:
[...]

Wakker worden, de vergelijking is Air met 2015 MBP, niet 2016 8)7 8)7
Ahh, goedemorgen O-)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

FragileM64 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is dit onzin wat je zegt. De pro is een 5257u en de air een 5650u. Qua benchmarks scheelt het helemaal niets in de meeste tests. Zoek maar de geekbench scores op.

Het is vooral een keuze tussen de 2 schermen. Ook het geheugen en opslag hebben realworld voor jouw gebruik weinig invloed.
Hoe is dit dan onzin????
Het zijn beide dus U-series en trager dan de niet U-series. Het is cruciaal om te weten welke CPUs het zijn ipv te kijken naar de snelheid in GHz. Om dat even in het belachelijke te trekken: Anders kun je beter een Pentium 4 3.8 GHz nemen.

Nu geef jij de exacte CPUs en daarmee kun je stellen dat het elkaar niet veel ontloopt. Dat was dus ook mijn advies: Kijk naar welke CPUs er in zit en dan kan er wat zinnigs worden gezegd over de performance, ipv i5 en i7 met de frequentie er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

MsG schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 02:26:
[...]

Volgens mij snap je niet helemaal wat hij bedoelt. Retina betekent dat de pixeldichtheid enorm hoog is, door het hoge resolutie scherm. Echter worden alle beeldelementen zodoende vergroot, waardoor alles er scherp uitziet en veel detail heeft, maar het niet onnoemelijk klein wordt. Daardoor krijg je een effectieve werkresolutie van 1680 x 1050. Zou je native op 2560 * 1600 werken zonder dat het beeld zou schalen, dan mag je wel een verrekijker mogen kopen voor achter de PC.
Klopt, maar het gaat er om dat het scherm wel een enorm hoge resolutie aan kan.
Ken een aantal mensen die het heerlijk vinden om AutoCad op 2560x1600 te draaien omdat ze daardoor een lekker groot werkblad hebben. Die resolutie is makkelijk te bereiken met de apps die hier al genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 18:18
Hann1BaL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:45:
[...]

Hoe is dit dan onzin????
Het zijn beide dus U-series en trager dan de niet U-series. Het is cruciaal om te weten welke CPUs het zijn ipv te kijken naar de snelheid in GHz. Om dat even in het belachelijke te trekken: Anders kun je beter een Pentium 4 3.8 GHz nemen.

Nu geef jij de exacte CPUs en daarmee kun je stellen dat het elkaar niet veel ontloopt. Dat was dus ook mijn advies: Kijk naar welke CPUs er in zit en dan kan er wat zinnigs worden gezegd over de performance, ipv i5 en i7 met de frequentie er bij.
Ik heb het "Dit is onzin" gedeelte eruit gehaald. Ik begreep te lezen dat je beweerde dat er een non U processor in de pro versie zat, maar er staat in je reactie dat je het niet zeker wist.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Er is geen enkel verschil in snelheid tussen de MBA met duslcore i7 en de 2015 MBP dualcore i5.

Wat ik je wel wil aanraden is om eens te kijken naar tweedehands macbooks. Zo heb ik bijvoorbeeld en 2012 15" model te koop staan die wel degelijk een stuk krachtiger is maar ook weer een stuk groter. Dus als portability iets uitmaakt dan is dat wel weer een dingetje.

Maar voor het verschil in prijs kunnen we ook wel wat verzinnen voor het verschil met instaplessen ;)

Ik zou echter wel voor de pro gaan. Zeker als het verschil maar €150 is. Als je eenmaal gewend bent aan het retina scherm dan wil je niet meer anders. Dit kan je niet even testen in een winkel, daar noet je echt even voor gaan zitten. Als in een dagje met zo'n apparaatje werken. De switch naar de air is dan heel irritant. Niet dat het scherm slecht is, maar dat je gewoon hele andere kijkhoeken hebt. En die komen best nauw met de air. Als je enigzins bewerking van foto's wil doen -> IPS paneel FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

supersnathan94 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:57:
Er is geen enkel verschil in snelheid tussen de MBA met duslcore i7 en de 2015 MBP dualcore i5.
....... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja als je het niet gelooft dan jammer, maar het is echt zo. Dit zijn de spes die ik binnenkrijg via mactracker
i7-5650U geekbench: 3351 (single) en 6557 (multi)
i5-5257U geekbench: 3413 (single) en 6455 (multi)

Dat is een afwijking van minder dan -2% op single core gebied en +1,6% op multicore. Dat valt volledig binnen de foutmarge van dergelijke tests en is niet merkbaar. Sterker nog... als we kijken naar de Geekbench scores via CPUBoss dan liggen de verschillen nog dichter bij elkaar: http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i5-5257U

qua prestaties zijn beide CPU's gelijk aan elkaar. Er zitten allen verschillen in stroomverbruik en dergelijke. en daarin zijn beide machines heel erg aan elkaar gewaagd, met als grote voordeel dat de i7 een stuk zuiniger is. De pro compenseert hier echter wel weer door de veel grotere accu (+20 Wh). Qua batterijduur is het dus om en nabij hetzelfde tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

supersnathan94 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:18:
[...]

Ja als je het niet gelooft dan jammer, maar het is echt zo. Dit zijn de spes die ik binnenkrijg via mactracker
i7-5650U geekbench: 3351 (single) en 6557 (multi)
i5-5257U geekbench: 3413 (single) en 6455 (multi)

Dat is een afwijking van minder dan -2% op single core gebied en +1,6% op multicore. Dat valt volledig binnen de foutmarge van dergelijke tests en is niet merkbaar. Sterker nog... als we kijken naar de Geekbench scores via CPUBoss dan liggen de verschillen nog dichter bij elkaar: http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i5-5257U

qua prestaties zijn beide CPU's gelijk aan elkaar. Er zitten allen verschillen in stroomverbruik en dergelijke. en daarin zijn beide machines heel erg aan elkaar gewaagd, met als grote voordeel dat de i7 een stuk zuiniger is. De pro compenseert hier echter wel weer door de veel grotere accu (+20 Wh). Qua batterijduur is het dus om en nabij hetzelfde tegenwoordig.
Je zegt dat er geen enkel verschil is tussen de MBA en de MBP met die Cpu's.....
Hopelijk begrijp je dat er meer componenten in een laptop zitten die invloed hebben op de snelheid.

Er zit namelijk een wezenlijk verschil in snelheid tussen de MBA en MBP; ook al zijn ze uitgevoerd met die cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Wootism schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:28:
[...]

Je zegt dat er geen enkel verschil is tussen de MBA en de MBP met die Cpu's.....
Hopelijk begrijp je dat er meer componenten in een laptop zitten die invloed hebben op de snelheid.

Er zit namelijk een wezenlijk verschil in snelheid tussen de MBA en MBP; ook al zijn ze uitgevoerd met die cpu's.
Tsja als je ze allebei naar de max pushed wint de pro het uiteraard wel, maar dit is erg mager en alleen gefocused op SSD snelheid. Voor de rest is het allemaal exact hetzelfde en gok ik dat de pro grafisch zelfs nog minder presteerd door de hogere resolutie.
De boel wordt namelijk degelijk op 4x de werkruimte gerenderd.

Al met al zal je voor het omschreven taken pakket vrijwel nul verschil merken. Dat kan zelfs op een MBP uit 2011 nog wel zonder heel erg traag te zijn. Core2duo MBA met ssd is ook al snel zat.

De huidige generatie is alleen wel dusdanig sneller dat het ook in de toekomst nog een aantal jaar meekan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

supersnathan94 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:01:
[...]

Tsja als je ze allebei naar de max pushed wint de pro het uiteraard wel, maar dit is erg mager en alleen gefocused op SSD snelheid. Voor de rest is het allemaal exact hetzelfde en gok ik dat de pro grafisch zelfs nog minder presteerd door de hogere resolutie.
De boel wordt namelijk degelijk op 4x de werkruimte gerenderd.

Al met al zal je voor het omschreven taken pakket vrijwel nul verschil merken. Dat kan zelfs op een MBP uit 2011 nog wel zonder heel erg traag te zijn. Core2duo MBA met ssd is ook al snel zat.

De huidige generatie is alleen wel dusdanig sneller dat het ook in de toekomst nog een aantal jaar meekan.
Niet alleen de SSD, ook het werkgeheugen werkt bij de Pro op een hogere kloksnelheid. =sneller.
Daarbij is de trackpad op de Pro 100x fijner dan die op de Air.

Je kan wel zeggen dat je nul verschil merkt o.b.v. het takenpakket. Maar over 5 jaar draait je Pro nog als een zonnetje terwijl je Air moeite gaat krijgen met het MacOS dat dan de standaard is.

Anyways, TS heeft zijn keuze al gemaakt. Dus dit boeit verder niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 18-11-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Het trackpad is inderdaad erg fijn ja. Het werkgeheugen is een minimaal verschil. Alleen interessant als je daadwerkelijk vaak de boel naar 80% geheugendruk weet te brengen.

Ik denk niet dat het verschil over vijf jaar zo groot gaat zijn. Ja de pro is net ietsje beter dus die €150 zeker waard, maar de hardware is voor de rest exact hetzelfde. Die air kan dat echt wel aan hoor. Maar we gaan het zien over 5 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw!

Bedankt voor het delen van al jullie kennis!
Ik ben inmiddels naar Amac geweest en heb daar eens een tijdje zitten spelen met de Air en de Pro. Uiteindelijk toch besloten voor de Pro te gaan, deze voelde net wat fijner aan en inderdaad is het scherm toch echt wel een plus. Daarnaast vindt ik een HDMI poort en wat USB poorten toch ook wel heel fijn, dus geen gedoe met verloopjes etc.

Daar gisteren ook de introductietraining gehad van ruim 2 uur en dat is als verstokt windowsgebruiker (vanaf versie 3.1) toch wel erg praktisch. Er ging een volledige wereld voor mij open en er valt nog een hoop te ontdekken. Ben nu (uiteraard zou ik bijna zeggen) al wel heel blij met de overstap!

En ik snap diegenen die tweedehands aanraden, echter voelde ik daarbij wat weerstand, misschien als ik wat meer thuis ben in het apple gebeuren dat mijn volgende wel bv een refurbished is. We zullen zien, eerst maar eens jaren gaan genieten van dit systeem.
Pagina: 1