SSD 'configureren'

Pagina: 1
Acties:

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweakers-vrienden,

Ik heb een nieuwe desktop met een ssd en hdd. Ik wil nu zoveel mogelijk naar de hdd verplaatsen.

Ik heb al ervoor gezorgd dat de temporary files op de hdd worden opgeslagen. Dat was wel makkelijk, ik moest de waarde alleen veranderen.

Ook heb ik ervoor gezorgd dat de downloads in een andere map op de hdd terechtkomen.(locate gewijzigd)

Ik vraag me ook af of het volgende nog nuttig is:
1) Virtueel geheugen verkleinen, verplaatsen of uitschakelen
2) Indexering zoekfunctie beperken, verplaatsen of uitschakelen
3) hybride slaapstand/sluimerstand uitschakelen

(Ik weet dat een ssd veel aankan, maar ik vraag me dus af of bovenstaande ook maar een kleeeeeein beetje helpt. Zo ja, dan wil ik dat namelijk ook doen.)

Groetjes,

Negena

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je je ssd niet wilt gebruiken, moet je hem uit je PC halen en in de la leggen. Als je hem wèl wilt gebruiken, kun je hem maar beter laten doen waar hij goed in is. Namelijk razendsnel (temporary) files lezen en schrijven.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij normaal gebruik gaat een SSD makkelijk 10 jaar mee. Het is nergens voor nodig allemaal aanpassingen te doen. Het is wel handig om grote downloads op een HDD te laten downloaden, maar dat heb je dus al gedaan. Afgezien van dat hoef je niets te doen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
negena schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:53:

Ik weet dat een ssd veel aankan, maar ik vraag me dus af of bovenstaande ook maar een kleeeeeein beetje helpt. Zo ja, dan wil ik dat namelijk ook doen.
..."helpt" waarvoor of waar tegen? Ik zie nergens een reden waarom je dit wilt doen en kan er zelf ook geen verzinnen, behalve misschien dat je ssd vol zit?

• negena
mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:11:
[...]

..."helpt" waarvoor of waar tegen? Ik zie nergens een reden waarom je dit wilt doen en kan er zelf ook geen verzinnen, behalve misschien dat je ssd vol zit?
Slijtage B-)

Mag ik nog een andere vraag stellen, die hoop ik meer gewaardeerd wordt *O*

Ik had 86 gb vrji op de ssd schijf, ik heb niks opgeslagen en nu zie ik opeens dat ik 72 gb vrij heb, hoe kan dat!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tegen de tijd dat je SSD op is door slijtage bij normaal gebruik heb je al lang weer een nieuwe. Wie doet er 10 jaar met een SSD, CPU of GPU ?

• negena
PilatuS schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:49:
[...]

Tegen de tijd dat je SSD op is door slijtage bij normaal gebruik heb je al lang weer een nieuwe. Wie doet er 10 jaar met een SSD, CPU of GPU ?
Ja, ik laat het gewoon zo nu, de 10 jaar haal ik wel met mijn minimale gebruik :)

Ik zie nu overigens dat ik weer 73 gb vrij heb, kennelijk verandert dat bij een ssd is mijn conclusie. :X

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

negena schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:54:
Ik zie nu overigens dat ik weer 73 gb vrij heb, kennelijk verandert dat bij een ssd is mijn conclusie. :X
Heeft waarschijnlijk niets met een SSD te maken, maar waarschijnlijk gewoon tempfiles, swapspace etc die ruimte inneemt.

• negena
TERW_DAN schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:05:
[...]

Heeft waarschijnlijk niets met een SSD te maken, maar waarschijnlijk gewoon tempfiles, swapspace etc die ruimte inneemt.
Temp heb ik verplaatst naar hdd, tenzij er nog andere temps bestaan. Swapspace klinkt interessant, maar dat ga ik niet googlen, ik ben vandaag 'technisch' genoeg bezig geweest door waarden en locaties te veranderen :7

Ik laat alles zoals het is en ga nu van mijn nieuwe pc genieten. Heb geen spijt overigens van de ssd, 10 sec en alles is opgestart.

Verwijderd

negena schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:44:
[...]

Slijtage B-)

Mag ik nog een andere vraag stellen, die hoop ik meer gewaardeerd wordt *O*

Ik had 86 gb vrji op de ssd schijf, ik heb niks opgeslagen en nu zie ik opeens dat ik 72 gb vrij heb, hoe kan dat!
System Restore is iets wat reservekopiën/backups maakt van belangrijke bestanden en dat kan flink optellen. Verder hibernation en pagefile (swap) nemen ruimte in, maar dat zou niet zomaar mogen veranderen aangenomen dat je niet zojuist je RAM hebt uitgebreid.

Zaken als temp files kun je beste gewoon op je SSD laten; daar is hij voor. Games, applicaties en operating systems doen het allemaal uitstekend op een SSD en veel minder goed op een hardeschijf. Je hardeschijf kun je het beste gebruiken voor grotere bestanden die van A tot Z worden gelezen of weggeschreven. Denk aan video/audio - eigenlijk alles wat je downloadt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Eigenlijk kun je álles beter op je SSD hebben. Behalve misschien video en audio, gezien je dat toch niet zo snel afspeelt als dat je het kunt lezen.
Temp files worden zelfs vaak op een ramdisk gezet voor extra snelheid, al kan dat ook weer nadelen hebben gezien ze dan niet cross-reboot gecached blijven.

Hoe die angst voor slijtage na al een jaar of 5 compleet achterhaald te zijn nog steeds de kop op blijft steken is me echt een raadsel.

[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2016 22:37 ]

• negena
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:25:
[...]

System Restore is iets wat reservekopiën/backups maakt van belangrijke bestanden en dat kan flink optellen. Verder hibernation en pagefile (swap) nemen ruimte in, maar dat zou niet zomaar mogen veranderen aangenomen dat je niet zojuist je RAM hebt uitgebreid.
Ik weet het al! Er was kennelijk een update gedownload. Ik ging net mn pc opnieuw opstarten om toch te checken of het geheugen veranderd was en bij het opnieuw opstarten ging hij updates installeren :)

Maaruh, dat gaat wel snel als er per keer 10 gb aan updates bijkomt :X

• negena
Waarom heb ik continu 20gb in temp staan op mijn hdd?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Temp, page, indexen gewoon op je SSD. Wanneer je voldoende memory hebt zal ie toch niet write-swappen (overigens, swappen doet systeem altijd, alleen is niet alles write-paging maar 90%++ is read-paging van exe en dll bestanden).

Downloads kan je gewoon verplaatsen maar de rest gewoon door Windows laten doen. Om je een indruk te geven, mijn 128GB Samsung heeft 4 jaar gedraaid en staat nog steeds op 10% health. Mijn 500GB Samsung staat na 2 jaar nog op 100% health. En niks page file verplaatsen of indexen aan of uit zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1