Gamen met alleen een 500Gb SSD of 250Gb SSD/1Tb DD combi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottlekiss
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 12:43
Mijn vraag
Voor een nieuw te bouwen basis game pc (budget 600-650 euro) voor mijn zoon , vraag ik me af welk opslagmedium het beste is. Gebruik ik een bestaande Sata600 SSD van 500Gb waarop het OS én alle games worden geïnstalleerd? Of kies ik voor de SSD/HDD combi (256Gb/1000Gb), waarbij de games op de HDD staan?

De combi heeft als voordeel: meer storage. Alles op de SSD zal waarschijnlijk goed voor de performance zijn. Is dit zo? Hoe kijken jullie hier tegenaan???

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows10, Steam library van ruim 200Gb, build op basis van de BBG september met een i3-6100 of i5-6400 en een GTX-1060 op een H110 of B150 MoBo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ervaring van mijn zoon is dat de bestaande CrucialMX200 van 500 Gb al bijna vol staat. Wil in de nieuwe build veel meer storage, maar de vraag is of dat ten koste van de performance gaat. Een SSD van 750Gb of groter kan helaas niet gezien het budget.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Games wil je juist op een SSD hebben voor de laadtijden. Dit scheelt heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:04
Ik zou een combinatie van een HDD en SSD doen. Werkt prima. De spellen die ik vaak speel heb ik op mijn SSD gezet - de rest, die minder frequent gedaan worden, op mijn HDD.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-07 17:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zou je zoon gewoon leren af en toe wat games te uninstallen. Waarschijnlijk gebruikt hij nog niet de helft van de storage actief. Zelf heb ik slechts een 256GB SSD in mijn desktop. Kom nooit storage te kort, omdat ik voor foto's e.d. de NAS gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
Combi, zwaardere games om te laden welke regelmatig gespeeld worden op de SSD, de overige op de HDD.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 14:57
Edmin schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:31:
Ik zou je zoon gewoon leren af en toe wat games te uninstallen. Waarschijnlijk gebruikt hij nog niet de helft van de storage actief. Zelf heb ik slechts een 256GB SSD in mijn desktop. Kom nooit storage te kort, omdat ik voor foto's e.d. de NAS gebruik.
Ik ben zelf casual gamer maar zelfs mij lukt het vrij makkelijk om 500Gb vol te krijgen aan spellen. Spellen die ik allemaal nog speel. Uninstallen is dan niet praktisch. Vergeet ook niet dat de hedendaagse spellen belachelijk groot zijn. 60Gb voor een spel is geen uitzondering. Download 8 van zulke titels en je schijf zit al vol...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een spel als BF4 speel ik soms maanden niet. Maar om dan meer dan 60GB te moeten downloaden om het wel te kunnen spelen is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-07 17:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ieder zijn manier, natuurlijk, maar ik zal nooit zo lang grote titels voor jan met de korte achternaam geinstalleerd houden. Ik focus me sowieso o.h.a. op 2 of 3 titels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:04:
Ieder zijn manier, natuurlijk, maar ik zal nooit zo lang grote titels voor jan met de korte achternaam geinstalleerd houden. Ik focus me sowieso o.h.a. op 2 of 3 titels. :)
Hangt ook wel van de spellen af natuurlijk. Iets als Tomb Raider of Far Cry 4 zal je 1x uit spelen en dan mogelijk pas 2 jaar later weer eens spelen. Een MP spel is wel handig om te laten staan vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41
Ik heb zelf een tijd lang 512GB ssd gehad. De laatste tijd wissel ik wel vaker en heb ik met 1TB die zo vol. Maar zoals ook al gezegd 512GB is keer dan genoeg. Kan altijd nog een Hdd in gezet worden.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:51
Persoonlijk opteer ik voor een aparte SSD voor het OS, en dan een aparte SSD voor de games. (en nog een HDD voor de games die ik niet veel speel)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-07 12:28
Als je zoon nu al een library van 200 gb heeft is een hdd erbij geen gek idee. Vooral met de grootte van games van tegenwoordig. Persoonlijk zou ik eigenlijk beginnen met een ssd van 500 en wanneer dit toch te krap is deze later uitbreiden met een hdd.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15
bottlekiss schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:26:
Gebruik ik een bestaande Sata600 SSD van 500Gb waarop het OS én alle games worden geïnstalleerd? Of kies ik voor de SSD/HDD combi (256Gb/1000Gb), waarbij de games op de HDD staan?
Wat ga je met de oude PC doen als je de bestaande SSD over zet?

Met een Steam library van 200 GB wordt 250 GB wel krap om er ook nog Windows bij te zetten, andersom hebben niet alle spellen even veel baat bij een SSD. Zeker als hij "veel" meer storage wil zou ik er een SSD + HDD-combi in zetten, al kun je overwegen de 500 GB SSD over te zetten en de nieuwe 240 GB SSD in de oude computer te zetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottlekiss
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 12:43
Paul schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:32:
[...]
Wat ga je met de oude PC doen als je de bestaande SSD over zet?

Met een Steam library van 200 GB wordt 250 GB wel krap om er ook nog Windows bij te zetten, andersom hebben niet alle spellen even veel baat bij een SSD. Zeker als hij "veel" meer storage wil zou ik er een SSD + HDD-combi in zetten, al kun je overwegen de 500 GB SSD over te zetten en de nieuwe 240 GB SSD in de oude computer te zetten.
Er komt hoe dan ook een nieuwe SSD250. Deze kan in de oude laptop of in de nieuwe pc.
Na alle reacties gelezen te hebben is het me duidelijk dat 250 GB voor gamen niet genoeg is, 500 wel. Het is eigenlijk wel een goed ID de nieuwe SSD250 in de oude laptop te zetten (windows+office), de bestaande SSD500 naar de game pc. Wanneer die vol loopt, kan ik er nog een HDD-tje bij prikken. Die heb ik hier nog genoeg.

Moet ik ws wel op de laptop een clean install van W10 doen... Een clone naar een kleinere schijf wordt toch lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15
Hangt van de clone-software af. 1-op-1 zoals de linux-tool `dd` doet wordt lastig (al kun je in diskmgmt.msc partities wel verkleinen, maar dat verplaatst geen data dus het is maar de vraag of dat voldoende lukt), maar een wat slimmer programma verplaatst alleen de stukken die daadwerkelijk in gebruik zijn; SSD's zijn zelden zo groot als harde schijven, dus al dat soort tools kan daar wel mee overweg :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1