Repair guide moederbord, hoe te lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Van Marktplaats een mb voor de laptop overgenomen. Thuis aangesloten en hoe kan het ook anders; hij doet het niet. Via een webshop een repairguide gekocht maar ik zal wel wat verkeerd doen maar hoe meet ik de aangegeven testpunten van het bord? Met een multimeter, zover was ik al :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7fwFaaIo9pfn1DzSQ8HWqtww/thumb.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Als ik er vanuit ga dat je het voltage wil meten zet je je multimeter op een geschikte stand, 1 probe op de plek waar je wil meten en de andere probe op een willekeurige GROUND connectie.

Maar, with all do respect, als je dit niet weet hoe wil je het bord dan gaan repareren?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Nou, het gaat mij om de gele waardes in het plaatje. Ik ga er vanuit dat dit de weerstand is maar ik krijg deze waardes niet op mijn MM. Dus er is iets wat ik niet goed doe. Tuurlijk, dit is nieuw voor mij maar wel interessant. Wil gewoon een manier vinden om dit bordje aan de gang te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wie zegt dat het weerstanden (Ohm) zijn die je ziet ?

Ik zie o.a. Vcore en dat is eerder CPU core voltage....

[ Voor 35% gewijzigd door Breezers op 16-11-2016 17:12 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Weet ik niet, ging ik vanuit. Daarom ook deze vraag hier, misschien iemand met meer ervaring die me de goede richting kan aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Als ik termen zie als "VCORE" gok ik toch echt op het voltage. Maargoed ik zou zeggen doe een poging? Staat er op de afbeelding "VCORE 3" en je meet 3 volt weet je dat je het goed doet. Meet je iets anders dan kan je proberen om de weerstand te meten, maar dan zou het al op zijn minst "3K" moeten zijn aangezien 3ohm niet voor zal komen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:09
Staat dat niet in je guide? Neem aan dat er meer als 1 plaatje in staat.
Stuur je guide eens door, informatie is erg summier..

[ Voor 27% gewijzigd door Clavis op 16-11-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:08
Heel veel dingen ga je niet met een multimeter kunnen meten. Dat doe je met een scope.
Een beetje repair guide bevat meer dan alleen een plaatje. Daar hoort ook in te staan wat je moet meten en hoe je dit meet.

En meten is een ding. Je moet het daarna ook nog fixen. Het is makkelijker om gewoon een nieuw mobo te halen.

[ Voor 21% gewijzigd door .Maarten op 16-11-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Hmm, nog eens goed naar het pdf'je gekeken en ik mis idd tig pagina's. Even contact opgenomen met de verkoper van deze manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En dan? Je openingspost zegt mij dat je op dit gebied niet veel ervaring hebt.

Spanningen zijn goed om te meten maar vooral ook het reset signaal over het hele bord en clock frequenties (oscilloscope!). Wel alles aangesloten? Soms willen lampjes van het keyboard of panel een knippercode aangeven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Nehh, geen ervaring op dit gebied. Mooie van dit bord is dat er geen enkel teken van leven in zit. En ik wil gewoon weten waarom. Bord is van een X550CA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:50
hmm lijken mij toch weerstands waarden. voor voltages zijn het erg vreemde spanningen dan.
die meet je met multimeter op weerstands meting en met de zwarte pen op een GND punt zoals het metalen ringetje van een schroef gaatje / metalen deel van hdmi/dvi/vga plug enz

de rode pen dan op de aangegeven punten. Mocht je een andere waarde weten dan ben je er nog niet, dan weet je ongeveer in welke schakeling zoals b.v. de Voeding voor cpu (vcore) het probleem mogelijk zit.
en dan nog zien uit te vinden wat er mis is. Erg lastig!

je meet overigens op de spoelen (L) naar GND. Meet je b.v. 0.01 ohm dan zit er mogelijk sluiting in dat bepaalde voedingslijn.

met een regelbare voeding met stroombeperking functie kun je dan een spanning aansluiten op een voedingslijn en voelen met vinger welk onderdeel heet word. Dat onderdeel is dan mogelijk kort gesloten

[ Voor 102% gewijzigd door siebo op 16-11-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32

ThaHandy

Discovery Channel

Misschien kan je idee op doen naar het kijken naar een aantal video's van Louis Rossmann kanaal.

Deze fixt Apple laptops aan de hand van schema's om zo het probleem te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
ThaHandy schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:45:
Misschien kan je idee op doen naar het kijken naar een aantal video's van Louis Rossmann kanaal.

Deze fixt Apple laptops aan de hand van schema's om zo het probleem te vinden. :)
Echt leuk om naar te kijken, wel meer gek....r op de wereld (en apple) dan diepgaande tutorials :)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 01:48
siebo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:41:....
met een regelbare voeding met stroombeperking functie kun je dan een spanning aansluiten op een voedingslijn en voelen met vinger welk onderdeel heet word. Dat onderdeel is dan mogelijk kort gesloten
Dat is idd de manier hoe ik vaak repareer. Stroomlimiter en eerst kijken of er überhaupt ergens iets (al of niet in lijn de verwachting het) doet. In de voedingslijn een meter opnemen en je verstand gebruiken of die een (on)aannemelijke waarde vertoont. Met een trigger/scoop kan je ook goed zien of er wat gebeurd bij aanzetten etc. Om lastige temperatuur/contact issues door te nemen, kan je aan de gang met koudespray of een föhn (beide met mate).

Vooraf bekijk ik meestal eerst de print, verwijder eventuee smurrie , je ogen gebruiken voor verkleuringen en en met je neus de printplaat besnuffelen.

Wanneer er geen duidelijk kortlsluiting is maar wel stroom loopt, vervolgens alle chips 1 voor 1 de basisspanning meten en met een scoop (be)kijken of er (ergens) klokjes zijn. Zover mijn ervaring strekt, is er meestal een elcootje doorgeslagen die al of niet daarna een powertor ter aarde heeft gestuurd. Bij laptops ga ik eerst de voedingcircuits van/naar de accu, scherm en periferie doornemen.

In het plaatje verwijzen de rode cijfers naar de volgorde van meten en de gele imho naar een lijst van referentiewaarden. Zover ik nu nl zie zijn al die rode/gele cijfers nl. uniek.

[ Voor 17% gewijzigd door PtrO op 17-11-2016 22:35 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Ik heb dit bord voor nu maar opzij gelegd en ga met iets anders aan de gang. Bedankt voor de hierboven geplaatste tips, zeer nuttig en interessant, ga ze zeker gebruiken. Enige voltages wat ik meet was de 1.05v en 0.94(?), het hele bord blijft koud en nergens zichtbare schade. De verkoper zei dat het bord werkte maar was ook zo slim om de extra's zoals powerboard e.d. los op het moederbord te versturen, dat heeft dus lekker liggen glijden tijdens transport.
Pagina: 1