Ik zou gaan voor een PowerShot Pro90 IS. Waarom?
- 10x GOEDE zoom
- zeer goede lens met mooie resultaten
- meer mogelijkheden (meer handmatige instellingen) dan Sony DSC-F505V (de HP en Toshiba laat ik er even helemaal buiten, die zie ik niet als "competitie")
- Sony heeft een klein beetje "onnatuurlijke" kleuren: de saturation wordt intern al omhoog gegooid, zelfs op de laagste saturation setting. Bij de PowerShot Pro90IS heb je standaard behoorlijk neutrale kleuren (waardoor het detail in schaduwen beter behouden wordt), en kun je eventueel de saturation ook omhoog zetten als je dat wilt.
- Houdt verband met het volgende punt: de Sony past ook een vrij heftig (software-)sharpening algoritme toe, wat soms wat vreemde artifacten opleverd.
- De Canon PS Pro90 IS ondersteunt volledig IBM Microdrives. Een 1GB MD is errug lekker als je een keer echt wat foto's wil maken
Nou, ik hoop dat dit helpt
Owja, nog iets: ik heb zelf een tijd gedacht aan een Pro90 IS, maar heb uiteindelijk gekozen voor een Canon Powershot G1, vooral vanwege zijn grootte (kleiner, makkerlijker mee te nemen). Hier heb ik een Olympus B-300 1.7X teleconverter bij gekocht, zodat je uiteindelijk op zo'n 3x1,7 = 5,1x zoom uitkomt.
Nog wat voordelen van de Canons:
- er zijn veel accessoires, ook van andere merken, voor verkrijgbaar. Ook is er een volledige reeks van flitsers in de professionele Speedlite reeks te krijgen, die prachtige resultaten kunnen geven.
- Draaibaar LCD, zoals je vaak op videocamera's ziet
- Pro90 heeft TTL viewfinder, zoals wfvn al zei.