Crashes in verschillende programmas. videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Sigurdar
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04-2021
Hoi,

Dit wordt mogelijk een vaag verhaal, maar ik ga het zo helder mogelijk uitleggen :9 Al lange tijd heb ik er last van dat mijn computer crashed op willekeurige momenten. In het begin was het misschien 1x per week, op het moment is het na 5 of 10 minuten. Dit doet mij vermoeden dat het een hardware probleem is. Ik heb er al vaak naar gekeken en ik ben er eigenlijk nooit uit gekomen wat het probleem is. Vandaag heb ik mijn windows opnieuw geinstalleerd en wat nieuwe inzichten gekregen.

Hij crashed op de volgende momenten:
- Met alleen chrome open met een YouTube video, maar niet met alleen microsoft edge met een YouTube video open.
- Eigenlijk op alle momenten dat ik niet een "zwaar proces" open heb. Als "oplossing" had ik langere tijd dat ik permanent World of Warcraft (op het inlogscherm) op de achtergrond liet lopen, dan had ik namelijk geen last van crashes.
- Edit: Op "clean" windows crashed hij dus niet. Maar bij vrijwel alles zodra ik iets begin te doen crashed hij, als ik niet WoW open heb in de achtergrond. Mijn nieuwe inzicht van het herinstalleren is dat dit niet het geval is bij Microsoft Edge (god knows why 8)7 )

Ik heb al geprobeerd:
- Hardware acceleration uitzetten in Chrome
- Memtest (alhoewel misschien niet lang genoeg)
- CPU tests
- videokaart stresstest

Omdat het dus juist niet voorkomt als ik game, is het geen overbelasting of slechte voeding lijkt mij. Mogelijk een specifiek proces wat een system crash veroorzaakt? Op sommige momenten maakt er iets ook een raar tikkend geluid, maar dit lijkt niet direct gerelateerd aan een crash.

Mijn specificaties:
Intel Core i5 4460
Asrock B85M pro4 moederbord
Antec VPF 550watt
Club 3D Radeon R9 290
Crucial Ballistix Tactical 8GB geheugen
Crucial BX100 250GB SSD (voor OS + sommige games en belangrijke applicaties)
WD Blue 1TB harde schijf (voor opslag en onbelangrijke games)
Windows 10

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is, zo niet dan hoor ik het wel :P Ik hoop dat iemand mij kan helpen _/-\o_

Sigurdar

[ Voor 7% gewijzigd door Sigurdar op 16-11-2016 14:51 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
Je cpu heeft ook een grafisch gedeelte, haal de videokaart eens uit je systeem en sluit je monitor direct aan op je moederbord. Kijk dan nog eens wat ie doet

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
Windows heeft daar een Event log voor, daar moet wat in staan.

En als crash is het nog niet duidelijk. heb je een zwart scherm en daarna crashed die of gelijk een reboot ? geen BSOD ?

• Sigurdar
Ja het is een zwart scherm en het geluid komt in een (hele) korte loop vast. Daar gebeurt verder niks en moet ik op de reset knop drukken.

@Livranca, ga ik zo proberen!

• Huib_Bloodstone
Ik heb maanden lopen stoeien met AMD GPU'S

Probeer dit eens.

Wat ik dus gedaan heb.

* Intel onboard GPU uitzetten in bios.
* DDU en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Grapgicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Even herstarten en kijken hoe het nu gaat.

Staat er in windows log even 10016 ?

Success

[ Voor 11% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 16-11-2016 15:35 ]

• Sigurdar
Ja bij Fouten staat dat event 10016 42 keer is voorgekomen vandaag. Bij kritieke fouten staat 6x event 41 (Kernel-Power), die komt volgens mij van het opnieuw opstarten via reset knop en er staat ook 1x fout 404 met de volgende melding: "Er is door de Task Scheduler-service een RPC-initialisatiefout in 'RpcServerUseProtseq:ncacn_ip_tcp' gevonden. Aanvullende gegevens: foutwaarde: 14."

Ik hoop dat dat nuttig is. Als event 10016 voor komt moet ik dus jouw oplossing gebruiken? En kan ik dan het beste de driver van de cd installeren of de nieuwste via de website nemen?

Overigens tot nu toe nog geen crash op standaard mobo gpu

Edit: Er staan niet veel events in omdat ik dus vanochtend net opnieuw windows geinstalleerd heb geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Sigurdar op 16-11-2016 15:25 ]

• Huib_Bloodstone
nee 10016 zijn dcom fouten. waarschijnlijk moet je apparte rechten verlenen maar belangerijkste is dat je eerst dit doet.

* Intel onboard GPU uitzetten in bios, dan is er geen onboard driver zichbaar in apparatenlijst.
* DDU en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Grapgicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Even herstarten en kijken hoe het aat.

[ Voor 10% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 16-11-2016 15:40 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Heb je multimonitor of single monitor setup?

Bij multi monitor (2 of meer) wilde nog wel eens gebeuren dat de kloksnelheid te ver omlaag ging (naar de idle snelheid van een single monitor) gevolg was dan vaak beeld corruptie en/of crashes.
Als je dan bijvoorbeeld WoW op de achtergrond laat draaien blijven de kloksnelheden gewoon hoog en blijft de kaart stabiel.

• Sigurdar
@Nemesizz Ik heb single monitor, maar dat klinkt wel ongeveer als wat er gebeurd, ja.
@Huib_Bloodstone ik geloof niet dat ik mijn onboard GPU uit kan zetten. Ik kan alleen de primary VGA instellen, tussen onboard/PCI-e/PCI. Hij stond op PCI-e en daar heb ik hem ook op laten staan. Is dat voldoende?

Edit: ik heb wat fotootjes gemaakt als dat helpt :9 maar het is wel potato quality
Edit2: Ik zie nu dat bij system configuration (msconfig) mijn pc op selective startup staat (wel alles aangevinkt). Hoort dat en kan dat er mee te maken hebben?

[ Voor 53% gewijzigd door Sigurdar op 16-11-2016 16:47 ]

• Sigurdar
@Huib_Bloodstone, Ik heb geprobeerd wat je hebt gezegd maar dus zonder iets in de BIOS te veranderen. Nog steeds een crash binnen 5 min.

• Huib_Bloodstone
Het heet bij asrock IGPU multi monitor volgens mij. die moet op disable.

msconfig op normaal opstarten zetten.

• Sigurdar
Oké, gevonden, maar die stond al op disabled. Verder had ik dus gedaan wat jij zei en dat heeft niet geholpen :-(

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:58
Ik heb een amd msi 7970 kaart, en vanaf een bepaalde driver versie zorgde dit bij mij ook voor crashes, vooral bij youtube maar echter alleen bij gebruik van chrome. Helaas viel dit samen met de aanschaf van een nieuw scherm, dus het duurde eventjes voordat ik doorhad wat er precies aan de hand was ;).

Aangezien ik wel over de laatste drivers wil beschikken, ben ik ipv chrome maar fireox gaan gebruiken. Sindsdien nooit meer last van gehad. Aangezien je aangeeft dat je dit niet met een schone install hebt, zou je het eens in deze hoek kunnen gaan zoeken. De driver met welke ik dit probleem had was uit mn hoofd een 15.7 of iets in die richting. Ook met een a 2 drivers die daarna zijn uitgekomen, dus heb het maar anders opgelost :).

• Huib_Bloodstone
Die register edits, die moeten wel goed zijn hoofdletter gevoelig etc

Moet zeker weten of je het goed gedaan hebt :P

• Sigurdar
Jep, ik heb ze precies over genomen zoals jij ze had getypt!

@Patshad, ik denk niet dat het dat is. Hij crashed vaker, het is niet alleen in chrome.

• Sigurdar
Net ook een crash gehad terwijl WoW op de achtergrond liep, weet niet waarom :? Clean windows draait hij wel gewoon, maar zodra ik een programma opstart ontstaat de kans op een crash. Is het mogelijk toch de kloksnelheid? Zou het helpen om hem te overklokken zodat hij ook op idle hoger is?

Of is het überhaupt de videokaart niet? Als het aan de idle kloksnelheid ligt zou hij ook moeten crashen in gewoon windows...

• Huib_Bloodstone
wat voor event id krijg je als deze crashed. niets ?

• Sigurdar
ik kreeg geen events omdat ik hem handmatig hard resette. Nou kan ik inmiddels voorzichtig hoopvol zijn dat het opgelost is :D . Inmiddels als sinds gisterenmiddag geen crash, zonder dat WoW of iets anders op de achtergrond draait.

Wat heb ik gedaan? AMD Catalyst drivers geïnstalleerd... Geen idee hoe dit heeft geholpen, ik had ze ook al voordat ik windows opnieuw geïnstalleerd had. Specifiek heb ik de 15.11.1 beta geïnstalleerd.

Edit: laat maar, toch weer crashes. Geen idee waarom hij anderhalve dag het wel deed |:( Wat wel anders was dat het geluid deze keer door ging (heb zeker 2 min zitten wachten), alleen het scherm was zwart.

[ Voor 19% gewijzigd door Sigurdar op 18-11-2016 14:06 ]

Pagina: 1