Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

thuisnetwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
hallo allemaal,.

modem, router, switch, accespoint.... ben zelf de draad ff kwijt.
ik zit met het volgende waarover ik graag jullie mening hoor.

enige tijd geleden heb ik via zeelandnet een nieuw alles-in-een modem ontvangen van het merk Cisco EPC3940 die daarbij ook hogere snelheden mogelijk maakt.

het modem heeft netwerkingangen om bedraad meerdere apparaten aan te sluiten, en zend zowel 2.4 als 5 ghz uit voor draadloos. Een veel sterker signaal dan het vorige modem, en het apparaat werkt dan verder ook prima.

situatie:
Begane grond: modem staat achter de bank, telefoon en tablet maken gebruik van 5 ghz band en dat werkt zeer fijn.

1ste verdieping: zat een wifi repeater (kon enkel uitzenden op 2.4ghz)maar is komen te vervallen omdat ook hier het wifi signaal goed was. zij het enkel op de 2.4 ghz band. 5 ghz heeft maar een kort bereik.

Zolder: er ligt een UTP kabel vanaf het modem helemaal naar zolder.
Op zolder staan 2 gaming pc's doormiddel van een simpele switch bedraad aangesloten om fijn te kunnen gamen.

probleem:
de wifi verbinding op zolder is slecht en maakte ik ook geen gebruik van, maar door gezinsuitbreiding is nu ook daar goede wifi nodig.
om al die kabels tot een minimum te beperken zoek ik dus eigenlijk een vervangbaar apparaat voor de huidige switch, en het volgende kan:

- liefs plug en play, of anders van zelfde naampje voorzien om storing met router beneden te vermijden.
- wifi kan uitzenden over 5 ghz
- mijn 2 pc's bedraad kan aansluiten
- dankzij de open trap naar zolder ook het 5 ghz signaal op de 1ste verdieping kan krijgen.
- geen geschakel van netwerken wanneer je met gsm naar zolder loopt en ineens een ander netwerk moet selecteren om weer online te kunnen.

welk product zou hiervoor kunnen werken, of hoe kan ik dit realiseren?

budget: ik ga er beetje van uit dat dit niet over de 100,- euro heen hoeft te gaan.

groetjes

☜(˚▽˚)☞

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:48
Ik weet niet of het werkt, maar ik denk als je een 2e router neemt die 5Ghz ondersteund in AP modus zet met minimaal 4 ethernetpoort aansluitingen en je de WIFI namen identiek maakt. Dan zou het moeten werken.

De 2e router zou ik dan wel bekabeld aansluiten via een kabel vanuit de eerste router.

Door de WIFI namen op beide Routers gelijk te zetten zullen je apparaten die Wifi gebruiken automatisch overschakelen naar het sterkere signaal als je van beneden naar boven gaat.

De 2 pc's kan je dan bekabeld aansluiten op de nieuwe router.

Als dit werkt, dan kan je met een TP-Link Archer C5 of C7 prima werken.
Verder staat hier zelfs hoe je je TP-Link router in AP modus krijgt: http://www.tp-link.com/en/faq-417.html

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
daar kan ik wel wat mee!,

na wat rond gesnuffel blijkt het ook de beste oplossing om gewoon een 2de router bij te kopen.

mag ik dan nog even vragen waarom een goedkoop modelletje niet zou werken: pricewatch: Netgear JWNR2010

die TP link is verders prima, maar ik heb maar een 50mb lijntje.

☜(˚▽˚)☞

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De meeste providers bieden voor een leuk bedrag een prima router/ap aan die aan jouw eisen voldoen. Ik weet niet bij welke provider je zit... Je kan in elk geval de KPN WiFi Versterker gebruiken. Ook voor niet KPN klanten, dacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 16-11-2016 20:16 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
okay,

inmiddels met onze provider gesproken, een router bleek de meest geschikte en goedkoopste oplossing.

dus eentje van TP link aangeschaft en aangesloten middels de handige handleiding van wylana (dank daarvoor)
en de HOWTO die hier op het forum al te vinden was.

router instellen ging eigenlijk precies zoals stond beschreven maar aan het einde van de rit toch iets verkeerd gedaan, ben echt neit bekend met het instellen van die dingen, maar de stappen waren zeker te volgen. waar ik, en waarschijnlijk nogwel meer mensen, de mist mee in ging was dat ip adres wijzigen.
bedraad werkt prima, maar draadloos heb ik geen internet.
het wifi netwerk "zolder" wat ik even had aangemaakt met wpa2 kan ik vinden en verbinding mee maken, maar blijk vervolgens geen internet te hebben, ook op mijn al bestaande wifi netwerk viel het internet weg.

ik heb het ip adres van mijn modem bekeken en dat eindigde op 189.239
vervolgens dus in de nieuwe router een ip adres toegewezen van 189.100
na rebooten kwam ik de router niet meer in,
heb even het internet weer losgekoppelt en via ipconfig krijg ik ook dat IP adres door onder "default gateway"

ik kan de router altijd ff resetten, maar ergens heb ik bij wifi settings iets niet goed toegewezen?

☜(˚▽˚)☞

• DipStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 16:40

DipStick

HHmmm, nice ;)

Persoonlijk zou ik eerder de DHCP server optie in de 2de router uitschakelen (Of DHCP relaying naar de eerste router indien dat een optie is in de 2de router)

De default gateway zou in dit geval je eerste router moeten zijn, niet je 2de.
Als je de DHCP server op de 2de router uitschakelt, zorg er dan wel voor dat de kabel tussen je 2de router en eerste router erin zit, zodat de eerste router alle DHCP verzoeken kan afhandelen.

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik zou boven de switch laten staan en aan de switch een ubiquiti AP hangen.
product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Als je ook goede roaming wilt, wanneer je van boven naar beneden gaat of andersom, zou ik ook zo'n AP aan je router beneden hangen en de wifi van die router uitschakelen.
Daarbij heb je dan de mogelijkheid om ook een wifi-gastnetwerk aan te maken, die wel bij het internet kan maar niet bij je interne netwerk.
En tevens ontlast je de router omdat die dan niet meer het wifi (2,4 en 5) hoeft te verzorgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Shaggie_NB op 20-11-2016 20:21 ]

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@shaggie

je hebt gelijk, dat was de beste optie, zo kon ik tevens het acces point met een lange kabel boven het open trapgat hangen en zou me wifi helemaal goed gedekt zijn op zowel zolder als 1ste verdieping.

nadeel,de prijs van jou vermelding incl verzend is het dubbele van wat ik nu heb gekocht.en zat ik nog met een extra switch om aan te schaffen, ik hou nie van kabels :P
het is maar dat mijn vrouw op de loopband naar youtube kan kijken, verder was het wifi signaal al voldoende. toch bedankt voor je input!

@dipstick, damn! hij doet het! alle stappen nogmaals doorlopen, alles werkt nu zoals het hoort.
als ik van beneden naar zolder loop met een filmpje aan, schakelt hij op zolder automatisch over naar het 2de draadloos netwerk. bedrade pc's en netwerk printer worden ook prima aangestuurd!

iedereen bedankt voor de hulp!

☜(˚▽˚)☞

Pagina: 1