Toon posts:

Router voor veel gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben opzoek naar een router die makkelijk 40 wifi gebruikers kan bedienen (en met DHCP ipadressen uitdeelt). Het is moeilijk om op internet te vinden welke wifi-routers daarvoor geschikt zijn.

Hebben jullie een goede tip?

Gr Bo

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De tip is om ons te vertellen wat je zelf hebt gevonden/hebt uitgezocht en bijbehorend budget etc.

39

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02 17:45
Ben je specifiek op zoek naar een router die aan routing doet of mag het ook een access-point zijn. Welke snelheid is je internetabonnement, hoeveel mag het kosten, zijn er extra functies die je niet wil missen?

Kortom, er zijn nog wat vragen onbeantwoord ;-)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22

Felyrion

goodgoan!

Dat is zo niet te zeggen. Technisch zal bijna elke wifi router dit kunnen, maar in de praktijk zal 40 concurrent wifi users erg veel zijn voor een enkel access point of router.

Het ligt dus heel erg aan het gebruik en hoeveel je denkt dat mensen tegelijk doen.

Gaan ze alle 40 tegelijk youtube kijken? vergeet het dan maar.
Gaan ze alle 40 ééns per uur mail ophalen? dan zal het waarschijnlijk prima gaan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Topicstarter
@fietsbel & @robcoenen

Ik zit te denken aan maximaal 150 euro, maar rond de 100 zou mooier zijn.

Het mag ook een AP zijn als er een DHCP-server in zit.

De AP/WIFI-router wordt niet gebruikt om met internet te verbinden maar om een lokaal netwerk op te zetten.

Het is voor een quiz-systeem waar deelnemers met hun mobiel verbinden met een wifi-netwerk en zo via het ipadres bij de webserver kunnen waar de quiz software op staat (die heb ik geprogrammeerd in vooral node.js (met express.io en socket.io)).

Internet toegang is daarvoor niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Felyrion schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:48:
Dat is zo niet te zeggen. Technisch zal bijna elke wifi router dit kunnen, maar in de praktijk zal 40 concurrent wifi users erg veel zijn voor een enkel access point of router.

Het ligt dus heel erg aan het gebruik en hoeveel je denkt dat mensen tegelijk doen.

Gaan ze alle 40 tegelijk youtube kijken? vergeet het dan maar.
Gaan ze alle 40 ééns per uur mail ophalen? dan zal het waarschijnlijk prima gaan.
Er worden wat kleine json-bestanden en kleine html-pagina's verstuurd. Dit gaat wel om 1 json bestand per telefoon per minuut. Heel licht werk dus.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan eens kijken naar een AP-AC-Pro van Unifi :) Die moeten dat wel kunnen hebben

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:13
DennusB schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:52:
Je kan eens kijken naar een AP-AC-Pro van Unifi :) Die moeten dat wel kunnen hebben
Heb je er nog wel een DHCP server bij nodig.
AP's zijn wel zeer goed.. Aan te raden.

Anders een Ubiquiti Edgerouter er bij.

Trouwens, Unifi is geen merk. Ubiquiti is het merk.

• DennusB
  • Niet online
Clavis schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:56:
[...]

Heb je er nog wel een DHCP server bij nodig.
AP's zijn wel zeer goed.. Aan te raden.

Anders een Ubiquiti Edgerouter er bij.

Trouwens, Unifi is geen merk. Ubiquiti is het merk.
Ik bedoelde ook de Unifi lijn :) Haha! Volgens mij kunnen de Unifi AP's zelf ook DHCP zijn als het moet...

Verwijderd

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:05:
[...]

Ik bedoelde ook de Unifi lijn :) Haha! Volgens mij kunnen de Unifi AP's zelf ook DHCP zijn als het moet...
Zouden we er achter kunnen komen of die DHCP kunnen zijn? Als ik er nog een router bij moet kopen dan gaan we over het budget 8)7

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:08:
[...]

Zouden we er achter kunnen komen of die DHCP kunnen zijn? Als ik er nog een router bij moet kopen dan gaan we over het budget 8)7
Dat kan je zelf vast ook, met Google :)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 15:51
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:08:
[...]

Je zou het even kunnen googlen.

Dat er een DHCP server in een router zit betekend niet dat je persé een router nodig hebt voor alleen het uitdelen van ip adressen.
Je zou uit nood zelfs een dhcp server kunnen opzetten op de webserver :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22

Felyrion

goodgoan!

De Ubiquiti Unifi AP's hebben geen DHCP server mogelijkheid voor zover ik weet. Is overigens wel top spul vind ik.

Als je echt één apparaat wilt zou ik bijvoorbeeld eens kijken naar pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Die zit in de juiste prijsklasse en heeft veel goede beoordelingen hier op Tweakers.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Eigenlijk wil je niet te veel gebruikers op één access point, als stelregel maximaal 25-30 clients per radio. Dit heeft te maken met beperkingen in de hardware, zul je moeten opzoeken in de specs. Verder moet je de beschikbare en gewenste bandbreedte per client ook goed in de gaten houden :).

My favorite programming language is solder.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk met Puch-Maxi eens, meer dan 25 clients op een enkele AP is al erg uitdagend. De beperkingen zitten niet eens in de hardware maar puur in de fysica en tijdsplanning: elk apparaat voegt ruis toe aan het WiFi-cel en bovendien moet elk apparaat periodiek management berichten sturen om de verbinding in leven te houden. Die berichten stapelen op en kunnen bij teveel clients overgrote deel van de beschikbare bandbreedte opvreten.

Er bestaan wel AP's die meer aankunnen, bijvoorbeeld omdat ze antenna arrays gebruiken en clients per antenne bedienen, maar dan mag je factor tien meer uitgeven dan dit budget :o

Je doet er dus beter aan om minimaal twee bescheiden AP's te nemen en (ervan uitgaande dat alles in een enkele open ruimte plaatsvindt) juist de zendsterkte in beide banden zoveel mogelijk omlaag te doen om de cellen zo klein mogelijk te houden. Gezien budget denk ik gelijk aan twee stuks van het KPN/Arcadyan AP. Daar zit inderdaad geen DHCP-server in, maar dat kun je prima de webserver laten doen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:24:
Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk met Puch-Maxi eens, meer dan 25 clients op een enkele AP is al erg uitdagend. De beperkingen zitten niet eens in de hardware maar puur in de fysica en tijdsplanning: elk apparaat voegt ruis toe aan het WiFi-cel en bovendien moet elk apparaat periodiek management berichten sturen om de verbinding in leven te houden. Die berichten stapelen op en kunnen bij teveel clients overgrote deel van de beschikbare bandbreedte opvreten.

Er bestaan wel AP's die meer aankunnen, bijvoorbeeld omdat ze antenna arrays gebruiken en clients per antenne bedienen, maar dan mag je factor tien meer uitgeven dan dit budget :o

Je doet er dus beter aan om minimaal twee bescheiden AP's te nemen en (ervan uitgaande dat alles in een enkele open ruimte plaatsvindt) juist de zendsterkte in beide banden zoveel mogelijk omlaag te doen om de cellen zo klein mogelijk te houden. Gezien budget denk ik gelijk aan twee stuks van het KPN/Arcadyan AP. Daar zit inderdaad geen DHCP-server in, maar dat kun je prima de webserver laten doen.
Kun je die 2 verschillende AP's dezelfde WIFI naam geven of zou je dat apart houden? En hoe zit het dan met de channels? Als je ze dezelfde WIFI naam geeft, zou je dan ze beide op dezelfde channel zetten of juist niet? Zeker omdat ze in dezelfde ruimte staan.. ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelfde SSID(s) voor beide AP's is voor bezoekers wel zo handig. Mbt bands, je hebt meeste controle als je ze aparte SSID's geeft, maar met band steering (5GHz apparaten worden automatisch naar 5GHz geloodst) - wat deze AP's ondersteunen - mis je weinig als je ze allemaal op zelfde SSID zet.

Voor grotere groepen als dit wil je eigenlijk centrale management die load balancing kan doen en idealiter zelfs transmit power real-time aanpassen om celgrootte te beinvloeden - maar dat soort features ga je niet binnen dit budget krijgen, dus dan moet je maar genoegen nemen met twee compentente AP's en hopen dat mensen niet per ongeluk allemaal op een van de twee terechtkomen.

Pro-tip: zorg dat de AP's evenwijdig vanaf de ingang van de zaal hangen/staan. Als er een bij de deur staat en een achterin weet je bij voorbaat dat iedereen eerst op de voorste gaat aanmelden.

Oslik blyat! Oslik!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
40 clients is idd veel, maar als er geen NAT translation gedaan hoeft te worden en de bandbreedte minimaal is, dan lijkt me dat iedere degelijke wifi-router van 100-150 euro dit toch op zijn sloffen moet kunnen?
Zeker met een dual-band router waarmee je waarschijnlijk sowieso al een redelijke verdeling hebt tussen 2,4GHz en 5Ghz clients.

categorie: Modems en routers

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor de hulp. Ik moet nog even nadenken over de uiteindelijke keuze. Het grootste probleem is dat dit niet makkelijk te testen is en als het niet werkt op het 'moment suprême' dan heb ik een probleem.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Zou je niet gewoon op je werk, school, sportclub of whatever, even in de kantine een oproepje kunnen doen of mensen je quiz even willen testen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Je zit een beetje met dubbeltje-op-eerste-rij-probleem als je iets wilt dat dit probleemloos op z'n sloffen kan out-of-the-box en zonder testing. Dat soort setups bestaan, maar niet voor dit soort bedrag.

Het is het aloude probleem van de afweging makkelijk vs goed werken vs goedkooop. choose two.

Als je budget niet ruimer kan en je goede werking wilt moet je dus zelf kennis vergaren en inspanning leveren.

Nog iets om rekening mee te houden: al aanwezige WiFi-netwerken in de zaal. Vooral als het gaat om horecagelegenheden. Enerzijds kunnen die jouw netwerken verstoren, maar jouw netwerken kunnen ook die van hen om zeep helpen. Als daardoor bijv mobiele pinapparaten of bestelsystemen voor serveersters onderuit gaan, gaat de stekker van jouw AP's er gelijk uitgetrokken worden.

Het is dus zaak vooraf goede afspraken te maken en ook vooraf op locatie te testen zodat je op het moment suprême geen onaangename verrassingen krijgt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1