Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:31
Hallo Tweakers,

Ik ontvang brieven van Vodafone die hoogstwaarschijnlijk van oplichters komt.

Vandaag contact gehad met Vodafone Klantenservice als ik überhaupt iets open heb staan maar dit is niet het geval, ik heb ook geen abonnementen meer lopen bij Vodafone sinds 17 oktober 2016.

Ik zei nog tegen de medewerker dat het een grote kans is dat dit oplichting is maar het enige wat hij zei is "dat zou kunnen" en nog een fijne dag meneer.

Heb nu een bericht naar Vodafone gestuurd via Facebook maar hier nog geen reactie op gehad.

De brief begint met mijn achternaam zonder voorletter(s) en de brief is niet correct nederlands opgebouwd. Ook het rekeningnummer wijkt af van het rekeningnummer dat ik terug vind in mijn historie van Vodafone bij mijn Rabobank daar eindigt het op 121817 en op de brief 121809.

Adres klopt uiteraard maar klantnummer komt niet overeen met die van mij, heb deze toch maar afgeschermd tot er meer bekend is.

Dit is de 2e brief die ik ontvang, hierin gaan ze dus dreigen met een boete van 40,- bovenop het openstaande bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4GvYlESXtZH41tObq7yF4nWW/medium.jpg

Nu maar wachten op reactie van Vodafone..

[ Voor 4% gewijzigd door DM89 op 16-11-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Volgens mij ook met een inkjet gedaan ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Meulendijks89 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:21:
Ik zei nog tegen de medewerker dat het een grote kans is dat dit oplichting is maar het enige wat hij zei is "dat zou kunnen" en nog een fijne dag meneer.
Dat is wel echt een waardeloze reactie van Vodafone. Over het algemeen willen ze dit soort brieven juist hebben, omdat er met hun naam gegooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
DukeBox schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:22:
Volgens mij ook met een inkjet gedaan ?
Zou kunnen.. de logo's wijken ook af in kleur.

[ Voor 59% gewijzigd door DM89 op 16-11-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
rens-br schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:25:
[...]

Dat is wel echt een waardeloze reactie van Vodafone. Over het algemeen willen ze dit soort brieven juist hebben, omdat er met hun naam gegooid wordt.
Vind ik ook, zal er ook wel aan liggen wie je aan de telefoon hebt. Op Facebook nog steeds geen reactie gehad. Weet ook niet hoe ik dit zo snel mogelijk kan melden bij iemand bik Vodafone die er ook wat mee doet.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen? Meerdere reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 16-11-2016 13:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar wat is de phising hierin?

Rekeningnummer is zover ik zie een nummer van Vodafone:
https://www.vodafone.nl/s...ulp-bij-je-rekening.shtml
Betaling in Nederland
IBAN: NL08 DEUT 0265 1218 09
t.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht

Of is het de achterzijde waar de nepinformatie op zou staan?

Edit, natuurlijk, dom, extra koffie nodig. Betalingskenmerk is van een andere Vodafoneklant, jij betaald dus namens de oplichters (het gaat Vodafone enkel om de omschrijving). Dit zijn ws gasten die een iPhone 7 afsluiten, abbo niet betalen en jou zo'n phisingbrief sturen in de hoop dat jij hun factuur betaald.

[ Voor 32% gewijzigd door SinergyX op 16-11-2016 13:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
---

[ Voor 99% gewijzigd door DM89 op 16-11-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Ik heb ook ooit eens zo'n brief gehad. Inclusief obvious spelfouten en de achternaam op die wijze. Maar die was toch echt officieel en het was administratief prutsen van Vodafone met incasso's niet plegen na opzeggen, maar nog de laatste maanden van het contract. Ik heb het idee dat die afdeling geen toegang heeft tot officieel briefpapier.

Normale vodafone tegenrekening is: NL83DEUT0265121817 Het zou wel heel veel werk zijn geweest van een fraudeur om hetzelfde nummer op 809 te hebben. Lijkt me eerder dat het ene nummer voor automatisch incasso is en de ander voor overboekingen.

Maar check je oude klantnummer, die kan je via internet bankieren zo terugvinden.

Maar dit kan gewoon in TPL, dus duwtje die kant op. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 13:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Señor Sjon schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:28:
Ik heb ook ooit eens zo'n brief gehad. Inclusief obvious spelfouten en de achternaam op die wijze. Maar die was toch echt officieel en het was administratief prutsen van Vodafone met incasso's niet plegen na opzeggen, maar nog de laatste maanden van het contract. Ik heb het idee dat die afdeling geen toegang heeft tot officieel briefpapier.

Normale vodafone tegenrekening is: NL83DEUT0265121817 Het zou wel heel veel werk zijn geweest van een fraudeur om hetzelfde nummer op 809 te hebben. Lijkt me eerder dat het ene nummer voor automatisch incasso is en de ander voor overboekingen.

[mbr]Maar dit kan gewoon in TPL, dus duwtje die kant op. :)[/]
Heb contact gehad met Vodafone via telefoon en mij is verteld dat er niks opstaat en de laatste afsvhrijving is ook gelukt 17 oktober, er was niks bekend met een bedrag van 21.56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is dan ook 22,32. :+

En de klantnummers, komen die wel overeen?
Meulendijks89 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:26:
[...]

Zou kunnen.. de logo's wijken ook af in kleur.

Public
Publieke map
[afbeelding][afbeelding]

Hoe weten ze mijn adres en hoe weten ze dat ik klant was bij Vodafone ?
Klantnummer is op de linkerfoto zichtbaar.

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Grappig, ze geven eerst aan dat je via de MyVodafone site kunt betalen met iDeal. Daar gaat een scammer / phisher niets aan hebben.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
SinergyX schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:27:
Maar wat is de phising hierin?

Rekeningnummer is zover ik zie een nummer van Vodafone:
https://www.vodafone.nl/s...ulp-bij-je-rekening.shtml
Betaling in Nederland
IBAN: NL08 DEUT 0265 1218 09
t.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht

Of is het de achterzijde waar de nepinformatie op zou staan?

Edit, natuurlijk, dom, extra koffie nodig. Betalingskenmerk is van een andere Vodafoneklant, jij betaald dus namens de oplichters (het gaat Vodafone enkel om de omschrijving). Dit zijn ws gasten die een iPhone 7 afsluiten, abbo niet betalen en jou zo'n phisingbrief sturen in de hoop dat jij hun factuur betaald.
Misschien een pipo die geinspireeerd is geraakt door de vele T-mobile Scammails?
https://www.t-mobile.nl/phishing

Wél apart dat je zelfs een tweede brief hebt ontvangen. Naja, ik zou inderdaad telefonisch bevestiging zoeken dat er niets open staat, het uiteraard opnemen. En dan maar kijken wat er gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ralpje schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:33:
Grappig, ze geven eerst aan dat je via de MyVodafone site kunt betalen met iDeal. Daar gaat een scammer / phisher niets aan hebben.
Staat er wellicht in om vertrouwen te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 22:03
Als je belt, even vragen naar dat specifieke klantnummer en niet je eigen klantnummer. Dan weet je ook juist of er nog wat open staat (of juist niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat kan je zoals gezegd al controleren met eerdere afschrijvingen. Vorig jaar was het in ieder geval een teringbende op de administratie bij Vodafone, dus deze brief verbaasd me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ik ga nog eens bellen met de zelfde vragen en als ik het zelfde antwoord krijg dan begin ik over de mogelijke oplichting en vraag ik naar het klantnummer die op de brief staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En wat zegt je internet bankieren? Daar kan je al gelijk het klantnummer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Señor Sjon schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:38:
En wat zegt je internet bankieren? Daar kan je al gelijk het klantnummer checken.
Er is nu meer duidelijk, gewoon lachwekkend ook..

Het blijkt een eindafrekening te van een abonnement wat ik heb gehad en geindingd is op 15 februari 2015. Het klantnummer is dus wel van mij maar omdat dit al zo oud is vind ik dit zelf niet meer terug.

Het is dus een rekening die 1.5 jaar geleden al had moeten plaatsvinden maar nu opeens komt.

De andere medewerker had niet goed gekeken blijkbaar..

Super slecht dit! Zo ook de brief.. want het lijkt toch behoorlijk op oplichting want ze mogen bij Vodafone toch wel gaan werken aan hun nederlandse taal in de brieven..

[ Voor 6% gewijzigd door DM89 op 16-11-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Meulendijks89 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:51:
[...]

Super slecht dit! Zo ook de brief.. want het lijkt toch behoorlijk op oplichting want ze mogen bij Vodafone toch wel gaan werken aan hun nederlandse taal in de brieven..
Grammaticaal is er niets mis met die brief. Het is duidelijk geen zakelijke taal maar een beetje populair 'jong' geschreven, maar dat is blijkbaar het imago dat Vodafone zichzelf wenst aan te meten tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525104

zijn er serieus mensen die zo een brief serieus nemen? Het is zoooóoo niet zakelijk opgebouwd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
ralpje schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:57:
[...]

Grammaticaal is er niets mis met die brief. Het is duidelijk geen zakelijke taal maar een beetje populair 'jong' geschreven, maar dat is blijkbaar het imago dat Vodafone zichzelf wenst aan te meten tegenwoordig.
Dit heeft niks met het imago van Vodafone te maken, maar puur de medewerker die niet goed een brief kan typen. Je kan best een brief 'jong' schrijven en het zakelijk houden - en dat is niet wat we hier zien.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Jij denkt dat zo'n brief in elk geval apart wordt geschreven? Daar is gewoon een template voor die door Vodafone als bedrijf (dus met marketeers, juristen en weet ik veel wat) is opgesteld hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55

MsG

Forumzwerver

Lol dus in plaats van dat de phishing-brieven steeds professioneler gaan worden omdat de gespoofde bedrijven dat ook zijn, verlagen de medewerkers van gewone professionele bedrijven hun communicatie zodat het meer op phishing lijkt? :+

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Mijn nederlands is niet super maar een bedrijf moet gewoom een professionele brief opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nat-Water schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:02:
Dit heeft niks met het imago van Vodafone te maken, maar puur de medewerker die niet goed een brief kan typen. Je kan best een brief 'jong' schrijven en het zakelijk houden - en dat is niet wat we hier zien.
Daar komt geen medewerker aan te pas voor dergelijke brieven, dat is nog het mooie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Inderdaad, als het leest als phishing dan zal het ook wel phishing zijn.
Deze had ik in ieder geval zo weggegooid.

De marketeer die denkt dat dit DE manier is om zo klanten te benaderen met een achterstand, en ook de jurist die het op deze manier goedkeurt als beste incassomethode, die mogen ze wat mij betreft direct ontslaan. Totaal niet professioneel en sterk neigend naar incompetentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sambalbaj schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:08:
Inderdaad, als het leest als phishing dan zal het ook wel phishing zijn.
Deze had ik in ieder geval zo weggegooid.
Nooit zomaar weggooien, altijd controleren of de factuur klopt of niet. Weggooien kan daarna altijd nog. ;)
De TS heeft dat niet gedaan en dat is achteraf gezien (zo te lezen) maar goed ook. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 16-11-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
CH40S schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:06:
[...]
Daar komt geen medewerker aan te pas voor dergelijke brieven, dat is nog het mooie.
Vroeger (lees: 5 jaar terug) tikte ik die brieven ook zelf voor een soortgelijk bedrijf. Tuurlijk, er was een template, maar daar kon je zelf dingen aan toevoegen / wijzigen.

Ik heb nog de stille hoop dat dit gewoon een incapabele callcenter/finance medewerker is, en niet de jurist die dit schrijft

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sinds wanneer is het ineens "mode" om klanten in zulke brieven met "je" aan te spreken? Of heeft de TS vroeger met heel "Team Vodafone" geknikkerd?
Sinds wanneer is het "common sense" om in een 1,5 jaar te laat verstuurde factuur / herinnering meteen maar even te dreigen met incassokosten als er niet binnen 2 weken betaald wordt? Zelf hebben ze 1,5 jaar de tijd genomen om dit gedrocht te versturen.

Ik weet nog precies waarom ik jaren geleden weg ben gegaan bij Vodafone (dat had met dezelfde afdeling te maken). Als deze brief echt van Vodafone afkomt, dan heb ik destijds de enige juiste keuze gemaakt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-11-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:20:
Sinds wanneer is het ineens "mode" om klanten in zulke brieven met "je" aan te spreken? Of heeft de TS vroeger met heel "Team Vodafone" geknikkerd?
Sinds wanneer is het "common sense" om in een 1,5 jaar te laat verstuurde factuur / herinnering meteen maar even te dreigen met incassokosten als er niet binnen 2 weken betaald wordt? Zelf hebben ze 1,5 jaar de tijd genomen om dit gedrocht te versturen.

Ik weet nog precies waarom ik jaren geleden weg ben gegaan bij Vodafone (dat had met dezelfde afdeling te maken). Als deze brief echt van Vodafone afkomt, dan heb ik destijds de enige juiste keuze gemaakt. :)
Het is een echte brief van Vodafone. Hij kon ook zien dat er al eerder een brief verstuurd is want dit was namelijk die 2e.. de eerste was net zo slecht.. ben zelf ook blij dat ik geen Vodafone meer hoef te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
Het is alleen wel jammer dat de verjaring van facturen voor consumenten op 2 jaar staat.. En ze daar net binnen blijven.
http://www.dezaak.nl/1267...-factuur-of-vordering.htm

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 16-11-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
analogworm schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:31:
Het is alleen wel jammer dat de verjaring van facturen voor consumenten op 2 jaar staat.. En ze daar net binnen blijven.
http://www.dezaak.nl/1267...-factuur-of-vordering.htm
Ja achja het geld kan ik wel missen dat is het probleem niet maar 1.5 jaar later?? En dan zo slechte brief pff... heb inmiddels ook gewoon betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nat-Water schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:11:
Vroeger (lees: 5 jaar terug) tikte ik die brieven ook zelf voor een soortgelijk bedrijf. Tuurlijk, er was een template, maar daar kon je zelf dingen aan toevoegen / wijzigen.

Ik heb nog de stille hoop dat dit gewoon een incapabele callcenter/finance medewerker is, en niet de jurist die dit schrijft
Dit is een volledig geautomatiseerde factuur, anders hadden de medewerkers van Vodafone zelf het ook niet echt gevonden, denk ik zo. ;)
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:20:
Dit is al jaren zo hoor, niet alleen in brieven, maar ook in andere uitingen komt dit steeds meer terug.
Als je het aan zou vechten zou zo iemand nog gelijk krijgen ook, dat het wat krom is om na 50+ weken opeens te dreigen met incassobureau's/-kosten als er niet binnen 2 weken wordt betaald. :) Maar gezien het bedrag, denk ik ook niet dat dat een groot probleem is. Netjes is echter wel anders.
TS heeft inmiddels nogmaals gebeld naar Vodafone, de brief is echt en is een openstaande factuur van een abonnement die ergens in 2015 is gestopt, hoe weet je anders dat het een te laat verstuurde factuur is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Na anderhalf jaar een popie-jopie factuur sturen en dat vervolgens telefonisch ontkennen. En daarna weer niet.
Ik snap wel dat ze niet reageren via sociale media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-06 23:42
zacht schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:28:
Na anderhalf jaar een popie-jopie factuur sturen en dat vervolgens telefonisch ontkennen. En daarna weer niet.
Ik snap wel dat ze niet reageren via sociale media.
Van popie-jopie is geen sprake; dit slaat werkelijk alles. Dit straalt op geen enkele manier professionaliteit uit. Er werken in Nederland 4000 mensen bij Vodafone; er moet daar toch iemand zijn die wel een fatsoenlijke brief kan opstellen? De zin onder "Voorkom incassokosten" bevat echt hele kromme formuleringen, zoals het onnodig gebruik van het woord "dan" na de eerste komma. Daarnaast wens ik Team Vodafone een hele fijne reis naar het incassobureau toe - ik hoop voor ze dat het droog blijft onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 845725

Beste Meulendijks89,

Wij hebben ook een brief van Vodafone ontvangen voor 'het veranderen van IBAN nummer'.
Het adres en ons klantnummer is in dit geval juist. Lay out en datum van de brief komen overeen.
Zakelijk taalgebruik is verbeterd ten opzichte van jouw brief. Echter de titel 'het veranderen van IBAN nummer' verraad ze al direct.

Hoe komen de oplichters aan onze klantnummer en overige gegevens?

Heb jij vlak vlak voordat je deze brief ontvangen hebt, contact gehad met Vodafone of Dynalogic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Anoniem: 845725 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:13:
Beste Meulendijks89,

Wij hebben ook een brief van Vodafone ontvangen voor 'het veranderen van IBAN nummer'.
Het adres en ons klantnummer is in dit geval juist. Lay out en datum van de brief komen overeen.
Zakelijk taalgebruik is verbeterd ten opzichte van jouw brief. Echter de titel 'het veranderen van IBAN nummer' verraad ze al direct.

Hoe komen de oplichters aan onze klantnummer en overige gegevens?

Heb jij vlak vlak voordat je deze brief ontvangen hebt, contact gehad met Vodafone of Dynalogic?
Ik weet niet wie je bedoeld met "veraad "ze" al meteen". als je bovenstaand topic namelijk doorleest zie je dat TS benaderd was door de echte vodafone en het ging om een hele oude rekening :P

Beetje vreemd om hier nu op deze manier op te gaan reageren.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Pagina: 1