Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verzekeringen en discrimineren

Pagina: 1
Acties:

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
Om maar meteen duidelijk te zijn, discriminatie word hier in de ruimste zin van het woord gebruikt. Dus niet huidskleur of dergelijke.

Het valt mij op dat verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig steeds meer van je willen weten, en je kunt je privacy dan ook verkopen aan de verzekeringsmaatschappij in ruil voor korting.

Nu zeg ik wel korting, maar wanneer is iets korting en wanneer is het meerprijs als je iets niet krijgt.

Je kunt tegenwoordig een kastje in je auto laten zetten, en dan krijg je korting op je premie als de verzekeringsmaatschappij besluit dat jij veilig(?) rijd. Zo laten ze het in elk geval lijken.

Persoonlijk ben ik het hier dus niet mee eens en vind ik dat je gediscrimineerd word als je dit apparaat niet in je auto laat zetten. Er word in mijn ogen immers een meerprijs op je premie in rekening gebracht als je niet wilt dat je verzekeringsmaatschappij de weet wanneer jij wat aan het doen bent.

Nu lijkt het misschien nog mooi, minder betalen, maar over een paar jaar word dit gewoon de norm en is de korting weg en betaal je even veel als nu alleen betaalt de rest dus meer.

Nu ben ik gewoon gehecht aan mijn privacy en kan ik die paar centen meer wel leiden, maar de trend is dus dat verzekeringsmaatschappijen gewoon je privé leven kopen in ruil voor "kortingen". Ze weten straks dus veel meer van jou en gaan jou premie op basis van psuedo wetenschappelijke brekingen doen, want statistiek heeft altijd gelijk.

Wie word hier nou het meeste de dupe van: juist de mensen die onderaan staan met hun salaris. Die worden min of meer gedwongen om dit te doen want ze hebben het toch al zo breed.

Persoonlijk vind ik dat onze overheid dit soort zaken moet tegen gaan en onze privacy waarborgen, ze moeten het verkopen van privacy niet toejuichen. Echter zijn ze zelf natuurlijk hard bezig om de Big Brother award te waarborgen dus het gebeurt niet.

Maar nu hebben ze weer wat nieuws bedacht, de AutoModus app of zo iets. Maar nu hebben ze de ongelijkheid weer wat opgeschroefd, de app is uiteraard alleen maar beschikbaar op iOS en Android.
Nu wil ik niet weer een hele discussie over het waarom alleen voor dit enzo, want daar gaat het nu niet om. Waar het wel om gaat is dat er weer een korting word gekoppeld aan iets wat niet iedereen heeft.
Begrijp mij niet verkeerd, het smartphone gebruik onder het rijden uitbannen is iets waar ik voor ben, maar nu krijgt een persoon hier korting voor en een ander persoon niet. Waarom? Puur omdat jij device B hebt en ze die niet ondersteunen.

Nu zijn zorgverzekeringen "recent" op de vingers getikt omdat ze discriminerende polissen hadden, maar mogen autoverzekeringen zo maar kortingen uitdelen waarbij een groep word uitgesloten?

Jij houd vast aan je grondrecht op privacy, dus betaal maar meer. Ook nog geen iPhone of Android? Bonus!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb toevallig een discussie gevoerd met iemand die relatief dicht tegen die verzekeringsbusiness aan zit. Haar overtuigende en diepgewortelde mening was dat de cijfers toch echt laten zien dat bepaalde groepen GEMIDDELD per kilometer meer schades claimen dan andere groepen. En in tegenstelling wat je zou verwachten, zijn de "alom bekende wegmisbruikers" aanzienlijk minder vertegenwoordigd in de schadegroepen.

Dit antwoord verbaasde me hogelijk; de campagnes van de politie omtrent de ergernis top-10, de beelden uit Wegmisbruikers (en dan echt de grovere overtredingen) en noem maar op zijn dus niet representatief voor de groep verzekerden waar ik een discussie over heb gehad.

Ergo, en nu even generaliserend: de kortingen op premies d.m.v. zwarte dozen en andere data-logging kunnen hoger zijn voor mensen waar je het niet van verwacht. Maar juist omdat ze in absolute zin (veel) minder kilometers rijden, zijn ze financieel-technisch het minst interessant om aan te schrijven.

Dit dus op basis van 1 gesprek, op prive titel, omtrent 1 verzekeraar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Die verzekeringen die goedkoper zijn als je 'veilig' rijdt vind ik ook maar niks, waar vooral op gelet wordt is snelheid en hoe hard je optrekt/remt/bochten neemt. Nou, dan kan ik dus beter niet zo'n ding nemen..

Of je tijdens het rijden met je kinderen of telefoon zit te kutten wordt natuurlijk niet gemonitord en is imo veel gevaarlijker. Afgelopen weekend iemand bijna de vangrail in zien gaan op de snelweg omdat ze half omgedraaid naar de kinderen op de achterbank zat :F :N Ach ja, ze reed in ieder geval niet te hard dus zal het wel veilig zijn geweest... :')
MAX3400 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:33:
Ik heb toevallig een discussie gevoerd met iemand die relatief dicht tegen die verzekeringsbusiness aan zit. Haar overtuigende en diepgewortelde mening was dat de cijfers toch echt laten zien dat bepaalde groepen GEMIDDELD per kilometer meer schades claimen dan andere groepen. En in tegenstelling wat je zou verwachten, zijn de "alom bekende wegmisbruikers" aanzienlijk minder vertegenwoordigd in de schadegroepen.

Dit antwoord verbaasde me hogelijk; de campagnes van de politie omtrent de ergernis top-10, de beelden uit Wegmisbruikers (en dan echt de grovere overtredingen) en noem maar op zijn dus niet representatief voor de groep verzekerden waar ik een discussie over heb gehad.

Ergo, en nu even generaliserend: de kortingen op premies d.m.v. zwarte dozen en andere data-logging kunnen hoger zijn voor mensen waar je het niet van verwacht. Maar juist omdat ze in absolute zin (veel) minder kilometers rijden, zijn ze financieel-technisch het minst interessant om aan te schrijven.

Dit dus op basis van 1 gesprek, op prive titel, omtrent 1 verzekeraar.
Dit is een klein beetje waar ik op doel eigenlijk.. Ik zal vast en zeker wel eens als 'wegmisbruiker' bestempeld worden. Mijn snelheid is hoog, ik haal wel eens rechts in, vertrekken gaat over het algemeen met gas op de plank en remmen... Tja, niet voor niets dat die geupgrade zijn naar 330mm O-) Maar ik let wel op! Als je soms ziet hoe weggebruikers die zich netjes aan de snelheid houden rond rijden.. Echt helemaal oblivious als het gaat om wat er om hun heen gebeurd :F

[ Voor 59% gewijzigd door JdBn op 16-11-2016 12:40 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JdBn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:34:
Dit is een klein beetje waar ik op doel eigenlijk.. Ik zal vast en zeker wel eens als 'wegmisbruiker' bestempeld worden. Mijn snelheid is hoog, ik haal wel eens rechts in, vertrekken gaat over het algemeen met gas op de plank en remmen... Tja, niet voor niets dat die geupgrade zijn naar 330mm O-) Maar ik let wel op! Als je soms ziet hoe weggebruikers die zich netjes aan de snelheid houden rond rijden.. Echt helemaal oblivious als het gaat om wat er om hun heen gebeurd :F
Same here... Het probleem is echt dat de ene partij "veilig" anders bekijkt/bestraft dan de andere partij. De gemiddelde motorrijder die ik ken zegt zelf ook "in case of emergency, floor it" want dat is veel logischer dan op 2 bandjes een noodstop proberen uit te voeren.

En ik vind kastjes/apps/anders sowieso vreemd; als jij als weggebruiker netjes verzekerd bent, ondertussen 21 schadevrije jaren hebt, misschien 1 toevallige bon per jaar ontvangt voor 4km te hard; hoe veilig/onveilig ben je dan? Het lijkt inderdaad meer Big Brother dan iets anders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
MAX3400 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:08:
[...]

Same here... Het probleem is echt dat de ene partij "veilig" anders bekijkt/bestraft dan de andere partij. De gemiddelde motorrijder die ik ken zegt zelf ook "in case of emergency, floor it" want dat is veel logischer dan op 2 bandjes een noodstop proberen uit te voeren.

En ik vind kastjes/apps/anders sowieso vreemd; als jij als weggebruiker netjes verzekerd bent, ondertussen 21 schadevrije jaren hebt, misschien 1 toevallige bon per jaar ontvangt voor 4km te hard; hoe veilig/onveilig ben je dan? Het lijkt inderdaad meer Big Brother dan iets anders.
Als motorrijder kun je inderdaad een hoop oplossen door gewoon even gas te geven. Ik heb een RSV Mille gehad, dan heb je meer dan genoeg vermogen om dingen op te kunne lossen met snelheid _O- Maar met de auto doe ik het ook: kan ik er niet tussen om de afslag te nemen? Versnelling terug, gas erop, voor de rits invoegen.. Moet je alleen wel iets snellers dan een Polo BlueMotion hebben :+

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

Ja die zwarte kastjes zijn echt onzin, in de UK zijn die dingen bijna verplicht voor sommige groepen volgens mij (tenminste het premieverschil per jaar was hoger dan de waarde van mijn auto), heb daar een keer een discussie over gevolgd cq gehad op n mx5 forum.

Dingen meten dus inderdaad voornamelijk acceleratie waarden, dus hoe hard je optrekt, remt, of door n bocht gaat. Als je in een buurt met veel kinderen woont kan het voor je premie dus gunstiger zijn om ze gewoon dood te rijden dan een noodstop te maken, spreekwoordelijk.

De echte gevaren op de weg, of zoals ik graag het spelletje "vrouw of bejaarde" doe als ik weer een keer een auto een debiele actie zie maken (en ook echt ongeveer 90 procent van de tijd is het een van die 2 groepen, beide indien bejaarde vrouw :p), worden er niet mee aangepakt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mark-k schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:24:
Ja die zwarte kastjes zijn echt onzin, in de UK zijn die dingen bijna verplicht voor sommige groepen volgens mij (tenminste het premieverschil per jaar was hoger dan de waarde van mijn auto), heb daar een keer een discussie over gevolgd cq gehad op n mx5 forum.

Dingen meten dus inderdaad voornamelijk acceleratie waarden, dus hoe hard je optrekt, remt, of door n bocht gaat. Als je in een buurt met veel kinderen woont kan het voor je premie dus gunstiger zijn om ze gewoon dood te rijden dan een noodstop te maken, spreekwoordelijk.

De echte gevaren op de weg, of zoals ik graag het spelletje "vrouw of bejaarde" doe als ik weer een keer een auto een debiele actie zie maken (en ook echt ongeveer 90 procent van de tijd is het een van die 2 groepen, beide indien bejaarde vrouw :p), worden er niet mee aangepakt.
Dus in zo'n kastje zit in:
* gps module
* gyro sensor
* gsm module
µP moet niet want dat zit al in de gsm module, dus daarmee kan je alles doen, mmmh gat in de markt :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:58
GPS en/of GMS hoeft niet als ik dat verhaal van mark-k lees, mits de verzekering hem soms uit leest op locatie of dat een garage dat doet bij een beurt.

Ik ben het overigens eens dat dergelijke kastjes nooit een goed beeld kunnen geven. Wanneer enkel de acceleratie wordt gemeten kan je waarschijnlijk rustig tot 260 doortrekken zonder dat er een waarschuwing komt in de log. Terwijl iemand met zo'n waardeloze VAG diesel, met een kleine turbo, die ineens naar piekdruk schiet best een aardige waarde kan krijgen door van bijvoorbeeld 50kmh naar 80kmh te accelereren in een lage versnelling.
Pagina: 1