Webshop stuur artikel binnen garantie naar de fabrikant

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14
Hoi medetweakers,

Omdat een lopende RMA via een webshop nu al erg lang duurt, stel ik hier even een vraag.

De webshop heeft mij laten weten dat het artikel inderdaad niet naar behoren functioneert.
Ik heb op het artikel nog garantie via de webshop en ik heb dus recht op een reparatie, vergelijkbaar of beter artikel of een creditering.
Ze hebben het artikel doorgestuurd naar de fabrikant.
Hierdoor duurt de RMA dus langer dan nodig voor mij.
Nu vraag ik me af of ik niet mag verwachten dat de webshop op korte termijn met een oplossing komt?
Ik heb immers garantie via de webshop en dus (nog) niets met de fabrikant te maken.

Het artikel is, volgens de website van de web shop, niet meer leverbaar.
Ik verwacht dus een reparatie, vergelijkbaar of beter artikel of een creditering.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-11-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 20:21

Croga

The Unreasonable Man

Wat is "korte termijn"? Wat voor artikel is het? Hoe lang zijn ze al bezig?

Alles staat of valt met "redelijke termijn" en "zonder teveel overlast".....
Als het gaat om, bijvoorbeeld, een muis dan valt dat onder een andere categorie dan, laten we zeggen, een bloeddruk meter. Die eerste kun je best een paar weken zonder, die tweede is een stuk lastiger.

Dus nee, er zijn geen harde regels voor. Alles gaat over redelijkheid en wat je kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Een webshop heeft vaak geen eigen reparatiecentrum, dus wordt die na optische beoordeling voor reparatie naar de fabrikant gestuurd.
Dit gebeurt 9 van de 10x bij winkels, ook omdat als een winkel zelf een reparatie uitvoert de fabrieksgarantie vaak vervalt.
En juist in het eerst jaar van de garantie heb je eerder te maken met de fabrikant, dan met de webshop. De webshop neemt het 2e jaar op zich.

Je kunt niet verlangen dat een webshop bij een defect het meteen omruilt voor een ander product, dan kunnen alle webshops meteen sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet de winkel ook wel een redelijke termijn geven om het probleem op te lossen. Ze zijn jou niet verplicht om een vergelijkbaar of beter product (met bijbetaling) te leveren, ze mogen ook ervoor kiezen om het product zelf te laten repareren, iets wat de winkel gekozen heeft.

Dat jij niets met de fabrikant te maken hebt, betekend niet dat de winkel of het product (in de garantie of niet) daar wel te maken heeft. Anders kan de winkel ook geen garantie claimen of een reparatie aanvragen / uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Croga schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:02:
Wat is "korte termijn"? Wat voor artikel is het? Hoe lang zijn ze al bezig?

Alles staat of valt met "redelijke termijn" en "zonder teveel overlast".....
Als het gaat om, bijvoorbeeld, een muis dan valt dat onder een andere categorie dan, laten we zeggen, een bloeddruk meter. Die eerste kun je best een paar weken zonder, die tweede is een stuk lastiger.

Dus nee, er zijn geen harde regels voor. Alles gaat over redelijkheid en wat je kunt verwachten.
Het gaat om een videokaart en duurt nu een paar weken.

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat de webshop dus het defect erkend en ze dus al een oplossing kunnen bieden.
In plaats daarvan hebben ze ervoor gekozen om mij te laten wachten en het artikel naar de fabrikant te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19
HugoBoss1985 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:58:
Ik heb op het artikel nog garantie via de webshop en ik heb dus recht op een reparatie
[...]
Ze hebben het artikel doorgestuurd naar de fabrikant.
Prima toch?
HugoBoss1985 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:05:
[...]
Vraag de webshop om een alternatief of een leen videokkaart oid.

[ Voor 30% gewijzigd door Cardinal op 16-11-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02
[...]

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat de webshop dus het defect erkend en ze dus al een oplossing kunnen bieden.
In plaats daarvan hebben ze ervoor gekozen om mij te laten wachten en het artikel naar de fabrikant te sturen.
wat is een paar weken. 2, 4 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is 'een paar weken'? Wacht je bijvoorbeeld 2-4 weken, vind ik dat nog best redelijk.
Ze hebben geconstateerd dat de videokaart inderdaad stuk is, een vervangend exemplaar is niet te regelen, dus wordt het product opgestuurd naar de fabrikant ter reparatie, prima toch? Dat ze het opsturen naar de fabrikant is dan dus de geboden oplossing, ik zie niet waarom de winkel zelf dit zou moeten oplossen.
Waar niks mis mee is en hun goed recht. Zelf kunnen ze de videokaart niet repareren, dat gaan ze nu voor je laten doen (zonder dat het jou ook maar iets kost), ik zie werkelijk het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

[...]

Zij hebben je toch een oplossing geboden en die hebben ze zelfs al netjes zonder kosten voor jou in werking gezet.
Een RMA procedure verloopt meestal via deze weg.
Had je verwacht dat ze direct een nieuwe hadden gestuurd naar jou?
En wij verkopen zij de kaart die na RMA terug komt? of moeten ze die met 10%-20% korting aan iemand anders verkopen?
Kan wel , maar dat margeverlies zullen ze dan in hun prijs moeten laten zien.
Wat weer tot gevolg heeft dat ze duurder worden en minder gaan afzetten/omzetten.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het is me helemaal duidelijk, iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 13:28
https://www.consuwijzer.n...uren-als-product-kapot-is

Zie de link, er staat geen vaste tijd voor, wel mag je met de verkoper een afspraak maken over de reparatie termijn, maar 6-8 weken kan het zo duren (spreek uit eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dus je verwacht wel een reparatie, maar niet dat de webshop de kaart doorstuurt naar de fabrikant daarvoor? Hoe dacht je dan dat ze hem gingen repareren?

Ik mis hier eigen inzet, waardoor het lijkt of je het alleen van je af wilde schrijven. Daarom dus een slotje.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.