[DIY] Stucen van gipsplaat en rachelrichting en -afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis. Om de steensmuur wat extra isolatie te geven, maak ik voorzetwandjes met gipsplaten in mijn woonkamer. De bedoeling is dat alle muren en het plafond daarna gestuct wordt.

Nu heb ik horizontale rachels gemaakt met een onderlinge afstand van ca. 50 cm (gezien de breedte van de EPS isolatieplaten). Hier wil ik vervolgens gipsplaten van 12,5 mm dikte overheen leggen, verticaal zeg maar. De lengtenaden komen zo dus niet op de rachels te liggen.

Vraag: Is dit gezien de rachelrichting en onderlinge afstand stevig genoeg om later af te stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26
Als je gaat stuccen moet er achter de naden een rachel zitten. Verder ook AKA plaat (of stucplaat) gebruiken en tape/gaadband gebruiken op de naden.

Standaard gipsplaten met ronde kant is prutswerk en zonder rachel achter de naad wordt niets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 11:42
assje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:33:
Als je gaat stuccen moet er achter de naden een rachel zitten. Verder ook AKA plaat (of stucplaat) gebruiken en tape/gaadband gebruiken op de naden.

Standaard gipsplaten met ronde kant is prutswerk en zonder rachel achter de naad wordt niets.
Je kunt beter op het houten frame éérst OSB-platen schroeven, daarna de stucplaten. Is steviger en schroeft veel makkelijker (waar je ook schroeft, altijd raak) en als je straks wat wilt ophangen, zit je niet meteen te knoeien met hollewandpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
zeeg schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:04:
[...]

Je kunt beter op het houten frame éérst OSB-platen schroeven, daarna de stucplaten. Is steviger en schroeft veel makkelijker (waar je ook schroeft, altijd raak) en als je straks wat wilt ophangen, zit je niet meteen te knoeien met hollewandpluggen.
Is leuk, maar erg duur en echt niet nodig, tenzij je overal schilderijen wil hangen

Voorzetwand rachels kunnen het beste 600mm hart op hart uit elkaar staan, dat is ook de breedte maat van de gipsplaten, gipsplaten goed vastschroeven, band erin plakken en afsmeren

En niet te vergeten, de folies (dampopen en dampdicht) te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Volgens mij lezen jullie beetje half.

De rachels zijn dus ------
En de gipsplaten komen dus | | |

Volgens mij moet dat kunnen, maar waarom rachel je niet ook gewoon | | | ?
Dan heb je nooit problemen daarmee, rachels op hart hart zetten, 60cm standaard.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26
RZor schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:26:
Volgens mij lezen jullie beetje half.

De rachels zijn dus ------
En de gipsplaten komen dus | | |

Volgens mij moet dat kunnen, maar waarom rachel je niet ook gewoon | | | ?
Dan heb je nooit problemen daarmee, rachels op hart hart zetten, 60cm standaard.
Dat heb ik wel gelezen, en ik zeg dus dat dat niets wordt. In dat geval ontkom je er mijn inziens niet aan stukjes rachel te zagen om achter de naden te schroeven. Als de platen bij de naden niet volledig ondersteund zijn gaat het zeker scheuren.

Veel makkelijker is dus gipsen in dezelfde richting als je Rachels.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

assje schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:02:
[...]

Dat heb ik wel gelezen, en ik zeg dus dat dat niets wordt. In dat geval ontkom je er mijn inziens niet aan stukjes rachel te zagen om achter de naden te schroeven. Als de platen bij de naden niet volledig ondersteund zijn gaat het zeker scheuren.

Veel makkelijker is dus gipsen in dezelfde richting als je Rachels.
De horizontale rachels zitten dus 50cm boven elkaar omdat dat de maat is van de isolatieplaten die zijn gebruikt. Als je dus horizontaal wil gipsen dan zijn de platen te breed of is de afstand tussen de rachels te smal. Gaat dus niet passen.

Een betere oplossing was geweest om gewoon verticale rachels 60cm uit elkaar op te hangen en de EPS platen op maat te snijden (1 plaat in stroken van 10cm, daarmee de rest opvullen), maar daar is het nu te laat voor.

Je ontkomt er niet aan om stukjes rachelwerk van 50cm te zagen en die 60cm van elkaar, verticaal, op de muur te schroeven, zodat je muur bestaat uit 'vakken' van 50x60cm.

Zoals gezegd, de randen van de gipsplaten moeten overal op een rachel vallen anders gaan de platen scheuren.

Alternatief is om eerst alles af te timmeren en daarna de gipsplaten er overheen te zetten, dat heeft ook voordelen met monteren van spullen (niet alleen schilderijen ophangen maar bijvoorbeeld ook inbouwen van schakelmateriaal of kabels).

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 20-11-2016 23:15 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 06-06 11:42
Stoney3K schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:14:

Alternatief is om eerst alles af te timmeren en daarna de gipsplaten er overheen te zetten, dat heeft ook voordelen met monteren van spullen (niet alleen schilderijen ophangen maar bijvoorbeeld ook inbouwen van schakelmateriaal of kabels).
Dat was mijn oplossing toch? :P

Als je geen juiste maat rachelwerk hebt om gipsplaten erop te schroeven: eerst OSB erop, daar direct de gipsplaat op, klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 14:32
Bij gips op rachels is 60 cm hoh niet genoeg.
Doe dat maar 30 cm hoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Kan prima, hier ook op deze manier een hele zolderverdieping gedaan

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Met 12,5mm dikke wandplaten van 120cm breed is 60 hoh geen enkel probleem. Eventueel kan je ook nog als tussenweg 40 hoh pakken.

Maargoed, denk dat TS z'n platen inmiddels al heeft gemonteerd en ook al heeft gestuct, topic is al wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:51
Ik hoop dat TS wel een folie en wat afstand tussen de rachels en de muur heeft gehouden, anders toch grote kans op vocht tussen de isolatie (verminderde werking) en het aantasten van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:47
Als de steensmuur inderdaad ook de buitenmuur is, zul je met folie en stukje spouw moeten werken, anders schiet je er inderdaad niet zo veel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1018325

Hoe is deze klus afgelopen?

ik heb nog een aansluitende vraag

Ik heb een buitenmuur met glaswol 75mm erin verwerkt.
Ik wil met een voorzet wand binnen en een 5cm laag steenwol de Rd waarde met 1,35 ophogen.

Mijn idee is om met balkjes van 44x44 een frame te maken waar de steenwol tussen gaat.
Dan dempremmende folie ertegen
Dan tengels voor luchtcirculatie en ruimte voor inbouwcontactdozen
Dan OSB plaat of 11 of 18 mm
En dan bruine stucplaatjes van 40 (die zonder voorstrijken gestuced kunnen worden

Vraag: zit de dampremmende folie op de juiste plek?
En zijn die tengels wel nodig, kan ik niet meteen na isolatie de OSB plaat monteren?
Pagina: 1