Verlopen mobiele telefoonabonnement voor de volledige prijs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 22:27
Beste lezer,

Vandaag vroeg mijn broertje mij hoe het zat met zijn telefoonabonnement dat in augustus is afgelopen. Omdat hij de prijzen voor een nieuwe telefoon + abonnement te hoog vindt (>€70 p.m.) is hij dr nog niet uit wat hij na dit abonnement wil gaan doen. Zodoende loopt het abonnement nog door.

Echter viel hem op dat dit gewoon voor het volledige bedrag is, terwijl de telefoon m.i. een afzonderlijk gedeelte van het contract is en dus afbetaald is na de contractduur van 2 jaar. KPN daarentegen zegt dat dit niet is en hij het volledige bedrag betaalt totdat hij het contract stopzet of verlengt. Het betreft een contract uit 2014 met een zogenaamde all-in prijs.

Ik weet dat bij nieuwe contracten de telefoon een afzonderlijk tarief moet krijgen maar werkt dit ook met terugwerkende kracht of moet het contract dan echt vernietigd worden zoals bijvoorbeeld consumentenclaim doet. Kan iemand mij hierover meer vertellen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
Je kan het contract opzeggen. Maar aangezien de contractduur al is verlopen kon dat sowieso.

Daarnaast wordt je abonnement waarschijnlijk zelfs duurder. Vaak krijg je namelijk een "korting" op je abonnement. En die loopt tegelijk met je abonnement af. Als je het abonnement door laat lopen betaal je dus de volle prijs zonder de korting.

Ik raad hem aan om een Sim-only abonnement te nemen.
Dan koop je gewoon een losse nieuwe telefoon als je daar aan toe bent.
Of je neemt een kort lopend abonnement (1 jaar of maandelijks opzegbaar) als je later een toestel op afbetaling wilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dit is recent gewijzigd, dusja. Verlengen met maandelijks opzegbaar simonly geen optie? Oa simyo heeft dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is de vraag hier eigenlijk niet 'kom ik in aanmerking voor geld terug via ConsumentenClaim?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
sambalbaj schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:39:
Is de vraag hier eigenlijk niet 'kom ik in aanmerking voor geld terug via ConsumentenClaim?'
Neen, absoluut niet. Ik wil alleen weten of KPN het contract voor hetzelfde bedrag mag factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 12:43
Pellicaantje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:43:
[...]

Neen, absoluut niet. Ik wil alleen weten of KPN het contract voor hetzelfde bedrag mag factureren.
Ja dat mag, je hebt immers een abbo afgesloten voor een periode van 2 jaar, voor deze prijs, het niet opzeggen (wat maandelijks kan na verlopen van abbo) betekend dat het abbo gewoon doorloopt zoals omschreven in je contract, dus voor het huidige bedrag (plus eventueel verlopen kortingen e.d.)

Zoals als eerder aangegeven kun je dit abbo gewoon over laten zetten naar een sim-only.

edit:
typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
RocketKoen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:34:
Je kan het contract opzeggen. Maar aangezien de contractduur al is verlopen kon dat sowieso.

Daarnaast wordt je abonnement waarschijnlijk zelfs duurder. Vaak krijg je namelijk een "korting" op je abonnement. En die loopt tegelijk met je abonnement af. Als je het abonnement door laat lopen betaal je dus de volle prijs zonder de korting.

Ik raad hem aan om een Sim-only abonnement te nemen.
Dan koop je gewoon een losse nieuwe telefoon als je daar aan toe bent.
Of je neemt een kort lopend abonnement (1 jaar of maandelijks opzegbaar) als je later een toestel op afbetaling wilt.
Ben ik met je eens. Alleen als je kijkt naar bijvoorbeeld een iPhone 6s 32gb, dan rekent KPN hiervoor €600,- terwijl de prijs in de pricewatch rond de €650 ligt. De prijs voor het telefonieabonnement is gelijk aan een sim-only abonnement. Aangezien je het bedrag van de telefoon ineens kan betalen, is dit wel wat voordeliger. Zodoende zijn we nog even aan het kijken wat hij nu precies wil. In de tussentijd wil hij graag zn abonnement laten doorlopen want dan betaal je ook geen extra aansluitkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
Pellicaantje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:50:
[...]

Ben ik met je eens. Alleen als je kijkt naar bijvoorbeeld een iPhone 6s 32gb, dan rekent KPN hiervoor €600,- terwijl de prijs in de pricewatch rond de €650 ligt. De prijs voor het telefonieabonnement is gelijk aan een sim-only abonnement. Aangezien je het bedrag van de telefoon ineens kan betalen, is dit wel wat voordeliger. Zodoende zijn we nog even aan het kijken wat hij nu precies wil. In de tussentijd wil hij graag zn abonnement laten doorlopen want dan betaal je ook geen extra aansluitkosten etc.
Als je bij dezelfde provider blijft betaal je alvast geen aansluitkosten.
Want dat zijn eigenlijk de kosten voor je SIM-kaart. En die kosten heb je nu niet.

Ik heb vorige week ook verlengd. Mijn abonnement liep na 2 jaar af (sim only) en omdat er een korting van 50% op zat, zou ik anders nu dubbel betalen.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1