Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game + LR/PS pc

Pagina: 1
Acties:

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzaak is Lightroom en Photoshop, daarnaast enkel laatste nieuwe games af en toe spelen als ik tijd heb en zin :)
Ook bewerk ik regelmatig eigen GoPro filmpjes vanop de motor.

Ik merk dat vandaag mijn huidige setup vooral het moeilijk heeft bij GoPro acties en sommige binnen LR en PS. Games valt goed mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt weinig uit, ik wil gewoon prijs/kwaliteit en dan in eerste plaats kwaliteit. Ik spendeer liever nu ietsje meer, om niet binnen x aantal tijd weer opnieuw te moeten investeren maar iets langer save te zitten in de toekomst.
Als ik zie dat mijn huidige i7 860 eigenlijk nog meer dan behoorlijk presteert na 6 jaar, dan ben ik blij geweest dat ik toen die investering voor dat mobo+cpu gedaan heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik denk erover om mijn voeding mee te nemen, indien deze gewoonweg volstaat en inderdaad de kwaliteit heeft. Deze heeft over de periode van 6 jaar geen enkele keer voor problemen gezorgd:
pricewatch: Antec TruePower TP-650
Ook mijn scherm neem ik mee: pricewatch: Dell U2412M Zilver, Zwart
En ook mijn huidige videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
En indien mogelijk mijn case: pricewatch: Lancool Dragon Lord PC-K62
Ook een aantal SSD's en HD's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil vooral toekomstgericht denken:
- Genoeg aansluitingen voor USB en dan vooral 3.0 en 3.1 en thunderbold is een plus.
Ik heb zeker 8 USB aansluitingen nodig, waarvan er 2 vooraan moeten zitten.
Verder is een M.2 bus nodig voor de SSD, meer is een plus (tenzij er al een nieuwe technologie zich opdringt?)
Al de rest is eigenlijk bijzaak voor mij qua ledjes en fancy stuf. Een degelijk stabiel mobo met voldoende aansluitingen.
Een MOBO wat heel erg in trek blijkt te vallen met de i7 6700k CPU is de Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER.
Echter heeft de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7 meer aansluitingen en 2 x M.2 bussen. Maar ik lees iets minder goede dingen over dit bord tov het Asus bord.
Ook in snelheid lijkt de Asus beter te presteren: https://be.hardware.info/...50-euro-extrars-en-design

Wat is hier voor mijn deel een heel goed bordje?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeuren, maar prijs/kwaliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag waterkoeling om te beginnen op de CPU. Dus is mijn case hiervoor geschikt? Of moet ik investeren in een nieuwe case (ook naar toekomst toe als ik eventueel mijn graka ook van watercooling wil voorzien?)

Ga je overklokken?
Dit zal inderdaad tot de mogelijkheden behoren

Wat verwacht je van ons?
Alle info ivm verwachtingen staan eigenlijk hierboven :) Als er nog vragen zijn, shoot, maar dit is momenteel mijn systeem, buiten de watercooling producten dan. Daar ben ik leek in (voor enkel de processor om te beginnen, maar rekening houdend met mogelijkheid voor later graka ook).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,95€ 183,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C14D-32GVR€ 200,42€ 200,42
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,77

Never ever financial advice...

• kazzzdafke
Klein ongeduldig "upke" omdat ik em vandaag/morgen zou willen bestellen :)

Dus hamvragen:
- kan ik case blijven gebruiken?
- kan ik voeding blijven gebruiken?
- mobo keuze?
- watercooling set?

Thanks!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Voor waterkoeling zou ik eens kijken op de site van EK Water Blocks (EKWB) Je kunt daar complete kits kopen, of elk product apart.

Verwijderd

Geen probleem.
- kan ik voeding blijven gebruiken?
Goede voeding welke nog een jaar of 5 mee zou moeten kunnen.
- mobo keuze?
Zou ik te duur vinden. Wat mis je aan een pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
- watercooling set?
Mijn ervaring is dat lucht efficiënter (geluidsniveau/temperatuur) koelt. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Thermalright Macho 120 Rev. A 120SBM, oa verkrijgbaar bij https://www.afuture.nl/pr...hermalright-macho-120-sbm, https://www.alternate.nl/...0wDD3ulipS9mQUsD-c0JWfCV9 en https://www.megekko.nl/pr...O-120-SBM-hardwarekoeling, heb je een goede stille koeler welke veel betaalbaarder is dan een AIO.

• kazzzdafke
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:39:

Zou ik te duur vinden. Wat mis je aan een pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

[...]

Mijn ervaring is dat lucht efficiënter (geluidsniveau/temperatuur) koelt. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Thermalright Macho 120 Rev. A 120SBM, oa verkrijgbaar bij https://www.afuture.nl/pr...hermalright-macho-120-sbm, https://www.alternate.nl/...0wDD3ulipS9mQUsD-c0JWfCV9 en https://www.megekko.nl/pr...O-120-SBM-hardwarekoeling, heb je een goede stille koeler welke veel betaalbaarder is dan een AIO.
Tgoh, wat is er mis met dat MOBO? Ik weet het niet :)
Ik zie wel dat ik 4 fans heb, en het Gaming Pro mobo maar 3 aansluitingen heeft, en de Ranger 4x 4-pins.

Nog mensen met zelfde ervaring dat een goede luchtkoeler beter is dan watercooling?

EDIT:

stel dat ik toch naar watercooling wil over gaan, wat heb ik dan nodig voor CPU + MSI GTX 970 4G gaming te voorzien van watercooling? Iemand een productlijstje wat kwalitatief een goede set is?

Stel dat ik niet voor watercooling ga, en de be quiet! Dark Rock Pro 3 erop wil zetten, in combo met RANGER mobo, ga ik dan geen issue hebben met mijn geheugen (plaats?)

[ Voor 12% gewijzigd door kazzzdafke op 16-11-2016 10:54 ]

• kazzzdafke
Ik begin een beetje twijfels te krijgen ivm het ROG VIII Ranger bord. Op internet zijn er heel veel issues te vinden in combo met de i7600k, en blijkt dat het mobo zelf te hoge voltage (+1.40V) erdoor wil jagen.
Vele kunnen maar op 1 core verder wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Hmmmm.. toch maar naar een alternatief zoeken..?

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-11 21:10

wiLLius

Extreme OC

kazzzdafke schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:31:
Ik begin een beetje twijfels te krijgen ivm het ROG VIII Ranger bord. Op internet zijn er heel veel issues te vinden in combo met de i7600k, en blijkt dat het mobo zelf te hoge voltage (+1.40V) erdoor wil jagen.
Vele kunnen maar op 1 core verder wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Hmmmm.. toch maar naar een alternatief zoeken..?
Dat krijg je met Vcore op Auto ;)

Serieus, elk Z170 bord kan je geen bult aan vallen, vooral wanneer je gewoon voor een "mediocre" OC gaat. Wat op dat moment uitmaakt welk bord je pakt zijn features, vermijd borden die op overclockers gericht zijn. Daar betaal je voor features als voltage meetpunten,DIMM/PCIe switches etc. En sommige missen features die je als gewone gebruiker wel wilt gebruiken. De Asus die je hebt gekozen is een prima keuze in het midden/subtop segment!

EKWB heeft een (Beta) customloop configurator.

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Wat men zegt over efficiëntie/geluidsproductie van waterkoeling tov lucht heeft temaken omdat ze het vergelijken met AIO van Corsair, NZXT etc.

In de zin geld de vuistregel, 120MM radiator opervlakte per te koelen component + 1maal 120 extra voor wat overhead.

Nu is meer radiator opervlakte beter, tot op zekere hoogte! Diminishing returns, lager dan ambient kan niet! Wel geld voor meer koelings oppervlakte =lagere fanspeed = minder geluids productie!

hwbot; wiLLius

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
kazzzdafke schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:49:
[...]
Ik zie wel dat ik 4 fans heb, en het Gaming Pro mobo maar 3 aansluitingen heeft, en de Ranger 4x 4-pins.

Stel dat ik niet voor watercooling ga, en de be quiet! Dark Rock Pro 3 erop wil zetten, in combo met RANGER mobo, ga ik dan geen issue hebben met mijn geheugen (plaats?)
Als je niet genoeg aansluitingen op het mobo hebt kan je altijd een soort verloopstukje halen en fans direct aansluiten op de voeding.

Als je de reviews hier op tweakers leest over de dark rock pro 3 dan zie je dan sommige geheugen modules met van die koelribbels eromheen problemen geven en dat lage modules worden aangeraden.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• kazzzdafke
Ok, bedankt allemaal voor de reply's.

Toch nog even heel kort kijken naar de mobo's, waardoor er momenteel 3 in de rangschikking staan:

1. pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER (mits nog wat extra onderzoek ivm issues)
2. pricewatch: MSI Z170A GAMING M7
3. elk ander degelijk mobo met veel USB aansluitingen en tenminste dezelfde features als deze hierboven

Ik ga voorlopig voor de dark rock pro 3, want ik ga 2x 16GB steken, en ik dacht dat hij toch enkel de 2 korst bij gelegen slots zou bedekken. Dus dan heb ik geen issue en kan me niet inbeelden dat ik binnen 5 jaar op 64GB zou gaan zitten :)

Kleine update dus, dit gaat em worden (ook met de oude recycled stukken erbij):

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 289,-€ 289,-
1Lancool Dragon Lord PC-K62€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,02€ 75,02
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C14D-32GVR€ 200,42€ 200,42
1Antec TruePower TP-650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.403,79

Iemand nog opmerkingen?

En dus jullie zouden niet wakker liggen van de issues mbt het Ranger board?

Ik ga wel nog extra kijken naar stille fans in de case + stille GPU fans -> kan dat met deze kaart?

Verwijderd

Volgens de specs van de behuizing http://www.lancoolpc.com/...dex=25&ss_index=62&g=spec gaat de Dark Rock Pro 3 niet passen!

Geheugen wat wel onder een koeler past pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15R

• kazzzdafke
How da's een goeie opmerking.. Idd koeler is 3mm te groot :o

Is het dan opportuun om naar een andere case te kijken of een goeie andere koeler?

Over dat geheugen en passen, als ik de meest uiterste 2 banken gebruik is er toch geen issue?

EDIT:
net gemerkt dat mijn geheugen niet tussen de QVL list staat:
http://dlcdnet.asus.com/p...7261.132507711.1479128234

Probleem?

Maar als ik in die lijst kijk, kom ik als eerste 32GB config tegen: G.SKILL F4-3000C15Q2-32GRK 32GB(4GB*8)

Ik kan geen 8 latjes van 4GB steken..??

Op de G Skill zie ik wel deze: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-32GVR maar op de QVL van Asus weer niet :/

[ Voor 77% gewijzigd door kazzzdafke op 16-11-2016 14:03 ]

• kazzzdafke
Ondertussen toch maar verder zitten zoeken, lezen, zoeken, lezen en ....
Ik denk dat ik voor dit systeem ga (excl de GTX970 die ik al heb):

#ProductPrijsSubtotaal
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Grijs€ 171,51€ 171,51
1Lepa EXllusion 240€ 108,94€ 108,94
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-32GVR€ 205,74€ 205,74
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.420,54