Raspberry Pi alternatief voor 4K en games streamen, Pine64?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 18:17
Beste tweakers,

In mijn nieuwe opstelling wil ik graag van de volgende zaken gebruik gaan maken:

- 4K videos bekijken (Netflix of andere bronnen). Ik heb geen grote opslagruimte nodig, ik stream of verwijder de bestanden na het kijken.
- Games streamen vanaf mijn pc, zodat ik in de woonkamer kan gamen (voornamelijk Steam games) http://www.howtogeek.com/...m-machine-with-moonlight/

Mijn televisie is de Samsung UE55KS7000. Deze is met Cat6 kabel verbonden worden met mijn router. Mijn PC is eveneens bedraad verbonden.

In eerste instantie dacht ik aan het aanschaffen van een Raspberry Pi 3 voor bovenstaande doeleinden. Nu lees ik dat deze geen 4K zou kunnen afspelen. Ook voor het streamen van de games (die draaien dus op mijn PC) zou deze mogelijk niet krachtig genoeg zijn.

Nu lees ik over de Pine64 http://www.pcmweb.nl/nieu...4-speelt-4k-video-af.html. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand tips voor mijn opstelling/wensen om het anders aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Met een Linux distro kun je volgens mij niet (makkelijk) netflix streamen, dus dan zou je er al Android op moeten draaien. Misschien is de nvidia shield dan ook een optie.

Steam games moeten met beide wel lukken denk ik, want beiden kunnen hardwarematig h264 decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBukki
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-08-2024
je zou op de linux distro kodi kunnen instaleren ik weet niet of de netflix extenion daarvoor 4k kan streamen. maar ik weet wel dat er een extenion als front end voor moonlight. https://github.com/wackerl91/luna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waarom zou de Pi3 geen Steam games kunnen streamen? De Steam Link die ik hier heb heeft volgens mij vergelijkbare of zelfs mindere specs.

Maar verder, wat is je budget? Wil je een echt mediacenter zoals Kodi, of ook gewoon desktop gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is een essentieel verschil om 4K te streamen of 4K te decoderen. Hierdoor zullen er andere eisen aan de gebruikte hardware komen te liggen. En zeker als je kijkt dat bepaalde 4K-content (usenet) in H265 wordt aangeboden, is er op dit moment amper/geen klein device wat dat vlekkeloos aan kan.

Elders op GoT zijn er topics over mediaplayers, voornamelijk uit Azie, die wel native 4K / H265 zouden kunnen afspelen. En waarschijnlijk zijn die dingen ook echt wel op hun taak voorbereid. Maar ikzelf ben al aan het kijken naar een Kaby Lake CPU in een Intel NUC / Gigabyte BRIX om voorbereid te zijn op hogere resoluties, hogere frame-rates en hardware-decoding. Prijsverschil tussen "Azie players" en "NUC" is ongeveer een factor 3 tot 4 oftewel 100+ Euro tegen bijna 500 Euro.

/edit: de Pine64 heeft volgens hun site maar een 1.4 HDMI-poort en "dus" kan je niet hoger dan 24 fps streamen/afspelen. Maar dat is op basis van info die ik snel even heb gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 21-11-2016 12:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 18:17
Mijn gedachtegang was inderdaad om voorbereid te zijn op de toekomst. Echter, als je gaat kijken waarvoor ik een Pi3 of dergelijke ga gebruiken is dat op dit moment misschien wel onnodig. De Pi3 heeft een uitgebreide achterban en is een goede plek om te beginnen te leren met dit soort apparaten om te gaan. 4K content zal ik in eerste instantie met name via Netflix bekijken (via mijn tv). De Pi3 is goedkoop en dat speelt ook een rol.

Dat van HDMI2.0 voor hogere framerates wist ik niet.

Interessant forum: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=272740 Deze gebruiker heeft het uiteindelijk ook over Kaby Lake CPU in Intel NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
Ik heb zelf de allergoedkoopste NUC met een Celeron N3050 en die doet probleemloos 4k video. Volgens mij zelfs h265.

inventaris: NUC2k16

Ik draai er Ubuntu 16.04 en kodi op, maar voor netflix en steam is het wellicht makkelijker om windows te kiezen. Ik neem aan dat de video-performance dan hetzelfde is (maar ik heb geen idee).
Pagina: 1